מפלגת 'יוביק' היא אימת היהודים בהונגריה

הפוליטיקה ההונגרית מראה קווי דימיון רבים לזו הישראלית, והקרב עליה הוא שלב נוסף בהתנגשות הגלובלית בין המחנה השמרני למחנה הפרוגרסיבי. לקראת הבחירות באפריל – תמיר ורצברגר צולל לעומקה של המפלגה האנטישמית ההונגרית

קווים מקבילים, ישראל והונגריה

באפריל הקרוב צפויות להתקיים בהונגריה בחירות כלליות ונראה שהקרב בין ראש הממשלה ויקטור אורבן ומפלגתו, פידס, לבין קואליציית ה'רק לא אורבן' הולכות להיות צמודות מאוד. לראשונה מזה מעל לעשור ממשלתו של ויקטור אורבן נמצאת תחת איום ממשי בעוד שש מפלגות אופוזיציה התאחדו בשנה האחרונה לרשימה אחת ועל פי הסקרים התוצאות צמודות מאוד עם יתרון קל לפידס. בחוגים סגורים אומר אורבן שאם הוא ינצח את הבחירות הללו זה יהיה הניצחון הגדול ביותר שלו גם אם מבחינה מספרית יהיה זה ניצחון דחוק.

 

השאלה הגדולה היא מה יקרה אם פידס וויקטור אורבן יפסידו בבחירות ואיך הדבר ישפיע על ישראל ויהודי הונגריה. אין זה סוד שבשנים האחרונות הונגריה, בהנהגתו של ויקטור אורבן, הפכה להיות בעלת ברית מאוד קרובה וחשובה לישראל. מפלגת פידס של ויקטור אורבן מובילה היום את גוש המפלגות, שנהוג לכנות כ"הארד קונסרבטיבס", קרי מפלגות שמרניות בעלות מאפיינים וסט ערכים הרבה יותר לאומיים ומסורתיים מהימין-מרכז הרך והליברלי יותר. כנגזרת מזה העמידה של פידס ואורבן לצד מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית עם בסיס תרבותי מערבי היא בלתי מתפשרת. הונגריה, בניגוד למיינסטרים האירופאי, לא מנסה להיות "מאוזנת" בנוגע לישראל. ההטיה שלה לטובת ישראל היא מופגנת וחד משמעית וזה בא לידי ביטוי בהצבעות במוסדות בינלאומיים ובוטו באיחוד האירופי לכל הצעה אנטי ישראלית.

 

עד כמה ממשלה אחרת בהונגריה תשפיע על מדינת ישראל ויהודי הונגריה?

העובדה שאחד המרכיבים המשמעותיים באותה קואליציית 'רק לא אורבן' היא מפלגת 'יוביק' הנאו נאצית הופכת את השאלה הזאת לממש מטרידה. עבור הקורא הישראלי הממוצע השם 'יוביק' לא אומר דבר. התדמית של הונגריה בעיני הישראלים היא לרוב שלילית. הונגריה נתפסת כמדינה אנטישמית ורבים מתקשים להבדיל בין 'פידס' ל'יוביק'. השמאל הישראלי והתקשורת "חינכו" אותנו שכל מה שימין פוליטי זה פאשיסטי ואנטישמי ולמי באמת יש זמן וכוח לבדוק וללמוד את הנושא לעומק ולהיווכח ש'פידס', מפלגתו של ויקטור אורבן, היא מידידותיה הגדולות ביותר של ישראל באירופה, שהשקיעה בקהילה היהודית ונלחמת באנטישמיות כבר מעל לעשור ואילו 'יוביק' היא מפלגה נאו נאצית שמתמודדת היום נגד 'פידס' כחלק מאותה קואליציה 'רק לא אורבן' והיא היא המקור לתדמית האנטישמית שדבקה בהונגריה.

 

כרוניקה של שנאה

בהונגרית המילה "יו" משמעותה טוב ואילו המילה "יוב" משמעותה ימין כך שהשילוב "יוביק" יוצר משמעות כפולה של "טוב יותר" ו"ימין יותר". 'יוביק' נוסדה בתחילת שנות האלפיים, תחילה כתנועת נוער ולאחר מכן הפכה להיות מפלגה פוליטית, כאשר המצע העיקרי שלה עוסק ברדיפה של מיעוטים בהונגריה כגון הצוענים, היהודים, הומוסקסואלים וקומוניסטים במטרה ליצור "הונגריה צודקת". במרבית שנותיה הוביל את המפלגה מורה להיסטוריה בשם גאבור וונה. לאורך השנים נהגו בכירים במפלגה להתבטא בצורה קשה מאוד כנגד יהודים וכנגד מדינת ישראל.

 

רוב הציטוטים שאציג בהמשך המאמר מעולם לא נחשפו לקהל ישראלי עד לרגע זה. כולם מהעשור וחצי האחרונים וכולם מפי בכירים במפלגה, שעדיין משמשים היום בעמדות בכירות מטעם המפלגה. כל ציטוט וכל התבטאות מזעזעים לכשעצמם אבל בצירוף כל ההתבטאויות הלב והמוח האנושי מתקשים לקבל ולהבין שאין מדובר בשנות ה 30 וה 40 של המאה הקודמת אלא בימינו אנו ועל ידי אנשים, שבסבירות לא נמוכה כלל, עלולים להיות חלק מהנהגת מדינה ידידותית לישראל במרכז אירופה אבל מה שהכי מדהים ומזוויע זה הלגיטימציה והחיבוק החם והעוטף שאותה מפלגה ואותם אישים מקבלים היום מהשמאל והתקשורת, לא רק בהונגריה אלא בכל אירופה.

 

אחד האישים אולי הבולטים והמשפיעים ביותר ב'יוביק' הוא סגן נשיא המפלגה ונציג המפלגה בפרלמנט האירופי, מרטון ג'יונג'יושי. המילה 'אולי' נכתבה רק מפאת הספק שהוא לא בולט ומשפיע יותר מיו"ר המפלגה בעצמו.

 

ב 4 לדצמבר 2011 ג'יונג'יושי השתתף בהפגנה פרו איראנית מול השגרירות האמריקאית בבודפשט וכך אמר בנאומו: "התקשורת המערבית, תחת השפעה ציונית, יורקת תעמולה ישירה נגד העם הפרסי העתיק והגאה, ששומר על העצמאות והחירות שלו בקנאה."

 

ביולי 2014 הוא השתתף בהפגנה פרו פלסטינית ואמר את הדברים הבאים: "המערב מסרב לשים לב למדיניות רצח העם של מדינת הטרור. הוא (המערב) מספק מוסר, חומר והספקה צבאית למדינת ישראל, אשר מבצעת תעמולה, רצח עם ושפיכות דמים נגד העם הפלסטיני…. התקשורת המערבית תחת ההשפעה הציונית יורקת את התעמולה הציונית בכל העולם." באותה הפגנה הוא המשיך ואמר "התקשורת המערבית ממשיכה לפנות ל'זכות של ישראל להגנה עצמית', הם (התקשורת) משמיצים את לוחמי החירות כ'טרוריסטים', הם מציירים את ישראל כ'דמוקרטיה היחידה' במזרח התיכון. אם זה לא גורם לדם שלך לרתוח אינני יודע מה כן!"

 

באמירות הנל ניתן להבחין בנרטיב שעליו חוזר ג'יונג'יושי בדבר שליטה של "הציונים" בתקשורת המערבית, שזהו אחד המאפיינים הבולטים ביותר לאנטישמיות המודרנית, קרי היהודים שולטים באמצעי התקשורת ובעמדות הכוח כעלילת דם שבאה להפריז בכוחם והשפעתם של היהודים בעולם. השימוש במונח 'ציונים' במקום 'יהודים' הוא אלמנט שמזוהה עם האנטישמיות החדשה שבה מדינת ישראל והציונות הפכו למושא התקיפות וההשמצות כחלק מהרת דמם של יהודים באשר הם יהודים.

 

על רצונו של ג'יונג'יושי לקיים רשימה של יהודים בעלי אזרחות כפולה הונגרית-ישראלית, בטענה שהם מהווים "איום בטחוני לאומי" כתבתי בפרק הקודם בסדרת המאמרים על הונגריה אבל מעניין לראות ציטוטים של ג'יונג'יושי בנושא, מאותם ימים. כזכור תחילה ביקש ג'יונג'יושי לקיים רשימה של כל היהודים באשר הם יהודים ורק לאחר ביקורת שספג שינה זאת לרשימה של בעלי אזרחות כפולה ישראלית.

 

בנאומו הראשון בנושא, בפרלמנט ההונגרי, ב 26 לנובמבר 2012, אמר את הדברים הבאים: "יהיה זה הזמן הנכון עבורנו להגדיר כמה אנשים עם רקע יהודי חיים בנינו, ובמיוחד בתוך הממשלה והפרלמנט, אשר מהווים איום ביטחוני לאומי." בשלב מאוחר יותר גיבש מסר "מתון" יותר דוגמת הדברים שאמר בפגישה בעיירה קומרנד ביולי 2013: "לאור חוסר הכיבוד המוחלט שלהם את החוק הבינלאומי, כל אזרח ישראלי בלי יוצא מן הכלל, בכל מקום שיהיה בעולם, מהווה איום בטחוני לאומי."

 

ג'יונג'יושי נוהג לתקוף את ישראל וה'ציונים' בעיקר, דבר המזוהה עם האנטישמיות החדשה, אבל מפעם לפעם ניתן היה לשמוע ממנו גם את האנטישמי הקלאסי והמודרני, ששנאת יהודים היא מה שעומדת מאחורי הכביכול "ביקורת על ישראל" שלו. כך אמר במאי 2014: "למרבה הצער יהדות הונגריה עומדת לצד הציונות נגד האינטרס הלאומי ההונגרי."

 

מקרה קלאסי של אנטישמיות חדשה כתחפושת לאנטישמיות הישנה והמוכרת, לאמור "אני לא אנטישמי אני בסך הכל שונא את ישראל והציונות אבל כל היהודים ציונים ותומכים בישראל אז הם מטרה לגיטימית". זה בהחלט משפט שמסכם את מרטון ג'יונג'יושי. אדם, שכאמור, הוא מהבולטים ומהמשפיעים ביותר במפלגת 'יוביק' ולא מן הנמנע שבמידה וקואליציית ה'רק לא אורבן' תיבחר יאיר לפיד ימצא את עצמו מבקש משר החוץ החדש של הונגריה, מרטון ג'יונג'יושי, להצביע נגד גינוי של האיחוד האירופי את ישראל.

נפילתו היא סכנה ברורה ומיידית עבור ישראל ויהדות הונגריה. ויקטור אורבן (צילום: European People's Party)

 

ג'יונג'יושי הוא לא סטיית תקן ב'יוביק'

כך ב 7 ליולי 2017, באירוע לציון הסכם טריאניון, הסכם שבו נלקחו 2/3 משטחה של הונגריה אחרי מלחמת העולם הראשונה, ציטט ראש עיריית דונהאודבארוש מטעם 'יוביק', טמאש פינטר, את מי שהיה מנהיג מפלגת 'צלב החץ' הפאשיסטית, פרנץ סאלאשי, ששלטה בהונגריה כממשלת בובות של הנאצים בין 1944-1945 ואחראית על רצח אלפיי יהודים על גדות הדנובה: "אנחנו לעולם לא נתעייף לשרת את אומתנו! אנחנו חייבים לגרש את הבוגדים ואנחנו חייבים לעולם לא לשכוח את הרודנות של טריאניון. להסיר את הבוגדים! להסיר את טריאניון!"

 

ב 15 לאפריל 2012 חבר פרלמנט וסגן יושב ראש ב'יוביק', בלאס אנדר, נאם, אז חבר מועצה מקומית: "אנחנו לא רוצים שום עניין עם כובשים. פאנוניה (חבל ארץ במרכז אירופה שבו נמצאת הונגריה של היום) לא תהפוך להיות עוד פלסטין."

 

לאותו בלאס אנדר היה גם מה להגיד בנושא איראן, ב 3 לפברואר 2012: "..ואז יש את איראן. איראן, שגונתה כל כך הרבה פעמים שלא בצדק, ואשר הכוחות הציוניים הגלובאליים כנראה רוצים להעלים אותה מעל פני האדמה. אנחנו יכולים להגיד שבמהלך שני העשורים האחרונים המסחר שלנו עם איראן הצטמק משמעותית למה שזה היה צריך להיות. זה מביש בצורה בלתי נתפסת ופוגע בכלכלה הלאומית."

 

אחד מחברי הפרלמנט היותר מקוריים של 'יוביק' הוא לאיוש ריג, שגם מאוד פעיל ברשתות החברתיות. לריג עצמו יש קעקוע עם הכיתוב: "הכבוד שלי נקרא נאמנות", משפט שמאוד מזכיר את הסיסמא של האס אס הגרמנים. בפוסטים אחרים בפייסבוק הוא טען שהצוענים הם הנשק הביולוגי של היהודים והוא נוהג לשתף ולכתוב רבות על כך.

 

לג'ורג' סילאשי, דובר 'יוביק' וחבר פרלמנט מטעמה יש בכלל בעיה עם 'מכון שמעון ויזנטל', אותו הוא קרא לסגור מספר פעמים, שוב בטענה לאיום בטחוני לאומי על הונגריה.

 

אחת מעלילות הדם המרכזיות של 'יוביק' היא שישראל רוצה לכבוש את הונגריה באמצעות אנשי עסקים, קרי "לקנות את הונגריה". ביטא זאת היטב ב 18 לנובמבר 2012 סגן יו"ר ב'יוביק' וחבר פרלמנט מטעמה, דניאל ז. קרפאט: "עם מי ויקטור אורבן והצוות שלו עם השני שליש רוב חתמו על הסכם? ובכן, עם ישראל כמובן. אז עכשיו כשאנחנו מדברים על איך שהם קונים את הונגריה אנחנו יכולים לראות שלמעשה, מערכת ויזואלית שמשחקת לידיים של מישהו אחר מתמזגת וזה יכול להפוך למציאות…"

 

לאסלו בירו הוא חבר מועצה בבורשוד-אבאוי-זמפלן מטעם 'יוביק'. איזור בצפון הונגריה שידוע בעיקר בזכות היין הנפלא שלו והיסטוריה יהודית עשירה ושורשית, שבשנים האחרונות הפכה לאתר עלייה לרגל של חסידים מכל העולם, בעיקר לקברי צדיקים באזור ובראשם הרב שייע מקרסטיר. אותו לאסלו בירו, שבבחירות המוניציפאליות ב 2020 התמודד לראשות המחזור בתמיכה של כל מפלגות האופוזיציה והפסיד, קצת פחות אהב את הנוכחות היהודית המוגברת באזור.

 

"אורחים חסידים יהודים, פולנים, רוסים וישראלים, תיירי דת, מבקרים במלונות בתוך ומסביב לסרנץ' (עיר מחוז). הכלבים שלי משתוללים כשיהודים עוברים ליד הבית." כך הגיב בירו בפייסבוק (ומחק לאחר מכן) ב 2019. בפוסטים אחרים מאותה שנה (שגם נמחקו) הילל בירו את גרמניה הנאצית ואדולף היטלר והוא נוהג לכנות את בודפשט "יודהפשט".

 

יושב ראש 'יוביק': פטר יאקאב.

 

ביולי 2014 יאקאב שלח מכתב פתוח לרב שלמה כובש, רב התאגדות הקהילות היודיות בהונגריה, ובו כתב את הדברים הבאים: ".. אנחנו מגנים את אותם אושיות תקשורת יהודים שמאשימים את הונגריה כקולקטיב בשואה… הגיע הזמן שיהודי הונגריה, ובעיקר מרכיבי ההנהגה שלהם, יקחו רגע כדי להתבונן על ההתנהגות שלהם… האומה ההונגרית לא חייבת דבר ליהודים. לא חרטה ולא פיצוי…"

 

ב 17 ליולי 2014 פטר יאקאב שלח מכתב פתוח לצ'אנאד סגדי, חבר פרלמנט לשעבר ב'יוביק' שעזב את המפלגה לאחר שגילה שסבתו יהודיה ניצולת אושוויץ: "הם (היהודים) רוצים להראות לנו מה זה שואה באושוויץ בזמן שהחיילים שלהם מבצעים את (אושוויץ) הבא בעזה."

אנטישמיות בתנופה; פעילי יוביק. צילום: Leigh Phillips CC BY-NC 2.0 דרך FLICKR

ישנם עוד אין ספור ציטוטים והתבטאויות אנטישמיות מצד בכירים ב'יוביק' בעשור וחצי האחרון. להגנתם טוענים היום ב'יוביק' שהמפלגה שינתה את דרכה והתמתנה והיום היא קרובה יותר לקבוצת מפלגות העם, שלמרבה העירוניה משתייכים אליה מפלגות כמו הנוצרים דמוקרטים הגרמנים של אנגלה מרקל, המודרטה השבדים ומפלגת העם האוסטרית של הקנצלר סבסטיאן קורץ.

 

לא בכדי עולות שלושת המפלגות הללו כדוגמא. בשלושת המדינות הללו ישנן גם מפלגות עם רקע והיסטוריה מאוד בעייתיים מההיבט האנטישמי. בשבדיה למפלגת השבדים הדמוקרטים ישנן פרשיות בעייתיות עוד מתחילת שנות ה 90 ועד היום הם נחשבים למפלגה מוקצית על ידי כל הקשת הפוליטית השבדית. לולא אותו החרם על השבדים הדמוקרטים כבר מזמן יכלה הייתה לקום ממשלת ימין בשבדיה. גם בגרמניה יש בעיה דומה עם אלטרנטיבה לגרמניה ואילו באוסטריה מדובר במפלגת החירות, שעד 2004 הונהגה על ידי יורג היידר האנטישמי.

 

בחלק מהמדינות החרם עדיין תקף ואילו בחלקן הן כבר שחקן לגיטימי במגרש הפוליטי אבל ההבדל המהותי הוא שהשינוי שאותן מפלגות עברו, או מתיימרות לטעון שהן עברו, מגיע לאחר שנים רבות של תהליך ו"ניקוי אורוות". ברוב המקרים גורמים במפלגה שהיו נגועים באנטישמיות כבר אינם ומי שמוביל את השינוי היא הנהגה חדשה לחלוטין ובאוסטריה מפלגת החירות עד לא מזמן עוד הייתה חלק ממשלתו של קורץ.

 

אין זה המקרה עם 'יוביק', שמנסה להציג עצמה כמפלגה נקייה מאנטישמיות אולם כפי שניתן לראות ההנהגה היום היא אותה ההנהגה בעשור וחצי האחרונים. לא זו אף זו חלק מהמצוטטים במאמר זה עוד הצליחו להתקדם במפלגה מאז דבריהם נאמרו ובחסות החיבוק החם והעוטף מהשמאל והתקשורת הם עוד עלולים להיות חלק מהממשלה, דבר אשר יהווה תקדים מסוכן הן מבחינת הלגיטימציה למפלגות בעלות עמדות אנטישמיות ומפחיד עוד יותר – לראשונה מאז מלחמת העולם השניה עלולה להיות באירופה ממשלה עם מרכיבים ניאו נאצים.

 

אם אכן הדבר יתרחש ההשלכות על ישראל עלולות להיות מסוכנות. איבוד בעלת ברית שהעניקה רשת ביטחון דיפלומטי לישראל באיחוד האירופי עלול להיות ההשלכה הפחות חמורה. בשילוב השמאל האירופאי הונגריה עשויה להפוך בין לילה מהמדינה הכי פרו ישראלית באירופה למדינה הכי אנטי ישראלית באירופה, שתסגור את השערים לישראלים ותפתח אותם יותר ויותר לאיראן ולמוסלמים, כיאה למדיניות ההגירה הרצויה מבחינת בריסל והבירוקרטים מהאיחוד האירופי, דבר אשר עלול להוות סכנה ממשית על חיי ישראלים ויהודים בהונגריה ובכלל על החיים היהודיים בהונגריה, שתחת שלטונו של אורבן הוגדרו כ"תור הזהב של הקהילה היהודית בהונגריה".

 

בשנתיים האחרונות אנחנו לא רואים כמעט שום התבטאות מצד בכירי 'יוביק' בנוגע לישראל והיהודים. כלפי חוץ הם מצהירים ששינו את דרכם אולם גם בזמן המבצע האחרון בעזה והמהומות בישראל, במאי 2021, בכירי 'יוביק' וגם ראשי קואליציית 'רק לא אורבן' ללא יוצא מן הכלל, שמרו על שקט מופתי ולא התבטאו כלל בנושא. השקט הזה צריך להדאיג מאוד את קברניטי המדינה בירושלים כי כידוע "מים שקטים חודרים עמוק" והמים של הדנובה, כך אומרים היהודים, הם לא כחולים אלא אדומים.

 

תמיר ורצברגר הוא מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. המדיניות של השמאל בנושא היא עקבית גם בכיוון ההפוך -שימוש בטענות של אנטישמיות בשביל להשתיק את אורבן.

    1. אחת המדינויות העקביות של השמאל היא להאשים את הימין בפשעים שהם עצמם עשו הרבה לפני והימין נאלץ לעשות כדי לאזן. הנה כמה דוגמאות:
      א.מאשימים את המתפרעים מהקפיטול רגע אחרי שאנטיפה הרסו פרנסה ואף פצעו המונים.
      ב.מאשימים בהפצת שנאה לאחר שהם עצמם משתיקים כל מי שימני מדי לטעמם.
      ג.מאשימים באפליה לאחר שהם חילקו את האוכלוסיה באופן כוללני ל׳מדכאים׳ ו׳מדוכאים׳ וקבעו את יחסם לכל מקרה בהתאם.
      ד.מאשימים בשימוש באנטישמיות ושאר מסרים בעייתיים(׳נוהרים לקלפי׳ למשל) לאחר שהם הפכו את זה לנורמה שהמצביעים מצפים לה.
      ה.פוסלים שופטת עליון כי ׳יש לה אג׳נדה׳ לאחר מינוי ברק האקטיביסט לא רק לשופט אלא למשיא בית המשפט העליון.
      ו.מאשימים ברצון לגרש את משתלטי שמעון הצדיק אחרי פינוי התיישבויות ביש״ע על שמאל ועל ימין.
      ז.מאשימים כל סרט/סדרה/ספר/כלי תקשורת ימנים בהיותם פרופוגנדה לאחר הוצאת כמויות משלהם תוך התחזות לאוביקטיבים.
      ח.מאשימים שרים בהפניית מימון לישובים וארגונים ימנים לאחר שהתקציבים כבר הוטו בגדול לשמאל.
      ואני יכול להמשיך עוד ועוד.

  2. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

  3. שינוי גיאו פוליטיקה בבודפשט צריך להדאיג יותר את הונגריה מאשר את ישראל. אם תתנו מקלט מדיני לאויבנו , תקבלו תקיפה צבאית וחשאית כמו בסוריה וסודאן (לפני הסכמי אברהם).

  4. עכשיו אני מבין איך שנאו את האנשים האלה באירופה, ולמה היו פוגרומים:

    1- אנשים רקובים מבפנים

    2 – אין להם ערך לעצמם ולזולתם

    3- מחקים את הגויים

    4- שונאים יהודים פתולוגיים

    5 – משתפים פעולה עם שונאי היהודים
    

    אז שלא ישנאו אותם, הגויים?

  5. כמה שקרים. כל האנטישמים עפו מהמפלגה. מה גם שהם התעסקו יותר בפליטים המוסלמים ולא ביהודים.
    הלוואי בכל אירופה היו מפלגות כמו היוביק והAFD.

  6. אני לא מבין, אך זה יכול להיות שאורבן שחסם את ההגירה ההמונית לאירופה ולהונגריה בפרט בכוח ושמר על ארצו ותרבותו….אבל מפלגת יובק רוצה יותר "הגירה" של האיסלמיסטים או של מהגרים לא חוקיים וכאלה.
    יש שם את מפגעי ההגירה הלא חוקית של גרמניה ובלגיה וצרפת? או שיובק חושבים שממשלת אורבן לא עשו כלום? כי כאשר התעמולה פועלת קשה להתנגד… תראו בארץ אך התעמולה קשה וחלק מהימין עדיין חושב שנתניהו לא עשה כלום