צה"ל שבוי בתרבות ארגונית של שקרים והולכת שולל

מיוחד ל'מידה': האלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בין היתר גם בתור נציב קבילות החיילים, חושף עדויות של מפקדים בצה"ל על תרבות והרגלים של שקרים וטיוחים. אם הנושא לא יטופל ומיד – זה עוד יעלה לנו ביוקר.

מה קורה לצה"ל? הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה"ל)

לאחרונה העידו בפניי חיילים, מפקדים זוטרים ובכירים רבים מיחידות קרביות, במכתבים ששלחו אלי ופגישות דיסקרטיות שקיימתי עם חלק מהבכירים, רובם ככולם העידו בפניי מדם ליבם על תרבות השקר והולכת שולל בצה״ל ההולכת ומתרחבת לממדים שמעולם לא היו מוכרים בצה״ל, אף כי הדברים ששמעתי לא זרים לי ואף הוצאתי דוחות קשים בנידון בהיותי נציב קבילות החיילים, התרשמתי שהתופעה הנוראה הזו הולכת ומתפשטת בצה״ל כאש בשדה קוצים. כבר בראשית דברי אני רוצה לומר שיש לנו בצה״ל מפקדים קצינים ראויים, אמינים וישרים, אך הם הולכים ומתמעטים בפני הגל העכור השוטף את הצבא, אשר גורם לרבים מאוד מהטובים לעזוב את שרות הקבע, או לא להתגייס כלל לקבע ארוך.

אצטט בפניכם מספר משפטים שעלו בפניי ע״י מפקדים זוטרים ובכירים, וזה רק קצה הקרחון ממה ששמעתי. ( ברצוני לציין שנפגשתי עם כל קצין בנפרד ואף אחד מהם לא ידע על פגישות שלי עם הקצינים האחרים):

״אין לחיילים, לנגדים, לקצינים ולמפקדים גם ברמות הבכירות שום בעיה לשקר לרמה הממונה, והרמה הממונה אוהבת את זה כי זה לא מחייב אותה להתמודד עם בעיות שאינם מוצגות לה והיא יכולה גם להמשיך להציג תמונה טובה כלפי מעלה״.

מפקד נוסף טען בפניי כי ״תופעה מאוד נפוצה היא שקרים, עיגול פינות, טיוח, תיאום עמדות וזיוף בתחקירים על אירועים חמורים, הדוגמאות הן רבות מאוד שחלקן התפרסם בתקשורת, מות החייל מגדוד הסיור של חטיבת הצנחנים בשיטפון בנחל חילזון בצפון, פציעתו הקשה של החייל עילי חיות ממגלן, טיוח, תיאום עמדות והשקרים של המפקדים לאחר האסון, זיוף גיוס החרדים ע״י קצינים בכירים באכ״א, הצגת מצגות שווא לממשלה, לוועדת חוץ וביטחון ולבג"צ. אלה הם רק קצה הקרחון מהדוגמאות שאני יכול לתת״.

קצין בכיר מעל דרגת סא״ל, שעסק רבות בתחקור אירועים חמורים בתחום המבצעי, בתחום תאונות דרכים ונושאים נוספים, סיפר לי כי ״הוא נתקל בתופעה חמורה מאוד של ניסיון המעורבים לעגל פינות, לטייח, לתאם עמדות לפני התחקיר ולשקר במצח נחושה בתחקיר עצמו״.

תרבות השקר מדבקת

״בתעסוקות המבצעיות משקרים ללא מצמוץ בעיניים, יש מ״פים ומג״דים המציגים פעילות מזויפת כלפי הממונים עליהם, פעילות שאין להם כלל כוח אדם ואמצעים לבצעה, אבל זה נותן להם קרידיט מהפיקוד שמעליהם שהם לוקחים יוזמה ומבצעים מעבר למוטל עליהם, בכך הם משיגים הערכה גבוהה יותר לפעילות הגדוד בגזרת התעסוקה, יש מצבים שהמ״פ מציג תכנית פעילות של הפלוגה לשבוע הבא, והמג״ד מבקש מהמ״פ שירשום פעילויות נוספות אף כי הוא יודע שאין ביכולתו של המ״פ לבצעם, העיקר שזה יראה למח״ט ולמפקד האוגדה שהגדוד לוקח על עצמו יוזמה ומשימות נוספות״.

״חלק מהמ״פים משקרים למפקדיהם במסמכים ובמצגות שלהם על השגי פלוגותיהם, פשוט מזייפים את התוצאות של השגי הפלוגה בתחומים המקצועיים עליהם הם נמדדים באימונים, בהכשרות, בתעסוקות ובמבצעים. חלק ממפקדי הגדודים משתפים פעולה עם השקר, משום שאת הנתונים המזויפים האלה הם מעבירים למעלה למח״ט ומשם זה עובר למפקד האוגדה ולעיתים לאלוף, ועל פי הנתונים המזויפים תמונת מצבו של הגדוד נתפסת כטובה יותר וזה גם מוסיף נקודות להערכתו של המג״ד ע״י מפקדיו. היות והמג״ד יודע היטב שאף אחד לא יבדוק את הנתונים שהוא מעביר, וככל שהנתונים מראים על הצלחה גדולה יותר זה מחזק את כולם כלפי המומנים עליהם, הרי שזה מאוד משתלם לשקר, דובריי האמת יוצאים מופסדים, כי הם פוגעים בתמונת הדימוי הטובה של היחידה והם נתפסים כבכיינים אשר אינם הולכים בתלם. ולכן רבים מאוד שרוצים להמשיך בצבא קבע מצטרפים לתרבות השקר שהיא מאוד משתלמת לכולם, הטובים בורחים החוצה״

הרמטכ"ל, אביב כוכבי (צילום: דובר צה"ל)

״לקראת ביקורים של מפקד בכיר ( מח״ט, מפקד אוגדה, אלוף)בחלק מהגדודים מכינים מצגות שהקשר בינם לבין האמת לא קיים, מכינים את הביקור במסדר נשק ניקיון המגורים והמחנה, כולל מכתיבים לפקודיהם שהם מפקדים זוטרים וחיילים כיצד להשיב במידה והם ישאלו שאלה ע״י הקצין הבכיר שמגיע לביקור ביחידה. גם מכתיבים להם מה להגיד בפגישה עם המפקד הבכיר, הצגה מזוייפת אחת גדולה שמכינים לקראת ביקורים וביקורות של קצינים בכירים ביחידה, או לגורמי חוץ כמו חברי ועדת חוץ ובטחון שמגיעים לביקור ביחידה, כאשר הביקורת מסתיימת חוזרים שוב לבלגן הרגיל״.

מפקד אחר טוען כי ״לא מתקיימת שיגרה ביחידות, כל מפקד עושה ע״פ הבנתו, אין סטנדרטים, קיימים פערים גדולים מאוד ביכולות המקצועיות של החיילים והמפקדים, בעיות משמעת קשות, פערים קשים ברוח הלחימה והמוטיבציה לבצע משימות, פערים קשים בשגרה המבצעית, עישון סמים, שתיית משקאות חריפים, שימוש בסמארטפונים בזמן אימונים וגם בפעילות מבצעית. מכל אלה המפקדים הבכירים מתעלמים וזה מאוד נוח להם להציג מצג שווא כלפי מעלה שיראה למפקדיהם שהיחידה במצב טוב, כך שתרבות השקר מרקיעה שחקים״.

מצגי שווא

רבים מהמג״דים ברוב זמנם אינם נמצאים בגדוד שלהם ובוודאי גם לא באימונים וההכשרות של חייליהם בשטח, אין להם שום השפעה ממשית על מה שקורה בגדוד, הם גם אינם משפעים על מהלך האימונים וההכשרות ולא תורמים מניסיונם דבר, ברוב זמנם הם נמצאים בדיונים אצל מפקדים בכירים מהם, או בימי עיון, כאשר במקום להסתכל למטה כלפי הגדוד הם מסתכלים למעלה, שם נוצרים הקשרים המביאים לקידומם. מה שמאוד חשוב להם לקבל דיווחים חיובים מהמ״פים על הפעילויות שלהם בכל התחומים, על מנת שהגדוד יצטייר כלפי מעלה כגדוד אשר עומד במשימותיו בצורה הטובה ביותר. זה גם מועיל להם בדיוני השיבוצים הקובעים את עתידם״.

״מה שקורה למ״פים שרוצים ללכת עם האמת ואינם מוכנים להתחבר לתרבות השקר, רע ומר. כאשר אתה מציג את נתוני האמת של הישגי יחידתך, אתה מוצא את עצמך בתחתית טבלת ההישגים ביחס לפלוגות אחרות שבגדוד שהעבירו נתונים מזויפים, ואתה מקלקל למג״ד את תמונת ההצלחה של הגדוד, המג״ד מזמין אותך אליו לבירור ושואל מדוע הציונים של פלוגתך נמוכים מהשאר, כל טיעוניך שאתה מדווח אמת והשאר מעגלים פינות לא מעניין, ואף חלקם של המג״דים רומזים לך שאת הנתונים הלא טובים מוטב לא להכניס לדיווח, כי זה עלול לפגוע בשם של הגדוד. כל אחד יכול להבין שהמג״ד חושש שזה יפגע בו בהשוואה עם הגדודים האחרים. ולכן אתה נמצא אצלו בתחתית הסולם, על כך שאתה מדווח דיווחי אמת. רוב המפ״ים מבינים שמוטב לשקר, הפיקוד הבכיר לא רוצה לשמוע על בעיות ועל הישגים נמוכים, אמינות הדיווח לא חשובה להם, העיקר שהגדוד יראה במצב טוב מול הגדודים האחרים. מפקד שהולך עם האמת שלו מוצא את עצמו בחוץ כאחד שמפריע למערכת״.

התהליך הזה קורה גם אצל מח״טים רבים כלפי הממונים עליהם, תרבות השקר והולכת שולל נמצאת גם בחלק מהמצגות שמציגים תא״לים ואלופים בקבינט ובוועדת החוץ והביטחון (ראה את דוגמת שהתפוצצה לאחרונה – זיוף גיוס החרדים, כאשר כיהנתי כנציב קבילות החיילים הייתי עד למקרים רבים בו הציג הצבא לוועדת החוץ והביטחון מצגות על כשרות הצבא בתחומים רבים שהקשר בין מה שהוצג לוועדה לבין המציאות בשטח היה רופף למדי. תופעה נוספת חמורה מאוד היא ההבנה של מפקדים המציגים מצגות מחוץ לצבא (לדרג המדיני) שלא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחוץ, המסר שהם מבינים ממפקדיהם ששמירת דימוי הצבא חשוב לעיתים מאמירת האמת, הדימוי והנראות כלפי חוץ בראש סולם העדיפויות, המטרה מקדשת את כל האמצעים, ובשביל להשיג מטרה זו מותר לשקר ולהוליך שולל את הדרג המדיני ואת הציבור. התנהלות מופקרת זו אוחזת ברבים מהמפקדים בכל הדרגים המבינים שאלו הכללים להצליח ולהתקדם.

קיבלתי עדויות גם מקציני מטה גדודיים, המעידים כי ״בזמן הקורונה רבות מהישיבות של המח״טים עם המג״דים שלהם נעשו בזום. יש מג״דים אשר בשעת שיחת הזום יוצאים ממשרדיהם ומדברים כאילו הם מדברים מהשטח. תכנית העבודה השבועית של רבים מהמג״דים היא תכנית עבודה פיקטיבית שרובה כלל לא מתממשת, מטרתה העיקרית להרשים את המח״ט בעשייה הרבה של הגדוד".

״קצינים בקבע הרוצים להתקדם בהרבה מאוד מקרים לא נשפטים כלל על הצלחתם , היות ולא קיימים סטנדרטים וקריטריונים להצלחה, והמפקדים שעוסקים בקידומם כלל לא מכירים את ביצועיהם ויכולותיהם של פקודיהם, כי הם מנותקים מהשטח, וזה ממש לא אכפת להם. מה שמשפיע על קידומך זו הליכה בתלם, לא לעלות בעיות, להציג מצגות שקריות על הישגים שבונים תמונה יפה שהמפקד יכול להתגאות בה. קשרים טובים ולא קישורים זה מה שחשוב לקצין שרוצה להתקדם היום בצה״ל, התקרנפות .התרפסות , והתבטלות בפני מפקדיהם. זו גם הסיבה שקצינים הטובים לא רוצים לחתום לקבע ובוודאי לא לעשות קריירה צבאית, זו גם הסיבה שבשנים האחרונות היה גל עצום של עזיבה של קצינים טובים ששרתו בקבע ולא רצו להמשיך בצבא כפי שהוא נגלה לעיניהם״.

״הצבא היום רק טבלאות אקסל ומצגות, כל היום החפירות האלה זה מה שמעניינים את הפיקוד היום. בשטח אין רכבים לקיום תעסוקה מבצעית, אין אמצעים לשגרת ביטחון שטוף. בסיכום מילואים אני מביע מול סא"ל את דעתי שהיא שלילית לגבי התנהלות האוגדה וחוטף מטר של השמצות. לומר את האמת לקצין זו כנראה לא אופציה. זה פשוט לא מקובל עליו, כי הוא רוצה שאשבח את התנהלותו ויחידתו".

תרבות ארגונית קלוקלת (צילום: דובר צה"ל)

דוגמא נוספת של מ"פ מגולני שאמור לחבור לצורך סגירה אגמית, לא מגיע ומתחמק. "כאשר מאמתים אותו על אי הגעתו הלה משקר שהגיע ואף חבר במקרה זה אלי, הוא מסביר איך הגיע, רק שיש מכשול הנדסי בדרך. שקרים ועוד שקרים וטיוחים. מה שמעניין זה המצגות והמשכורת שדופקת כמו שעון. בושה שצה"ל איבד את הצביון. עם אלה צריך לנצח?״

״שתדע שלא רק אתה חרד ממצב המערך הלוגיסטי. בתור קצין בכיר באט"ל אני נחרד כל תרגיל מחדש איך עסוקים קצינים בכירים רק בדבר אחד, להראות הצלחה גם שזו לא הושגה. קשה להם להגיד בסיום תרגיל "לא הצלחנו" אפילו על סעיף אחד קטן. ביקרתי בשבועיים האחרונים בשני תרגילים, האחד משלב לוגיסטיקה והשני לוגיסטי טהור, ערך אמירת האמת פשוט לא קיים בכל מה שקשור לדיווחים של קציני הלוגיסטיקה שראיתי מרמת אלוף משנה ועד סגן, לכל היותר חצאי אמיתות״

״מחסור כוח אדם בכלל ומקצועי בפרט ביחידות הקרביות והמילואים כתוצאה מקיצוצים לא מושכלים והזויים בכוח אדם קבע וקיצור שירות הבנים, הביא לפערים בלתי ניתנים לגישור בין כוח האדם הנותר לאחר הקיצוצים לבין המשימות, ולכן קצינים ונגדים רבים מדווחים כלפי מעלה למפקדיהם דיווחים לא אמינים על ביצוע משימות שאותן הם כלל לא ביצעו על מנת לקבל חוות דעת טובה שהיא תנאי לקידום, נוצר תהליך חמור של תרבות שקר וקשר של שתיקה״.

תרבות השקר בתחקירי צה״ל

בשיחה שהייתה לי עם קצין בכיר מאוד שריכז תחקירים בתחום תאונות המתרחשות בצה״ל בכל התחומים הוא אמר לי ״בתחקירי צה״ל השתרשה תרבות של שקר, טיוח, עיגול פינות, העלמת מידע, ותיאום עדויות של המעורבים לקראת תחקירים וחקירת מצ״ח. במקום לטפל בראש הנחש שהם הקצינים הבכירים שמעלימים עין ואחראים ישירות לתרבות השקר, הרי ברוב המקרים מטפלים בש"ג על מנת לצאת ידי חובה.״

סיכום

אנו עדים לצבא שתרבות השקר והולכת שולל הולכת ומתעצמת, הולכות ותופחת, ובשנתיים האחרונות הגיע צה״ל לשיאים שלא הכרנו מעולם, חלק מהמפקדים חושבים על התפקיד הבא וכיצד ליצור תמונה של יחידה ברמה גבוהה גם אם זו לא האמת.

התוצאה היא מאוד מתסכלת, חמורה ועגומה, הטובים נוטשים את הצבא. חלק מהנשארים בצה״ל הם ההולכים בתלם החוששים להביע את עמדתם ומתקרנפים, לצערי החלק הזה הולך וגדל עם הזמן.

הגענו למצב בלתי ניתפס שמזכיר לי את התנהלות הערבים במלחמות העבר נגדנו. השקרים של דרגי השטח המדווחים כלפי מעלה לממונים עליהם על הצלחה בשטח בזמן שהם כשלו בקרב נגדנו, עיוותו את התמונה בעיני מפקדיהם, והחלטותיהם התקבלו על סמך מידע לא אמין ומעוות, דבר שעבד מצוין לטובתנו. לא פיללתי ולא האמנתי שהצבא הישראלי יגיע לדרגות שקר כפי שהיו בצבאות הערביים אשר תרמו רבות לתבוסתם נגדנו. האם התהפכו היוצרות?

אלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בתור נציב קבילות החיילים, מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות ומפקד אוגדה סדירה 36.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. מסכים לכל מילה של בריק. רק חבל שהוא לא הולך עוד צעד קדימה ומודה בכך שאם תרבות השקר היא תרבות הכיבוש. במקום שהצבא יגן עלינו במלחמה הבאה הוא שולט בחייהם של מיליונים ופועל כעושה דברם של המתנחלים. זה מצריך מידה גדושה של שקרים, שאחר כך זולגים גם לתחומי הקו הירוק.

    1. תרבות השקר הייתה ונשארה תרבות של משטרי פחד שבהם מערכת החיסון התקלקלה. מי שחוקר אותך, ומי שמפקח על החוקרים ישן באותה מיטה עם מי ששופט אותך וריקבון כזה מפרנס כמובן טפילים כלומניקים שכל תפקידם הוא לשמש נשאים ומפיצים של האידאולוגיה. מכיוון שתרבות ההסתאבות הכוחנית הזאת השתרשה בשמאל היא מדבקת כל גוף שהשמאל השתלט עליו וזה כולל את האקדמיה, המשטרה, הפרקליטות מערכת המשפט וכנראה גם הצבא.
      יש כמה אופציות לתיקון התופעה. אחת, להלחם בנחישות במחלה, השנייה לקוות שמוטציות של התופעה הזאת יתמתנו בעתיד ויהפכו את המגיפה לסתם הצטננות עונתית כמו טוקבקים של שמאלנים משועממים באתרי ימין, והשלישית עלולה להיות כמו סופן של הרבה ציוויליזציות בהיסטוריה.

    2. ללא ספק. זה אנחנו, אזרחי ישראל, פשוט לא מבינים שכל קסאם שחמולתך משגרת מ-judenfrei רצועת כזה, נועד לאהבה ולא לרצח.

      אין כל ספק שכל מה שאתם עוסקים בו בעזה, זו אהבת הזולת ואמירת אמת. וודאי.

      ברור שזה היאהוד אשמים, שמ-judenfrei רצועת עזה, כל מה שאתם עושים, זה לנסות לרצוח עוד ישראלים. זה כמובן כי היהודים מכינים מצות מילדים נוצרים.

      רק שאלה קטנה, הצבא שעליו היאהוד בריק מדבר, איננו כבר מגן עליכם בחמאס באמצעים שבריק תיאר, מפני אזרחי ישראל אותם אתם מנסים לרצוח באמצעות הקסאם?

    3. במילים אחרות, אהבת את תרבות השקרו החלטת להגיב תגובה שכל כולה שקר.

    4. המצב הזה בצה"ל מזכיר את המציאות שהייתה בבריה"מ הסטאליניסטית כאשר טיפחו שם את "תרבות הסטאחאנוביצ'ים" בכל ענפי הכלכלה והמשק. ותתפלא ללא כל קשר לכיבוש. יש על כך אוסף בדיחות סופר מצחיקות. לתומנו חשבנו שלמצב הזה אין היתכנות בשום מקום אחר מחוץ למשטר הסוציאליסטי ששרר שם. אבל טעינו. מסתבר שהמשטר הסובייטי אמנם קרס אבל האידאולוגיה שלו שורה על רוב הצמרת הביטחונית בישראל, שחבריה עם שחרורם מצה"ל ממהרים להצטרף לשורות מר"צ, ו-NIF. הפוליטיזציה הסוציאליסטית התקיימה בצה"ל מראשיתו. הקידום בצה"ל היה עפ"י ההשתייכות הפוליטית ולא עפ"י הכישורים. ככה זכה מפקד כושל כמו יצחק רבין שהודח 3 פעמים בשל תפקוד לקוי לקידום מטאורי והגיע לתפקיד הרמטכ"ל. שגם בו כשל כשהתמוטט ואושפז במהלך מלח' ששת הימים. אבל הקולגות הקפידולמכור אותו לציבור כגיבור ישראל. וככזה הוצנח לפוליטיקה. וככה הגענו אל אסון הסכמי אוסלו שבמסגרתם מדינה ריבונית מסרה חלקים משטחיה הריבוניים לשליטת כנופיית טרור. וכשהטרור הכה באזרחים סיפרו לנו שמדובר ב"קורבנות השלום". ככה גנץ הכושל בכל תפקידיו (בנסיגת צה"ל הכושלת מדרום לבנון, בהחלטה להימנע מלחלץ את מדחת יוסוף מקבר יוסף, בהחלטה להימנע מניסיון להניס את מבצעי הלינץ' ביוסי אברהמי וואדים נורז'יץ ע"י העלאת מסוק לאוויר) זכה לקידום בקריירה שלו למרות שלא היה ראוי. והיום הוא זוכה לחנופה בתקשורת שהפכה מכלי שאמור לספק עובדות על המציאות לאמצעי לסינון העובדות לשם עיצוב התודעה "הנכונה". המשך לזה כשחברי המפלגות שלכאורה חרטו על דגלם את שמירת זכויות האדם בוחרים להתעלם מהפרת זכויות האדם הבסיסיות אם מדובר בהפרת זכויות יריביהם הפוליטיים. רשויות לאכיפת החוק, הפרקליטות והמשטרה, יכולים לדרוס את החוק ולעסוק בעבריינות פלילית (הדלפות בידי בכירי הפרקליטות לתקשורת מחקירות בתיקי האלפים הפכו ל"נוהל קבע" אף שמדובר בעבירה פלילית שעונשה 3 ש'), בתנאי שמדובר בתיקי חקירת יריביהם הפוליטיים. השקרים שפיזרו בנט ושקד זכו להתעלמות מוחלטת באולפנים שמקפידים לבדוק עובדות אצל יריביהם הפוליטיים תחת זכוכית מגדלת. ככה זה כאשר המטרה מקדשת את כל האמצעים.

    5. כיבוש של מה???
      זו ארצנו,שרוב שטחה המהווה 77% משטחה של ארץ ישראל,נגזלה על ידי האימפריה הבריטית ונמסרה לידי האמיר עבדאללה ההאשמי,שמשפחתו גורשה מחצי האי ערב על ידי הווהבים,שהקימו
      בה את ממלכת סעודיה.
      לא ארץ נכרייה כבשנו………………
      יש ללמוד היסטוריה!!!!!!!!!!!

    6. זה נכון, אבל הפוך במאה ושמונים מעלות. תחילתה של תרבות השקר הוא בטענת הכזב של ה"כיבוש" שלא היה. מעולם לא כבשנו – רק שחררנו את חבלי המולדת ההיסטורית שלנו ושכחנו שצריך להשלים את השחרור בגירוש הכובש הערבי מעבר לגבולות הארץ. זה המחדל הגדול של מלחמת ששת הימים.

  2. זה לא מפליא שהצבא לא מנצח כבר 40 שנה.
    כמו "תעשיית השלום", הסכסוך הוא עסק כלכלי לכל דבר ועניין ויש רבים בצהל שמרוויחים ממנו.
    הרי אם הצבא היה מנצח אחת ולתמיד את האויב הערבי (ביוש,עזה ובכל מקום אחר), והיה פה שקט לכמה שנים,
    מיד היו מקצצים בתקציב ומקטינים את הסד"כ. אי הכרעה במערכה מאפשרת לצבא ולבכיריו להתאונן כאוות נפשם,
    לבקש ולקבל תוספות תקציב ועדיין לא לספק את הסחורה.
    פעם היו אומרים בצרפתית: cherchez la femme – חפש את האשה, כי תמיד ישנה מישהי משפיעה מאחורי הקלעים.
    היום אומרים: Follow the money – חפש את עקבות הכסף. וכשמדובר בתקציב הבטחון הענק + המימון האמריקאי
    לא צריך לחפש רחוק מדי, בצהל מספיק חכמים כדי להסתיר את המטבע מתחת לאור השמש.
    זה ישתנה כשהצבא יחזור להיות של המדינה והמדינה תפסיק להיות של הצבא – כלומר בביאת המשיח

  3. במצב הנוכחי אין שום סיבה שילדיי יתרמו לצבא האג'נדות בו מנסים לשטוף להם את המוח ולהנחיל להם ערכי שמאל.
    במצב הנוכחי אין שום סיבה שילדיי יתרמו לצבא שטיפת המוח שמחזיק בתחנות רדיו דרכם מקדם אג'נדות פוליטיות.
    במצב הנוכחי אין שום סיבה שילדיי יתרמו לצבא העושק שמבזבז עשרות מיליארדי שקלים מהכסף שלי בשביל לקדם מוסר שמאלני עקום (ברכישת טילים מדוייקים ומודיעין מדוייק כדי לא לפגוע באזרחי האויב).
    במצב הנוכחי אין שום סיבה שילדיי יתרמו לצבא הקומבינות שבו יש אנשים סוג א' שבונים קריירה ב3 שנות שירות החובה שלהם ויש אנשים סוג ב' שהם בשר תותחים.
    סיימנו להיות החמורים שלכם לנשיאת אג'נדות השמאל.

  4. צבא/משטרה שמאלנית אנטישמית לא יכולה לנצח מלחמות!
    לא להתגייס לצבא/משטרה השמאלנית הבוגדנית!
    לא לעשות מילואים ולא לשלוח את הילדים לצבא!
    הגיע הזמן להקים מיליציות בכל עיר במדינה.
    תשמרו על הילדים שלכם…. בעצמכם!
    ישראל ה-2 לא בשר תותחים של ישראל הראשונה השמאלנית הבוגדנית תומכת טרור!

  5. השקר הכי גדול הוא של המדינאים קרי פוליטיקאים
    והוא על מהות הצבא שזה אומר שממתי שהם כבלו את ידיהם של החיילים/נגדים/קצינים אז הם בעצם שיקרו לכל החיילים בשלל הדרגות שהם נמצאים להלחם ולהגן.
    וכשאתה קשור כמו כלב המוטיבציה יורדת והזילזול עולה ואז גם השקרים מגיעים כדי לכסות על האי אמון במטרה.
    והחכם עיניו בראשו.
    כשהפוליטיקאים יתנו לאנשי הצבא לבצע את משימתם האמיתית אז המצב יתחיל להסתדר.
    ויפה שעה אחת קודם!!!

  6. הדברים כואבים וקשים מאוד, ואם יש בהם גרעין של אמת, המדובר בסכנה קיומית לכולנו.

  7. ב"ה.
    שלום לכם.
    כל מה שכתוב בכתבה הזאת הוא אולי נכון, אבל אינו מעניין אותי.

    על כן, דבר ראשון: בבקשה אִמרו לי מיהו ה"your friend" שחשב שהכתבה הזאת תעניין אותי.

    ודבר שני, בבקשה מכם מעתה ואילך להפסיק לשלוח לי כל כתבות שהן.

    ודבר שלישי, תהיו בריאים ושמחים כל הימים!

  8. מדובר על תופעה רחבה בהרבה מצה״ל בלבד.
    היום חשוב יותר איך הדברים נראים ונשמעים ממה הם באמת. אתן כמה דוגמאות להבהרה:
    -ח״כים יכולים להסית נגד המדינה ובעד הטרור אבל כל זמן שהם ידברו באופן מכובד, רהוט, ממלכתי ופוליטיקלי קורקט זה יתקבל בקלות.
    -התואר האקדמי/מקצועי של הדובר תמיד נראה משמעותי יותר מתוכן הדברים ומצדיק סתימת פיות בעיני מחנה מסוים(ראו למשל האג׳נדה הירוקה).
    -על הרצח אופי/כיסוי ערוות בתקשורת(בתלות בדעות הפוליטיות) אין צורך להרחיב.

  9. לאורך כל המאמר המזעזע חשבתי על הצבא המצרי של 1967.
    מסתבר שקלעתי לדעתו של בריק בפסקה האחרונה.
    אלא שבניגוד למצרים, לנו את את הפריבילגיה לאבד רק את סיני.

  10. כך היה המצב,לאחר מלחמת השחרור.יחידות שלא הגיעו ליעד הפעולה ויחידות שהגיעו וכשלו בביצוע הפעולה שאליה נשלחו.מצב זה הביא להקמת יחידה 101,ששינתה את רוח הצבא הכושל והרופס.
    לשם שינוי המצב המהווה סכנה ממשית לקיום מדינת ישראל,צריכים אנו אנשים ברמתם של דוד בן גוריון ז"ל ומשה דיין ז"ל(שלצערי,כשל בהמשך הדרך.
    הרמטכ"ל הנוכחי,מהווה אכזבה גדולה,ואינני רואה בקצונה הבכירה הקיימת,חלופה מתאימה,אלא רק אנשים ברמתם של בני גנץ וגדי אייזנקוט.
    "זעקי ארץ אהובה"!!!!!!!!!!!

  11. כיבוש של מה???
    זו ארצנו,שרוב שטחה המהווה 77% משטחה של ארץ ישראל,נגזל על ידי האימפריה הבריטית ונמסר לידי האמיר עבדאללה ההאשמי,שמשפחתו גורשה מחצי האי ערב על ידי הווהבים,שהקימו
    בה את ממלכת סעודיה.
    לא ארץ נכרייה כבשנו………………
    יש ללמוד היסטוריה!!!!!!!!!!!

    1. אז בקשה לתת זכויות מלאות לכל התושבים שגרים בין הים לירדן, ככה מתנהגת מדינה דמוקרטית.

  12. בדברי הימים ירשם שההישג הגדול של הרמטכ"ל כוכבי היה השלמת תהליך הלבנטיניזציה של צה"ל והפיכתו לצבא המצרי במלחמת השחרור. תרבות השקר היא רק אחד מסימני ההיכר של הלבנט המפגר. עוד רגע נחזה גם אנו בקצינים כרסתנים ומפוטמים נוגשים מאחור בחיילים עלובים, מזי-רעב ומוכי בילהרציה ודוחפים אותם לקרב ממרחק בטוח.

  13. אלוף יצחק בריק, לפי הכתוב איבדנו את המדינה כי המצב בלתי הפיך.