השמרן שהוביל מהפכה: לזכרו של דניאל דורון

בשילוב נדיר של עקשנות וחן, דורון חשף רבים בישראל לרעיונות השוק החופשי וקידם כמה מהרפורמות הכלכליות החשובות

אופטימיסט חסר תקנה. דניאל דורון ז"ל | ניר כפרי, כנס החירות של התנועה הליברלית החדשה

האירועים המשמעותיים ביותר בחיינו החלו בפגישה מקרית, כמו החיים עצמם. כך התחיל גם הקשר המופלא שלי עם דניאל דורון ז"ל, שהלך לעולמו בשבוע שעבר (1 במרץ 2022) בגיל 92.

דניאל דורון הקים את 'המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי' בשנת 1984, אחרי ששב ארצה משהות ממושכת בארה"ב יחד עם אשתו סוזן. באותן שנים הפער בין הכלכלה החופשית בארץ ההזדמנויות הבלתי-מוגבלות היה כמעט בלתי נתפס מול הכלכלה הסוציאליסטית שהייתה נהוגה בישראל.

הוא התקשר אלי בשלהי 1999 לאחר שקרא כמה מאמרים שפרסמתי ב'מקור ראשון' ואותם הוא הגדיר כ"רוח חדשה". הוא ביקש להיפגש עמי והסב את תשומת לבי לכך שהטורים מאוד הגיוניים ושונים לדבריו מדרך המחשבה של הדור הצעיר. אני מחיתי ואמרתי שכך בדיוק חושב הדור הצעיר, בניגוד אולי לדור שלו. דניאל הציע לי להצטרף להרצאה שקבע באותו השבוע עם קבוצת צעירים, כדי להוכיח לי שנטיית לבם היא לכיוון מרקס הרבה יותר מאשר למילטון פרידמן למשל, אותו דניאל גייס למרכז כדי לסייע לקידום ישראל.

אותה הרצאה אליה הוזמנתי פקחה את עיני. התנצלתי מיד בפני דניאל וכמובן שהסכמתי להצעתו להצטרף אליו להרצאות הבאות. בנינו מערכי שיעורים לבתי ספר ולאוניברסיטאות והתחלנו ללמד מספר ערבים בשבוע. דניאל שהיה אז בעשור השמיני לחייו גילה נמרצות ולא פספס שום הרצאה או מפגש. כל אותה העת הוא עסק במקביל בתכנון רפורמות, פגישות עם נבחרים, קריאת ספרים ופרסומים וכתיבת מאמרים בארץ ובעולם.

לפני כעשור מקורביו של דניאל החלו ללחוץ עליו לכתוב את משנתו בספר. מאז אני ואחרים קראנו לא מעט טיוטות והוא הגיב לכל הערה והארה, לפעמים בתודה ולפעמים בהסתייגות שפתחה חילופי דברים מרתקים. את הטיוטה האחרונה של הספר הוא אישר זמן קצר לפני לכתו והספר הודפס יום אחד לפני פטירתו, כך שהוא לא זכה לראותו.

על גב הספר דניאל שיתף אחד ממכתביו של בנימין נתניהו שהודה לו על חלקו בהעברת 'רפורמת בכר' להפחתת ריכוזיות המערכת הבנקאית בשוק ההון, בקיץ 2005:

אני מבקש להודות לך ולמרכז שלך על עזרתכם רבת הערך שסייעה להעברת רפורמה זו ואחרות. פעילותו המתמדת של המרכז לעצב רפורמות קונקרטיות ופרקטיות ומאמציו לעורר תמיכה ציבורית ברפורמות, מילאו תפקיד מרכזי בביצוען. תפקידכם מרשים במיוחד לנוכח העובדה שרוב הזמן עמדתם בודדים בתמיכתכם האקטיבית ברפורמות אל מול התנגדות נרחבת. בהרצאותיי לפני אלפי הסטודנטים שלכם ברחבי הארץ שמחתי לגלות שהמנהיגים העתידיים של מדינת ישראל הושפעו מאוד ממאמציכם"

בדברי ההספד של נתניהו לדניאל דורון הוא הגדיר אותו "מהפכן". זו הגדרה מדויקת ומוזרה מאוד כשמדובר באדם שהגדיר עצמו כשמרן אולטימטיבי. אבל מי שהכיר את דניאל יודע כי זו האמת – הוא בהחלט היה מהפכן בגישתו השמרנית.

חלק מחוש ההומור והשיח הפתוח שאפיין את דניאל היו השיחות שנפתחו במין התרסה. באחת מהן התרסתי בפניו "אתה הרי אחד מגדולי הקומוניסטים". הוא צחק וביקש שאסביר. אמרתי לו הנה אתה נותן לבנותיך לפי רצונן והן עושות כפי יכולתן – קומוניזם במיטבו. ובמקום העבודה? אנחנו מצדדים בטוטליטריות – בזכות של הבוס לקבל החלטות עצמאיות. ובכן, יש מקום לכל אלה, רק שלכל שיטה יש את המקום שלה – קומוניזם בבית, טוטליטריות במקום העבודה ודמוקרטיה ברמת המדינה. אם משבשים את הסדר של אחד מהם – אף אחד מהם כבר לא אפשרי. כך למשל, הקומוניזם, כשנוסה ברמת המדינה, לא אפשר קומוניזם ברמת המשפחה. מרכיב חשוב ברעיון הקומוניסטי היה פירוק התא המשפחתי.

זו הייתה אחת משיחותינו האחרונות. בשיחה נוספת לקראת הסוף צחקנו המון, אחרי מנה של פסימיות על המצב. כי זה היה דניאל – אופטימיסט חסר תקנה שרואה את המציאות ללא משוא פנים. שמרן בכל רמ"ח אבריו שפועל בדרך מהפכנית ובעיקר איש אוהב – את משפחתו, חבריו ואוהב מאוד את המדינה והעם שלו.

יהי זכרו ברוך!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. זכיתי להיות אחד מאותם הצעירים שלמדו מפיו של דניאל דורון ז"ל, הן בהרצאות והן בפגישות בביתו, ואף שימשתי תקופה מסוימת כעוזר הוראה בקורס לכלכלה חופשית שפתח בשעתו. דניאל דורון היה אדם נעים הליכות, בעל חוש הומור – נדיב וגם הגון מאוד (תכונה שהתבטאה, בין השאר, בשכר ההוגן ואף הנדיב ששילם למועסקיו). כמו כן, יש לציין את האמון וההזדמנות שנתן לאנשים, גם כאלה שעל פניו לא עמדו בקריטריונים פורמליים. צר לי ועצוב לי מאוד על לכתו. משנתו הכלכלית-חברתית חוללה מהפיכה בתפיסתי שלי ובתפיסתם של אחרים, בכיוון השוק החופשי. יהי זכרו ברוך!

  2. מי שמכיר את המציאות שלנו בה שולטת פרוגרסיביות טוטליטרית יודע שמהפכן אינה הגדרה מוזרה לשמרן בימינו אלא חלק אינטגרלי מהשמרנות.