המלך אביחי הראשון

התבטאויותיו השערורייתיות של היועמ"ש בנוגע לתיקי נתניהו הן סיום אופייני לקדנציה שכולה חתירה תחת הדמוקרטיה

אביחי מנדלבליט (צילום מסך)

אביחי מנדלבליט עומד לסיים בקרוב שש שנות כהונה בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, שנים סוערות ושנויות במחלוקת עמוקה אשר כעת נחתמות במבחן תוצאה עגום במיוחד. בסקר שפרסם השבוע 'המכון הישראלי לדמוקרטיה', רוב מטריד של 42% סיפרו כי הם מסכימים עם הטענה לפיה משפט נתניהו הוא ניסיון להשתמש בהליך המשפטי למטרות פוליטיות. הנתון המדהים הזה מצטרף לסקרים מן התקופה האחרונה מהם עלה למשל כי רוב הציבור בישראל אינו מאמין בבית המשפט העליון, ושבעה אחוזים בלבד נותנים "אמון רב" במערכת המשפט.

ההתרסקות הזו לא התרחשה במקרה, ואי אפשר להתחמק מן העובדה שליועץ המשפטי לממשלה חלק מרכזי בכך. מינויו של מנדלבליט כזכור נולד בחטא פרשת הרפז, ונמשך בצל כבד שאותה פרשה הטילה על כשירותו לאורך כל תקופת הכהונה. זכורות כמובן גם אינספור פרשות ושערוריות במערכת המשפט תחת מנדלבליט, חלקן הגדול סביב חקירות ראש הממשלה נתניהו וכתב האישום שהוגש נגדו לבסוף, ובעיקר התנהלות גאוותנית, דורסנית ומתריסה נגד הציבור ונבחריו ותקיעת מקלות בכל ניסיון לממש מעט משילות.

שפל טיפוסי חדש הגיע השבוע, עם הפרסום בחדשות 12 אודות דברים שאמר היועמ"ש ב"שיחות סגורות" ולפיהם נתניהו ניסה למנות את אנשיו לתפקידים במערכת המשפט, מה שהוביל לדברי מנדלבליט ל"מלחמה על הלגיטימיות של היועץ המשפטי לממשלה, על ה-DNA של העם היהודי ומדינת ישראל בתקופה המודרנית" ולמצב של "סכנה לדמוקרטיה". מנדלבליט אף הוסיף כי "אחת המסקנות שלי, המטרידות מאוד מהאירוע הזה שאני חושב שיצאנו מזה. אבל באמת הרבה חסדי שמיים".

פעם נוספת ובטקס קבוע וכמעט צפוי, האיש שממש לא מזמן התלונן על הדלפות שפגעו בו אישית ומאז הפך לאלוף הדלפות מדופלם, רץ לתדרך כתבים בכל פעם בה כתב האישום המופרך שהגיש מתרסק באולם בית המשפט. ואם להדלפות פליליות מתמשכות כבר התרגלנו, הפעם תוכן הדברים בהם מנדלבליט מודה בהטיה אישית מובהקת היה חמור במיוחד. הלך הרוח אותו תיאר מנדלבליט בנוגע לנאשם מציב את המאשים בניגוד עניינים ואמור למנוע ממנו מלעסוק בכל הקשור לחקירות או למשפט, בוודאי לאור החשיפות האחרונות לגבי האופן המטריד בו התנהלו חלק מאותן חקירות.

אבל ליועמ"ש מותר הכל, גם לאשר בדיעבד ובניגוד לחוק פתיחת חקירה נגד ראש ממשלה, גם לשקר על כך בהמשך וגם להודות לבסוף בביצוע הפיכה משפטית דה-פקטו, כפי ששמענו השבוע. אפילו לאחר שנחשפו הדברים החמורים, תגובתו של מנדלבליט הייתה כעס על עצם החשיפה ולא על האיום האנטי-דמוקרטי המזעזע שהשמיע במסגרתה.

אין פלא אפוא, שכאשר הממונה על אכיפת החוק במדינת ישראל רואה עצמו כמי שנמצא למעשה מעל לחוק, כאשר הוא ממנה את עצמו לפרקליט המדינה תוך מסע הכפשות מטורף נגד עמיתים והתערבות גסה ופסולה בהחלטות השר, כאשר פקיד אפור ופחדן נוקט מהלכים נכלולים במקום להתייצב מול הציבור ולתת דין וחשבון בקולו, כאשר כל ביקורת מושתקת בשרירותיות אלימה ודרקונית, כאשר יועמ"ש עושה בתקשורת כבשלו ומשתמש בה כנשק פוליטי – אמון הציבור נעלם כלא היה, יחד עם המנדט אותו העניק הציבור לנבחריו כדי למשול.

אדם בעל מעט יושרה היה מניח את המפתחות מזמן, אבל למנדלבליט הציבור מעולם לא שינה באמת; הוא כבר בטוח שהמדינה זה הוא. האגוטריפ המסוכן הזה החריב כל חלקה דמוקרטית בישראל והותיר אחריו הרס כמעט חסר תקנה. מנבחרי הציבור חסרי האונים כנראה שכבר לא תצמח הישועה, ולכן נותר רק לקוות שיורשו של מנדלבליט יגלה מעט יותר צניעות וישיב את תפקיד היועמ"ש למקומו הטבעי – יועץ ולא מלך.

אמיר לוי הוא עורך מידה לשעבר.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. אז עכשיו ״נותר רק לקוות שהיועץ המשפטי הבא יהיה רק יועץ ולא מלך״..משפט הסיום מלמד לאן הגענו, כאשר אחד הקולות הליברליים כמו אתר מידה רק ״מקווה״ שהיועץ הבא לא יהיה דיקטטור נכלולי שימשיך לפעול נגד העם?! האם זה כל מה שיש לנו בארסנל החירות להציע? לקוות? מה עם אופרציות מעשיות אחרות שאפשר וחשוב להציע לציבור הדמוקרטי שואף החירות במדינת ישראל?

    1. לצערנו, את היועמ״ש הבא תמנה ועדה שתורכב ע״י נציגי הקואליציה הנוכחית והמערכת המשפטית. לכן קשה להאמין שמשם תבוא הבשורה.
      אבל אתה צודק שצריך לנקוט בצעדים להחזרת הימין לשלטון לקראת המינוי של היועמ״ש שאחרי הבא(ב-2027). רק שזה לא מעניין הכתבה הזו שעוסקת ביועמ״ש ולא בכנסת.

  2. אז עכשיו ״נותר רק לקוות שהיועץ המשפטי הבא יהיה רק יועץ ולא מלך״..משפט הסיום מלמד לאן הגענו, כאשר אחד הקולות הליברליים כמו אתר מידה רק ״מקווה״ שהיועץ הבא לא יהיה דיקטטור נכלולי שימשיך לפעול נגד העם?! האם זה כל מה שיש לנו בארסנל החירות להציע? לקוות? מה עם אופרציות מעשיות אחרות שאפשר וחשוב להציע לציבור הדמוקרטי שואף החירות במדינת ישראל?

  3. פושע! להעמידו לדין מיד על שיבוש הליכי חקירה בעניין הרפז . לפרסם מיד את הקלטות המפלילות אותו .פושע נאלח שהרס את המדינה ובשעתה הקשה ביותר סייע להכניס שונאי ישראל וחובבנים לממשלה.תוך ניצול לרעה של כוחו ואי הביקורת על פשעיו. הגיע הזמן למהפך במערכת המשפט האייטולית שיש לנו.

  4. מנדלבליט הוא גלדיאטור ששמו אותו בכלוב להלחם בנתניהו והוא עושה את זה כדי להציל את חייו. כך צריך להתייחס אליו, כמו אל סער, אהוד ברק, וטיפשים אחרים שהסתחררו מאוויר הפסגות, איבדו את הערנות שלהם ונפלו למלכודות שהחונטה שמה להם. אז אמנם הכלוב עשוי מזהב אבל הוא עדיין כלוב.
    השאלה המהותית היחידה שנשארה היא מי זאת החונטה הזאת, מהן המטרות האמיתיות שלה ולמה הם תוקפים משמאל כשעד מלחמת העולם השניה הם תקפו בעיקר מימין. מה שבטוח, הם לא דואגים לעולם, לא מעניין אותם "משבר האקלים", לא "טוהר המידות" ולא "בריאות הציבור". לאורך ההיסטוריה האנושית קבוצות כח תמיד אימצו להן מטרות קדושות ששירתו בעיקר את עצמן.
    אם התפקיד שלהם הוא קודם כל לשמר את כוחם אז הם זיהו אישים כמו נתניהו וטראמפ כגורמים זרים שחדרו לגוף ופשוט הפעילו את המערכת החיסונית שלו, ואז דבריו של מנדלבליט לא מפתיעים כלל. רק שיש כאן בעיה מהותית לציבור כולו, כולל ה"תאים הטובים" שחושבים שהם בצד ה"נכון". מה שמתחיל להסתמן, לאור המצב בארה"ב ובמערב כולו, זה שהמערכת החיסונית הזאת יצאה משליטה, היא מתחילה לתקוף את הגוף עצמו ומתעלמת לחלוטין מפולשים זרים וזה כולל לא רק הגירה אלא גם פעילות עויינת של מעצמות כמו רוסיה וסין… כך כנראה נעלמות ציוויליזציות.

  5. שימו לב לצטוט של שר המשפטים לשעבר ביחס ליועץ המשפטי מזוז ושיחות בינהם בעבר.

    השר במקרה זה הוא חיים רמון.

    צטוט מתוך:

    https://dyoma.co.il/%D7%97%D7%95%D7%A7-%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98/791-%D7%94%D7%9B%D7%95%D7%97-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%A2%D7%A5-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%99-%D7%9C%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%94-%E2%80%93%D7%9E%D7%A0%D7%99-%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%96-%D7%95%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%9D

    " אולם זו אמירה שאמורה לעורר חלחלה בקרב כל מי שנאמן לדמוקרטיה שכן מה שמזוז בעצם טוען זה שפיצול בין תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לבין תפקיד ראש התביעה הכללית יחליש את ההשפעה של היועץ על שרי הממשלה וזאת משום שהם לא יחששו יותר מיכולתו להעמידם לדין. מזוז סבור שחובה להשאיר חרב דמוקלס של העמדה לדין מעל ראשם של השרים וזאת כדי שהייעוץ המשפטי יוכל לכפות את רצונו עליהם.

    מי שמכיר את מזוז יודע, ולא מהיום, שנאמנותו מעולם לא הייתה לשלטון החוק או למשטר הדמוקרטי אלא אך ורק לאקטיביזם המשפטני הרדיקלי ולחיזוק עוצמתה של המערכת המשפטית כגורם על-שלטוני. בעיניו של מזוז, אנשי המערכת המשפטית, כולל הוא עצמו כמובן, תמיד היו מעל הדמוקרטיה ומעל שלטון החוק".

    אז מה אנחנו מבינים? השרים ב- 40 השנים האחרונות הם ילדות בת מצווש ומי שמנהל את העניינים הם המבוגר האחראי בדמות יועצים משפטיים ובתי המשפט.

    כמו במקרה של ילדת בת מצווש – בכל רגע המבוגרים מסוגלים לבטל באחת את דברי הילדה ולהורות על בצוע של מדיניות כפי שהם רואים לנכון. את הסמכות להגיש כתבי אישום אם לא יבצעו את הנחיותיו כפי שמופיע בצטוט ניתן להמשיל לרתוק ושלילת דמי כיס כפי שהמבוגרים יכולים בכל רגע להשית על ילדת הבת מצווש.

    כל עוד הממשלה לא ישלטו במינויים של היועמ"ש ויוכלו בכל רגע להעביר אותו מתפקידו בכל רגע בהחלטת ממשלה – זכות שהיתה לממשלה עד ממש לא מזמן. וכל עוד לא ישלטו במינויים לבית המשפט המחוזי והעליון – הם ישארו "ילדת בת מצווש" חסרת סמכויות אמיתיות בשמלה של "גדולות".

    לגבי פצול התפקיד, הדבר הכרחי – אדם לא יכול להיות יועץ של הממשלה וגם מגיש תביעות כנגדם – זו האמא והאבא של ניגוד העניינים.

    כל האשמה היא על הממשלה ובמיוחד על נתניהו שהיה בכס השלטון ב- 25 שנים האחרונות ולא עשה שום דבר לטפל בגידול הסרטני של הסמכויות שהמערכת המשפטית לקחה לעצמה מאז החלפת השלטון ב- 1977.

  6. מה חסר לי: מי היוזם של חשיפת דברי מנדלבליט, מדוע עכשיו ומה הרווח שלו?
    אחד המפסידים של החשיפה הוא נתניהו שהוצג שוב כסכנה למדינה שלכאורה מצדיק את המשפט המתנהל נגדו ואולי ישפיע על דעת הקהל ועל דעת השופטים.
    מפסיד נוסף הוא מנדלבליט. מי רוצה ברעתו?

    1. אולי אותן שתי מפלגות ימין שמסיבות כאלה ואחרות ניסו לדפוק את נתניהו ואז גילו שהם לא באמת מצליחים לשמור על הממשלה ימנית והתמיכה הציבורית שלהם ירדה לרמה שמאיימת שהממשלה הבאה תהיה מאותן מפלגות רק בלעדיהם.
      ועכשיו הם נואשים למנוע את השתלטות השמאל בלי לעזור לנתניהו.

  7. הפתרון לשלטון היחיד של היועמ״ש והבריונות של הפרקליטות הוא הפגנות ומחאה ציבורית רחבה. מחאה שהתקשורת לא תוכל להתעלם ממנה, ולו משיקולי רייטינג. השרים יאמרו ליועמ״ש: רוצה לפתוח בחקירות נגדנו? בסדר, אין לנו ברירה, יפגעו בנו בקלפי אם לא נפצל את התפקיד. אבל זה כמעט מדע בדיוני. בינתיים אנחנו תקועים עם יועמשים שמנווטים את הממשלה ולא ניתן להחליף אותם בקלפי כי הם בוחרים את עצמם.
    אגב מוסדות שבוחרים את עצמם. ארגון המומחים ה״בלתי תלוי״, שקובע בפועל את תקני הסלולר בכל העולם (ICNIRP) פועל גם הוא בחוסר שקיפות משווע, כשכל חבריו בוחרים את עצמם, ורבים מהם בעלי קשרים בתעשיה. עוד שחיתות שלא מדברים עליה מספיק – בוודאי לא בארץ – אך היא משפיעה על החיים של כולנו.

    1. הבעיה היא שהרייטינג לא נקבע ע״י כלל הצופים (למרותשהטכנולוגיה הודרנית מאפשרת זאת) אלא ע״י רשימה מוגבלת וסודית של בעלי טלויזיות.
      לכן, ערוצי הטלויזיה העיקריים יכולים להתעלם ממגזרים שלמים(חרדים, ערבים, מתנחלים) ובקושי להתעניין במה שהימין רוצה לראות.
      יום אחד, כשיהיו 61 מנדטים לימין אולי נוכל לקתן את זה.

  8. היועץ החליט לחסל את נתניהו
    כיוון שנתניהו רצה לבצע שינויים
    ומי מינה את היועץ?
    כמה מועמדים הציעה שרת המשפטים שקד?
    מועמד יחיד, מנדלבליט.
    מה אמר נפתלי שותפה על המינוי?
    "הישג כביר"
    מה אמרה שקד על מנדלבליט?
    "אדם ישר"
    ומדוע כחלון הגן על המערכת המושחתת?
    כי הוא הוחזק בצווארו.
    נחמד שיש כאלה שמאשימים את נתניהו
    אולי הם גם יאשימו אותו בתפירת התיק כנגד עצמו?
    לגבי ההצהרות הפומביות של נתניהו:
    מי שעקב אחרי הצהרותיו הפומביות יודע שהן כל כולן קשורות ליכולות כלומר, נתניהו נמנע בדרך כלל מלזעזע מערכת ברגע שידע שאין בידיו די כוח כדי לשנותה.

  9. נתניהו ניסה למנות את אנשיו לתפקידים במערכת המשפט, מה שהוביל לדברי מנדלבליט ל"מלחמה על הלגיטימיות של היועץ המשפטי לממשלה, על ה-DNA של העם היהודי ומדינת ישראל בתקופה המודרנית"???

    כאשר קמה ממששת הגנבים בראשות לפיד (הוא זה שקיבל את המנדט מהנשיא), פנתה תנועת הליכוד (זהות הפונה משנה לחוק?) ליועצת המשפטית לבית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס: בטענה כי חוק יסוד: הממשלה, סעיף 13(ג) קובע כי "חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה". לפיכך, החוק לא מתיר ללפיד להיות השני ברוטציה.

    סעיפים בחוק זה, הנוגעים לממשלת חליפים לא מציינים חובה זהה במפורש, אך דברי ההסבר להצעת חוק יסוד: ממשלת החליפים, נקבע כי חבר כנסת שהרכיב אל הממשלה, קיבל את המנדט, יהיה ראש הממשלה ראשון ברוטציה.

    עפ"י סעיפים אלה ובניגוד מפורש לדברי ההסבר לחוק, דחתה עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס את טענת הליכוד ואפשרה לגנב הקולות, הבוגד במצביעיו, להיות הראשון ברוטציה.

    עכשיו, אתם ודאי אומרים שזו סוגיה משפטית נטו, אשר אין לה משמעות מעבר לעולם ה"משפט". אבל הפוך בדיוק – אתם אנשים בדיוק, לפני זמן די מועט, דרשו מנתניהו להיות ראשון ברוטציה ולא אפשרו לו להציע את הדבר לבני גנץ (שדרש יחד עם מקהלת נוכלי הסמול, שנתניהו יהיה השני ברוטציה) – על פי אותם סעיפים בדיוק.

    ועכשיו מגיע הנוכל, צאר המשפט מנדלבליט ומעז לספר שחבריו לחונטה, הם הדמוקרטיה. שקרים כאלה לא נאמרו, מאז שהמלך מנדלבליט ה-14 הכריז "דמוקרטיה זה אני".

  10. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

    1. האשם היחיד במצב הפוליטי הוא נתניהו , אם הוא ושרה היו קודם כל דואגים לישראל ולא לאינטרסים האישיים מישהו אחר בליכוד היה מצליח להקים ממשלה

    2. אם כך, האשם היחיד בהתקדמות הרוצחים בטהרן לפצצה גרעינית, זה הזוג – חסר תעודת הבגרות לפיד והבוגד במצביעיו בנט. אם הם היו דואגים לישראל ולא לאינטרסים האישיים מישהו אחר בטהרן היה עולה לשלטון.

      או שמהנדס תודעה כמוך "יבין" (במרכאות, כי אין לך שום עניין להבין את הדבר האלמנטרי שאני עומד לכתוב, כל מטרתך היא לדחוף את השם נתניהו לכל דיון ולכן גם אני כותב למען הקוראים באתר ולא למען למנוע ממך תשלום על הפצת הנדסת תודעה) – שבמציאות, אתה עובד עם המפלגות כפי שהן. אם מצביעי פריימריז הליכוד (פריימריז, עוד מילה לא מוכרת אצלך בחמאס אך חשובה במשטר דמוקרטי) בחרו ברשימת הליכוד כפי שהיא ולאחר מכן, מצביעי ישראל בחרו ברשימה זו לכנסת – זו הרשימה שאתה צריך לעבוד איתה.

      אלמנטרי ביותר.

      אחרת, אתה תכתוב גם שחסר תעודת הבגרות לפיד, צריך להחליף את ראשות מפלגתך חמאס והסיבה שאין עדיין דו קיום בין העמים, זה כיוון שאיסמעיל הנייה לא מסכים שלפיד יחליף אותו? או שאינך מסוגל לכתוב משפט ללא אזכור השם נתניהו? או שמשפט ללא המילה נתניהו, לא מזכה אותך בתשלום על הנדסת תודעה?

  11. גם אם מי שיחליף את מנדלבליט יהיה מתון יותר, הנזק ישאר, כי נקבעו פה ערכים ונורמות אחרים, ויש את אלו שמושכים בחוטים מאחור, ושפשוט ה"שקט התעשייתי" היחסי, ישרת יותר טוב את מטרותיהם הנאלחות.

    צריך הפיכה של ממש כדי לשנות דברים! ושקיפות ! ובחירות שקופות גם למערכת המשפט (הרשות השופטת)

  12. כשיעלה לשלטון ימין אמיתי, עליו להעמיד לדין את הפרקליטים על סיוע לאוייב בשעת מלחמה.

    ואם יורשעו לתת להם את העונש המקסימלי הקבוע בחוק.

    ההתנהלות של מח"ש ושל פרקליטות המדינה הינה בפועל סיוע לאוייב בשעת מלחמה.

  13. אלה הן התוצאות של ההפיכה השיפוטית. קם הגזר ומכה את הגנן. קם היועץ והפך למלך. בדוברו יוחלט האם לשלוח כוחות בטחון להציל יהודים אשר נשרפים בבתיהם בלוד ובעכו. באומרו יפתחו ויסגרו תיקים ללא קשר למציאות ולראיות. המפלצת המשפטית איבדה כל פרופורציה. רק ממשלת ימין אמיתית עם 70 ח"כים ומעלה תסיים את ההפיכה שהחל אהרון ברק בסוף שנות ה-80. לכן, בבחירות הקרובות, כככללללל יהודי ציוני יוצא להצביע למפלגות המחנה הלאומי האמיתי!!

    1. תיקון קטן ברשותך,

      כפי שראינו באמצעות חקירתם באזהרה של שוטרי המג"ב שהגנו על אזרחים בירושלים לפני כ-10 ימים – לא ההחלטה להציל ישראלים, תתקבל ע"י סייעניהם המשפטיים של הרוצחים, אלא ההחלטה להעמיד לדין את כוחות הבטחון שמגנים על ישראלים.

      כפי שנאמר כבר על דיקטטור ושודד השלטון ה"משפטי" (גם רוצחי החמאס מקיימים "משפטים", כמו ברק) ברק – אין לו כל בעיה שאנשים ירצחו באוטובוסים ואמר זאת, שופט אחר.