"הסכם הגרעין הוא אסון וסכנה עולמית, חייבים להתנגד לו בכל דרך"

רה"מ לשעבר נתניהו השמיע בראיון ל'פוקס' ביקורת חריפה על ההסכם המסתמן, על ממשל ביידן שמוביל אליו ועל חוסר התגובה מצד ממשלת ישראל

רה"מ לשעבר נתניהו | צילום מסך

לאור הדיווחים על התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין לקראת חתימה על הסכם חדש מול איראן, יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו יצא פעם נוספת בתקיפות נגד ההתפתחויות האחרונות בזירה האזורית והעולמית, והזהיר מפני הסכנה המסתמנת. בראיון ששודר אמש ברשת 'פוקס' האמריקנית, במסגרת תוכניתו של המגיש מארק לוין, השמיע נתניהו בין היתר ביקורת חריפה על ההסכם עצמו, על ממשל ביידן שמוביל אליו ועל חוסר בתגובה משמעותית מצד ממשלת ישראל לסכנה הנרקמת.

כאשר נשאל מה תהיה המשמעות האזורית של איראן גרעינית, השיב נתניהו כי הוא סבור שזאת תהיה "התפתחות אסונית, ואני בוחר את מילותיי בקפידה". לדבריו, איראן היא "משטר טרור סורר המונע בידי אידיאולוגיה מטורפת, שמטיף ל"מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל", שואף לשעבד את העולם המוסלמי כולו, רואה את כל שאר העמים ככופרים שיש לכבוש או להרוג". לכן על פי נתניהו מתן האפשרות לאייתוללות להחזיק נשק גרעיני "זו ההתפתחות העולמית המסוכנת ביותר שאפשר לדמיין. לשם בדיוק הסכם הגרעין מוביל. הוא לא ימנע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני, אלא יסלול את דרכה לנשק גרעיני באמצעות מאות מיליוני דולרים להמשך מימון הטרור והתוקפנות. זה מטורף".

בהמשך תהה המגיש לוין מדוע ממשלת ישראל הנוכחית אינה מגלה התנגדות פומבית רבה יותר להסכם, כפי שנתניהו עצמו עשה בשנת 2015 כאשר הגיע לוושינגטון לנאום בקונגרס. על כך השיב נתניהו: "את זה תצטרך לשאול אותם אבל אני יכול לומר לך מה המדיניות שלי הייתה ותמיד תהיה – לדבר בתקיפות נגד ההסכם המסוכן שמציב איום על ביטחון המדינה שלי ועל ביטחון העולם כולו".

בהקשר זה נתניהו הוסיף ואמר כי הוא סבור ש"האחריות של מנהיגים היא לומר את האמת בסוגיות הקובעות את עתידנו ועשויות לסכן את עתידנו. זה לא קל להגיע לקונגרס ולקרוא תיגר על נשיא ארה"ב. אמריקה היא בת-הברית החשובה ביותר שלנו, אך כאשר המדיניות שגויה אתה חייב לדבר. זה לא משנה מי יושב בבית הלבן. השאלה החשובה היא מהי המדיניות".

בנוגע לפרטי ההסכם המסתמן הזהיר נתניהו כי "ההסכם הזה היה אמור להיות "ארוך וחזק יותר" אבל בפועל הוא חלש וקצר יותר. ומדוע זה ככה? אובמה אמר את זה בעצמו ברגע של כנות ב-2015. הוא אמר שתוך 12 שנים מחתימת ההסכם המקורי, כלומר ב-2027, האיראנים יחזיקו בצנטריפוגות מתקדמות וזמן הפריצה לפצצה גרעינית, כך הוא אמר, יהיה למעשה אפסי. וההסכם שנרקם כעת אינו דוחה את התאריך הזה למועד מאוחר יותר. הוא אומר בדיוק את אותו הדבר – בשנת 2027, בעוד חמש שנים מעכשיו, לאיראן תהיה יכולת להעשיר אורניום מספיק עבור ארסנל שלם של פצצות גרעין, והיא תעשה זאת תחת אישור והסכמה של הקהילה הבינלאומית. זה לא סתם חסר היגיון, זה מצב מסוכן מאוד לעתיד העולם".

לדברי נתניהו, העולם חייב להבין כי "ההסכם הזה לא רק מאפשר לאיראן ליצור נשק גרעיני, הוא גם לא מונע ממנה ליצור את הטילים שיביאו את הפצצה עד אליך. הם מפתחים טילים בליסטיים בין-יבשתיים שיוכלו לשאת ראש נפץ גרעיני שיוכל להגיע לכל מקום בעולם. זהו עולם אחר ואסור לנו להגיע לשם". לדבריו, "יש הבדל אם להולנד יש נשק גרעיני או שלאייתוללות יש נשק גרעיני. אלה אנשים המוצפים כל כך בשנאה ובתאוות הרס, כך שאם תיתן להם את האפשרות להביא נשק השמדה המוני לפתח דלתך, הם יעשו זאת. זה משנה את ההיסטוריה ואסור לנו לתת לכך לקרות. חייבים להתנגד להסכם הזה".

בנוגע לעתיד ההסכם תחת ממשלים אמריקנים אחרים והתגובה הישראלית הרצויה, אמר נתניהו כי "גם אם ייחתם הסכם חדש בסופו של דבר, אני מצפה מממשל אמריקני עתידי לצאת ממנו, ולמנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני בכל דרך אפשרית. זו המדיניות שלי. אמרתי זאת מההתחלה: אתם יכולים לחתום על איזה הסכם שתרצו. עם הסכם או בלי הסכם – אני כראש ממשלת ישראל אעשה כל מה שאדרש כדי לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. גם עבור הביטחון וההישרדות של המדינה שלי, אך גם עבור הביטחון והשלום של העולם כולו".

לוין העלה את סוגיית ההשפעה האזורית של איראן גרעינית ואת השימוש שהיא וכל לעשות בו כדי לסחוט את שכניה או לפלוש אליהם, ועל כך השיב נתניהו כי "זה ישנה את העולם כולו". לדבריו, איראן "תוכל לחטוף את העולם כולו כבן ערובה. ברגע שאתה מאפשר למשטר סורר ותוקפני כזה להשיג נשק גרעיני, הוא יכול להשתמש בו בשתי דרכים. ראשית הוא יכול לאיים עליך ישירות עם פצצה גרעינית. שנית, הוא יכול להחזיק במטריה גרעינית כדי לאיים עליך בנשק קונבנציונלי כמו טילים רגילים או טרור או כל דבר אחר. זה מעניק להם כוח עצום".

עוד הסביר נתניהו כי "חייבים להבין שאם איראן תהפוך למעצמה גרעינית זה יהיה שונה מכל מעצמה גרעינית אחרת הקיימת בעולם, שחלקן כבר היום די גרועות. הם לא יצייתו לשום חוק וזה מסוכן מאוד. מסוכן לישראל, מסוכן לאמריקה, מסוכן לעולם הערבי ולאירופה. זה ישנה את ההיסטוריה. לכן עשיתי את הצעד הלא-מקובל של להגיע לקונגרס ולשאת שם דברים, צעד שלא היה קל לעשות. אני עושה זאת גם עכשיו ואמשיך לעשות זאת מכיוון שאני סבור שחשוב למנוע מאיראן להחזיק באמצעים האלה".

בנוגע להמשך פעילות הטרור האיראנית ברחבי המזרח התיכון, אמר נתניהו כי "אם אתה רוצה להבין עד כמה גרוע ההסכם הזה – הוא לא רק מעניק לאיראן לגיטימיות בינלאומית להעשיר אורניום ללא הגבלה באמצעות צנטריפוגות מתוחכמות בהרבה, בתוך כמה שנים, הוא גם מעניק להם סכום כסף אדיר כדי לבנות את זה".

לדבריו, "ההסכם יסיר את סנקציות הטרור וזה פשוט אבסורד. רק בשבוע שעבר משמרות המהפכה של איראן שיגרו טילים שפגעו בסמוך לקונוסוליה האמריקנית בעיר ארביל בעיראק. אותם אנשים שירו את טילים האלה, אותם אנשים שרצחו אמריקנים על ימין ועל שמאל, שאחראים ליותר טרור ברחבי העולם מכל אחד אחר – מעליהם מסירים את הסנקציות. זה מה שהאיראנים דורשים. זה אבסורד. זאת התרפסות של העולם הדמוקרטי בפני משטר סורר שיקבל נשק להשמדה המונית וערמת כסף אדירה כדי להמשיך בתוקפנות שלו. זה פשוט לא הגיוני".


עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. השאלה הגדולה ביותר,היא אם בכלל ישראל יכול למנוע את הסכם הגרעין.לצערי התשובה היא כנראה שלא בסוף ביידן החליט לשלם כמעט כל מחיר בשביל הסכם הגרעין,בהתקפלות מביכה.(לא רוצה לקחת את זה לכיוונים של ביבי בנט אבל אני לא מהאמין שאם ביבי עדיין היה ראש ממשלה הוא היה מצליח למנוע את הסכם הגרעין בדיוק כפי שהוא לא הצליח ב2015 למרות שהוא ניסה ).בסוף ישראל היא לא מעצמת על ואין לה יכולת לעצור את תוכנית הגרעין של איראן רק אמריקה יכולה והיא לא רוצה.מה יהיה בהמשך אני לא יודע אבל אני לא רואה שום אפשרות שיש ךישראל לעשות משהו נגד הסכם הגרעין או להשמיד את התשתיות הגרעין.

    1. בית הנבחרים האמריקאי יכול בהחלט להטיל וטו על הנשיא.
      ולכן זה המקום אליו הלך נתניהו ב-2015. וגם אם הוא לא הצליח מיד, הוא סלל את הדרך ליציאת טראמפ מההסכם.
      לעומתו, בנט ולפיד ראים תגובה אפתית שכמעט ומאשרת לאמריקאים ללכת להסכם. לפחות תשמיעו זעקה. לפחות ששר החוץ לפיד יסתובב כרגע בוושינגטון בין חברי סנט וקונגרס וינסה שכנע אותם. לפחות שראש ממשלת ישראל לא יתעסק בסכסוכים בין אוקראינה לרוסיה שבקושי משפיעים עלינו כשדבר כזה עומד למולנו.