"דרוש פתרון": אירופה יוצאת למלחמה בהגירה הבלתי-חוקית

אחרי שבריטניה הגיעה להסכם להעברת מבקשי מקלט לרואנדה באופן בטוח ומוסדר, כעת דנמרק קרובה לשיתוף פעולה דומה

סירת משטרה בריטית | Mark Hemans

ממשלת בריטניה הודיעה על תוכנית חדשה למאבק בהגירה בלתי-חוקית, בין היתר באמצעות העברת חלק מן המבקשים מקלט לרואנדה בהסכם עם הממשלה המקומית. התוכנית הניסיונות נקבעה למסגרת זמן בת חמש שנים ובמטרה להרתיע מהגרים המתכוונים לחצות את התעלה, ותתמקד בתחילה בגברים רווקים המגיעים לבריטניה באופן בלתי-חוקי על גבי סירות או משאיות.

אם אכן תעמוד בפני אתגרים משפטיים הצפויים להגיע מצד ארגוני זכויות אדם ובית המשפט האירופי, התוכנית להעביר את הטיפול בבקשות המקלט לגורם חיצוני עשויה להפוך למודל עבור מדינות אירופאיות אחרות השואפות להתמודד עם הגירה בלתי-חוקית. דנמרק למשל, המתוסכלת ממערכות ההגירה והמקלט הכושלת של האיחוד האירופי, הודיעה לאחרונה שגם היא בוחנת העברה של מבקשי מקלט לרואנדה.

ב-14 באפריל, בריטניה ורואנדה הודיעו על 'הסדר לשיתוף פעולה בסוגיית המקלט' בו המדינה האפריקנית מתחייבת לקבל מבקשי מקלט מבריטניה, ולטפל בתביעות המקלט שלהם באמצעות מערכות ההגירה והקליטה המקומיות. אם בסופו של התהליך רואנדה תחליט להעניק מקלט, המהגרים יזכו למגורים ארוכי-טווח במדינה ולכל הזכויות החוקיות כולל בתחומי התעסוקה, הבריאות והרווחה. אלו שלא ימצאו זכאים למקלט ברואנדה, יוחזרו למדינות המוצא שלהם.

הבסיס המשפטי לתוכנית הוא חוק חדש שאישר הפרלמנט ב-28 באפריל, אשר הופך את ההגעה לחופי האי הבריטי באופן לא-חוקי לעבירה פלילית. כחודש קודם לכן, הממשלה הבריטית פרסמה את תוכנית ההגירה החדשה אשר מטרתה כאמור להרתיע מהגרים בלתי-חוקיים:

גישה למערכת המקלט הבריטית צריכה להיות מבוססת על צורך אמיתי, ולא על היכולת לשלם למבריחים…אם אתה נכנס לבריטניה באופן לא-חוקי דרך מדינה בטוחה בה הייתה לך אפשרות לבקש מקלט, הרי שאינך מבקש מפלט מסכנה מיידית – דבר שהוא מטרת מערכת הענקת המקלט – אלא בוחר בבריטניה כיעד מועדף על מדינות אחרות"

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר בנאום ב-14 באפריל כי הפרויקט אשר תקציבו מוערך ב-120 מיליון ליש"ט "יציל אינספור קורבנות" של תעשיית ההברחות:

מאז שנת 2015 הצענו מקלט ליותר מ-185 אלף איש ואישה…יותר מכל תוכנית אחרת באירופה. הגירה מבוקרת דרך ערוצים חוקיים ובטוחים מאפשרת לנו להציע מקלט נדיב יחד עם איזון לחצים בלתי-נמנעים על המערכות הציבוריות, כך שאנו יכולים להעניק למי שמגיע הנה את התמיכה שהוא צריך כדי לבנות את חייו מחדש, להשתלב ולשגשג.

אך כנגד הנדיבות הזו העובדה היא כי איננו יכולים להרשות לעצמנו מערכת מקבילה ובלתי-חוקית. החמלה שלנו אינה מוגבלת אך היכולת שלנו לעזור באמת לאנשים כן. איננו יכולים לבקש ממשלם המיסים הבריטי לכתוב צ'ק פתוח כדי לכסות את העלויות של כל מי שרוצה לבוא ולגור פה. הגירה בלתי-מבוקרת יוצרת דרישות אדירות ממערכת הבריאות והרווחה, היא מעמיסה על בתי הספר, על שוק הדיור ועל מערכת התחבורה…

הגישה החדשה תספק נתיב בטוח וחוקי למקלט, יחד עם שיבוש המודל העסקי של כנופיות המבריחים, מכיוון שהיא לא תאפשר למהגרים כלכליים לנצל את מערכת המקלט שלנו ולהישאר בבריטניה, בזמן שאלה הנזקקים באמת יהיו מוגנים וייהנו מגישה מלאה לשירותים ברואנדה, שם יקבלו הזדמנות לחיים חדשים במדינה צומחת…. אחת המדינות הבטוחות בעולם המוכרת בזכות הכנסת האורחים ושילוב מהגרים.

ישנם כיום 80 מיליון עקורים ברחבי העולם, רובם במדינות נחשלות…התשובה לכך אינה יכולה להיות להפוך את בריטניה למקלט עבור כולם… זהו טיעון פוליטי המתחזה למדיניות הומניטרית. אנחנו פשוט לא יכולים להרשות לעצמנו מדיניות בה כל אדם הרוצה לחיות פה יכול לעשות זאת. אנחנו חייבים לשלוט באופן בו אנשים נכנסים למדינה ובאיזה תנאים הם נשארים בה"

שרת הפנים פריטי פאטל הוסיפה:

הסכמנו כי אנשים הנכנסים לבריטניה באופן לא-חוקי יהיו יכולים להיות מועברים לרואנדה שם תתקבל החלטה לגבי בקשת המקלט שלהם. אלה שיתיישבו ברואנדה יקבלו תמיכה מלאה במגורים, בריאות ותעסוקה כך שיוכלו להתיישב מחדש ולשגשג.

ההסכם עומד לחלוטין בכל תנאי החוק הבינלאומי, וכחלק ממנו בריטניה תבצע השקעות משמעותיות בפיתוח הכלכלי של רואנדה…משבר המהגרים העולמי דורש דרכים חדשות לשיתוף פעולה ומציאת פתרונות"

ההסכם החדש מגיע בשיאו של גל הגירה בלתי-חוקית השוטף את בריטניה. בשנה שעברה, 28,526 מהגרים הגיעו לאי באמצעות סירות בדרך הים, כך על פי נתוני משרד הפנים. זו עלייה מ-8,466 ב-2020, 1,843 ב-2019 ו-299 ב-2018. בחודשים הראשונים של 2022, יותר מ-7,000 מהגרים הגיעו לבריטניה בדרך זו, והרשויות צופות עליה נוספת בקרוב. ארגוני זכויות אדם שונים הביעו ביקורת על ההסכם אך ג'ונסון אמר שממשלתו ציפתה לאתגרים משפטיים לתוכנית:

אנו בטוחים כי שיתוף הפעולה החדש עומד בכל ההתחייבויות החוקיות ובכל זאת אנו מצפים לאתגרים משפטיים. אם בעבר המדינה הזו נראתה לחלק משותפינו כחלשה בענייני הגירה, זה בדיוק משום שיש בה צבא כה נחוש של עורכי דין בעלי מוטיבציה פוליטית אשר במשך שנים עסקו בניסיון לתסכל את הממשלה"

בינתיים כאמור, גם ממשלת דנמרק מנהלת מגעים להעברת מבקשי מקלט לרואנדה. בראיון לסוכנות רויטרס ב-20 באפריל, שר ההגירה הדני מתיאס טספיי אמר כי מטרת ההסכם המתגבש היא "להבטיח מסלול מכבד יותר מאשר רשת ההברחות האנושית אשר מאפיינת את חציית הים התיכון כיום".

אם אכן תגיע להסכם עם רואנדה, דנמרק תהיה המדינה הראשונה החברה באיחוד האירופי שתעביר את תהליך בקשת המקלט למדינה שלישית. בכירי האיחוד טוענים שהעברת מהגרים מחוץ לאירופה "אינה אפשרית", אך מכיוון שדנמרק בחרה לסגת מכמה סעיפים במדיניות החוץ של האיחוד, היא פטורה מחלק מהכללים לגבי מבקשי מקלט.

ביוני 2021, הפרלמנט הדני העביר חוק המאפשר לממשלה לגרש מבקשי מקלט למדינות מחוץ לאיחוד שם תבחן בקשת המקלט שלהם. החוק נחשב כצעד ראשון בדרך להעברת מערכת בחינת הבקשות כולה מחוץ לגבולות דנמרק. כחודשיים קודם לכן, השר טספיי חתם על הסכם הבנות עם רואנדה הנוגע לשיתוף פעולה בתחומי הגירה. ביו היתר נכתב במסמך כי:

דנמרק מחויבת למצוא פתרונות חדשים ובני-קיימא לאתגרי ההגירה הקיימים…מערכת המקלט הנוכחית אינה הוגנת כיוון שהיא מתמרצת ילדים, נשים וגברים לצאת למסע מסוכן בנתיבי ההגירה, כאשר המרוויחים היחידים הם המבריחים שגורפים הון.

יש צורך למצוא דרכים חדשות להתמודדות עם אתגר ההגירה ולקדם מערכת הוגנת ואנושית יותר המבוססת על גישה הוליסטית…הממשלה הדנית מאמינה כי הטיפול בבקשות המקלט צריך להיעשות מחוץ לגבולות האיחוד האירופי במטרה לשבור את מערכת התמריצים השליליים הקיימת כיום"

ראש הממשלה מדה פרדריקסן אמרה כי היא נחושה להפחית את מספר בקשות המקלט המאושרות: "המטרה שלנו היא אפס מבקשי מקלט. אנחנו לא יכולים להבטיח את זה, אבל אנחנו כן יכולים לייסד חזון למערכת מקלט חדשה. עלינו להיות זהירים לא לאפשר לאנשים רבים מדי לבוא לארצנו, מכיוון שכך לכידות חברתית אינה יכולה להתקיים. היא כבר נמצאת תחת אתגר גדול כיום".


גרסה מלאה של הכתבה התפרסה באתר מכון גייטסטון.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. אפילו האירופאיים כבר הבינו את הבעייה והניצול של שוטפי המוח הפרוגרסיביים…
    מתי ההבנה הזו לחדול לראשי הישראלים ?….

  2. הלו, בריטניה כבר לא חלק מהאחוד?
    מה אכפת לה מבית הדין הרופאים.

  3. מצוין. ישראל כבר הגיעה למצב הזה לפני 4-5 שנים ולא עם מדינה אפריקאית אחת, אלא עם שלוש!! רואנדה,אוגנדה ודרום סודן, הסכימו לקלוט את המגורשים הבלתי חוקיים מישראל. כל מגורש יקבל כרטיס טיסה על חשבון המדינה ו"מענק" עזיבה נדיב של 1000 יורו. כמובן שמי שהפיל את המהלך היה הבג"ץ לאחר שהג'ינג'י רץ אליו. יש להפיל את הדיקטטורה של הבג"ץ למען עתיד ישראל והעם היהודי.

  4. הסמאל: ישראל תקלוט את כל המהגרים והפליטים שאירופה דוחה. ארצנו רחבת ידיים, ונוכל לקלוט את כולם במרחב הגדול של דרום תל הביב. אם יבואו במספרים עוד יותר גדולים, בייחוד להט"בים ונשים מדוכאות על רקע מגדרי, נשכן אותם במרחבים הגדולים של בני ברק, בית שמש ומאה שערים. הבג"ץ יעזור, ליברמן יעביק כספים מתקציבי החרדים שאותם הוא יפנה במריצות למזבלה.