פרק מספר: כסף של אחרים

תשכחו מה שסיפרו לכם על כלכלה וחברה בישראל – הלל גרשוני מפרק בספר חדש כמה מהטענות הנפוצות והשגויות בשיח הציבורי. הנחה מיוחדת לקוראי 'מידה'

אילוסטרציה | RODNAE Production

הנחה מיוחדת של 10% לקוראי 'מידה' על ספרו החדש של הלל גרשוני 'כסף של אחרים'. היכנסו לאתר 'סלע מאיר' ובמסך הרכישה הזינו את הקוד – Mida10

***

כשהקפיטליזם מת. שוב.

מגפת הקורונה טרפה את הקלפים. "הקורונה מרעידה את הקרקע מתחת לרגלי הקפיטליזם", טענה כותרת בכלכליסט ב־26 במרץ 2020. "משבר הקורונה ישנה לנצח את הקפיטליזם כפי שהכרנו", צוטט בדה מרקר המיליארדר לאון קופרמן ב־23 במרץ באותה שנה. "הקונספציה קרסה וראשי המשק עוד ממלמלים את הדקלום הקודם", האשימה ח"כ תמר זנדברג ממרצ בגלובס, 13 ביולי 2020.

הקפיטליזם – שם גנאי לכלכלת השוק – אבוד, מנסים לשכנע אותנו המוני עיתונאים, מובילי דעה ואינטרסנטים, במידה לא מבוטלת של שמחה לאיד ותקווה לעולם חדש ומופלא ולא קפיטליסטי. אומנם, הם אמרו אותו דבר גם במשבר הכלכלי של 2007–2008, במשבר הדוט.קום (2000–2002), וכן בכל משבר, אמיתי או מדומה.

"היאריך הקפיטליזם ימים?" שאל הכלכלן הפוליטי ריימונד מוליי ב־1944, על רקע סיומה הקרֵב של מלחמת העולם השנייה.[1] "האם הקפיטליזם יכול לשרוד?" שאל מגזין טיים ביולי 1975. והנה גם ב־2020 נתקלנו בכותרות "האם הקפיטליזם ישרוד את מגפת הקורונה?" באתר הבנק האירופי ובאתר השייך לאוניברסיטת הרווארד.

השאלה עצמה לגיטימית. הקפיטליזם, או כלכלת השוק, אינו גזירת גורל או תופעת טבע. הוא צמח והתגבש לאט ובהדרגה, ואין כל ביטחון שהוא ישרוד איתנו לאורך זמן. אבל לפחות עד כה לא קרה שמשבר כלשהו, חריף ככל שיהיה, ביטל את קיומו, ובוודאי שלא "חשף אותו במערומיו" או גילה שהנחות היסוד שלו שגויות.

מה בעצם גרם לאנשים לטעון שמשבר הקורונה שינה הכול? בעיקר, כך נראה, הנכונות של ממשלות לחלק לאזרחים כסף בלי חשבון כדי לפצות אותם על נזקי הסגרים. בארה"ב רשמו לאנשים המחאות, לפעמים גבוהות באופן אבסורדי. בישראל חילקו מענקים, פעם אחר פעם, וגם הבטיחו דמי אבטלה למשך שנה קדימה.

האם פעולות כאלה הן "מות הקפיטליזם"? ובכן, לא ממש. הן פשוט מבטאות מעורבות גבוהה יותר של הממשלה בכלכלה. קשה למצוא מדיניות שקל יותר לפוליטיקאי לבצע מאשר לחלק כסף לאזרחים. השאלה העיקרית אינה מדוע פוליטיקאים עושים זאת, אלא למה בעצם הם לא עושים זאת כל הזמן.

התשובה היא, כמובן, המציאות. המציאות לא השתנתה, ופוליטיקאים מגלים בדרך הקשה שחלוקת כסף אינה הדרך לשגשוג, אלא ההפך הגמור. גם כשמלחמות פורצות ומגפות מתפשטות, טבע האדם אינו משתנה. והיכרות עם טבע האדם הכרחית כדי לדעת מה עובד יותר טוב ומה פחות טוב, מה מועיל ומה מזיק.

אם לנקוט דוגמה שנתן הכלכלן רוברט מרפי, קורה שאירוע חירום רפואי גורם למשפחה לשבור את כל החסכונות, לקחת הלוואות ולנסוע באישון לילה במהירות לניתוח מיידי. האם הדבר הזה אומר שהקונספציה קרסה, שכעת מתברר שהמשפחה תמיד יכלה להתנהל בלי לשים לב למקורות ההכנסה שלה ולהוציא בלי חשבון?

אחרי נבואות הזעם על מות הקפיטליזם מנגיף הקורונה, לא היה צריך הרבה זמן כדי לגלות שלכל פעולה יש מחיר, ושההיגיון הקר (והמעצבן) של השוק נשאר. מדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI) זינק בינואר 2022, לאחר שרשם עלייה היסטורית של 7.5% בשנה הקודמת, מה שגרם לכך שלראשונה זה עשורים רבים, ההכנסה הממוצעת הריאלית לעובד במשק, בניכוי האינפלציה, ירדה בשנת 2021. הקשר להמטרת הכסף משמיים על ידי הממשלה והבנק המרכזי האמריקאי, שהובילה לעליית ביקושים ומכך לעליית מחירים, אינו קשה לפענוח. ובישראל, האבטלה עלתה באופן תלול עם הבטחת דמי האבטלה למשך חודשים ארוכים, ולאחר זמן כה ארוך מחוץ לשוק העבודה, גם לאחר ביטול המענק, העובדים התקשו לחזור אליו. ושוב למדנו את הלקח הברור: אין ארוחות חינם. הקורונה לא שינתה את כללי המשחק; היא רק הדגימה אותם בצורה מוחשית וכואבת.


[1] תורגם בעל המשמר, 28 ביולי 1944.

***

הנחה מיוחדת של 10% לקוראי 'מידה' על ספרו החדש של הלל גרשוני 'כסף של אחרים'. היכנסו לאתר 'סלע מאיר' ובמסך הרכישה הזינו את הקוד – Mida10

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. בעזרת "פרשנות כלכלית" כזאת אפשר לעבוד רק על אנשים שלא מבינים כלום בכלכלה…
    אין שום קשר לכן קפיטליזם או לא קפיטליזם, טוב שלא הזכרת גם את סטאלין והגולאגים ללמה צריך 'קפיטליזם'

    העניין הוא כסף פיאט ומדיניות הבנק מרכזי!
    הבנק המרכזי שחשש ממיתון קשה בעקבות הקורונה החליט על הורדת ריבית והדפסת כסף כדי לזרז את השוק,
    עכשו נשאלת השאלה למי לחלק את הכסף הזה. טראמפ חילק מאות מילארדים לאנשים העשירים ביותר, ביידן חילק אותו לאזרחים. בשביל לזרז את השוק חלוקה לאזרחים גם צודקת וגם מועילה יותר, מכיוון שהאנשים הפשוטים חוסכים כסף במכשירים פיננסים שהכי נפגעים מהאינפלציה שבאה בעקבות ההדפסה, לעומת זאת העשירים מעבירים את הכסף למקומות אחרים, כגון נדל"ן, וזו הסיבה לקפיצת מחירי הנדלן.

    האם לבנק המרכזי בכלל צריכה להיות יכולה להדפיס כסף זה כבר שאלה אחרת שלא קשורה בכלל לקפיטליזם כן או לא, ועד 1971 הפד לא יכל להדפיס כמה שהוא רוצה בגלל שהדולר היה קשור לזהב, ורייגן חתך אתץ הקשר הזה. מאז העניים נהיו הרבה יותר עניים והעשירים הרבה יותר עשירים (https://wtfhappenedin1971.com/)

    אבל כמובן שפשוט יותר להאשים מדיניות סוציאלית בכל הצרות הכלכליות של העולם…

    1. רק שהדבר היחיד שהסברת זה עלית מחירי הנדל״ן בארה״ב שהיא נקודה שולית מאוד בנושאים הנידונים במאמר.

    2. בעיקר כשהמאמר מציין מפורש שבמצבי חירום סיוע ממשלתי הוא דבר מוצדק גם אם הוא חורג מהדרך הקפיטליסטית.

    3. Some revisionist history, the left is very good at. It was not Ronal Regan but Richard Nixon who delinked the dollar from gold by cancelling the conversion of dollars into gold at a fixed price of $35 per ounce of gold. The second lie is that Trump gave money to the rich while Biden to the poor. Under Trump for the first time since the Obama/Biden rain, wages for blue collar workers were rising faster than inflation. Under Trump there was no inflation, record number of people joined the workforce, the economy grow at record pace, and for the firs time Trump made America energy independent exporting oil with bigger exports than Saudi Arabia. And what did Biden do, in less than a year he destroyed Americas economy, driving inflation to record high, deliberately raised gas prices to double and triple doing everything he can to make as many people dependent on government, no to mention the sharp rise in poverty, violence, and the destruction of high paying jobs in manufacturing and energy sectors.

      Every time the socialist democrats get a chance to implement their socialist policies the economy craters, poverty rises, while the ruling class gets richer. Just look at the riches of the corrupt Bidens, Clintons, Obamas, Pelosis, and the rest of them. How can these corrupt ruling class get billions of dollars in their bank account on a salary of a politician? It is called corruption and kick back.

      The reason why capitalism fails is because corrupt politicians promise free money to one group of people they will steal from another smaller group of hard working people. And once the socialist criminal politicians get into office and start implementing the socialist criminal policies the hard working people stop working and the whole criminal scam just falls apart. But don't worry, the criminal socialist rulers at the top keep living the life style of the billionaires while the fool greedy voters live in poverty.

    1. יש קישורים בהתחלה ובסוף

  2. שיטחי ביותר
    לקפיטליזם שתי רגליים, כיבוד הרכוש הפרטי, וכיבוד החופש של היזם/משקיע לנהוג לפי הבנתו. ספק אם היו מקומות ותקופות בהיסטוריה בהם התקימו שני התנאים יחדיו (אולי ארצות הברית בסוף המאה ה-19).
    המדינות מתערבות כל הזמן בכלכלה, למשל איסור העבדות במאה ה-19 ברוב מדינות העולם פגעה בשני העקרונות. הדרישה היום מהמעסיקים לשיוויון (גברים/נשים, קשישים/צעירים) ולהעסקת נכים ומוגבלים פוגעת גם היא בחופש של המעסיקים.
    הרבה פעמים המדינה מתנהגת כמו פושע שלוקח דמי חסות מעסקים, למשל התנהגותה המדינה בנושא הגדלת מיסוי שדות הגז התת מימיים שהתגלו הרחק מהמים הטריטוריאליים של ישראל.