האם ביקורו של מקרון בהונגריה יוביל למפץ פוליטי באירופה?

עמנואל מקרון מגיע לביקור רב משמעות בהונגריה, בזמן שמאזן הכוחות באירופה מאיים לטרוף את כל הקלפים. מה עומד מאחורי הביקור ומה השלכותיו האפשריות על אופיה של אירופה

מה יביא איתו הביקור בהונגריה? נשיא צרפת, עמנואל מקרון (צילום: Presidential Press and Information Office)

ביום שני הקרוב יגיע לבודפשט נשיא צרפת, עמנואל מקרון, על מנת להשתתף בוועידת וישגרד אולם עיתוי הביקור מעלה סימני שאלה רבים בנוגע לסיבת הביקור האמיתית ולהשלכות מרחיקות הלכת על אופיו של האיחוד האירופי בשנים הקרובות. עוד מוקדם לקבוע האם אנחנו לקראת מפץ פוליטי באיחוד האירופי, אבל ביקורו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בבודפשט ביום שני הקרוב בהחלט מעלה ספקולציות לגבי מטרת הביקור, בעיקר לאור העיתוי המעניין – ערב בחירות בצרפת ובהונגריה.

על פי הודעה רשמית של לשכתו של מקרון מטרת הביקור היא לדון עם מנהיגי ברית וישגרד בנושאים אקטואליים שעל סדר היום האירופאי דוגמת משבר האקלים, בעיית המהגרים ועוד, אולם יש לביקור יש משמעות נוספת, חשובה לא פחות, בהיבט הפוליטי הפנים-אירופאי. כידוע האיחוד האירופי, באופן מסורתי, נשלט על ידי הגמוניה גרמנית-צרפתית אולם מאז כניסתו של מקרון לארמון האליזה ההשפעה הצרפתית בתוך האיחוד האירופי פחתה משמעותית וזאת לאור העובדה שגרמניה, בהנהגתה של אנגלה מרקל, הפכה לשחקן הדומיננטי והמשמעותי ביותר בתוך האיחוד.

מפלגתה של אנגלה מרקל, איחוד הנוצרים הדמוקרטים, הובילה במשך למעלה מעשור את מפלגת העם האירופאי ביד רמה, וביחד עם מפלגת הסוציאל-דמוקרטים באיחוד האירופי היוו קואליציה רחבה ובלתי ניתנת לערעור בפרלמנט האירופי. למעשה כל החלטה בפרלמנט האירופי לא יכלה להתקבל בלי תמיכתן של מפלגת העם האירופאי ומפלגת הסוציאל-דמוקרטים.

מנגד מפלגתו של מקרון, "הרפובליקה בתנועה", שנוסדה ב 2016, אמנם החזיקה ב 308 מתוך 577 מושבים באסיפה הלאומית של צרפת אבל בכל הנוגע לאיחוד האירופי מקרון היה מיותם מבית פוליטי. כמפלגה חדשה מקרון היה מסונדל מכל הכיוונים. מצד אחד המפלגה הסוציאליסטית בצרפת הייתה חברה במפלגה הסוציאל-דמוקרטית באיחוד האירופי ואילו המפלגה הרפובליקנית הצרפתית חברה במפלגת העם האירופאית. בהינתן העובדה שיריביו הפוליטיים של מקרון מבית חסמו את דרכו בתוך האיחוד האירופי מצא עצמו נשיא אחת משתי המדינות החשובות ביותר באיחוד האירופי עם אפס השפעה ואחיזה במוסדות האיחוד.

ואז הגיעה שנת 2021

שנת 2021 הביאה איתה שינויים דרמטיים בפוליטיקה האירופאית שפתחו חלון הזדמנויות עבור מקרון. ב 18 במרץ הודיעה ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, על פרישת מפלגתו, פידס, ממפלגת העם האירופאי. הפרישה של פידס הגיעה אחרי שנים של התנגחויות והתנגשויות בין אורבן לאיחוד האירופי, ששורשיהן טמונים במשבר ההגירה ב 2015. אז מקרון עוד לא היה נשיא בצרפת והמדיניות הלעומתית של אורבן להפצרות מצד האיחוד האירופי סביב נושא ההגירה הוביל לקרע של ממש בתוך האיחוד האירופי, כאשר לראשונה מאז נוסד האיחוד האירופי היווה ויקטור אורבן אופוזיציה אמיתית להגמוניה הגרמנית-צרפתית (שוב, עדיין ללא מקרון שנבחר לנשיאות ב 2017), דבר שהעלה את חמתם של ראשי האיחוד. בכל הנוגע למשבר ההגירה, על פניו נראה כי מקרון ואורבן רואים עין בעין את האופן שבו יש להתייחס ולהתמודד עם הבעיה וזה בהחלט יכול להוות בסיס משמעותי לשיתופי פעולה בין המנהיגים, ואולי אפילו בין המפלגות.

דבר משמעותי נוסף שהתרחש בשנת 2021 הוא ההפסד של איחוד הנוצרים הדמוקרטים הגרמנים בבחירות הפדרליות בגרמניה, לפני מספר חודשים, וסיום כהונתה של אנגלה מרקל. איחוד הנוצרים הדמוקרטים, כאמור, הייתה המפלגה הדומיננטית והחשובה ביותר במפלגת העם האירופאי וההפסד שלה בבחירות הפדרליות ואובדן השלטון מסמן את דעיכתם של מפלגות העם בכל אירופה, ככלל וספציפית את החלשותה של מפלגת העם האירופאי. להוציא את מפלגת העם האוסטרית, שגם היא סובלת מחוסר יציבות בשנים האחרונות וביתר שאת לאחר פרישתו של הקנצלר, סבסטיאן קורץ, במפלגת העם האירופאי יש נכון לרגע זה בסך הכל ארבע מפלגות שלטון מבולגריה, קרואטיה, יוון וסלובניה. לאף אחת מבין ארבעת המדינות המוזכרות אין את היכולת או ההשפעה להוביל את הקבוצה הפוליטית הכי גדולה בפרלמנט האירופי וכל הארבעה נמצאות בקבוצת המדינות, שנתמכות כלכלית על ידי האיחוד האירופי.

שנת בחירות

לקראת אמצע 2022 מרבית ממדינות אירופה יקיימו בחירות כלליות לפרלמנט, שעתידים לשנות לחלוטין את כל המפה הפוליטית באירופה ולסמן על הבאות לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי בשנת 2024. בחודשים האחרונים שוקד ויקטור אורבן על מציאת מסגרת פוליטית חדשה לפידס. אורבן נמצא במגעים מתקדמים עם מפלגת "חוק וצדק" בפולין, "ליגה" האיטלקית של מתאו סלביני ו"וקס" הספרדית, כאשר המגמה היא להקים מסגרת חדשה לחלוטין ולא להצטרף לאחת קיימת. במקרה של "חוק וצדק" ו"ווקס" חבירה שלהן לאורבן לטובת מסגרת פוליטית חדשה תהווה מכת מוות למפלגה השמרנית והרפורמיסטית באיחוד האירופי, שלאחר פרישת הקונסרבטיבים הבריטים תיוותר ללא מפלגת שלטון והיעלמותה מהמפה הפוליטית האירופאית תהיה שאלה של זמן.

בשבועות האחרונים פורסם שליוזמה של אורבן צורפו גם מפלגתה של מארין לה פן בצרפת, "האיחוד הלאומי", ומפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" ואף הייתה כוונה להצהיר על הקמת המסגרת החדשה כבר בסוף השבוע שעבר אולם ההצהרה נדחתה והדיונים יימשכו וכעת הביקור של מקרון בבודפשט טורף את הקלפים.

מקרון יגיע על פי הזמנתו של אורבן על מנת להשתתף בוועידת וישגרד ביחד עם ראשי המדינות של פולין, צ'כיה וסלובקיה. הביקור של מקרון בבודפשט, כאורח של אורבן ובנוכחות ראש ממשלת פולין ומנהיג מפלגת "חוק וצדק" מטיאוש מורבייצקי, שני השחקנים המשמעותיים ביותר במהלך להקמת מסגרת פוליטית חדשה באירופה, בעיתוי הנוכחי הוא בהחלט ביקור דרמטי ויש להניח שלא רק סוגיות אקטואליות יעלו בשיחות בין המנהיגים אלא גם סוגיות פוליטיות פנים-אירופאיות. יש כאן חלון הזדמנויות מרתק כאשר מצד אחד מקרון יכול למצוא בית פוליטי ביחד עם מנהיגים של מפלגות שלטון דומיננטיות ובאותה הזדמנות לחסום יריבה פוליטית מבית לקבל לגיטימציה בינלאומית ומצד שני אורבן יכול לקבל חותמת כשרות מהמיינסטרים האירופאי בדמות נשיא צרפת ולהסיר מעליו כל ביקורת או טענה להקצנה.

עוד מוקדם לדעת מה יוליד הביקור של מקרון בבודפשט, אם יוליד, אבל אם אכן הביקור יהיה תחילתה של ברית פוליטית חדשה באירופה מדובר על לא פחות מפץ פוליטי שעתיד להשפיע על אופיו של האיחוד האירופי בשנים הקרובות.

תמיר ורצברגר הוא מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. ניראה שלשמרנים באירופה יש עמוד שידרה חזק יותר , הם לא מעוניינים לדלל את המדינה שלהם כמה שעשו רוב מדינות אירופה . כל הכבוד לאורבך שעדיין עומד איתן