דעה: לורד וולדמורט כבר כאן

ד"ר אסתר שניאורסון-גרי מייחלת לגיבור שיציל את המדינה מהנדסת את התודעה של הממשלה ותומכיה השונים

מדינת ישראל במצב ביש (צילום: Alisdare Hickson from Canterbury, United Kingdom)

בסדרת ספרי הארי פוטר, הרוע המוחלט מגולם ע"י דמותו של לורד וולדמורט וגיבורי העלילה יוצאים להילחם כנגד הסכנה, ולמגר אותה.

וולדמורט – ממשלה, תקשורת. אז מי לנו גיבורים שיגרמו לממשלה הזו להיעלם מחיינו? הממשלה וחבורת הרוע התומכת בה מהנדסת את התודעה, והמאבק הוא על כוח הדעת בנפש. כוח הדעת מקשר אותי לעניין מסוים, יוצר שייכות, ומעורר את העולם הרגשי שלי. רגש טוב מקרב אותי למציאות, והתפקיד שנטלו לעצמם ערוצי התקשורת הוא לשבש את החשיבה, לדקור בדיוק את כוח הדעת בנפש. מדוע למשל לא מפסיקים לעשן, כאשר יודעים בשכל שזה מזיק? כי זה אינו חודר לעולם הרגשי, ומי ששולט בכוח הדעת, שולט בחיים שלך, אחראי להובלה שלך.

היום התקשורת הכתובה והאלקטרונית שולטים בדעתך ועושים בה כבתוך שלהם, שאם לא  כן היו רבבות אלפי מפגינים יוצאים לרחובות ומפילים את הממשלה, לא היית מוצא ולו אדם אחד שחושב שההתנהלות כשורה. לא היו צופים לערוצי השקר תואמי אל ג'זירה.

כאשר התקשורת מהללת ומקלסת את הממשלה ונכנעת תמיד לנרטיב של האויב, היא משתקת את הרפלקסים שלך וגורמת להם לצאת מתפקוד, מותירה אותם בהתנוונות טוטאלית, עד שאינך מבחין כבר בין טוב לרע, בשום עניין. פעם ידענו שיש עלייה, התיישבות, ביטחון, הגנה וכיבוש האדמה, אהבת ארץ-ישראל, היום הכול התערבב, והתבלבלנו בהבחנה מי ידיד, ומי אויב.

אתה רואה 'יצירה' קלוקלת תלויה במוזיאון, כזו שמבזה את היהדות, את ירושלים, ולא עולה בדעתך שזה איום ונורא. שוב 'השפעת העדר'. נדמה לך, שאם מישהו 'מבין עניין' בחר בה ותלה אותה משמע שאשמת ההבנה היא בך.

אבל אמנות היא רק נדבך אחד. בכול דבר  ועניין של הממשלה יש קלקול והמצב בלתי נסבל.

מדינת ישראל הפכה שבויה בידי הערבים ובידי הממשלה. הנסיעה בכבישי יהודה ושומרון זו רולטה מסוכנת. נפתלי בנט בשיתוף עם תומכי טרור מעניק לגיטימציה לזריקת אבנים, בקבוקי תבערה ורצח.

התקשורת אינה מסקרת זאת. מה הרבותא בכך? זה הרי ברור שערבים יבקשו לרצוח יהודים. מידי יום נרשמים מעל חמישים אירועי טרור ואם לא די בקושי הכרוך בנסיעה בכבישי יו"ש, הרי השר לביטחון פנים עומד ומכריז על הצורך למגר את "אלימות המתנחלים", ועוד בפגישתו עם תת מזכיר המדינה של ארה"ב. היתכן ששר המכהן בממשלת ישראל ומייצג אותה יוציא דיבת היהודים באוזני אומות העולם? כאשר נשאל אם יש אלימות גם בצד הערבי? השיב, שכן, אבל לא יכול היה לציין זאת מפאת חוסר מקום בתווי הציוץ שהעלה.

ראש הממשלה שותק

אם מותר לנהל עם מחבלים שותפות קואליציונית ולהזרים להם מיליארדים ללא פיקוח, אז מדוע שחיות הטרף האורבות ליהודים בכבישים ימנעו עצמם מיריות מוות?

דמם של המתיישבים הותר. הממשלה לא ויתרה אפילו בחומש שנהרסה לאחר הירצחו של יהודה דימנטמן הי"ד. תארו את המחבל הערבי שרואה שלא ביתו נהרס לאחר שרצח, אלא ביתו של הנרצח. ממשלת דמים זו מפקירה את תושבי יו"ש וכול יום שעובר בשקט הוא בבחינת נס.

ההשתלטות הפרוגרסיבית על מדינת ישראל ואופייה היהודי  מגיעה מכיוונים שונים. פתאום כולם נהיו מביני דבר לנושאי גיור, כשרות, השבת בחוצות הערים. בגיור מטפלת ח"כית שאין לה מושג בחיים של תורה ומצוות והיא הפכה למומחית בענייני 'מיהו יהודי'. את חוק הכשרות טורח השר לענייני דת לקעקע ולהרוס, לאחר שבוטלה היכולת של הרבנות לפרסם התראות על ליקויים בכשרות. ושר האוצר קרא לבעלי העסקים לשים שלט בכניסה: 'המקום כשר ללא תעודה', הציבור יאמין לכם, ציין. מערך הכשרות כמובן יתייקר בגלל סוגי הכשרויות כאשר אחד איננו סומך על השני, ובכול מקרה יפוטרו למעלה מ-2000 משגיחים ו-200 מפקחי כשרות.

עבור הרפורמים שברגל גסה דורסים את הזהות היהודית המסורתית כדי לנהל תפילה שלא כפי מנהגי ישראל ובניגוד לכל כללי ההלכה, תשקיע הממשלה 55 מיליון ₪, בהקמת רחבה בכותל המערבי עבור אלה שאינם מכירים בקדושת המקום. כוחות אלה פועלים כדי להספיק ולהרוס כמה שיותר, כל עוד הם יכולים.

ארגוני שמאל פועלים היום במסגרת החוק בתוככי ישראל והם כסרטן אלים בגוף העם. מאחוריהם מדינות באירופה ומדינות ערב המזרימות כספי עתק כדי להביא לחיסולה של מדינת ישראל מבפנים. הם עומדים במחסומים, מציקים לחיילי צה"ל ומערערים את כל הקיים, כאשר הממשלה מגבה זאת ומעלימה עין ממיליוני השקלים שנכנסים בחסות אירופית.

הזווית הערבית

ראש הממשלה מוחזק מעל פני המים על ידי השמאל כל עוד יספק את הסחורה, וימנע בגופו הקמת ממשלת ימין אמיתית. וכמובן שאיננו יכול גם לו היה רוצה, להגיב על פיגוע.  יו"ר ועדת הפנים הינו ווליד טאהא שהצהיר לא פעם שיהודים מטמאים את אל אקצא, וחברו ח"כ מאזן גנאים אץ רץ להקביל את פני המרצח רא'אד סלאח בצאתו מהכלא.

מנסור עבאס מתכוון להקים ישובים בנגב לבדואים שמשתוללים בכבישים, גונבים, שודדים, בוזזים ועושים במדינה כבתוך שלהם.

אחמד טיבי עולה לנאום ומחליט לדבר בערבית, ואז מאיים על היהודים באינתיפאדה קרובה שעוד מעט תצא לפעולה.

אחד לאחד מושחתים בממשלה הזו. האיש שהכריז בעבר בלי נאמנות אין אזרחות, שר האוצר, מתענג על העלאת המחירים של כל המוצרים הבסיסיים בהשתוללות חסרת תקדים, רק כדי לתת בראש לחרדים שגם כך מתקשים להתגלגל מיום ליום. ליברמן ראה כי טוב, ולא פסח על דבר כדי להטביע ציבור זה עמוק יותר, ביטל את סבסוד מעונות ילדי החרדים, שינה את תנאי הזכאות  של אברכים ומשפיע על כ-18 אלף משפחות עניות בישראל.

כמו כן ביטל את תשלומי הסיוע שניתנו לעצמאים בממשלה הקודמת, את תשלום החל"ת למובטלי הקורונה, הרי ילדיו כבר מסודרים, אפילו ניניו. והחל לטפל בארנונה, חשמל, מים, תחבורה ציבורית, דיור, מס קנייה, רכבים חדשים, מס רכישה, כלים חד פעמיים, הכול במסגרת 'תוכנית הצלה לאומית'.

ואם מישהו חשב שאולי צה"ל מגיב בעזה למשל על הרקטות שנפלו כאן לפני שבוע, הרי התקיפה הייתה נקודתית, מתונה, כדי לצאת ידי חובה. חמאס היה מרוצה. מחבליו ירו טילים והתגובה הישראלית הייתה כדי שלא לפגוע ב'ידידות' עם מחמוד עבאס. הפועלים מעזה ממשיכים להגיע, המעברים לישראל פתוחים. הממסד הביטחוני מבליג על ההתגרויות, על הכנסת אלפי ה'עובדים', דבר שנשלם עליו בעתיד.

כאשר עלו באש במבצע שומר החומות בתי כנסת, התברר שזה לא נורא, העיקר שלא נשרף מסגד, חלילה. לינצ'ים ביהודים? העיקר שלא בערבי. בנייה בשטחי C, בנייה והתיישבות לבדואים? העיקר שלא בנייה  ליהודים. רע"מ קובעת שבתים של ערבים ובדואים לא חוקיים יחוברו לחשמל, ולא בתים בהתיישבות יהודית. אם רע"מ אסרה השנה על נטיעות בט"ו בשבט – אז לא יהיו נטיעות בט"ו בשבט.

אבר קטן יש באדם משביעו – רעב, מרעיבו – שבע, הערבים תמיד רעבים ליהודים והשמאל מדרבן אותו.

אתמול שיגר רן ארז יו"ר ארגון המורים, איגרת, למורי ישראל, וכך כתב: המדינה איבדה שליטה וכולנו נכנסים לתוך כאוס, וגרוע מכך, איש הישר בעיניו יעשה. כשהאוניה טובעת, ולא מצליחים למנוע את טביעתה, הדבר האחרון שעושה רב החובל הוא לצעוק: "כל אחד לנפשו". כך במערכת החינוך וכך בכלל המדינה.

יפה שהבין עניין. אבל זה לא מספיק. הממשלה מסוכנת מאין כמוה, ואם אין מישהו 'שפוי' בקואליציה שיכול להפילה, חייבים לעשות זאת האזרחים.

באין חזון יפרע עם (משלי כ"ט י"ח) חיים ללא אידיאלים, ללא הנהגה בעלת חזון, יידרדרו לניוון, להתפוררות, ולשחיתות. ואין לנו היום חזון.

אסתר שניאורסון-גרי היא פובליציסטית, משוררת, סופרת וד"ר להיסטוריה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. מאמר נפלא
    חבל שזה כל כך נכון
    עצוב
    ששולטים במדינה נוכלים משוגעים

  2. מאמר כל כך נפלא…איפה הגיבור שיציל אותנו..אלא שאנחנו במציאות שעולה על כל דמיון וסרט…
    מכות ניחתות מכל עבר,כבר הרימה ידיה ממשלת ההזיה וקראה -שכל אחד ידאג לעצמו,בהמשך לרמיזות של איילת המטיילת שאמרה נלמד להכיל…
    אוזלת יד ורפיסות ונראה שהדבק על כסא הפוליטיקאים חזק מכל דבר אחר ,אוי לנו ..ואבוי לנו ואנה אנחנו באים ?ומי יצילנו??

  3. הנקודה המענינת ברשימה היא המשפט על כך שרבבות אלפי מפגינים *אינם* יוצאים לרחובות ומפילים את הממשלה. הכותבת מתרצת זאת באשמת התקשורת "הכתובה והאלקטרונית" אשר שולטת בדעתך ועושה בה כבתוך שלה. אז הנה הפיל בחדר אשר אינו מוזכר ברשימה. הפילוג בקרב אזרחי המדינה אינו בין ימין לשמאל/פרוגרסיבים/רפורמים. אלא מצד אחד יהודים הרוצים לחיות נקודה במדינה יהודית נקודה בארץ ישראל סימן קריאה ומהצד האחר אנשי 'מהרסייך ומחריבייך' המצהירים בגלוי על רצונם לפגוע באזרחים ולשבש את התנהלות המדינה ומממשים זאת בכל דרך שניתנת להם במדינה דמוקרטית. במידה והדברים אינם ברורים-מצד אחד אזרחים העמלים יומיום על המשך החיים והקיום הסדיר ומהצד האחר אלו המתמידים בנסיונם לחסלו בכל דרך. השיקול העומד בפני האזרחים הינו למצוא כיצד יש לפעול מבלי להפוך את הסירה, אנשי המו"מ פועלים לשבירת כל שריד של הסירה.
    ולגבי התקשורת. היא מצרך המקבל את חשיבותו כל עוד אנשים בוחרים לממנו.
    לסיום שאלת תם: ומה עושה הכותבת? יוצאת לרחובות…מפסיקה לצרוך תקשורת…

  4. מה הקשר ללורד וולדמורט? הדבר הכי קרוב שיש לנו בתקשורת זה אמנון לורד וולדמורט.

  5. וזו רק רשימה חלקית של ההרס:
    מה עם דרדור קשרי החוץ עם מדינות כמו פולין?
    מה עם החזרת תהליך ה׳שלום׳ עם הפלסתינים והשלכותיו?
    מה עם הרחבה של הממשלה ושימוש בחוק הנורווגי על חשבון המיסים של כולנו?
    מה עם רמיסת האופוזיציה(והדמוקרטיה) בהרכבת הועדות?
    מה עם החוקים האנטי-דמוקרטיים של סער ורצונו למחוק את עקרון חזקת החפות?
    מה עם ההחלטה להחזיר את הלימודים בזום לחיינו אחרי שכבר הוכח שזו שיטה כושלת(ועוד באופן לא אחיד, מה שייצור פערים משמעותיים בין תלמידים בבתי ספר שונים ויקשה עליהם להשתלב יחד בתיכון/אוניברסיטה)?
    מה עם התקדים של ראש משלה ממפלגה קטנה והשלכותיו על משמעות כמות הקולות שכל מפלגה מביאה ומכאן על הדמוקרטיה?

    איפה ימצא לנו גואל ומושיע???

  6. אין הגדרה טובה להתנהלות הממשלה מ״כל אחד לנפשו״.
    רוצים להיות ראשי ממשלה? בואו ניצור תקדימים מסוכנים ונרמוס את חזקת החפות וזכות העם לבחור לעצמו-הכל כדי להפיל יריב חזק מאיתנו.
    ועל הדרך אפשר גם למכור את כל הערכים ולהכשיר מפלגת מחבלים(ונכנע לדרישותיה המסוכנות) רק בשביל לא לתת לאותו ראש ממשלה חיזוק.
    רוצים לאסוף קולות? בואו נבזבז מיליאדים מתקציב המדינה ומשלם המיסים על שוחד בחירות לסוגיו ועל מינוי שרים רבים ונכבידמיבים בזמן משבר כלכלי(תוך ביטול חבילות הסיוע למיניהן!)-העיקר נשיג הישגים בטווח הקצר ונרמוס אתהישגי הממשלה הקודמת. שהממשלה הבאה כבר תסתדר עם התקציב.
    טובת העם בהחלט לא עומדת מול עיניהם. אבל העיקר האשימו בזה את גוש הימין…

  7. הבעיה היא שהחרדים מולידים עשרה ילדים ללא מקצוע או השכלה. אז מי אשם בכך שהם עניים?

    1. כותב "מולידים"
      ואתה "משכיל"?… בשונה מהחרדים?

    2. מנחם בגין אשם, שהזרים להם כסף וגרם לכך שלא כדאי להם עבוד.

    3. דתיים וחרדים (אצל הנוצרים זה האוונגליסטים אצל המוסלמים זה הפונדמנטליסטים ) לא מולידים הם משריצים כמו עכברושים

  8. ליונה
    הלורד המדובר איש רב מעללים ונוכל גדול.
    הכותבת מן הסתם העלתה את דמותו כמקביל לממשלה המשונה והחפירה הזו.

    1. מכיר את סדרת הספרים ואת דמותו של לורד וולדמורט (אמנון לורד מזכיר אותו אולי בסרקזם שבכתיבה שלו, לא זאת הנקודה). אבל אם כבר השוואה לפוליטיקה, יש כמה דברים משותפים בינו לבין בנימין נתניהו.
      חשוב לי לציין – הזדון והרשע של וולדמורט אינם מן הדברים המשותפים. עם כל מה שבעייתי בנתניהו ובמעשיו, זדון ורוע מכוונים עדיין לא הצלחתי למצוא. הוא פועל מתוך תחושה שבתמורה לשירותו למדינה כראש ממשלה (וכיום "בלית ברירה" כראש האופוזיציה) מגיע לו שהמדינה תממן אותו ואת משפחתו ושיוכשר כל שרץ פוליטי שיעשה.
      אז מה כן משותף בינו לבין וולדמורט? חוסר היכולת להעניק כוח ומקום ראויים לאנשים החזקים שנמצאים בצד שלך, כולל חוסר יכולת להתחשב בצרכיהם וברצונותיהם המיוחדים. לורד וולדמורט סרב לבקשתו של סנייפ להניח ללילי וגרם לכך שיעבור לצד השני. באופן דומה נתניהו פגע בכבשת הרש של רבים מהפוליטיקאים שעבדו לצדו – חוק הגיוס של אביגדור ליברמן, קבלת יכולת לקבל ביקורת כנה ובונה מצד יפעת שאשא-ביטון, מתיחת ביקורת עניינית על מוסדות החוק של ישראל מתוך כבוד שחשובים לגדעון סער, היכולת לתת גיבוי לעובדים ישרים כמו יועז הנדל וצבי האוזר כשיש עובד סורר בלשכה, שמירה על ליברליזם כלכלי וחברתי בליכוד שחשוב לשרן השכל; בכך נתניהו גרם לכל אלה לעבור לצד שנגדו.
      נקודת דמיון נוספת: וולדמורט הכניס את משפחת מאלפוי לפינה אובדנית וגרם להם להבין שבשל הכישלון שלו, דינו של דראקו מאלפוי למות סוף הקרב על הוגוורטס; בגלל זה אמא של מאלפוי בחרה להציל את בנה גם במחיר של השארתו של הארי בחיים באופן שבסוף הוביל את וולדמורט למותו. באופן דומה נהג נתניהו כלפי בנט במבצע שומר החומות – הוא גרם לבנט להבין שפניו לבחירות חמישיות, בשל רצונו לחסל את הקריירה הפוליטית של בנט בכל מחיר; בנט הבין זאת ברגע האחרון והחליט גם הוא לחצות סופית את הרוביקון ולהטיל מכה קשה לחייו הפוליטיים של נתניהו.
      והנה משהו שמחנה הימין יכול ללמוד מהסיפור הזה: לוודא שכל מנהיגיו בעתיד יהיו כאלה שישתפו בהכרעות חשובות גם גורמים חזקים שאינם בהכרח נאמנים באופן אישי למנהיג. והנה המסקנה החשובה ביותר שמחנה הימין צריך להסיק: אחרי שנכווה עם שני מנהיגים, הוא לעולם לא יוכל להרשות לעצמו לתת לעוד מנהיג עם סמכותנות יתר וכוחנות יתר לעמוד אי פעם בראש המחנה.

  9. לאדון אנונימי
    מה הקשר לחרדים ולכמה יש ילדים במשפחה.כאשר כל המאמר המעולה שפנינו עוסק בחוליי הממשלה.
    הרעה בכך שבחצי שנה כבר איננו מדינה יהודית.
    נתנו תעודות זהות לאלפי מסתננים בתל אביב. וראה מה שנותנים לערבים שמביאים נשים מיריחו ומרמאללה, ואנחנו צריכים לפרנס אותם

  10. כתבה על שטיפת תודעה בידי מי שתודעתה שטופה. נפתלי בנט הוא הדבר הדומה ביותר לבנימין נתניהו בפוליטיקה הישראלית מבחינת רקע צבאי, השקפה כלכלית, והשקפה פוליטית. יתכן שהספינה באמת טובעת, אך יתכן שיש כאן הפחדות סרק כפי שהשמאל נהג להפחיד נדב נתניהו.
    אישית אני מקווה שבנט ימצה את כהונתו בת השנתיים, נתניהו יזוכה במשפטו, ותהיה התמודדות בבחירות לכנסת חדשה.

    1. מה דומים?
      -נתניהו נכנע לרצון הבוחרים(ע״ע התנתקות). בנט מתעלם מהם(רובם צרחו נגד הצטרפות לקואליציה).
      -נתניהו מעוניין במדינה יהודית. בנט מחזק רפורמים, מגייר בסיטונאות ומאזרח מסתננים מאפריקה.
      -נתניהו מקדם ריבונות. בנט מכשיר השתלטות בדואית בנגב ומחזק מפלגות שתומכות ב׳תהליך השלום׳.
      -נתניהו מעדיף שותפים ימנים(גם במחיר התפשרות בנושאי דת ומדינה). בנט מעדיף שותפים מהשמאל והערבים.
      -נתניהו מוכן לריב עם מערכת המשפט למען המשילות. בנט מגן על שרת משפטים שמשחקת לידי החונטה המשפטית.
      -נתניהו מוכן להוציא תקציב על חבילות סיוע(אפילו כשאין ממש תקציב) בשביל להציל חיים. בנט חוטף גל או יקרון לפני שיצאנו מהדלתא (ולאחר התפטרות אלפי מתמחים) ועדיין לא מוכן להוציא כסף על הצלת חיים.
      -נתניהו ידע לירות על כל מי שהפריע לערכים הנ״ל ואפילו מתוך הליכוד. בנט לא מוחה על מהלכי השמאל הקיצוני ביותר אך לא מפסיק לבקר את הימין והדתיים.

  11. אי אפשר להיות פטריוטית בלי להיות פנאטית דתייה? המאמר התחיל טוב ונגמר מזעזע

    1. אתה מתכוון לפסוק בסוף?
      אי אפשר בעיניך להכיל את הדת בלי להיות פנאט? נראה שהגב׳ ישר היא לא הפנאטית פה.

  12. אחלה מאמר על חוליי הממשלה המנוולת שגנבה שלטון ודמוקרטיה.

    דווקא המאמר שמתובל במשפטים מהמקרר מאדיר אותו ומעלה אותו מעל מאמרים אחרים.