קשרו לצה"ל את הידיים

בראל חדריה שמואלי נרצח כי קשרו לחיילי צה"ל את הידיים. כעת עלינו לחזור לנקודת ההתחלה ולהבין איך זה קרה.

צילום מסך

שנת 2018 הייתה נקודת מפנה במאבק לקשירת ידיהם של חיילי צה"ל והיא החלה במרץ אותה שנה עת הופיעו לראשונה צעדות החמאס אל עבר גדר הגבול בעזה. ההפגנות ההמוניות אשר זכו בפי ארגוני הטרור ועושי דבריהם לכינוי "צעדות השיבה" נמלאו אלפי עזתיים, רובם אזרחים חלקם ילדים, שבחסותם התקרבו פעילי טרור בבגדים אזרחיים לגדר הגבול. המתפרעים השתמשו בילדים כמגן אנושי ובחסותם השליכו בקבוקי תבערה ומטעני חבלה לעבר החיילים, לעבור את הגדר ואף לירות לעיתים אל עבר כוחות צה"ל.

 

כבכול אירוע מאתגר שיש ביכולותו לסכן את מדינת ישראל, והרי צעדות של אלפי עזתיים לא חמושים אל עבר ישראל הן תסריט בעל פוטנציאל אפוקליפטי מבחינתה של ישראל עוד משנות ה-50 של המאה הקודמת, קפצו ארגוני הדה לגיטימציה הפועלים במימון ממשלות זרות והקרן לישראל חדשה על ההזדמנות להסתער קדימה.

 

יו"ר תנועת 'אם תרצו', מתן פלג (צילום: 'אם תרצו')

בתוך פחות מחודש מן הצעדה הראשונה, עתר ארגון יש דין ביחד עם האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, גישה והמוקד להגנת הפרט לבג"ץ, בדרישה לאסור על חיילי צה"ל לירות לעבר המפגינים המתקרבים לגדר (בג"ץ 3003/18) בטענה שאינם מהווים סכנה לחיילי צה"ל.

בג"ץ דחה את העתירה ובתוך שבוע הוגשה עתירה נוספת על ידי ארגון עדאלה בשיתוף הארגון הפלסטיני "אלמיזאן- לזכויות האדם בעזה" נגד הרמטכ"ל והפצ"ר באופן אישי (בג"ץ 3250/18)

 

הפעם העתירה פרטה את רשימת "הקורבנות" שמצאו את מותם במהלך ההתפרעויות,  מבלי לציין את העובדה שחלק נכבד מהם הוגדרו על ידי ארגוני הטרור כפעילים לכל דבר ועניין.

 

במקביל לעתירות שהוגשו נגד ישראל מבפנים, התפתח גם הלחץ הבינלאומי, לעיתים רבות במעורבות אותם ארגוני שמאל קיצוני ממש.

 

במאי 2018 הודיעה "מועצת זכויות האדם של האו"ם" על הקמת ועדת חקירה נגד ישראל, בשל העובדה שבהתפרעויות נהרגו מפגיני חמאס. בנובמבר 2018 הגיש ארגון יש דין מסמך לוועדה ברוח העתירה שהגישו לבג"ץ ובדצמבר אף העיד בפניה היועץ המשפטי של הארגון עו"ד מיכאל ספרד.

בפברואר 2019  פרסמה הוועדה את מסקנותיה הראשוניים וקבעה כי ישראל הפרה את החוק הבינלאומי באופן חמור וקראה לפתיחת חקירה פלילית נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל.

וכך עם האוכל בא התיאבון. בדצמבר 2019 הצהירה התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פאטו בנסודה כי "השתכנעה שמתבצעים פשעי מלחמה בגדה, בעזה ובמזרח ירושלים, ופנתה לבית הדין כדי שיכריע אם יש לו הסמכות שיפוטית לדון בכך."

מבחינת ארגון עדאלה שמאז הקמתו חותר לתוצאה שכזו היה מדובר באירוע מכונן של ממש. בתגובה להודעה של התובעת בהאג כתבו:

״אנו סבורים כי בהתחשב בעובדות, אף החלטה אחרת של התובעת בבית הדין הבינלאומי אינה עולה על הדעת ואנו מברכים עליה. עמדתנו היא שלבית הדין הפלילי בהאג יש את סמכות המלאה לשפוט ולהכריע בדבר אחריות פלילית של ישראל בגין עבירות נגד החוק הבינלאומי ועל ביצוע פשעי מלחמה…"

בינואר 2020, כנראה ארגון יש דין איבד את סבלנותו ולכן פרסם קריאה לקהילה הבינלאומית להתערב "כדי להבטיח הגנה לפלסטינים מפני אזרחים ישראלים הפוגעים בהם", ובפברואר 2021 אכן קבע הרכב שופטים של בית הדין הפלילי בהאג לאחר בחינת בבקשת התובעת הראשית כי יש לבית הדין סמכות חקירה ותביעה לגבי פשעים שבוצעו "במזרח ירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה." יש דין לא נשאר חייב וכמובן פרסם הודעת ברכה בה הדגיש כי "לנוכח הכשל המתמשך של ישראל לחקור את החשדות בדבר הפרת דיני הלחימה והכיבוש, אין מנוס מחקירה בינלאומית, ולפיכך אנו מקדמים בברכה את החלטת בית הדין."

באותה העת עלתה האפשרות של הקמת ועדת חקירה נוספת של מועצת זכויות האדם של האו"ם נגד ישראל ובמאי 2021 במהלך דיון מיוחד שקיימה מועצת זכויות האדם לקראת ההצבעה על ההצעה, מסרה סמנכ״לית עדאלה עו״ד סאוסן זהר הודעה מטעם הארגון הקוראת לחברי המועצה לאמץ את ההחלטה ולהקים את וועדת החקירה. עם תבוסתה של ישראל בהצבעה פרסם הארגון הודעת ברכה:

״אנו מברכים על פתיחת חקירה מתמשכת שתבחן את לעומק את הפרות זכויות האדם שמבצעת ממשלת ישראל כלפי פלסטינים משני צידי הקו הירוק. ההרג ההמוני של אוכלוסייה אזרחית בעזה, לצד תקיפת המתפללים באל אקצא, וקידום פשע ההתנחלות בשייח׳ ג׳ראח מחייבים חקירה עצמאית ובלתי תלויה. זו הפעם הראשונה שניתן לוועדה של מועצת זכויות האדם המנדט לבחון את סיבות העומק הן להפרות הללו והן לאלו המתבצעות בתוך ישראל. הדבר יחייב אותה גם לתת את הדעת לקשר העמוק שיש בין העיגון החוקתי של עליונות יהודית בחוק יסוד: הלאום, לבין השימוש שממשלת ישראל עושה ברשויות אכיפת החוק כדי לדכא האזרחים הערבים, וכן את היד החופשית שהיא מעניקה לקבוצות ימין קיצונים לתקוף אותם.״

לאורך כל התקופה הזו עשה הלחץ על צה"ל את שלו ומדיניותו בשטח אכן הוגבלה משמעותית. בהדרגה יותר ויותר "פעילי ריסון" חמושים של ארגון הטרור חמאס הורשו להסתובב בצמוד לגדר והמגמה הכללית הייתה "להכיל" כמה שיותר את האירועים. כאשר כוח של גדוד 13 מחטיבת גולני הוריד "פעיל ריסון" חמוש ביולי 2019, הגדיר דובר צה"ל את התקרית כ"אי הבנה" וחמאס מצידו הבליג נוכח הצטדקותו של הצבא.

בהדרגה הוגדרו מחדש ההנחיות לכוחות הביטחון השוטף, ועורפלו יותר ויותר הוראות הפתיחה באש. השטח שאסור לשהיית פלסטינים במערב הגדר, צומצם מ-300 מטרים ל-100 מטרים תוך החגרות נקודתיות בהן צה"ל מאפשר לעזתים להפגין בצמוד לגדר, גם אם חלק מן המפגינים משליכים מן הגדר בקבוקי תבערה ששרפו ג'יפים צה"ליים.

פחות מחודש לאחר האירוע בו חיילי גולני חיסלו את "פעיל הריסון", התרחשה היתקלות נוספת לאותו הגדוד. מחבל חמאס חדר לשטח ישראל בלילה וירה לעבר הלוחמים מרובה קלצ'ניקוב. הוא נורה ונהרג במהירות אומנם, אך רק לאחר שהצליח לפצוע בינוני את קצין הסיור. שני לוחמים נוספים נפצעו קל. הגדוד הזניק לאזור כוחות מבעוד מועד בעקבות זיהוי המחבל בידי תצפיתניות הגזרה, אך צה"ל חונך לחשוב במונחים חדשים כגון "אויבים אפשריים" שהם שונים מ- "אויבים מידיים" ולכן לא כל אירוע של "פרש טורקי" (חדירת גדר הגבול)  הוא בהכרח פוטנציאל להיתקלות עם אויב מידי, אלא  אולי רק "אויב אפשרי".

הרבה תהיות עולות כאשר חושבים על מסך העשן הזה שמקיף את חיילי צה"ל במימון אירופאי ובאמצעות ארגוני טרור ותעמולה המבקשים לנצל את חולשתה של מדינת ישראל בהפעלתה את חייליה. בטח בהקשר של המסתערב הלוחם בראל אחיה בן ניצה שמואלי הי"ד, שנורה מטווח אפס על ידי מחבל חמוש שהגיע בחסות אויבים אפשריים אל הגדר ב21 באוגוסט 2021.

תחקיר צה"ל בעקבות הירי אף העלה שכמה דקות לפני ירי המחבל דרך חרך הגדר, צלף צה"ל אחר ביחידה נאלץ להשתמש באקדחו שלו כדי לירות מטווח אפס על מחבל אחר שניסה לחטוף את נשקו ובכך סיכל את האיום האפשרי או המיידי. תלוי את מי שואלים.

מתן פלג הוא יו״ר תנועת ׳אם תרצו׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. האנטישמים ימשיכו לתקוף את ישראל בכל מקרה ולכן על צה״ל לירות בכל גורם המהווה איום והגיע הזמן שייתיחסו לארגוני הבוגדים כפי שהם, בוגדים. זה או אנחנו או הם.

  2. הכלת אירועים עם פוטנציאל נפיץ וקטלני היא 'פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליה'

    אני בטוח שבוגרי מחזורי גיוס של שנות התשעים נזכרים בביטוי הנ"ל

  3. תוצאה ישירה, לכך שלא הפנמנו את דבריו של חשין – אהרון ברק מעדיף שירצחו אנשים, כל עוד הוא יכול לטעון שניתן לקרוא לנימוקיו זכויות אדם. שם יפה, סיסמא קליטה כמנהג הסמול, ע"מ להצדיק רצח אנשים.

    זו הסיבה, מדוע אלה לא רק החמאס והפת"ח שרוצחים, אלא גם תומכיהם במערכת המשפט, העיתונות והפוליטיקה הישראלים (זה לא שיש הבדל גדול בין ה-3).

    ורצח הישראלים וגם לא ישראלים בידי רוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו, ימשך – כל עוד נסכים לקבל את הברקים ותעוותם לקורבנות אדום, תמורת מחמאות משוקן.

  4. לא רק הדרג המדיני אשם אלא גם כל מפקד שקיבל הוראה של קשירת הידיים וביצע אותה אשם. החל מהרמטכל וכלה במג"ד היו צריכים לומר לדרג שמעליהם: "קחו את המפתחות אני פורש ולא מסכן את הפי'קודים שלי."

  5. בראל לא נרצח
    הוא לוחם שנהרג בקרב
    נא לא להפחית מכבודו
    הי"ד

  6. באחת הכתבות נאמר שמאחורי החייל המנוח היו שניים המפקדים הבכירים בגיזרה. מקווה שיחררו אותם מתפקידם בקלון.

    1. זלזול של הציבור בצהל צבא המדינה הישראלית . כל אחד הפך מומחה לצבא וביטחון מאחורי המקלדת מביש דן חסכן הגזמת

  7. פעם היה שופט עליון (לשעבר, תמיד הם שולחים לתקשורת איזה לשעבר, להם אסור לדבר), שאיים על מי שיעיז להרים יד על בית המספח העליון, שיגדע את ידו.
    אז כשמדובר באינטרסים צרים שלהם הם יודעים לאיים ולהילחם.
    הכשלון הגדול של נתניהו זה שהוא ליברל אמיתי ולא נכנס בעליון עם D9.
    עכשיו הוא משלם על זה מחיר כבד וגם הרוב הגדול של עם ישראל שרוצה זהות יהודית למדינה יהודית.
    כנראה שאין ברירה, צריך לעלות על הבריקדות.
    דרוש מנהיג שיעשה זאת.

    1. אתה שוכח שפעם לא היה רוב כזה.
      דווקא בגלל העבודה הקשה של הליכוד בראשות ביבי לאסוף הישגים ולהשקיע בהסברה בתוך מרחב תמרון ממוצע-הגענו למצב בו היה צריף גנבי קולות כדי להשיג רוב לשמאל.

      אם הוא היה שובר את הכלים היו גודעים לו את היד והימין היה מפסיד הזדמנות חשובה להסברה והתחזקות.

  8. בנט הפקרת את חיילינו בשביל פגישה עם סהרורי.

    1. גרוע יותר: בחרו בנט וכולנו קיבלנו התנועה האיסלאמית.

  9. צריך להזמין גלימות שחורות באפגניסטאן, עם חורים רק לעיניים, לחברי/ות מועצת השורא הסמאלנית בישראל המוצגים פה לקלון (למעט ה-3-4 שראויים להיקרא 'שופטים').

  10. לא יאומן הכרסום בהרתעה של צה"ל! מה הפתרון? איך אפשר להתמודד עם כוח בלתי מוגבל של בג"ץ?

    1. פשוט מאוד – לאכוף את חוקי מדינת ישראל על שופטי הבג"צ ולהגביל את סמכויותיהם בחוק יסוד השיפוט. לא תתאפשר פסילה של חוקי הכנסת, התערבות במדיניות ההגירה של ישראל או בשיקולי מפקדי הצבא. אחרי השופט העליון הראשון שילך לכלא לשנים ארוכות, נוכל לשכוח שהייתה לנו פעם בעיה עם הבג"צ. פשוט בתכלית. רק צריך רצון.

    2. לדורון-לא צריך מאסר. מספיק לשלול את הרשיון לשפוט. זה עובד מעולה עם רופאים, אין סיבה שזה לא יעבוד עם שופטים(וכן עם אנשי תקשורת)-וזה גם יותר זול למשלם המיסים.

  11. משענת הקנה הרצוץ האמיתית אינה ארה"ב אלא תפיסת השמאל/מרכז/ימין-מתון לגבי מעמד המוסר.
    האוכלוסיות הנ"ל בחרו באופן שרירותי מערכת מוסר מסוימת והחליטו שהיא הכי טובה ושעדיף שהמדינה תיחרב מאשר שיא תחרוג מהמערכת הזו קצת ותעדיף מערכת אחרת('זכות קיום').
    זו הסיבה שגדעון לוי שואל טייסים איך הם ישנים בלילה עם הקרבות בעזה-יותר חשוב לו המוסר מאשר ביטחון המדינה.
    זו הסיבה שבג"ץ מסוגל להרוס כל זכר ליכולת הרתעה בשם זכויות אדם.
    זו הסיבה שאותה קואליציה שמכילה מתים בשם הכלכלה-לא מסוגלת להכיל עוול מוסרי מצד פולין למרות החיונות של כל שותף פוליטי.
    וזו הסיבה שהממשלה הזו תימחק כל קשר עם מדינות המזרח ותתמקד רק בקשרים עם המערב.
    וזו הסיבה לעוד הרבה מאוד טירלולים והחלטות הזויות.

    פשוט לא אכפת להם להשמיד את המדינה, העיקר שהם יוכלו לטפוח לעצמם על השכם בלי לעבוד על חינוך עצמי והחלפת המוסר.

    1. אספר סיפור
      לפני כ- 30 שינה ראיתי ידיד שלי, נראה מאד עצוב.
      שאלתי אותו למה, תשובתו הייתה שלמחרת הוא צריך ללכת למילואים והוא מפחד.
      אמרתי לו שאם הוא מפחד שלא יעז ללכת כי אויבינו מריחים מי שמפחד והוא חוטף ראשון, עדיף בית סוהר מאשר ליפול כך סתם.
      לאחר שיחה ארוכה שתמציתה "אם תלך עם רצח בעיניים וסכין בין השיניים" אף מחבל לא יתקרב אליך.
      הוא החליט שהוא הולך למילואים.
      כשחזר שאלתי אותו איך היה ולהלן תשובתו (מקווה שממרחק הזמן הציטוט מדוייק).
      בדיוק כמו שאמרת (הוא התכוון אלי) הייתי כל הזמן עירני ורק חיפשתי איך להרוג מישהוא, אבל אף אחד אפילו לא העז התקרב אלי.
      לעומת זאת חבר שלי, התקרב אליו מחבל עם בלוק, הוא אמר לו עצור או שאני יורה, וכך כמה פעמים עד שקיבל את הבלוק בראש.
      עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש לנו עסק עם אוייב שפל וערמומי שרצח והרג אצלם זו דרך חיים והם מבינים רק שפה אחת.

  12. שדה הקרב והשטחים החיוניים לא בגבול עזה אלא בדשא של הקולג'ים.
    מי שחושב במושגים של מלחמת העולם הראשונה יפסיד את המערכה כולה.
    צהל גוזר על עצמו איפוק ומסכן חילים בגזרה אחת כדי למנוע איבוד שטחי מפתח בגזרה אחרת.

  13. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

  14. זה רק תיאור ההתדרדרות
    דברי האדמור הבזוי אהרון ברק "אני מצטער שנתתי לצה"ל לנצח יותר מידי" הם דוגמה לכל לובשי הגלימות השחורות שבאו אחריו.
    רק מדינה יהודית תפתור את מחדל 48 ו 67

  15. כבר נאמר בספר תהילים ע"י נעים זמירות ישראל דוד המלך ע"ה – אֲֽנִי־שָׁ֭לוֹם וְכִ֣י אֲדַבֵּ֑ר
      הֵ֗֝מָּה לַמִּלְחָמָֽה׃
    יצאנו מעזה עד הגירגר האחרון ובכ"ז יש שוב ושוב ושוב עימותים איתם!
    לכן לא צריך לכבוש את עזה אלא לגרש אותם מעזה! זה קן צרעות שהרעיל את התושבי עזה בצורה איומה נגדנו! ואין מצב שאם נכבוש את עזה הם יהפכו את עורם לשוחרי שלום.
    כמו שעשו לתושבי גוש קטיף שגירשו אותם למורות שמעולם לא יצא מהם אפילו מחבל אחד!
    את זה על אחת וכמה וכמה לתושבי עזה שהם מומחים לעשות לנו רק צרות,דינם לגרש מעזה =נכבה 2 !

  16. להוציא מחוץ לחוק את הארגונים השמאלניים שמפקירים את חייהם של חיילי צה"ל.
    להתייחס לשדולות המשפטיות הפלסטיניות כארגוני טרור שיש לסכל את פעולותיהן ואת אנשיהן

  17. כל כך עצוב לשאול שאלות כאלו
    הרי יש לנו תורה קדושה מן השמים
    וכתוב הבא להרגך השקם להורגו כמה עצוב ולא משנה מה יגידו העולם ההיפך אים ישראל עושים את חוקי התורה אומות העולם יותר יעריכו אותנו

    מה הפחד של שונאי התורה
    כתוב זכור את יום השבת לקדושו אים נשמור את זה אז גם את זה ואת זה לא מתאים להם צריך דמוקרטיה אבל לא מבינים שתמיד כעם ישראל יורד ממצוות התורה מקבל מכות בלתי נשכחות חבל ההסטוריה מלאה בדוגמאות