מה עושים בעת רעידת אדמה?

מה אסור לעשות בעת רעידת אדמה וכיצד להתמודד עם רעידת אדמה במצבים השונים?

רעידת האדמה בישראל (מקור: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א')

בארץ ישראל התרחשו לא מעט רעידות אדמה לאורך ההיסטוריה, חלקן רבות עוצמה וקטלניות. הניסיון מלמד כי בכל מקום שבו התרחשו רעידות אדמה בעבר, צפויות להתרחש רעידות אדמה גם בעתיד. לכן צפויה להתרחש בישראל רעידת אדמה חזקה נוספת, אולם לא ידוע מתי ובאיזו עוצמה.

אמנם, לא ניתן למנוע את רעידת האדמה הבאה, אולם בכוחנו לצמצם את שיעור הנפגעים. שכן לא רעידת האדמה עצמה היא שמסכנת אותנו, אלא העצמים והמבנים בסביבתנו, שעלולים לקרוס ולפגוע בנו. לכן, ביצוע פעולות היערכות לרעידת אדמה והתנהגות נכונה בזמן רעידת אדמה, מצילים חיים.

המכון הגיאולוגי התקין רשת גלאים סייסמיים ברחבי המדינה, המאפשרים לקבל התרעה קצרת מועד על התרחשות רעידת אדמה באמצעי ההתרעה של פיקוד העורף. ההתרעה על רעידת אדמה נמשכת שניות בודדות עד עשרות שניות בודדות, תלוי במרחק מהמוקד.

כיצד מקבלים את ההתרעה על רעידת אדמה?

• צופרי פיקוד העורף – ההתרעה תופעל באמצעות צליל של שתי שניות שנשמע כמו אזעקה כדי לעורר את תשומת הלב לכך שקיימת סכנה, בתוספת כריזה שחוזרת מספר פעמים: "רעידת אדמה".

• יישומון פיקוד העורף – מספק התרעה אישית לנייד, בהתאם למיקום שבו אתם נמצאים (יש להפעיל את שירותי המיקום). התרעה תופעל באמצעות צליל של שתי שניות שנשמע כמו אזעקה כדי לעורר את תשומת הלב לכך שקיימת סכנה, בתוספת כריזה ומלל: "רעידת אדמה", והנחיות כיצד לנהוג. אם היישומון טרם הותקן בנייד – הורידו אותו עכשיו.

• פורטל החירום הלאומי (אתר זה) – מספק התרעה ביתית במחשב האישי (על הפורטל להיות פתוח במחשב). ההתרעה תופעל בצליל שמזכיר בראשיתו אזעקה, בתוספת כריזה ומלל: "רעידת אדמה", והנחיות כיצד לנהוג.

• רדיו – ההתרעה תופעל בכריזה: "רעידת אדמה", בתוספת הנחיות כיצד לנהוג.

• טלוויזיה ואתרי האינטרנט – ההתרעה תופיע במלל: "רעידת אדמה".

בעת רעידת אדמה יש להתרחק ממבנים, מעצים ומעמודי חשמל, אין לעמוד מתחת למשקוף, אין להשתמש במעלית ואין להיכנס למקלט תת קרקעי. בנוסף, אסור להשתמש בחשמל או להדליק אש מחשש לפיצוץ עקב דליפת גז.

התנהגות נכונה בעת התרחשות רעידת אדמה

חשוב להתייחס תמיד לכל רעידה כאל רעידת אדמה חזקה ולעבור באופן מידי למקום בטוח. ככלל, שטח פתוח – הכי בטוח. את המקום הבטוח יש לבחור בהתאם לסביבה שבה שוהים ברגע בו החלה רעידת האדמה:

בעת שהייה בתוך מבנה

אם אתם נמצאים בתוך מבנה בזמן הרעידה , עברו במהירות למקום בטוח על-פי סדר העדיפויות הבא:
1 . שטח פתוח – אם ניתן לצאת מהמבנה מיד (בתוך שניות ספורות) – צאו החוצה לשטח פתוח (הדבר נכון בעיקר אם אתם שוהים בבית צמוד קרקע, בדירת קרקע או במבנה שניתן לצאת ממנו תוך שניות ספורות).
2 .מרחב מוגן (ממ”ד) או חדר מדרגות – במקרה שלא ניתן לצאת החוצה באופן מיידי (בתוך שניות ספורות) היכנסו במהירות לממ”ד שבדירתכם. בעת הכניסה לממ"ד השאירו את החלון ואת דלת הממד פתוחים.
3. בהיעדר ממ”ד – צאו לחדר המדרגות ואם ניתן המשיכו לרדת במדרגות עד היציאה מהבניין (הדבר נכון בעיקר אם אתם שוהים בבניין רב-קומות או בכל מבנה שלא ניתן לצאת ממנו תוך שניות ספורות). אין להשתמש במעלית.
4. רק אם לא ניתן לפעול כך, תפסו מחסה תחת רהיט כבד מתחת לשולחן כבד או בפינה פנימית של החדר

המידע באדיבות פיקוד העורף

 שימו לב: לאחר שהגעתם למקום בטוח על פי ההנחיות הללו, יש לנהוג באופן הבא:

• התרחקו מקירות חיצוניים, מחלונות וממדפים.

• גוננו על עצמכם באופן הבא: כרעו על ברכיכם, היצמדו לרצפה והגנו בידיכם על הראש ועל הפנים.

• אם אתם בכיסא גלגלים – נעלו אותו והגנו על ראשכם.

• אל תשתמשו במעלית בזמן הרעידה ואחריה – אתם עלולים להילכד בתוכה.

• אין לעמוד מתחת למשקוף ואין להיכנס למקלט תת קרקעי.

בעת שהייה בחוץ, ברחוב או בשטח פתוח

אם הרעידה מתרחשת בעת שאתם מחוץ לבניין – הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ככל האפשר ממבנים. שטח פתוח – הכי בטוח! היזהרו מחפצים נופלים כדוגמת אבני חיפוי לקירות, מדחסי מזגנים, שברי זגוגיות וחוטי חשמל קרועים.

בעת שהייה בכלי רכב

אם הרעידה מתרחשת כשאתם בנסיעה – עצרו מיד, וחכו בתוך כלי הרכב עד שהרעידה תיפסק – הרכב יגן עליכם. הימנעו מעצירה מתחת לגשר, על ֶמחלף, בקרבת מבנים או מתחת למדרון תלול, מחשש לקריסתם. התרחקו ממקומות שכאלה ברכב או ברגל.

בעת שהייה בחוף הים

אם בעת רעידת אתם נמצאים בחוף הים, עזבו מיד את החוף והתרחקו ממנו ככל האפשר מחשש שיגיע נחשול ים (צונאמי) ויציף את החוף. נסיגת ים (שפל) חזקה ופתאומית היא סימן לצונאמי מתקרב.
התרחקו מן החוף בקילומטר אחד לפחות. אם לא ניתן לעזוב את אזור החוף יש לעלות לקומה 4 לפחות של בניין קרוב.

המידע באדיבות פיקוד העורף, למידע נוסף הכנס לפורטל החירום הלאומי

למאמרים נוספים של מעין סמון – לחצו כאן


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. סביר להניח שבשלטון המטורלל שיש לנו, אין בכלל תוכנית פעולה לרגע שאחרי רעידה חזקה, שח"ו תהרוס מבנים וצירי תעבורה בישראל. במצב שכזה צוותי ההצלה, שחלקם מאויש ע"י מוסלמים, לא יצליחו להגיע למוקדי הנזק כדי לסייע. זה יקרה לא רק בגלל ההרס לצירי התעבורה, אלא בעיקר בגלל התפרעויות המוסלמים ותאוות הרצח שלהם.
    תחשבו על רעידת אדמה שהורסת חלק גדול מהבניינים וצירי התעבורה בלוד. אתם חושבים שהמוסלמים בלוד ישבו בשקט ויחכו שיצילו אותם? מי שחושב כך הוא חולה נפש שלקח פטריות הזיה. המוסלמים בלוד ינצלו את המצב ויפתחו במסע רצח, ביזה ואונס, שפרעות תרפ"ט יהיו מופע פיות בגן ילדים. אתם חושבים שהמשטרה (שמאוישת במוסלמים) תחוש להגן על יהודים, כמו בפרעות שלפני 8 חודשים? שצה"ל הגדול יצליח להגיע ללוד לשמור על חיי היהודים? אם חשבתם כך, אתם דומים למי שחשב באושוויץ שבמקלחות זורמים מים.
    עכשיו קחו את התרחיש הזה לכל הערים המעורבות, ואחר כך לכל הארץ.
    ואחרי כל זה, ניחוש קטן מה יעשה הצבא המצרי העצום, מה יעשה הצבא הירדני, מה יעשו הסורים, מה יעשו החיזבאללה ושאר הלבנונים.
    רעידת אדמה חזקה תגרום להפסקת קיום יהודי בארץ ישראל, ובעצם להכחדת כל היהודים שבארץ ישראל. לא יהיה זמן, ולא תהיה אפשרות מעשית לברוח ולהינצל.
    האם מישהו במוסדות השלטון מתכנן התמודדות עם האויב המוסלמי לאחר רעידת אדמה חזקה? או שזה משהו גזעני ומפרד שאסור להעלות אותו במחשבה?

    1. דווקא מתכננים.

      הנה, המשטרע בהוראת כנופיית שלטון החוק, החרימה בכוח את הנשק מיהודים שהעזו להגן על עצמם.

      שוקן ומממניו, קראו לזה שלום בשנות ה-90. אתה נגד השלום?