הפלישה הרוסית: חבל ההצלה של ביידן או סיום דרכו הפוליטית?

מדוע ביידן מפזר פאניקה בזמן שבאוקראינה רגועים וכיצד המשבר עם רוסיה יוכל לעזור לביידן להציל את אחוזי התמיכה שנשחקו בניצחון הטאליבן ובכישלון מול איראן?

נמצא בצומת דרכים, ג'ו ביידן (צילום: Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America)

ההקדמה לפלישה הרוסית זכתה בהקדמה כל כך ארוכה ומושקעת מצד ארה"ב, שלא ניתנה לאף מדינה אחרת שעמדה על סף המלחמה בשנים האחרונות. אם כך, למה דווקא אוקראינה ולמה דווקא עכשיו?

גם הפעם רוסיה בחרה בהתנהגות פאסיבית-אגרסיבית ובלתי צפויה, אבל ארצות הברית נוהגת באופן לא רגיל ואף מוזר. לאחרונה הבית הלבן הפך לסוכנות חדשות שלא מפסיקה להפציץ את חדשות העולם במילים עסיסיות כמו "מלחמת עולם".

הדהודי הפאניקה בבית הלבן הגיעו גם לכותרות ראשיות של תקשורת המיינסטרים האמריקאית, המזוהה עם הדמוקרטים. לעומת זאת, באתרי התקשורת ה-"טראמפיסטית" כמו פוקס ניוז למשל, לא תראו את התרחישים המחרידים של ביידן בכותרת הראשית. גם באוקראינה עצמה גם בימים האלו החיים נמשכים כרגיל ונשיא זלנסקי נראה הרבה פחות מודאג ממקבילו האמריקני.

הפער בין תפיסת המצב של ביידן לזו של שאר מנהיגי העולם, שלא ממהרים לפזר פאניקה, יוצר רושם, כי מטרתו  העיקרית של הנשיא היא להכניס לתודעה העולמית כי מדובר באסון גלובאלי בלתי נמנע. נשיא ארה"ב המבוהל שצועק "מלחמה!" ללא הפסק, גורם לכל העולם להסתכל לכיוון רוסיה ולחכות בקוצר רוח לצעד הבא של מנהיגה.  נראה שפוטין לא ממהר להתערב למופע פאניקה של נשיא ארה"ב ואף נהנה ממנה. הוא נשאר נאמן לסגנונו שמוציא את מנהיגי העולם מאזור הנוחות ומהשגרה עוד לפני שהוא אמר מילה.

פלישה בלי יחסי ציבור

ההקדמה של ביידן לפלישה הרוסית נמשכת כבר יותר זמן מה שנמשך כיבוש אפגניסטן בשנה האחרונה. ב-11 במאי של 2021 הטאליבן כבש את בניין ממשל הנפה באפגניסטן ושרף אותו. לאחר מכן כוחות הארגון החלו להתקדם לכיוון הבירה תוך כדי שעשרות אזרחים נרצחים באופן יומי בפיגועי טאליבן ודעא"ש.

כחודש לאחר מכן כבש הטאליבן באופן סופי את השלטון באפגניסטן לאחר שהנשיא אשרף גאני אחמדזאי עזב את המדינה. באחד הדיווחים של התאגיד בתקופה זו, עיתונאי מואב ורדי שיתף את השיחה שלו עם מקבילו האפגני, הידאייטולה נורזאי, שהיה בקבול. ורדי ציטט את נורזאי שאמר: "בגלל הקרבות החשמל נותק, טאליבן מקיף את העיר. רוב תושבי קאבול בורחים ממלחמה, אני חושש שזה אולי יהיה היום האחרון בחיי".

כשבועיים לאחר מכן, ב-26 לאוגוסט בפיגוע של דעא"ש ארה"ב נרצחו מעל 170 אנשים, כולל 13 חיילים אמריקנים. ב-31 לאוגוסט ביידן הוציא את הכוחות האמריקאים מהמדינה כאשר מדינות רבות בעולם רק החלו לפנות את השגרירויות שלהן מקאבול.

סליפי ג'ו או נשיא שמנע אסון?

ביידן משלם כעת על הרפיסות באפגניסטן והכניעה לטליבאן. אחוזי התמיכה של הנשיא האמריקני ספג מכה קשה בעקבות התנהלותו בנושא הסכמי הגרעין מול איראן. הוא ספג ביקורת חריפה גם מהצד הדמוקרטי, שגרמה למכה נוספת על המכות הקודמות שספג, כך שכדי להציל את עצמו, ביידן חייב לכל הפחות להביא שלום עולמי.

ייתכן וביידן מזהה הזדמנות לעשות כן באמצעות המשבר באוקראינה וייתכן כי הוא באמת לא יודע מה לעשות חוץ מלפזר פאניקה. זה תלוי גם בהתנהגותו של פוטין.

אם נשיא רוסיה יחליט לפתוח במלחמה, התרחישים האפשריים כנראה יהיו חד משמעיים: ניצחון או הפסד, כאשר כל תסריט כוללת השלכות מזיקות במידה זו או אחרת לכלכלה וליציבות המשטר. אם פוטין מוכן לזה? כנראה שרק פוטין יודע את התשובה. במקרה שכזה, ביידן יכול להתחיל להתפנות מהבית הלבן וכמובן לשכוח מהמרוץ לקדנציה נוספת.

גם אם רוסיה לא תפתח את המלחמה, מנהיגי העולם יצטרכו לקחת בחשבון את השאיפות של רוסיה ולהתחיל לבחור את החברים ואת הצד למקרה שהסיפור ישוב. במקרה הזה לביידן יש הזדמנות דיפלומטית נדירה  לנסות להגיע לפשרה עם פוטין שתזכה בכינוי יומרני ותיכנס להיסטוריה כהסכם שמנע מלחמת העולם השלישית. כך ביידן לא רק יחזיר את הרייטינג אותו איבד עם אפגניסטן ואיראן, אלא גם צפוי לזכות בפרס נובל לשלום ולהיפטר מכינוי "סליפי ג'ו" אחת ולתמיד.

בתסריט זו המנהיגים של שתי המעצמות מרוויחים ומקדמים את המטרות שלהם. גם ההקדמה הארוכה מדי של ביידן ופיזור פאניקה מקבלים הסבר הגיוני. הרי כדי שהעולם יכיר בך כמי שמנע את האסון, צריך להכניס לתודעת הציבור כי מדובר לא ב-"סכסוך שולי" כמו כיבוש אפגניסטן, אלא במלחמת העולם השלישית – לא פחות ולא יותר.  האסון שלא קרה בזכות הנשיא הגדול ביידן שאגב ישמח להיבחר שוב ולא יתנגד לפרס נובל לשלום.

ככל הנראה כבר בימים הקרובים נראה אם הנשיא ארה"ב ייכשל גם בנושא הזה ויושפל על ידי פוטין, או שיעבור משלב "פיזור פאניקה" לשלב הפשרה שיחזיר לו את הרייטינג.

אלכס ברגמן היא סטודנטית למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן ופעילת שטח בתנועת 'אם תרצו'.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. האם לארגון הטרור דעא"ש יש סניפים גלויים גם במדינות המערב?
    לדעתי זו שגיאת תחביר וראוי לתקן אותה.
    אלא אם המחברת תציג הוכחה שיש סניף של דעא"ש בארה"ב, ובמקרה זה ברור שפיגועי דעא"ש נתמכים ע"י הממשל האמריקאי. לא נראה לי. ממש לא.

    1. דעש זה אירגון אידאולוגי ויש לו תומכים גם באמריקה, מאד פשוט שם לבצע פיגועים. אם זה יקר? מי יודע?

    2. יש. ועוד איך יש.
      הם אפילו הצטלמו מחוץ לבית הלבן עם הדגל שלהם ואמרו: "יום יבוא והדגל שלנו יתנוסס מעל הבית הלבן."

  2. פוטין יקבל את השליטה על שוק האנרגיה. זה יהיה ההסכם הסודי שהאזרח האמריקאי כבר התחיל לשלם עליו ובתמורה ביידן יקבל תמונת נצחון על מנת שהשמאלנים יוכלו להציל את שלטונם.

  3. ארהב משענת הקנה הרצוץ.
    למרות שהיא כן יכלה להיות משענת אמיתית.
    היא בחרה על ידי מהלכים שגויים לא להיות
    קודם כל מדיניות האיפה ואיפה שלה
    הופכת אותה ללא אמינה בעליל.
    למשל היא מכירה בזכות הפלסטינים למדינה
    וכן בזכות ערביי עזה.סיני.והגולן להמסר למדינות אחרות.
    אבל אינה מכירה במיעוטים בדלנים ברחבי העולם.
    אינה מכירה בכך שטאייוון היתה חלק מסין.
    קארים חלק מרוסיה.ואוקראינה חלק מפולין ורוסיה.
    ולא מכירה בעצמאות מיעוטים בעולם.
    לא בבריטניה- ספרד- איטליה-
    רק בישראל היא לוחצת למסור את הגולן לסורים
    ואת יוש לערביי יוש ועזה לחמאס.וסיני למצרים.
    הם לא הציעו להחזיר את ארהב למקסיקו.ולאינדיאנים.
    את קנדה לאיניאואיטים.ואת אוסטרליה לאבורגינים.
    ואת ניו זילנד למאורים.ואת סקוטלנד לסקוטים.
    את וולס לוולסים.את חבל הבסקים לבסקים.
    ואת לומברדיה ללומברדים.ואת קטלוניה לקטלונים.
    ואת צפון אירלנד לאירים ולפנות את הקתולים.
    למה? כי הכל אינטרסים.קל לדרוך כל היהודי כנראה.
    אבל גלגל ההסטוריה יחזור לקדמותו.

    1. ארה"ב לא שולטת בעולם – אלא רק משפיעה על החלקים הקרובים אליה שאליהם יש לה גישה.
      לאזורים היבשתיים של אסיה אין לה גישה. היא לא יכולה לעזור ישירות לכורדים ולטיבטים ולאפגנים אלא תלויה ברצונן של המדינות שמקיפות אותם.
      גם את הדיקטטורות הגרעיניות היא לא מסוגלת להרתיע ויש לפחות חמש כאלה באסיה (רוסיה סין פקיסטן צפון קוריאה ואיראן שאין כבר דרך ריאלית לעצור את ההתחמשות שלה).
      המדיניות שלה לאסיה היא לפיכך להחליש אותה ע"י תכסיסנות בכך שלאפשר לקיצוניים ביותר להכריע את הפחות קיצוניים מתוך הנחה שהמדיניות הקיצונית שהם תגרור סכסוכים בתוך אסיה שיחלישו אותה.

      זה עובד ברמה מוגבלת.. ואסיה חלשה ולא ממצה את הפוטנציאל שלה ומהווה בינתיים רק איום מוגבל על ארה"ב.
      הרוב הסוני בעולם האיסלמי מותקף ע"י קיצונים שיעים מבחוץ וע"י קיצונים סונים מבפנים.
      השיעים הורסים את עצמם.
      רוסיה לא מצליחה לתרגם את העושר שלה במשאבים ליצירת סביבה אטרקטיבית להשקעות חיצוניות וליצירת רווחה כלכלית והיא קורסת דמוגרפית- אוליגרכים מוכרים את משאביה ואז בורחים עם הכסף.
      סין היחידה שמצליחה להתמודד עם התכססנות האמריקאית אבל גם היא עומדת בפני משבר כי ההצלחה שלה נבעה ממדיניות הילד היחיד (שני הורים עובדים ודואגים שהילד היחיד יזכה להשכלה) אותה מדיניות תביא להזדקנות אוכלוסיה בהיקפים שהעולם לא הכיר וספק עם הילד היחיד יוכל גם לפרנס את ההורים הזקנים וגם בעצמו להביא ולפרנס יותר מילד אחד.
      סין לא השכילה להפתח לעולם באמת. בישראל אין בעיה למצוא בכל מקום דוברי ערבית ורוסית ואנגלית וספרדית וצרפתית אמהרית הודית ואפילו יש פיליפינים תאילנדים וסינים שמדברים עברית ואת שפות מוצאם… בסין רק שבריר אחוז מהאוכלוסיה מסוגל לתקשר בשפות זרות.