נחמן, די

סדרת התבטאויות תמוהות מפי שר התפוצות גורמת נזק ממשי למעמד ישראל ומעניקה דלק תעמולה לאויביה

נחש צפע"

כאשר צמד המילים האלו קטע לפתע את שידורי הטלוויזיה והרדיו בחורף 1991, רצנו אל החדרים האטומים, הידקנו את סרטי ההדבקה על שמשות החלונות, הצמדנו סמרטוטים לדלת, חבשנו מסכות מגן וחיכינו למוצא פיו של דובר צה"ל, נחמן שי.

היה משהו נוסך בטחון בשילוב של קול בוטח שנראה היה שידע בדיוק את הקואורדינטות למיקום נפילת הטילים העיראקיים, וקול אמפתי שהמליץ לנו כמו מי שמלטף את ראשינו – לשתות מים.

השנים חלפו, ומתחת למעטה הזה של נחישות ורגישות התגלה איש שמאל רדיקלי. כך למשל, שר התפוצות התייחס היום לפרשת מות העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין ואמר:

עם כל הכבוד לנו, בוא נאמר שהאמינות של ישראל לא הכי גבוהה באירועים כאלה. אנחנו יודעים את זה. זה מבוסס על העבר, והאמריקאים לא יהיו מוכנים לקבל תוצאות שלא יהיו מבוססות על גורמים בלתי תלויים".

אני מתקשה לחשוב על נזק גדול יותר שאפשר לעשות לתדמית מדינת ישראל. ומה הפתרון שהציע מאחר ואי אפשר לסמוך עלינו? "אולי פתולוג אמריקאי או אחר שיוכל לתת את הממד הבינלאומי וגם יוסיף אמינות לחקירה הזאת". זה עוד צעד ברפיסות שמגלה הממשלה הנוכחית מול ארה"ב. אבל השר שי לא הסתפק בכך והמשיך לכניעה מוחלטת מול ביידן ובלינקן: "האמריקאים לא מוותרים, הם דורשים לדעת מה היא אמת והם ילחצו עלינו. הם לא יניחו לנו עד שהפרשה הזו תסתיים. זה ברור".

עכשיו תחשבו מה עוד האמריקנים ידרשו מאיתנו אם אנחנו כאלה חסרי חוליות. איזה מעמד יש למדינת ישראל כאשר שר שמכהן בה אומר שהוא מאמין לדבריו של הרמטכ"ל כי צה"ל אינו אחראי למותה, אבל האמריקאים מבקשים "חקירה מלאה ושקופה". כלומר, לא כזו שאנחנו הישראלים נוהגים לבצע.

אך טבעי הוא שמצא את דרכו אל מפלגת העבודה הפוסט-ציונית תחת מרב מיכאלי שראתה באיש הזה האדם הראוי לכהן כשר התפוצות. שר תפוצות שהצהיר באוגוסט 2021 עם כניסתו לתפקיד כי לא הגיע לעודד עלייה לישראל. "הציונות הצליחה. יש לנו כל מה שאנחנו צריכים כדי לשמור על עצמנו". בקיצור, תשארו שם.

ומה עשה עם תקציבי העתק שקיבל לשימוש משרדו, מלבד טיסות וטיולים על חשבוננו ברחבי העולם? הקים לראשונה אגף ליהדות מתחדשת. כלומר, רפורמית וקונסרבטיבית. "הגישה שלנו מעכשיו היא שוויונית", הסביר, "אני מחויב לכך שמדינת ישראל תהיה פתוחה באופן שוויוני בפני כל הזרמים והקהילות היהודיות". זו הייתה הקדמה למה שזכינו לשמוע ממנו לגבי מתווה הכותל השנוי במחלוקת. כך אמר בנובמבר 2021 עת הושקה מחדש שדולת העם היהודי בכנסת:

"אישור מתווה הכותל מחדש הוא מהותי וחשוב ביותר לעם היהודי בתפוצות, זה נמצא בראש סדר העדיפויות שלי.. היחסים בין 7 מיליון יהודים בישראל ל-8 מיליון בתפוצות דורשים ראיה חדשה ומהפכנית… אחד הצעדים המשמעותיים יהיה חידוש מתווה הכותל. לא אנוח ולא אשקוט עד שהדבר יקרה"

לאחרונה הסתבר שכבוד השר הפך עם השנים להיות כל כך פוסט-יהודי ופוסט-ציוני עד כי שכח לגמרי שביום השואה מתקיים בפולין 'מצעד החיים'ואולי כדאי היה ליטול בו חלק. "לא הזמינו אותי, שמעתי על האירוע לפני יום יומיים, ושאלתי את עצמי למה לא קיבלתי הזמנה, הייתי נוסע", טען, למרות שהמארגנים טוענים כי הזמינו את השר כבר לפני חודשים ואנשיו השיבו כי לא יגיע בגלל "לוחות זמנים צפופים".

אולי לא היה לו זמן כי הוא צריך פנאי כדי להגות תובנות כמו זו לאחר גל הטרור הרצחני שהכה בערי ישראל:

"יצאנו יחסית בשלום מחודש רמאדן"

אני חוזרת: "יצאנו יחסית בשלום מחודש רמאדן". שי אף הוסיף: "אנחנו יכולים לרשום לעצמנו שההתנהגות הזהירה והמאופקת הצליחה להשיג תוצאות טובות". 19 נרצחים הי"ד ושישים פצועים – אלה תוצאות טובות בעיני השר נחמן שי.

היום אני מבינה ש'נחש צפע' הייתה לא רק סיסמה שהודיעה על מתקפת טילים, אלא אולי גם תיאור הולם למדי של מי שניסה אז להרגיע אותנו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. היות ונחמן שי לא מציע שום סימוכין לדבריו ובנוסף, כל אדם סביר שגר בארץ יודע שאין ולא היו מקרים המעלים את הסברה שנחמן שי מעלה,

    אז המסקנה הלוגית היחידה מדבריו של נחמן שי, היא שלא מדובר באמרה מקרית אלא באמירה מכוונת, אשר מטרתה היא ערעור האמינות של ישראל בכוונה תחילה.

    1. לא רק שאין סימוכין לדבריו.
      אלא שיש הרבה סימוכין שגופי חקירה 'נייטרלים' נוטים להיות מאוד אנטי-ישראלים (כגון דו"ח גולדסטון).

  2. מירו מיכאל ראש מפלגת האבודה, מפיץ סביבו חיידקי טירלול שהוא נגוע בהם ֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱֱומדביק את חברי מפלגתו הלא מחוסנים.

  3. לפני שלושים שנה הוא הרגיע את ישראל, היום הוא עושה את ישראל פחות רגועה.

  4. הנחמן הזה, שר התפוצים והתפוצות מטעם מפלגת הקסטנרינה, מתגלה יותר ויותר כשי ראוי לסבא רודולף מ'רכבת ההצלה'. עם כאלה נחמנים ונחמנות מי צריך את הנייה וסינוואר.

  5. יש מקום בקרקס לכל ליצן ולהטוטן ונתנו גם לנחמן שי צנוע כנראה עם כל הרצון הטוב שלנו , מתקיים בנו מה שנאמר במסכת עבודה זרה "תנו רבנן ההולך לאיצטדינין ולכרקום וראה שם את הנחשים ואת החברין בוקיון ומוקיון ומוליון ולוליון בלורין סלגורין הרי זה מושב לצים, אין לך מושב לצים גדול מן החבורה שיושבת שם כיום
    וכמו שנאמר בסנהדרין
    "האמת תהא נעדרת נערים פני זקנים ילבינו זקנים יעמדו מפני קטנים בן מנוול אב בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו פני הדור כפני הכלב הבן אינו מתבייש מאביו ועל מה יש לנו להשען על אבינו שבשמים!!!!