בג"ץ נגד בנט: ההתנהלות סביב המעון "תמוהה ומטרידה"

שופטי העליון מתחו ביקורת על סחבת והסתרת מידע בנוגע לשיפוצים בביתו הפרטי של רה"מ "ללא הליך תכנוני נדרש וללא קבלת היתרים על פי דין"

"הדברים טעונים בדיקה". רה"מ בנט | מוטי קסטל (עכשיו14), צילום מסך

שופטי בג"ץ מותחים ביקורת חריפה על ההתנהלות סביב העבודות בבית משפחת בנט ברעננה ועל התנהלות המדינה במענה לעתירות שהוגשו בעניין על ידי גורמים שונים.

בפסק דין שניתן אמש (רביעי) בשאלת היקף ומיקום ההפגנות בסביבת בית משפחת בנט, ביקר השופט סולברג בין היתר את העובדה כי פעולות הבינוי המסיביות במקום נערכו למעשה ללא היתרים ואישורים מתאימים, ולכאורה בניגוד לחוק. סולברג מבקר את תשובת המדינה לפיה מצד אחד עבודות הבנייה בבית בנט ברעננה "הושלמו כמעט לחלוטין", אך לצד זאת נטען כי "הליכי התכנון וההיתר מצויים בראשיתם". על פי סולברג, "טענות אלה הן בבחינת תרתי דסתרי שאינן יכולות לדור בכפיפה אחת".

עוד בעניין זה קובע השופט כי את "הנוהג שלפיו 'תחילה בונים, ורק אחר כך פונים', יש לשרש מן היסוד, נוכח פגיעתו בשלטון החוק, בבעלי הזכויות האחרות במקום, ובאינטרס הציבורי, המחייב לפעול בהתאם לדיני התכנון והבנייה". לדבריו, החובה לשמור על הכללים אלו נכונה קל וחומר בבנייה הנעשית לצרכי ציבור, ואף פי כמה "שעה שהבנייה מתבצעת עבור ראש הרשות המבצעת – הוא ראש הממשלה". בהקשר זה סולברג מוסיף ביקורת ב"חומרה יתרה" נגד משיבי הממשלה, אשר טענו בתחילה כי העותרים רשאים להציע השגות נגד עבודות הבנייה במסגרת הליכי התכנון והבנייה, "בעוד שבדיעבד התברר כי [הליכים] אלה מעולם לא החלו".

בנוסף מעיר סולברג לגבי העובדה שחוות דעת אשר נכתבה על-ידי היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה בעניין זכויות בנט במעונו הפרטי לא צורפה לתגובת המדינה המקדמית בשל "שגגה לכאורה". על כך כותב השופט כי "אין ספק כי מלכתחילה, לשלמות התמונה העובדתית, נדרש היה לצרף את חוות הדעת לתגובה המקדמית, ובדרך זו להביאה לידיעת בית המשפט, ולידיעת הצדדים". עוד מוסיף השופט בעניין כי "משיבי הממשלה נדרשים לערוך 'בדק בית', ולבחון כיצד אירע שחוות דעת שכזו, לא הובאה לידיעת בית המשפט במועד מוקדם יותר, ביוזמתם-שלהם" כיוון שהן משרד ראש הממשלה והן היועמ"ש צורפו כמשיבים לעתירה. "מצופה היה אחרת", מסכם סולברג.

בנוגע לטענה כי בנט ממשיך להתגורר ברעננה משום שהשיפוצים במעון הרשמי בירושלים מתעכבים מסיבות שונות, כותב סולברג כי מאז תגובת המדינה בעניין בקיץ שעבר, "לא חלה כל התקדמות" בסוגיית השיפוצים בירושלים ו"המצב הבעייתי" בו בנט מוסיף להתגורר ברעננה "סביר להניח כי יוסיף להימשך גם בעתיד הנראה לעין". לדברי השופט, מעבר לבעייתיות הגלומה בכך, הדבר עומד בסתירה להחלטות הכנסת הקובעות את מעון הראש הממשלה בירושלים. "מצופה היה, כי משיבי הממשלה ימקדו את מאמציהם בהתנעת תהליך הבנייה במעון הרשמי בירושלים, כך שניתן יהיה להשלים זה הבניין, ולברך על המוגמר", הוא מסכם.

גם השופט אלרון הצטרף בדבריו לביקורת נגד התנהלות המדינה בסוגיית המעון וכותב כי "מתקבל רושם מטריד כי הדברים נעשים ללא יד מכוונת ותוך הגררות שאיננה ברורה". לדבריו,

התנהלות המדינה בסוגיה זו, וגרירת הרגליים ביחס לביצוע העבודות הנדרשות במעון ראש הממשלה בירושלים, גרמה סבל רב לדיירים תמימים אשר שכונתם הפכה למוקד הפגנות למשך מספר חודשים. שכנים מסוימים נאלצו לסבול בשל עבודות הבניה המאסיביות, אחרים בשל הגבלות תנועה או מקיום ההפגנות בסמוך לביתם. אלה גם אלה כך נדמה – לא ידעו את נפשם ממצב דברים זה שנכפה עליהם, ועל כך יש להצר"

בסוגיית חוות הדעת של הייעוץ המשפטי שלא הוצגה בפני השופטים, כותב אלרון כי "כפי שהתברר לנו באיחור ניכר" בית בנט אמנם לא הוגדר כמעון רשמי "אך הוא אינו רחוק מכך, אף מבלי שהוגדר ככזה". לדבריו, "לא מן הנמנע שאילו חוות הדעת האמורה הייתה מובאת לידיעתנו במועד הגשת העתירות או בסמוך לאחר מכן, תוצאת ההליכים דנא הייתה שונה… מצב זה מעורר חוסר נחת, בלשון המעטה".

בנוגע לטענה כי הדבר נעשה בשגגה, כותב אלרון כי "ובעוד שאני מקבל את טיעונם כי הדבר נעשה שלא בכוונת מכוון, הרי שהתנהלות שכזו קשה עד מאוד להלום. במילה "שגגה" נעשה שימוש תכוף, אולם אין בה כדי לתקן את הפגם או לעמעמם את חומרתו. "שגגה" זו התמשכה על פני חודשים רבים, ויש לתמוה על כך". בנוסף, על בסיס טענת ה"שגגה" הסבירה המדינה כי יש לדחות את העתירות משום ששכני בנט יכולים להגיש התנגדויות לתכנית הבנייה, אלא שלדברי אלרון בה בעת פעלה המדינה כדי לקדם עבודות אלו "ללא ההליך התכנוני הנדרש וללא קבלת ההיתרים על פי דין, באופן שבו נמנעה מבעלי עניין שונים האפשרות להגיש התנגדויות". לדבריו,

דרך הילוך שכזו לא היינו מקבלים מבעל דין רגיל, וודאי שאין לקבלה מצדה של המדינה… בעוד כל אזרח נדרש לדאוג להוצאתם של היתרי בניה בטרם ביצוען של עבודות המחייבות היתר, הרי שבענייננו עבודות הבינוי לקראת סיומן באופן ההופך אותן לכדי עובדה מוגמרת, ואולם הליכי קבלת האישורים הנדרשים – עוד בחיתוליהם"

בנוגע לעיכוב השיפוצים במעון הרשמי בירושלים אשר לכאורה מאלץ את בנט להוסיף ולגור ברעננה, כותב אלרון כי למרות שהמדינה הדגישה את חשיבות השיפוץ בירושלים, "הרי שלמרבה ההפתעה, עד למועד הדיון האחרון בעתירות – הן לא החלו". כל זאת בזמן שבבית הפרטי ברעננה העבודות "הושלמו כאמור עוד בטרם הוגשה תכנית בינוי כנדרש". לדברי השופט, למרות החשיבות שיש להעניק להנחיות הביטחון במקרים כאלה, "אין בהן כדי להסביר התנהלות תמוהה שכזו".

השופט גרוסקופף הסכים בדברי הסיכום שלו עם שני עמיתיו, וכתב כי הדברים שנשמעו ביחס לעבודות הבנייה ברעננה ועיכוב העבודות בירושלים "מטרידים". לדברי השופט, "קשה להבין את גרירת הרגליים בנוגע לשיפוץ המעון הרשמי בירושלים", ו"יותר מכך קשה להצדיק ביצוע עבודות בנייה ללא היתר על ידי המדינה במעון ברעננה". הוא מסכם וקובע: "הדברים טעונים בדיקה, ויש לקוות כי יבדקו".

בהמשך לפסק הדין מאמש, עו"ד אוריאל חור ניזרי המייצג חלק מהשכנים אמר ל'מידה': "אנו מברכים על פסק דינו של בית המשפט העליון, שעל אף ויכול היה להתעלם מהמעשים החמורים שהעשו על ידי ראש הממשלה וסביבתו, בחר בית המשפט העליון בדרך הצדק". לדברי עו"ד ניזרי, "הדברים הקשים נגד ראש הממשלה נפתלי בנט והיועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית פרגו ברנע גם אם לא בצורה ישירה אך בצורה ברורה והדברים מדברים בעד עצמם, באשר לכל ההתנהלות סביב מבצר בנט ברעננה. מטרידים הדברים את בית המשפט העליון וראוי שיטרידו כל אזרח במדינת ישראל. על אף שאין זה נושא העתירה ועתירת המשך תוגש בימים הקרובים, השופטים בביקורת קשה ובאומץ יצאו חוצץ נגד ההתנהלות הפסולה של רוה"מ וסביבתו. ניכר כי נחצה הגבול אל עבר הקו הפלילי".

כזכור, לפני מספר שבועות חשפה אילה חסון בחדשות 13 כי סכום עתק של עשרות מיליוני שקלים הושקע בשיפוצים שונים בביתו הפרטי של בנט ברעננה, סכום הכולל בין היתר עבודת חפירות נרחבת ברחובות הסמוכים, הקמת גדרות, חומות וסדרת שערים, מתקני אבטחה ומצלמות, בנוסף לשיפוצים אחרים בתוך הבית עצמו. על פי המתואר בכתבה של חסון, העבודות נמשכות כבר חודשים ארוכים למרות תלונות מתמשכות מצד השכנים, אשר תיארו בהרחבה כיצד חייהם "הפכו לסיוט", כיצד ראש הממשלה מתעלם מפניותיהם וכיצד ילדיהם חוששים אפילו לצאת לשחק.

בהמשך חשפה חסון שערורייה נוספת סביב התנהלות בנט, אשר משפחתו הוציאה על פי הדיווחים סכום ממוצע של 50 אלף שקלים בחודש על הזמנות משלוחי מזון ומצרכים שונים לצריכה פרטית, ללא פיקוח או בדיקה ובחסות ההחלטה הלא-חוקית על המעון ברעננה כמעון חצי-רשמי. מוטי קסטל מערוץ 14 חשף כי בקומת הכניסה לביתו הפשרטי של בנט בוצעו לכאורה שיפוצים על חשבון המדינה, שלא לצרכי ביטחון. בהמשך לחשיפה הוגשה תלונה רשמית בעניין לעיריית רעננה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. כשהימין יחזור לשלטון….
    ביום ה-1 …..
    1. בנט צריך להאיזק ולהיות מואשם בבגידה.
    אחרי זה לפיד וגנץ!
    2. לפרק את בגצ ולעצור את כל השופטים הבוגדים!
    3. להוציא מחוץ לחוק את כל האירגונים השמאלנים הבוגדים!
    4. להוציא את כל האנטישמים בכנסת מחוץ לחוק… מפלגות הערבים ומרצ!

  2. אכן ביקורת

    אבל חשוב להבין: אין שום עבירה של איש "נכון" שלא תוכשר, תוך שימוש בשימוש בדוקטרינה משפטית "יש לצער"

  3. אפשר לומר על האיש דברים רבים , אבל הוא אינו טיפש ,ואם כן מספיק שיראה מה עוללו לקודמו בעבור חופן סיגרים , כדי להבין שהוא צריך להזהר מאד בנוגע לשחיתות אישית .
    אבל בלי שום ניסיון להסתיר ובאופן גלוי ובפרהסיה , האיש משתמש באופן מודע בכספי ציבור .
    הוא לא טיפש .
    אם כן למה עשה את זה ?
    אפשרות אחת היא שהוא יודע שלא יענש כי הוא תמיד היה שייך למחנה הנכון וכל הימניות היתה הצגה מודעת על מנת לתפוס את השלטון עבור השמאל , הערבים ומדינת כל מחריביה .
    אפשרות שנייה היא שהוצעה לו " הצעה שאי אפשר לסרב לה " והכריחו אותו מהתחלה ועד הסוף , וכל הבניה הזאת נעשתה בעל כרחו כדי לסבך אותו ולשלוט עליו כמו ששלטו על שרון (אי יווני , אתרוג משפט לבנים וכו') וזה רק חלק מההשתלטות על איש שבהתחלה אולי באמת היה ימני.
    כך או כך "מישהו" מפעיל אותו מעניין מי זה ..

    1. או שפשוט מעולם לא היו לשרון ולו ערכים אלא רק רצון לעשות לביתם ולמקורביהם.
      לכן הם העמידו פני ימנים כל עוד זה עזר להגיע לעמדת הכח שנקראת משרד ראש הממשלה ואז מיהרו (בידיעה שאי אפשר לשרוד בפסגה עם אסטרטגיה כזו) לעשות קופה על חשבון הציבור תוך שהם מוכרים את בוחריהם לשמאל, שמבחינתו המטרה הפרוגרסיבית מקדשת את האמצעים, תמורת חסינות משפטית.
      וכמובן, הנזק שנגרם בדרך הוא כבר בעיה של מי שיבוא למשרד רה״מ אחריהם ולא בעיה שלהם.

  4. נחמד ויפה שבג״ץ מבין שהעניין בעייתי אבל מה עכשיו? האם צמרת המערכת המשפטית מתכננים להשאיר את זה בצורת נזיפה או גם לנקוט בהליכים כגון צו הקפאת בנייה או הגשת כתב אישום?

  5. כולנו יודעים שייקח 7 שנים להוציא את היתר הבנייה.
    את ראש הממשלה צריך לאבטח היום הקשקושים של בגץ והביקורת שלו לא מעניינים ולא ישימים

    1. שיתכבד ראש הממשלה ויעבור להתגורר במעון הרשמי של ראש ממשלת ישראל בבירת ישראל

  6. אני חושב שהסיבה שלא משפצים בירושלים היא שהם חוששים שביבי יחזור, ומעדיפים להוציא אותו כנהנתן ששיפץ בהרבה כסף את המעון בבלפור…

  7. ביקורת קשה בלי לנשוך..
    בג"ץ אומר להם שמעשיהם לא בסדר אבל לא פועל או מוציא צו נגד המשך הבניה. זה מזכיר לי שעורכי הדין של אלוביץ עתרו לבג"ץ בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד ההדלפות הפליליות לעיתונות בתיק 4000. השופטת חיות כתבה פסק ארוך וחריף בגנות ההדלפות ובפגיעת ההליך המשפטי אבל בסוף דחתה את בקשת עו"ד של אלוביץ לפתוח בחקירה פלילית אף שברור היה שהפרקליטות מדליפה חומרים אסורים.