מושב החורף נפתח בסערה

פתיחת מושב החורף של הכנסת הציגה את מחוזות הבושה הקואליציונית והזכירה עד כמה דחופה הפלת הממשלה וחזרתו של הימין לשלטון

הם הבעיה, לא הפתרון. חברי הכנסת הערבים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ארבעה דוברים נשאו נאומים כמיטב המסורת בפתיחת מושב החורף של הכנסת. בתחילה נאם יו״ר הכנסת מיקי לוי. הוא דיבר על המחלוקות העמוקות, על שיח השנאה במערכות הבחירות ובמושבי הכנסת ועל איך שפעל לשנות את הרכב הוועדות הלא מאוזן שהציעה הקואליציה. ובכן, הרכב הוועדות עדיין לא מאוזן והאופוזיציה בצדק מסרבת להתרגש ממינוי עוד שני סגנים מתוכה ליושב ראש הכנסת ״ואפילו החזרת נציג האופוזיציה לועדה למינוי שופטים״.

 

חברי האופוזיציה עדיין משובצים ברובם בועדות זניחות ועדיין מיוצגים ייצוג שנופל מכוחם האלקטורלי. על כן האופוזיציה מחרימה את הדיונים בועדות ויושב הראש לוי שנסער מההחרמה הגורפת וחסרת התקדים, נסער הרבה פחות מהצעדים הלא דמוקרטיים של הקואליציה. משעשע לשמוע את חבר הכנסת לוי קורא להפסיק את השיח האלים אם נזכרים בהתנהגותו בספסלי האופוזיציה. ״בסוף טובת מדינת ישראל ורווחת אזרחיה עומדים לנגד עינינו״.

 

האדם שנפטר כי לא הייתה מכונת אקמו לא יכול למחות כנגד המשפט השקרי הזה.

 

לאחריו פותח נשיא המדינה יצחק הרצוג בדברים על המסע שהתחייב לצאת אליו בין קווי השסע והשבר של החברה הישראלית. ובכן, הממשלה הנוכחית ובמיוחד העומד בראשה, יספקו לו אינסוף מסלולים שכן החברה הישראלית מעולם לא הייתה כה משוסעת ושבורה. באמירה שקוראים לה במקומותינו ״ממלכתית״ הוא מבטיח למצוא את המאחד בתוך ההבדלים ואת המאחה בין הקרעים וטועה לחשוב שלכולם יש את אותן תפילות וכמיהות לב, את אותם חלומות ותקוות.
באמירה המסוכנת הזו הוא מתעלם מדיכוטומיות שונות בחברה הישראלית.

 

מעמדם של חיילי צה״ל בשפל חסר תקדים

יש לנו חלומות שונים וכמיהות שונות, בעיקר לגבי זהותה של מדינת ישראל. המתח הגדול ביותר נמצא בין אלה שנאבקים על מדינה יהודית לבין אלה שמוותרים על החזון החשוב ביותר ושואפים למותה בדמות הקמת מדינת כל אזרחיה. הרצוג מספר על סמ״ר משה אלמליח שהתחיל את התבגרותו כנער עבריין ולאחר תהליך שיקומי התגייס לחוות השומר של צה״ל והמשיך לחטיבת גולני.

 

הסיפור האופטימי הזה נשמע בימים בהם צועדות אמהות של לוחמים בצעדת אמהות במחאה על הוראות פתיחה באש, בימים בהם ראש הממשלה לא מוצא לנכון לנחם את ההורים של הלוחם בראל שמואלי הי״ד, בימים בהם שר האוצר שהבטיח להעלות את שכרם של חיילי החובה החליט לחזור בו, בימים בהם יש זילות של חיי חיילים כאשר הממשלה מחליטה שלא להגיב בפעולה צבאית על רצח החייל ולא ללכוד את המחבל שרצח אותו.

 

הרצוג קורא לחברי הכנסת לקחת את ההזדמנות לבנות חיים טובים במדינת ישראל בשתי ידיים אבל נראה כי שתי הידיים היחידות שמייצגות את הרמייה בה הוקמה הממשלה ובה מתנהלת כל הקואליציה הן שתי הידיים של חבר הכנסת אביר קארה שלא ננקטה נגדו שום פעולה על אף שעבר עבירה פלילית. באקט מופלא של ניתוק שמאפיין את השלטון הנוכחי הרצוג שמח לבשר שמשבר הקורונה לימד אותנו שיעור גדול בצניעות תוך שהוא שוכח שאך לפני כמה ימים שיקר ראש הממשלה בנט לעולם כולו מעל בימת מועצת האו״ם והתרברב בצעדים שמנצחים כביכול את המשבר.

הרצוג מבקש שיח מכבד, ויכוחים ענייניים ומזכיר כי הציבור הישראלי מביט בנבחרי הציבור ומקשיב להם. הוא מבטיח לחזק את יסודות הממלכתיות, אותו מושג שאף אחד לא באמת יודע מהו. אולי הוא היד שהושיט בנימין נתניהו לעבר ראש הממשלה בנט בבוקר של אותו יום באזכרה של הנשיא שמעון פרס.
בנט, עם הרבה פחות ממלכתיות, לא פנה אל יו״ר האופוזיציה בפתיחת נאומו.

הרצוג מבקש להפסיק את מופעי השיסוי ואני תוהה אם בנט ששיסה את ההורים של הילדים המחוסנים בהורים של הילדים הלא מחוסנים ואת השרים בראשי מערכת הבריאות, יצליח לעשות זאת: ״במרחב הציבורי מוכרעים אתגרים מורכבים של בטחון מדינת ישראל״, ואני חושבת על כך שמוכרע לאחרונה הביטחון עצמו. כשלא מגיבים על ירי טילים ועל פגיעה בחיילים, כשלא תוקפים כמעט יותר בסוריה, כשערבים מכים שוטרים ישראלים.

הרצוג מדבר על שני מליון אזרחים ערבים שמבקשים לחיות חיים נורמליים ושקטים ומתאר איך מראשית השנה נרצחו כבר מאה מהם בתוך החברה הערבית כשהם חפים מפשע.

 

לא נורמלי ולא שקט.

״אסור לנו להשלים עם מציאות יום יומית של טרור אזרחי משתק״ הוא אומר ואני חושבת על ״המיליציות האזרחיות״ שהקימו הערבים ושחלק מהחברים בהן היכו עד זוב דם שוטרים ישראלים בכפר קאסם. דובר המשטרה אמר שאותו כח שמירה איסלאמי הוא כמו משמר אזרחי. אז הטרור האזרחי הוא בעצם משמר אזרחי.

 

הרצוג מזכיר את התקיפה כנגד חבר הכנסת מאיר פרוש בה ניסו לגזור את זקנו ואני תוהה על שר האוצר אביגדור ליברמן שהתבקש הבוקר על ידי חבר הכנסת ינון אזולאי לחזור בו מדבריו על הובלת החרדים במריצות אל המזבלה אבל שתק. ״יש תיקונים רבים שצריכים להתבצע, בכל המערכות. אין דרך אחרת מלבד הידברות״.

 

הרצוג פחות התחבר כנראה לתקיפה של בנט את ראשי מערכת הבריאות בתדרוך שנשא לאחר הנאום במועצת האו״ם. הוא מזמין את חברי הכנסת לצפות בציור שתלוי במשכן הכנסת ובו יהודים מובלים לגיא הריגה בבאבי יאר וזה מצמרר כאשר אזרחים רבים מוצאים את מותם בשלושת החודשים האחרונים כי יש ממשלה מכילה וראש ממשלה שבחר לתת להם למות כאשר המתין שבועות עד שקרא לציבור להתחסן ולא נקט בצעדים הכרחיים.

 

בעוד אנשים משתנקים למוות במחלקות הקורונה הרצוג שמח לבשר שאנחנו יוצאים בהצלחה מהגל הרביעי של הקורונה. הוא מייחל להשיב את חיילי צה״ל והאזרחים המוחזקים בעזה ואני תוהה האם השרים וחברי הכנסת של מרצ שפגשו אתמול את מכחיש השואה והמשלם לרוצחי יהודים העלו את הסוגיה בפניו בעוד הם מצטלמים עימו בהתלהבות.

ואז עלה ראש הממשלה נפתלי בנט שעמד מעל הדוכן במליאת הכנסת ושיקר כבר בפתח דבריו מה שגרם לחברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן לזעוק בכאב כנגדו ולצאת מהאולם. אחריה זעק גם חבר הכנסת דודי אמסלם. באקט שגובל בטירוף הביט ראש הממשלה בנט על חברי הכנסת הזועקים וחייך. חייך באכזריות ששמורה למעט מאוד אנשים בעולם שהיו מנהיגים חסרי חמלה. לאחר שחייך, נשם נשימה מלאה חשיבות עצמית וניכר היה כי נפתלי בנט שואב את כוחו מהזעם שמופנה כלפיו.

 

תחושת הדורסנות מקנה לו חוזק

האיש שאמר לילדיו שאבא שלהם יהיה האדם השנוא ביותר במדינת ישראל שכח כנראה לומר שבסוף המשפט הנורא הזה הוא קפץ משמחה וצעק ״יש!״
נפתלי בנט ששונא את העם שלו שגרם לו פעם אחת לחטט בפחים כדי למצוא פתקי הצבעה ולאחר מכן להפוך לאדם השנוא ביותר ששיקר את דרכו אל ראשות הממשלה ואנס אונס פוליטי את הקואליציה ואת העם, מתמלא כח מתוך אכזריות בה הוא נוקט כלפי העם שלו.

הבטתי בו מחייך לנוכח זעקות השבר של חברי האופוזיציה והבנתי איך יכול היה לשקר להורים שכולים במסע הבחירות. פשע מוסרי שאף מפלגה לא נקטה בו חוץ מימינה. הבטתי בו מחייך והבנתי איך הוא לא הלך לנחם את ההורים של בראל הי״ד. הבטתי בו מחייך והבנתי איך הוא מכיל מתים מקורונה כאשר הוא אחראי למות רבים מהם. הבטתי בו מחייך והבנתי איך הוא יכול להפקיר את חיי הילדים במערכת החינוך. אין תא אחד של חמלה בגופו ובנפשו של ראש ממשלת ישראל. בנט מאשים מיד במחדלי הממשלה הכושלת שלו את הממשלה הקודמת.

 

ממשלה שהגישה לו מדינה כמעט נקיה מקורונה ובמצב כלכלי מרשים עם עליונות בטחונית בתחומים רבים ויחסי חוץ שאין עליהם עוררין. ממשלה שהסירה מעל סדר היום את הסוגיה הפלסטינית. ששמרה על חייהם ועל כבודם של חיילי צה״ל ושל השוטרים. שנלחמה בעוז נגד ההתעצמות הגרעינית של איראן ונגד הסכם הגרעין חסר האחריות.

 

״אבק של הזנחה״, שיקר בנט והמשיך לשקר כדי להצדיק את מעשה הרמיה הגדול ביותר בתולדות הפוליטיקה העולמית כאשר אמר ״במשך שנתיים הכל עמד מלכת״.

״אנחנו בולמים את הדלתא״ אמר בנט ביודעו שאנחנו לא בולמים את הקורונה.

״מדינת ישראל פתוחה״ הכריז ושכח לומר כמה מחלקות קורונה נפתחו בגללו.

״פרנסה זה קודש״, הוא אומר, ואני לתומי חשבתי שחיי אדם הם קודש.

 

הוא המשיך לשקר על ההתמודדות עם האלימות בחברה הערבית, על המשילות בנגב, על בעלי העסקים הקטנים. הוא שיקר על המצב הכלכלי, על יחסי החוץ של ישראל, על החוסן הלאומי. עמד ושיקר בלי להניד עפעף. אחר כך דיבר על מבצע בטחוני של אנשי המוסד לאיתור מידע על רון ארד.

 

מבצע שכשל.

זה היה ההישג היחיד שנפתלי בנט יכול להתפאר בו. לא הבנתי מה נתנה לו החשיפה הזו אבל בנט כנראה לא מסוגל להתאפק מלהדליף כמו שעשה בקבינט הביטחוני. ואז הגיע השקר הגדול ביותר של מגלומן שאוחז בכסא גם כאשר הוא נכשל בכל תחום ושדורס את עם ישראל רק כדי להמשיך לאחוז בכיסא: ״מה שמייחד אותנו כממשלה הוא שאזרחי ישראל לא אנחנו נמצאים במרכז״.

 

אולי הוא צודק. לא השרים נמצאים במרכז. הוא נמצא במרכז.

 

אם יהיה סגר לא יהיה כסף למיגון חיילים, איים ראש הממשלה. לא יהיה כסף לסל תרופות לחולי סרטן, איים האיש שנתן 53 מליארד שקל למנסור עבאס כדי שהוא ירשה לו להיות ראש הממשלה. בנימין נתניהו שהטיל סגרים ושילם מענקים ופיצויים תוך שמירה על דירוג האשראי הגבוה, מעולם לא איים על מדינת ישראל שצעדים כאלה יעלו בחיי אדם או בחיי חיילים.

 

אין גבול לשקר ולאכזריות של ראש הממשלה בנט שלא חושב בכלל איך מרגיש אזרח כאשר הוא שומע את האיומים הללו. ״בחרנו בדרך הקשה״, משקר בנט שבחר להשאיר את המדינה פתוחה במחיר חיי אדם. ״הפעם אנחנו לא משאירים את נתב״ג פרוץ״, המשיך לשקר. ״אם היינו נשארים שוב בבית בחגים, לא היינו יכולים לצאת מזה״, שיקר שכן בתקופת החגים פגיעה במקומות העבודה היא מינימלית.

״הממשלה הזו יציבה״, אמר על ממשלה שכל חבריה משותקים לחלוטין ואף אחד לא יכול לצאת נגדה בשום מקרה. ״אנחנו מתכוונים להיות ארבע שנים, בגלל זה על כולנו נדרש לרסן את ההתנהלות״, איים על השרים שמא מישהו מהם יעז להביע התנגדות אידאולוגית. ואז פנה אל חברי האופוזיציה בהתנשאות מהולה בשנאה ״חברי הכנסת מהאופוזיציה שאמורים לייצג את העם, כולם יכולים בכל רגע נתון לבחור את מי אתם מייצגים. אם לשלוח גדודים של צייצני רעל, להתחבא בכל מיני מקומות ולהעדיף את האינטרסים המיידיים על פני המדינה״.

 

צייצני רעל הוא קרא לאזרחים שנלחמים בדרך דמוקרטית על זכותם להביע מחאה כנגד ראש ממשלה ששיקר לגבי כל הבטחות הבחירות שלו. צייצני רעל הוא קרא לאזרחים שמוחים בדרך דמוקרטית כנגד ראש ממשלה שכפה את עצמו על העם. צייצני רעל הוא קרא לאנשים שהם אזרחי ישראל לגיטימיים. צייצני רעל הוא קרא לאזרחים שהוא אמור להיות ראש הממשלה גם שלהם. שיח מזוהם כזה לא נשמע מפיו של אף ראש ממשלה עד כה.

 

בנט מאבד באמירה הזו כל לגיטימציה שלא היתה לו מלכתחילה. אדם חלש ועלוב שנבהל מצייצנים לא יכול לעמוד בראש מדינה. בטיפשות רבה מאוד הוא אישר לצייצנים האלה שהם מצליחים להוציא אותו מאיזון.

 

ואז עלה יו״ר האופוזיציה בנימין נתניהו

נתניהו שזוכר שהוא יהודי דיבר על ברית בין הבתרים, על התנ״ך, על החזון הציוני, על תקוה של עם ישראל בארצו המובטחת ועל מאה ימים בהם הממשלה הנוכחית הורסת כמעט את הכל. ״הממשלה מכילה, התקשורת מאכילה ואזרחי ישראל אוכלים אותה״, אמר בכאב. ירדנו מהמקום החמישי במדד בלומברג לגבי המאבק בקורונה למקום 41 מתוך 53 מדינות.

הממשלה הזו קיבלה מדינה עם כמעט אפס מתים ותוך שלושה חודשים מתו מקורונה 1,300 אזרחים כאשר יש חיסונים. ״הם מתו לשווא כשהיו חיסונים ואתם התעכבתם״, אומר נתניהו. ״לו הייתם פועלים בזמן הייתם חוסכים את המחלה מאלפי ישראלים שיסבלו מתסמינים קשים, שנים רבות ואולי לכל חייהם״.

 

נתניהו דיבר על זירת הלחימה אולי הכי מוצלחת שלו ״אתם מכילים גם את הגרעין האיראני, שהוא האיום הגדול ביותר על קיומנו״. הוא תקף את החלטת בנט ולפיד שהתחייבו שלא לפעול נגד חזרה של ארה״ב להסכם הגרעין המסוכן. ״הסכם שמעמיד בסכנה את עתידנו״ המשיך נתניהו ותקף את הצעד הכמעט מתאבד של בנט שלא אמר במועצת האו״ם שישראל מתנגדת בתוקף לחזרה להסכם.

״במקום לתקוף את חמינאי התנפלת על שרון אלרעי״. נתניהו מדבר על כניעת הממשלה לטרור. ״מטהרן ועד עזה אויבינו רואים את ההכלה הזאת, לכן הם שמחו כשהשלטון התחלף״. ״אין מנהיגות, אין תגובה, אין יוזמה, אין מחץ, יש יח״צ״. נתניהו מדבר על הספינים של התקשורת המגוייסת, על הפייק ניוז. ״אין מחדל קורונה, אין מחדל טרור. העיקר בנט הציל תוכי״.

 

״לא שואלים על חאן אל אחמר, לא שואלים על פתיחת קונסוליה אמריקאית לפלסטינים במזרח ירושלים, לא שואלים על העברת הכסף שנועד לשכר חיילי החובה״. שואל נתניהו מיהו ראש הממשלה בפועל ועונה ״יאיר לפיד בעזרתו של מנסור עבאס. האיש שאישר ללכת לאו״ם ולא ללכת לאום אל פאחם״. נתניהו מצביע על מצג השווא האינסופי של התקשורת שמאתרגת את הממשלה.

 

לפני הנאום באו״ם נפתחו אולפנים בשידור חי, הפרשנים הסבירו כמה חשוב הנאום ומשבנט כשל כישלון מביש הסבירו שזו לא במה חשובה כל כך.
״תוך מאה ימים קצרים הפכתם את ישראל מכוח עולמי עולה למדינה כנועה״. נתניהו מתאר את היציאה מהקורונה, הוצאת הגז מהמים, חיבור הפריפריה למרכז, הפיכת ישראל למדינת סייבר, הקמת גדר בגבול סיני, חתימת ארבעה הסכמי שלום היסטוריים״.

הממשלה הזו לא יכולה להתפאר בינתיים בשום הישג מלבד הרס הירושה שקיבלה.

נתניהו מקדיש פרק בנאום לשר החוץ הכושל, יאיר לפיד. מי שהיה כל השנים מומחה ליחסי החוץ של ישראל דיבר על הגלובליזציה הפושעת של מושג האנטישמיות על ידי לפיד ועל האמירה המתנשאת שלו ״ממשלה נורמלית של אנשים נורמליים שבאו מהמקום הנכון״. מה זה אומר על כל יתר אזרחי ישראל?

 

ראש ממשלה חליפי שבז לחלקים נרחבים של העם שהם לא נורמליים ולא באו מהמקום הנכון. מדינת ישראל נמצאת בשפל שלא היה כמוהו. הימין נדרש לסבלנות ולכח לנוכח הרס החלום הציוני, הרס הזהות היהודית של המדינה, עליית כוחם של ערביי ישראל ושל האויבים מסביב.

 

״אנחנו בליכוד, עם שותפינו הנאמנים בימין״, מבטיח נתניהו, ״נמשיך לפעול כאיש אחד כדי להפיל את הממשלה הזאת. העם לא טיפש. אין לכם מעשים, אין לכם דרך, אין לכם מנהיגות. יש לכם רק דבר אחד שמאחד אתכם וכולם יודעים מהו אבל אנחנו נפיל אתכם ונחזיר את מדינת ישראל לפסגות של עוצמה ופריחה״, מסיים נתניהו כאשר הוא נינוח ורגוע הרבה יותר מאשר מי שעומד בראש ממשלת ישראל.

 

הוא לא מאבד עשתונות, בגילו הוא עדיין מלא תשוקה לעשייה ומלא כח. בתום טקס הפתיחה התקיימו שתי הצבעות אי אמון. הצעה אחת של הליכוד על ״כשלון הממשלה בטיפול בקורונה״ והצעה שניה של ש״ס ושל יהדות התורה על ״ממשלה אכזרית״. וזה אולי התיאור המדויק ביותר של הממשלה הזו ושל הקואליציה כולה.

 

האתגר הבא הוא הצבעה על חוק ההגירה ביום רביעי הקרוב בו תעמוד הקואליציה האכזרית למבחן. אחר כך ההצבעה על תקציב המדינה שגם בו ניכרת אכזריות תוך פגיעה בשכבות החלשות שבחברה הישראלית.

לקריאת כל המאמרים של אורנה ישר – לחצו כאן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. הממשלה מנסה להרוס את הדמוקרטיה ולכן מתעקשת בנושא הוועדות.

    1. החיקויים הזולים מנסים למנוע מהליכוד המקורי להשיג דברים למען הימין על מנת להיראות כאלה שבאמת מועילים לימין ומקווים שאנשים ישכחו ממי הם מעתיקים את כל הרעיונות שלהם.

  2. קורא את דבריו של הרצוג על מציאת המאחד, שיח מכבד וענייני, הצורך בהידברות ועל מיליוני אזרחים שרוצים לחיות נורמלי-
    ותוהה האם הוא מסוגל ליישם חלקיק מזה לגבי ח״כ בן-גביר ותומכיו.
    קודמו בתפקיד השאיר לו רף גבוה בתחום החלת קיצוני האופוזיציה…

    1. וכנ״ל לגבי החרדים והביביסטים(למעט אולי השורה האחרונה).

  3. חייל צה"ל לא נרצח
    הוא נהרג בקרב.
    נא לא לפגוע בזיכרו ובכבודו.

    1. החיילים נהרגים בקרב ואילו שם לא התחולל שום קרב.
      לכן בראל שמואלי הי"ד נרצח ולא נהרג.
      החמאסניק שירה החדיר את נשקו לצוהר וירה בראשו של בראל מטווח אפס.
      כאשר מפקדי החיילים מנעו מהם לבצע ירי בפעילי חמאס שחדרו לשטח הריבוני של ישראל הסמוך לחומה, מדובר בהפקרת חיי חיילי צה"ל!
      כאשר מפקדי צה"ל מאפשרים לרוצחי החמאס להסתובב חופשי בשטח הזה בלי להניס אותם ביריות עליהם לצפות שהפורעים ישתמשו בנשק חם. הם אמרו שהם לא ציפו…
      כשמונעים מהחיילים להילחם הם מותירים אותם לעמוד שם חסרי הגנה ולהירצח.
      נאסר על בראל להילחם כי ביידן דרש מגנץ ומבנט להוריד את כמות הנפגעים מקרב ה"פלסטינים". גנץ ציית והוריד את הפקודה לכוכבי וזה הוריד אותה לדרגים שמתחתיו. אז מסתבר שלמדינת ישראל שאיבדה את ריבונותה יש ממשלת-על ומפקד-על לצה"ל להם היא חייבת לציית. לצה"ל? לא! הצבא שלנו לא עוד "צבא הגנה לישראל". נא קבלו את צבא הגנה לפעילי חמאס וללוחמי הג'יהד האיסלאמי