הרופאים והאחים המוסלמים – שלא תדעו מי מטפל בכם

לא רק שבתי החולים לא מעוניינים להתעסק בבעיית הלאומנות הערבית – הם גם לא ממש מעוניינים שתדעו על הבעיה

האחים הרפואיים עם המחבל (השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א')

השבוע פורסם כי שני אחים רפואיים בבית החולים קפלן הצטלמו בחיבה יתרה עם המחבל מקדאד קוואסמה מחברון ששובת רעב ומאושפז במקום. הצילום הזה מגיע ימים ספורים לאחר שהמחבל זכה לשיחת טלפון תומכת גם מאיסמאעיל הנייה ששוחח עימו מקטאר.

הנהלת בית החולים קפלן שכנראה לא התרגשה יותר מידי, הזמינה את האחים לשיחת בירור משמעתית שבה השניים "הביעו חרטה" ובכך זה נגמר, לפחות מבחינתם. אלא שמבחינת החברה הישראלית הסיפור רחוק מלהיגמר.

התנהגות לאומנית מופקרת שכזאת ממש אינה מפתיעה. רק בחודש אוגוסט האחרון נחשפנו לסיפור הבלתי יאומן על רופא השיניים מחמוד פרחאן, עובד 'מכבידנט' (מבית קופ"ח מכבי), אשר תועד כשהוא תוקף את יאיר קהתי, תושב שכונת שמעון הצדיק בירושלים, ומי את שעתיד להיות מטופל במרפאה.

גם אז כמו עכשיו, התנערו הן משרד הבריאות והן קופת החולים מאחריות בנושא, ולאחר שהמשטרה החליטה באופן תמוה לסגור את התיק נגד פרחאן, הודיעו שהם "מגנים כל ביטוי של אלימות" אך אין בכוונתם לעשות מאומה משום שמדובר על "סכסוך בין שכנים על רקע נסיבות פרטיות".

האופן הזה שבו מערכת הבריאות טומנת את ראשה בחול הוא חלק מתופעה רחבה יותר במדינת ישראל אשר כוללת מערכות גדולות אחרות במדינה, כמו המנהל האזרחי, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל. לעיתים מחוסר יכולת, לעיתים ממש מחוסר עניין.

אבל בשעה שהגורמים הללו עושים כל שביכולתם על מנת "להוריד את גובה הלהבות" ולייצר שקט מלאכותי באמצעות התעלמות מופקרת, השטח ממשיך לבעבע, והאזרחים, ברובם יהודים, משלמים בסופו של דבר את המחיר.

אם נחזור למערכת הבריאות, נשאלת השאלה מדוע נעשה כה מעט בעניין הטיפול בגורמים אסלמיסטיים, ואנטי ישראלים הקיימים בה? והתשובה נעוצה קודם כל בקונספציה המקובלת בעולם הרפואה.

תחום הבריאות והרפואה, נחשב באופן מסורתי לשטח סטרילי אשר לא מאפשר אליו חדירה, אפילו זעירה, של רגשות לאומניים או אישיים. "שבועת היפוקרטס" המפורסמת מחייבת את כלל העוסקים ברפואה לטפל בכל אדם באשר הוא אדם, ללא הבדל דת גזע ומין, ולאור הרוח הזאת נעשה ניסיון לבנות מערכת שלמה וניטרלית שאינה מתחשבת במציאות הפוליטית והדמוקרטית.

אפשר להתווכח רבות על היישום של שבועה יומרנית זו ועל הדרך שבה יש להתייחס למחבלים וגורמים עוינים לאחר שהם מנסים לרצוח ישראלים, אבל גם אם נקבל את השבועה הזאת כמובנת מאליה, נשאלת השאלה כיצד עלינו להתייחס לאנשי רפואה שמועלים באמון הניתן להם ומתנהגים באופן לאומני מובהק שגולש לאלימות בחלק מהמקרים.

האמת העצובה היא שמערכת הבריאות הישראלית, לאור שבועת הרופאים, עושה מאמץ ניכר להכשיר אנשי צוות מכלל המגזרים ולטפל בהם (מאמץ חשוב בהחלט), אך פוחדת לאכוף את הסטנדרטים האתיים הללו ברגע שמדובר על בני מיעוטים.

מבלי היכולת להעמיד במקום ולטפל ביד קשה באירועים לאומנים במערכת הבריאות, השטח הסטרילי שלה מאבד כל משמעות. אם הגורמים הבכירים במערכת לא יתעשתו בקרוב, לא מן הנמנע שנמצא את עצמנו נמצאים במערכת שחלקים ממנה מסרבים לטפל בלקוחות השייכים לציבור "הכובש".

בינתיים, במקום לטפל בבעיה, עסוקים במערכת הבריאות בלהסתיר אותה. מדינת ישראל, לגאוותנו הרבה, מלאה באנשי רפואה בני המגזר הערבי, רובם אנשים מסורים ומקצועיים לעילא ולעילא. אבל הפחד לעורר את הזעם של חלקם, משתק את המערכת מלטפל באירועים חמורים. לכן, לפחות בינתיים מעדיפים במערכת הבריאות לעצום עיניים – ועדיף להם שלא תדעו מי מטפל בכם.

 

שי רוזנגרטן הוא רכז פעילים ארצי של תנועת "אם-תרצו".


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. אין לי שום בעיה להגיד שאני לא מוכנה ללכת לטיפול אצל רופא ערבי. אני אחכה חודשים לתור שיתפנה אצל רופא יהודי ולא אלך לערבי. לא סומכת עליהם. לא שכל היהודים מלאכים, אבל לפחות אני די בטוחה שהיהודי לא ינסה להרע לי בזדון.
    ממש מפחיד מה שהולך בבית חולים מסוימים במדינה. אני מאוד מקווה שלא נשלם על זה ביוקר.

  2. אין לי שום בעיה להגיד שאני לא מוכנה ללכת לטיפול אצל רופא ערבי. אני אחכה חודשים לתור שיתפנה אצל רופא יהודי ולא אלך לערבי. לא סומכת עליהם. לא שכל היהודים מלאכים, אבל לפחות אני די בטוחה שהיהודי לא ינסה להרע לי בזדון.
    ממש מפחיד מה שהולך בבית חולים מסוימים במדינה. אני מאוד מקווה שלא נשלם על זה ביוקר.

  3. זה רק קצה הקרחון שגלוי מעל פני המים.
    בתי החולים בישראל נמצאים במקום הראשון בנפגעים מזיהומים. ורוב עובדי הסניטציה הם ערבים.
    בפרוש אפשר לציין שאין הם עושים את מלאכתם נאמנה. ואין להתעלם מאי מנאמנותם למדינה והעם והמוסד ממנו מתפרנסים ומקווים ומצפים ליום השחרור.

  4. הם סכנה ברמה הלאומית
    מערכת המשפט (המשפח) החולה, החולנית והחתרנית, מאפשרת זאת

  5. זה ממש פשוט לטיפול העניין הזה:
    יש לסרב לקבל טיפול ע"י רופא/סניטר/אח ערבי. אולי תמתינו מעט יותר אבל זנ שווה.
    כמובן שלא קובעים מראש תור לרופא עם שם ערבי.

    מתישהו זה יהפך ללא כלכלי עבור אותם גופים להעסיק את הסיכון הבטחוני הזה,מאחר ואין תפוקה.
    פתרנו את הבעיה

    זה נכון לכל ענפי המשק ממוסכניק,צבעי,שיפוצניק ועד מוכר פיתות חשמלאי או עורך דין

    לא מאכילים את האויב הערבי!!!!!

    1. עוד לא הפנמת איפה אתה חי
      מייסדי המדינה הזמינו את האוייב
      להיות גייס חמישי בתוכנו
      אח"כ התנדבו להנציח את הכיבוש המוסלמי
      החזירו את הטרור מטוניס
      גרשו 10,000 יהודים מבתיהם
      כדי להקים בסיס טרור חמאס
      משלמים משכורות לשאהידים + בית הבראה
      תפתח את העיניים

    2. רציתי לשאול, איך אפשר לעשות חרם ?
      כל תחנות הדלק בבעלות ערבים. גם אם יש בעלים יהודי אז העובדים ערבים.
      כל המוסכים בבעלות ערבים. גם אם יש בעלים יהודי, כגון, מוסך צמוד ליבואן, כל העובדים ערבים.
      כאמור בכתבה, חלק לא מבוטל מעובדי בתי חולים ערבים, רופאים ואנשי צוות, ולא ניתן לבחור מי יטפל. ואם כן, מקבלים מיד שיימינג בתקשורת על גזענות.
      מחצית מבתי המרקחת הם בבעלות ערביית, וכל העובדים בהם ערבים.
      רוב העובדי בתחום השיפוצים ערבים, וכל העובדים בתחום הבנין ערבים.
      באופן כללי רוב רובם של בעלי עסקים ערבים מעסיקים רק ערבים.

      הסיבות לכך היסטוריות וחברתיות וכלכליות, והן לא חשובות. אלו עובדות.
      מסקנה, שלא ניתן לבצע חרם, אלא חלקי בלבד. כל אחד יחליט לבד.

      באופן אישי, אני לא קונה בעסקים בבעלות ערבים, לא קונה בעסקים שפתוחים בשבת, לא קונה בעסקים לאוכל לא כשר, וגם לא קונה מוצרים מיוצרים בטורקיה, ולא מאתמול, זה שנים.

      עדיין נשאלת השאלה היכן למלא דלק, היכן לתקן רכב, איך לבחור רופא או אח בבית חולים ?

      אפשר להסתכן ולומר, שחרם כזה יגיע מהר מאוד לבג"ץ. ימציאו סוג של אפליה כדי לקנוס, את המחרימים. לדוגמא, "אתה חייב לתקן את הרכב שלך באזור מגוריך גם אם כל המוסכים ועובדיהם הם ערבים". והכל כיד הדמיון.

      תזכור את בית הדפוס בבאר שבע שסירב להדפיס דברי תועבה בניגוד לאמונתו ונקנס ב- 50,000 ש"ח במחוזי.

      תזכור את המעסיק ביו"ש שהתגאה שמעסיק יהודים בלבד, "עבודה עברית", השופטת במחוזי : "עבודה עברית" זו אפלייה פסולה", וקנסה ב- 40,000 ש"ח(אלו שופטיך ישראל).

    3. כשאתה מאושפז ושוכב חולה בבית חולים אין לך כלכך ברירה .לקוח שבוי

    4. הבעיה היא שהמערכות הרפואיות לא מפסידות כסף על זמני המתנה ולכן לא תיצור כל נזק למערכת.
      מצד שני, גם ככה רופאים היום עייפים מדי, אתה באמת רוצה להפיל על הרופאים היהודים עוד עבודה שעמיתיהם הערבים יכולים לעזור איתה? נשמע לי אכזרי ומסוכן.

  6. לא נכון להזכיר את שבועת היפוקרטס המתייחסת לקבלת כל מטופל אך אין בה נימוק להרחבות לתחומים אחרים.
    מה גם שהיא מחייבת לעזור לכל אחד ומכאן קל וחומר של לפגוע(וכידוע הכלל הראשון ברפואה הוא ׳primum non nucere׳).

  7. את אנשי הסיעוד היה צריך לפתר על צילום בבית חולים, דבר שאסור בגלל צנעת הפרט. ולפרסם את שמם, כך ששום מקום עבודה שמכבד את עצמו לא יקבלם לעבודה.
    הדמוקרטיה במגננה ולכן תנועת אם תרצו, בנימין נתניהו שמנסה לפגוע במשילות ואנשי הסיעוד חייבים להיות מורחקים מהציבור.

  8. אני יודעת שתגובה שלי לא תהייה קלה להרבה אנשים אבל בתור רופאה בוגרת חו״ל בעצמי רוב הרופאים הערבים שראיתי לא השיגו את התעודה של הם ביושר בלשון המעטה גם בארץ הם מוצאים כל מיני דרכים לרמות את המערכת, הגילוי הזה היה מה שהפך את העמדה הפוליטית שלי משמאל לימין, גם התוך מערכת הבריאות עצמה חלק לא מבוטל מהשחיתות מגיע מהמגזר הערבי, והכי מצחיק שאפילו הם מודים, אפילו היום עוד שתי אחיות סיפרו שזאת הסיבה שהן לא מוכנות לעבוד בבית חולים צפת או נהריה

  9. זה לא רק ברפואה. במלחמה האחרונה שומר חומות) הרוב הגדול של הנהגים הערבים שעובדים בחברות אזרחיות שמועסקות ע"י משרד הביטחון לא התייצבו לעבודה. זה ממש קריטי- אספקת מזון, דלק, תחמושת וכדומה. אבל אצלנו כרגיל לא עושים דבר.

  10. יש נסיון לא להראות גזעני. אבל האמת היא שכמות הרופאים ואנשי הצוות הערבים בבתי חולים עצומה, הרבה יותר מגדלם באוכלוסיה, ויש שם "אפליה מתקנת" שעושה עוול גדול ליהודים. ליהודי קשה ביותר להתקבל במוסד לימודי לרפואה. לערבי קל עשרת מונים. למה? וכמובן, בשעת חירום, תהיה לנו בעיה גדולה כאשר תספיק שביתה של הערבים (אפילו באונס, בגלל אילוצים בישוביהם) לשתק את המערכת כמעט לגמרי.
    לאחרונה הייתי בחדר מיון. הטיפול שם נורא, מתחת לכל בקורת. חוסר התחשבות מינימלי בסבל שהפונים עוברים. אחרי ציפיה של כ4 שעות סוף סוף התפנה אלי רופא, לפי שמו ערבי. היה ניכר בעליל שאין לו ידיעה סבירה בעברית. היה צריך למלא שאלון, שלא נגע בכלל למצב בו הגעתי, כל מיני ידיעות מסביב. לפקיד רגיל היה לוקח שתי דקות. לרופא הנ"ל, כחצי שעה. הוא קרא מהמחשב כל שאלה, ניסה להבין מה כתוב, ואז פנה אלי ושאל, ובגלל המבטא שלו, שכלל בליעת אותיות או שיבוש ניקודן, היה צריך לחזור כמה פעמים על כל שאלה (באדיבות וסבלנות, בהחלט יפה), ואחר כך עד שהבין את התשובה ורשמה, וכשנגמר השאלון כבר לא היה לו זמן להמשיך, ושלחני לאיזו בדיקה מיותרת (גם לדבריו) ואז הייתי אמור להמתין שוב כמה שעות עד שיחזור אלי. פשוט קמתי וברחתי, בלי לקבל טיפול. ברור שיש לשלב רופאים ערבים, אבל נראה שמנסים בכח גדול לשלב דוקא אותם, ובמקומות שאינם מתאימים להם.

    1. בהחלט צודק. יש לנו בעיה שמערכת הבריאות אינה יכולה להסתדר בלי הערביים, ומערכת הבריאות היא זו שקבעה את המצב, כי יהודי צריך פסיכומטרי גבוה מאד כדי להתקבל וצריכים לעבור את המבחנים בהצלחה עם ציונים גבוהים אבל לערביים יש הקלות.

    2. אני באופן אישי מכירה הרבה רופאים מצויינים שעשו ועושים הרבה יותר ממה שרופא יהודי היה עושה בשביל המטופלים שלו אז להכליל. לגבי הצוות הסיעודי, שיהודים ילכו ללמוד סיעוד כי ממה שאני רואה בעיקר הערבים עובדים בסיעוד כי הסיכוי שלהם למצוא עבודה בתחום גבוהה ביחס למקצועות אחרים בשוק.

    3. מקצועות הסיעוד חשובים מאוד. בזכותם המערך מתפקד וכל בעלי התפקידים הבכירים יכולים לעשות את עבודתם. לרחוץ את החולים, להחליף להם, לנקות את המיטות, וכל העבודה הקשה, הקדושה והמבורכת שעושים אנשי הסיעוד. ומי שזה נראה לו פחות בחשיבותו או משפיל, מוזמן בפעם הבאה שהוא או בני משפחתו מתאשפזים להסתדר בלי הסיעוד.

  11. לדעתי בעייה מהותית נוספת היא איכות הצוות הרפואי הערבי. תנאי הקבלה נמוכים יותר ביחס למועמדים היהודיים ועל אף שישנם רופאים ערבים מעולים, קיימת להערכתי קבוצה משמעותי שלא עומדת באיכות הנדרשת, אבל משיקולים פוליטיים חייבת לעבור.
    אני יכול להעיד על מספר אירועים (לא לימודי הרפואה, אבל ככל הנראה מייצגים את האוכלוסיה הערבית) בהם ניצלו הסטודנטים את היותם ערבים להעתקות במבחנים בגלוי, אילוץ מרצים לשיפור ציון באיומים על תלונה בגין התנהגות גזענית וכד'

  12. על סמך מה מבסס הכותב את האמירה הסתמית שלו בסוף הכתבה, "לגאוותנו הרבה, מלאה באנשי רפואה בני המגזר הערבי, רובם אנשים *מסורים*" ?
    הוא בדק שהלך הרוח של רוב העוסקים ברפואה שונה מאד מאשר של שני האחים, שבסך הכל נתנו ביטוי חיצוני, ולא זהיר במיוחד, של מה שהם חשים ?

    ובכלל, שווה היה להתעכב פעם על משפטי הצנזורה העצמית של כותבים מהצד הלא-נכון-של-המפה.. שמתחילים תמיד ב- "כמובן ש" וההמשך, "אנחנו מגנים טרור, פגיעה בחפים מפשע, נגד גזענות וכו'… בכל פעם שהם מעזים לבטא עמדה ימנית לא פופולרית במיין-סטרים של אולפני החדשות.
    ושמשאירים את הרושם כאילו על כל כתף של כותב ימני יושבת וועדת הפוליטיקלי קורקט ומעירה לו תוך כדי כתיבה.

    למה הכותבים משמאל מרגישים משוחררים יותר ?
    למה לא נתקלתי בכותבים שמביעים עמדה שמאלית קיצונית (יש בכלל דבר כזה, שמאלית *קיצונית* ?) שפותחים אותה עם: כמובן שאני מתנגד להפיכת ישראל למדינה פלשתינית / פגיעה באופי היהודי של ישראל וכו' ?

  13. הדבר הכי מרגש שלנצח אזכור מהקורונה הוא האח הערבי שהניח תפילין עם חולה יהודי לפני מותו.

  14. ההגדרה של מאמרים ׳דומים׳ על יהודים כאנטישמים היא נכונה מפני שאין כל דמיון-
    תזכיר לי כמה טרוריסטים יהודים היו באירופה ואמריקה יחד?
    כמה מקרים של הסתה נגד המדינה המקומית תועדתו בקהילות יהודיות ברחבי העולם?

  15. די!! ממש בעיה !! בעיה שצריך לטפל בה במהירות!! לא -נעים !!
    צריך לעשות פעולה מתקנת להכשיר רק יהודים.

    וזה ממש לא גזענות.
    פה הבית של היהודים !! זה הבית שלנו .