מלחמת האנרגיה הראשונה

בעיוורון אסטרטגי וכלכלי מהמם, אירופה בחרה לשעבד עצמה לתלות אנרגטית ברצון הטוב של רוסיה

השקת צינור הגז 'נורדסטרים' | kremlin.ru

ישנן לעתים שגיאות אינטלקטואליות או שגיאות מדיניות שניתן למחול עליהן. מנגד, ישנה האשליה העצמית הבלתי-נסלחת שדחפה את המערב להיות תלוי באספקת הגז והנפט של ולדימיר פוטין.

רוסיה היא ספקית אנרגיה ותיקה לאירופה, והתדלדלות מאגרי הגז הטבעי האירופים הייתה חלק חשוב בהפיכתה למקור אנרגיה משמעותי. אך מוסקבה הרוויחה מן הבחירה המכוונת שעשתה אירופה בניסיון לבצע "קפיצה גדולה קדימה" לעבר עתיד אנרגטי ירוק, במיוחד גרמניה שהפנתה את גבה לחלוטין הן לייצור חשמל מפחם והן לאנרגיה גרעינית.

בבחירתה בנתיב הזה, אירופה זנחה את לקחי ההיסטוריה, שכחה את כוחם האדיר של הנפט, הגז והפחם – שלושת מקורות האנרגיה האמינים והיעילים ביותר שהעולם ידע – והתעלמה מהמרכזיות של סוגיית האנרגיה בתחום הגיאופוליטי. גרתה טונברג, פעילת האקלים הצעירה שהפכה לסוג של אורקל עבור כל מה שטוב ונכון, דרשה לא פחות מזה.

בניגוד למה שאולי שמעתם, העולם לא אימץ את הנפט והגז מתוך שנאה לסביבה, אלא בשל היותם דלקים יעילים במיוחד. אם הפחם, הנפט והגז לא היו קיימים – הודות לאור השמש ולצמחים בני מיליון שנים – היינו צריכים להמציא דלקים יעילים כמוהם, וכנראה שלא היינו מצליחים.

נפט למשל הוא סוג של פלא. כפי שכתב הפרשן אלכס אפסטיין בספרו, הנפט "כאילו הונדס בתהליך טבעי לא רק לשם שימוש זול ויעיל, אמינות ויכולת צמיחה, אלא שהוא גם בעל תכונה קריטית עבור כל תרבות מתקדמת: ניידות". הנפט מניע רכבים, משאיות ומטוסים, כלים אשר בלעדיהם העולם המודרני כפי שאנו מכירים אותו לא היה יכול להתקיים. גם הפחם, כותב אפסטיין, הוא חומר זמין, זול וקל להפקה ושינוע. יש סיבה לכך שמדינות מתפתחות משתמשות בו באופן קבוע כדי לקדם את כלכלתן.

אין זה פלא אם כן שדלקים אלה עדיין מהווים את המקור המוביל להפקת החשמל העולמית, כאשר פחם אחראי ל-36.7% ממנה והגז הטבעי ל-23.5%. השימוש העולמי הכללי בדלקי מאובנים עבור הפקת חשמל עומד על 63.3%, ירידה קלה בלבד מהנתון לפני שני עשורים. במונחים של הפקת אנרגיה בכלל, דלקי מאובנים מחזיקים בנתח גבוה עוד יותר העומד על 84.3%. תרומת האנרגיה הירוקה (רוח, אנרגיה סולארית ואנרגיות מתחדשות אחרות) להפקת החשמל העולמית עומדת על כעשרה אחוזים, ואף פחות בהפקת אנרגיה בכלל.

ourworldindata.org

ולדימיר פוטין הבין זאת היטב ויודע איזה כוח המצב מעניק לו. מנגד, קובעי המדיניות באירופה לא הצליחו להפגין אפילו בדל של חשיבה אסטרטגית. האם הם אינם יודעים שהפחם היה הבסיס שעליו בנתה בריטניה את כוחה העולמי במאה ה-19? האם הם שכחו את התפקיד העיקרי ששיחק הנפט במלחמות העולם, ובהיסטוריה של המאה ה-20 בכלל, כעמוד התווך של עוצמה לאומית?

הנפט הוא זה שהניע את כלי הרכב והמטוסים שהכריעו את הלחימה. זכורה במיוחד מסקנתו של שר החוץ הבריטי הלורד קרזון בתום מלחמת העולם הראשונה לפיה בעלות-הברית "צפו לניצחון על גלי נפט". במלחמת העולם השנייה, היפנים פתחו במתקפה נגד ארה"ב בין היתר מתוך חשש שהאמברגו האמריקני על סחר בנפט ירעיב את מכונת המלחמה שלהם, והנאצים הניפו דגל לבן בין היתר משום שפשוט אזל להם הנפט. במזרח התיכון, החשיבות האסטרטגית של אנרגיה ידועה לכל, וחשיבותו האסטרטגית של האזור כולו נשענת במידה רבה על מאגרי הנפט האדירים המצויים בו. הביטוי "מלחמת נפט" הפך לקלישאה ולסוג של עלבון, אך בוודאי אף מדינה מעולם לא יצאה למלחמה על רוח או אור השמש.

אבל למרות כל העובדות האלו, אירופה עדיין בחרה לשעבד את עצמה מבחינה אנרגטית לרודן אנטי-מערבי, ואפילו כעת בשיא המלחמה וכאשר זמרי אופרה רוסיים למשל סובלים מחרם, עדיין ממשיכה לרכוש נפט וגז תוצרת רוסיה. יתכן כי מגמות שינוי האקלים עשויות להציב איום משמעותי על אירופה בטווח הארוך, אך הוא בוודאי יהיה מאיים פחות מפצצה גרעינית על אחת מבירותיה או מלחמה כוללת בשטח היבשת. למרבה הצער, נראה כי אם המשבר הנוכחי לא הצליח להפחיד את המערב עד לתיקון מדיניות האנרגיה הכושלת שלו, שום דבר כבר לא יצליח.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. גם מלחמת המפרץ הראשונה היתה מלחמה על אנרגיה. סדאם פלש לכווית בגלל הנפט והמערב התערב בגלל הנפט

    1. גם השניה
      אף אחד לא באמת חשב
      שיש לסאדאם נשק גרעיני

  2. דווקא בגלל החשיבות של אנרגיה, המערב עושה נכון כשהוא מתכונן לעתיד שבו אין יותר נפט, גז, ופחם זמינים. זה קרוב יותר ממה שהשמרנים מדמיינים, ומי שיהיה מוכן יצא מנצח.

    1. אם כך, גם רצח ישראלים ע"י חמאס הוא הכנה שהחמאס עושים לפיתוח הרפואה.

      זה ההבדל בין פוליטרוק למהנדס. הראשון חושב על סיסמאות והכפשות והשני על איך עושים זאת. כך שבינתיים פוליטרוקי, ה"הכנות" שלך, גורמות לכל אירופה למות מקור, כמו בתקופת המערות, ללא הגז של פוטין. אם פוליטרוקים אכן היו עוסקים ב"הכנות" כדבריף, הן היו מתקיימות *במקביל* לחיים נורמליים. עד אשר תמצא, אם בכלל ימצא, הפתרון ההנדסי.

      לכן כרגע, ההבטחות לאנרגיה "ירוקה" של נוכלי הסמול, זהות להבטחות החמאס לפיתוח הרפאוה.

    2. נכון לעכשיו, עתודות הפחם והגז הן עצומות, ויספיקו לעוד עשרות שנים. בעתיד יתגלו בוודאי עוד מאגרים רבים. מה גם, ששיטות קידוח והפקה חדשות יגדילו עוד את העתודות.

      סגירת תחנות כוח גרעיניות ופוסיליות, וזאת כשהפקת האנרגיה המתחדשת היא לא אמינה בעליל, לא רציפה ולא מספקת – זהו מעשה טירוף, המשול לקפיצת ראש לבריכה לפני שהתחליו למלא אותה במים.
      המרוויחים היחידים מכך הם פוטין וקומץ עסקנים המתפרנסים מהפחדות אפוקליפטיות.

    3. אם זה היה ההגיון של המערב, הם היו משקיעים באנרגיה גרעינית שהיא יעילה, אמינה ובטוחה ולא ברוח ושמש שכושלות בכל קריטריון.

    4. נועם-

      "עשרות שנים" זה הרבה בעיניך?

      איזה כיף להיות צעיר…

      בשלב מסוים אתה מתחיל לקלוט שאפילו מאה שנים זה כלום. פסיק בהיסטוריה.
      תשאל קרובי משפחה מבוגרים ממך על הסבים שלהם ולפתע אתה תגלה כיצד *אתה אישית* טיילת בזמן ללפחות 100 שנים.

      "עשרות שנים" זו ממש הישורת האחרונה להיגמלות כך שניתן יהיה לעשות זאת באופן מדורג ולא בבת אחת כי 'אין'.

      מילא אם היה מספיק דלק ל800 שנים, אז כן, זו פחות בעיה שלנו ויותר של נכדי הנינים, אבל רק "כמה עשרות"?! עכשיו עכשיו עכשיו!!!

  3. ככה זה כשמקבלים החלטות ברמה הלאומית על בסיס דבריה של ילדה(ועוד אחת שהיא על הרצף האוטיסטי).
    אבל כותב המאמר מתעלם לחלוטין,(אמריקאי מתים על צ'רי פיקינג), מהעובדה הפשוטה שגרמניה חתומה מול רוסיה על חוזה רשמי לאספקת גז וכבר יותר שנה מעכבת את יישומו בלחץ אמריקני שנובע מגרידיות אוקראינית וטיפשות דמוקרטית.
    רוסיה מצידה עמדה בכל מרכיבי החוזה והשקיעה בכך עשרות מיליארדי דולרים, הן בצינור נורדסטרים 2 והן בשדות הגז שפותחו במיוחד בעבור הפרויקט,כולל צנרת ההובלה והדחיסה עד לים הבלטי.
    אוקראינה בכתה על כ 3 מיליארד דולר תמלוגים שנתיים שהיו אמורים להיפסק עם הפעלת הצינור החדש והפסקת ההזרמה בצינורות הישנים שעוברים בשטחה. ועכשיו היא תפסיד יותר מהכיבוש הצפוי.
    סלובקיה גם הייתה אמורה להפסיד תמלוגים אבל בלעה את הצפרדע ושתקה. כנ"ל פולין.
    ז'לנסקי השחקן חשב שבאמת כל העולם במה והוא יצליח ללהטט בין כולם ולשקר אותם.
    אבל פוטין הוא לא האדם הנכון להתעסק איתו בקקה!

    לסיכום:
    המשבר אכן מערב בתוכו סוגיות של אנרגיה, אבל יותר מכך זה משבר שנוצר בעקבות אי עמידה בהתחייבויות שעלו לגזפרום ולרוסיה הרבה מאוד כסף שכבר הושקע וכמובן תזרים מזומנים עתידי עקבי.
    בסיפור הזה דווקא פוטין ורוסיה צודקים.(שימו לב לשתיקתה של גרמניה בתחילת המשבר – הם יודעים מה האמת)
    הדמוקרטים בארה"ב כהרגלם סתם מרושעים ורודפי צרות וסכסוכים,שנהנים לדחוף את האף בכל רחבי הגלובוס.
    עיין ערך הברית(ז"ל) עם ישראל והסכם הגרעין עם האירנים!!!

    1. לא ברור לי הצורך הפבלובי למצוא בכוח הצדקות לרודן רצחני וכושל, ועוד כאלה שרחוקות מן האמת

    2. למשתמש האנונימי

      תגובתך הינה כמיטב המסורת הבולשביקית. אד הומינם כפשוטו.
      הבאתי עובדות שניתנות לבדיקה ואף לסתירה אם תצליח.
      בתגובתך אין כלום!!!