הקרב המתחמם על הנילוס צריך להדאיג את ישראל

לעימות בין מצרים ואתיופיה סביב הקמת סכר ענק עשויות להיות השלכות ביטחוניות מאיימות בגבול הדרומי של ישראל

הנשיא סיסי ורה"מ אחמד | DFID, Office of the Prime Minister - Ethiopia

איש לא יוכל לגרוע טיפה ממי מצרים, ואם הדבר יתרחש, תפרוץ אי-יציבות בלתי נתפסת באיזור"
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, אלְ-גַ'זִירַה , 30 במרץ 2021

אין אנו רוצים לחיות באפלה"
ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, אלְ-גַ'זִירַה , 30 מרץ 2021

שתי המובאות הקצרות הללו מתמצות את מהות הסכסוך המר בין שתי המדינות הצפון-אפריקניות על גדות הנילוס. מה שהצית את הסכסוך בין קהיר לבין אדיס-אבבה, הייתה ההחלטה האתיופית להקים סכר ענק על הנילוס הכחול, מעט מזרחית מגבולה עם סודן. 'סכר הרנסאנס האתיופי הגדול' אשר זכה לכינוי GERD הוא הגדול ביבשת אפריקה ובין הגדולים בעולם.

הנילוס הכחול הוא אחד משני המקורות העיקרים של הנילוס יחד עם הנילוס הלבן, שנקודת מוצאו במרכז אפריקה. שני היובלים מתחברים יחד בקרבת בירת סודן, חרטום, שם הם יוצרים את הנילוס, הזורם צפונה דרך מצרים עד לים התיכון. מערכת הנילוס מהווה את הנהר הארוך ביותר התבל, ומקור חיוני הן למים והן לחשמל ל-11 המדינות דרכן הוא זורם. בתור המדינה בקצה מורד הזרם, מצרים היא אולי הפגיעה ביותר לשיבושים בזרימת הנהר. היא תלויה בו עבור כ-95 אחוזים מכמות מי ההשקיה והשתייה לאוכלוסייתה המונה כ-105 מיליון נפש. על כן היא רואה את הקמת הסכר האתיופי כאיום על ביטחונה הלאומי.

לעומת זאת, אתיופיה טוענת שהכוח ההידרו-אלקטרי שהסכר נועד להפיק חיוני לספק את צרכיה של אוכלוסייתה שלה (כ-120 מיליון איש) אשר לרובה אין גישה לחשמל. לפי כך, היעוד העיקרי של הסכר המתוכנן להפיק כ-6 ג'יגה-ווט הוא להקל על המחסור החמור בחשמל באתיופיה. עם זאת, נשקל גם יצוא חשמל למדינות נוספות באיזור.

נקודת רתיחה

העימות המבעבע זה זמן רב סביב חלוקת מימי הנילוס בין המדינות במורד והמעלה הזרם, החריף ב-2011 עם החלטת אתיופיה ליזום את הקמת GERD. לאחרונה, הסכסוך שוב הפך למוקד התעניינות תקשורתית כאשר ב- 20 פברואר השנה, אדיס-אבבה הפעילה את הטורבינה הראשונה בין 13 המתוכננות, והחלה להפיק חשמל ללא כל תאום או התייעצות עם יתר מדינות הנילוס.

על פי נתוני הבנק העולמי, לאתיופיה (בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה באפריקה) הכלכלה עם שיעור הצמיחה המהיר ביותר באיזור, ובמשך כעשור וחצי בין המהירים ביותר בעולם (כ-10% בממוצע). מבחינתה של אתיופיה, מיזם GERD הוא חיוני להפחתת העוני הפושה, לשיפור זמינות מים נקיים וכן להפחתת מחלות והעלאת התעסוקה.

במשך עשרות שנים, מימי הנילוס נוהלו והוקצו על פי הסכם מתקופת הקולוניאליזם הבריטי, האמנה האנגלו-מצרית משנת 1929 שהעניקה למצרים זכות וטו על כל מיזם בניה על הנילוס או על יובליו. הסכם מאוחר יותר נחתם ב-1959 בין מצרים וסודן, סמוך לתחילת הקמת הסכר אסואן הגבוה שעתיד היה להציף חלקים נכבדים של צפון סודן. הוא מאשר למעשה את התנאים מ-1929, אך מעניק הגדלת הקצאות למצרים ולסודן, ללא כל התחשבות בצרכי המים של יתר מדינות הנילוס, כולל אתיופיה שכלל לא הייתה צד לאף אחד מההסכמים האלה, ולמרות העובדה כי מקורם של מעל 80% ממי הנילוס נובעים באיזור ההררי שבשטחה.

כמובן, עם הגידול באוכלוסיותן ובצרכי המים גדל גם חוסר-שביעות הרצון של המדינות במעלה הזרם. לכן ב-2010 חמש מהן (אתיופיה, קניה, אוגנדה, רואנדה וטנזניה) חתמו על הסכם אנטבה שתבע שינוי בהקצאת מי הנילוס כך שתתחשב בצרכיהן. מאוחר יותר הצטרפה גם בורונדי לקריאה, אך הן מצרים והן סודן דחו את הדרישות.

בעקבות האירועים הללו, מאמצים דיפלומטיים (כולל מעורבות מועצת הביטחון של האו"ם והאיחוד האפריקני) העלו חרס בניסיון להביא לפתרון למחלוקת שהיא למעשה "משחק סכום אפס" טיפוסי. אחרי ככלות הכל, כאשר מחד גיסא קיימת כמות קבועה (ואף קטנה) של מים, ומאידך גיסא אוכלוסיות מדינות הנילוס וצריכת המים שלהן גדלות, שיפור מצבן של מדינות במעלה זרם (כגון אתיופיה) בהכרח יביא להרעת מצבן של אלו במורד הזרם (כגון מצרים).

בשנת 2015 הזהיר פרופ' ניאזי מאוניברסיטת ויסקונסין: "…בהתאם לתנאי ההסכם משנת 1959, למצרים זכות ל-55.5 ביליון קוב מתוך סה"כ נפח הנילוס. אין בחלקה של מצרים כיום כדי למלא את צרכי המים הנוכחיים שהם כ-64 מיליון קוב. עד 2020 תידרש למצרים תוספת מים של 20% כדי לענות על צרכי האוכלוסייה המשוערת. הגידול המתמשך בביקוש למים ובמקביל הצמצום בהספקתם הופכים את התחזית עבור העתיד במצרים לעגומה למדי". קל להבין אפוא מדוע המאמצים להגיע לפתרון מוסכם על כל הצדדים המעורבים לא הניב את הפירות המקווים.

המים כעילת מלחמה?

במשך ארבעה עשורים מצרים מבהירה שיתכן והמים יוכלו להיות עילה למלחמה. לדוגמא, ב-1979, בעקבות הסכמי השלום עם ישראל, הנשיא אנואר סדאת הכריז: "הסוגייה היחידה שעבורה תצא מצרים למלחמה היא מים". כעשור לאחר מכן , ב-1988, בוטרוס ראלי, אז שר החוץ המצרי ולימים מזכ"ל האום, הזהיר כי המלחמה הבאה במזרח התיכון לא תתנהל על פוליטיקה, אלא על מימי הנילוס.

חברת איסוף המודיעין האזרחי Stratfor ציטטה מדיווח מיום ה-1 יוני 2010 לפיו: "מקור ביטחוני/מודיעיני רם דרג, הנמצא בקשר שוטף עם [הנשיא] מובארק ועם [ראש המודיעין דאז] סולימן מסר: "במקרה של משבר [עם אתיופיה] אנו נשגר מטוס סילון לפוצץ את הסכר, שישוב באותו יום. פשוט מאד. לחלופין, נוכל לשלוח את הכוחות המיוחדים שלנו לחבל/לחסום את הסכר [המתוכנן]."

על אף שמוחמד מורסי, מנהיג המשטר האסלאמיסטי קצר-החיים (2013-12), היה באופן כללי פחות לוחמני כלפי אדיס-אבבה, אף הוא עקב לחץ מחוגי הצבא הזהיר את אתיופיה: "כל האופציות פתוחות" – בהתייחסו לאפשרות של מכה אווירית, חבלה על ידי כוחות גרילה או ערעור יציבות ממשלת אתיופיה. אשתקד, הנשיא המכהן א-סיסי הזהיר כי "יהיה חוסר יציבות מעבר לכל דמיון" אם תיגרע ממי מצרים "אף טיפה אחת".

משמעות המבוי הסתום במחלוקת שנוצרה עקב ההתנגשות האינטרסים החיוניים (ואף הקיומיים) של השחקנים היריבים היא שלא ניתן לבטל את האפשרות של עימות צבאי כלשהו בין קהיר לבין אדיס-אבבה.במידה ואותו עימות יהפוך לאלים, אין שום ודאות לגבי תוצאותיו. על אף שעל הנייר צבא מצרים עולה על זה של אתיופיה בהרבה במונחים של חימוש ביבשה, בים ובאוויר (ראה כאן), עדיין יעמדו בפניו מכשולים משמעותיים במבצע לעצירת המשך הבניה וההפעלה של הסכר האדיר.

זאת ועוד, ראוי לזכור כי המלחמה היחידה בעידן המודרני בין מצרים ולבין אתיופיה (1876-74), הסתיים בניצחון חד-משמעי עבור האחרונה, למרות האבדות הכבדות יותר שספגה. עבור מצרים המלחמה הייתה כשלון צורב, שהסב נזק חמור לשאיפותיה האזוריות דאז להפוך למעצמה אפריקנית. אולם גם בהנחה שמצרים תוכל להטיל כוח צבאי ביעילות מספקת כדי לעצור את מיזם ה-GERD, ישנם גורמים נוספים אותם יש לשקול. למשל, כפי שקהיר עצמה מודה, כל התקפה שתסב קריסה חמורה בחומת הסכר תיצור איום משמעותי במורד הזרם להתפרצות גל מים של גבוה שישטוף את המשך עמק הנהר.

ההשלכות עבור ישראל

למרות שהקונפליקט בין מצרים לבין אדיס-אבבה יכול להראות מרוחק ומנותק מישראל ומסדר היום האסטרטגי שלה, תפיסה זו עלולה להתברר כמוטעית. אדרבא, למרות שהנושא עולה לדיון ציבורי לעתים נדירות, אם בכלל, לסכסוך על הנילוס עלולות להיות השלכות מאיימות למדי.

מצרים סובלת זה זמן רב מפעילות טרור מצד גורמים אסלאמיסטים, שבטים בדואיים נרגנים ושלוחות של דאע"ש, ארגון 'אנצאר בית אל-מקדִס' שלימים הפך ל'מחוז סיני'. כנופיות ג'יהאדיסטיות אלו גרמו למותם של אלפי חיילים מצרים ואזרחים מקומיים, ואף להרג מעל 200 אזרחים זרים כשמטוס נוסעים רוסי הופל בפעולה המיוחסת ל'מחוז סיני'.

תחילה נתקל צבא מצרים בקושי רב בהתמודדות עם הטרוריסטים, למרות הגברת נוכחות הצבאית המצרית, הן במונחים של סדר הכוח בסיני והן בחימוש הכוחות. אלה עברו בהרבה על מגבלות שנקבעו בהסכם השלום עם ישראל, דבר אשר בפני עצמו מהווה מקור לדאגה ישראלית. אולם לאחרונה, באופן חלקי הודות לשינוי מדיניות מהתעמרות בשבטים הבדואיים להדברות איתם, נרשם שיפור בסיכול התקפות הג'יהאדיסטים. על פי מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, שינוי המדיניות אכן הביא לצמצם התקפות הטרור, אולם לאור הקצב האיטי בקידום זכויות האדם בסיני, אין כל ערובה שבעתיד לא תהיה התפרצות מחודשת של אלימות.

בהינתן המאמץ במונחי כוח אדם וציוד שהיה דרוש לכפות חוק וסדר בסיני ולמנוע את השתלטות כנופיות הטרור, ניתן לשער מה תהיה התוצאה במקרה שקהיר תצטרך להתמודד עם מצב אחר, בו כרוך איום חמור נוסף לאינטרסים לאומיים חיוניים במקום אחר, ומחייב דילול המשאבים שכעת פרוסים בסיני. לפיכך, אם בעיני מצרים הקמת הסכר תיצור מצב בלתי-אפשרי עבורה מבחינת יכולתה לספק כמויות חיוניות של מים, היא בהחלט עלולה למצוא את עצמה נאלצת להתגייס להפעלת אמצעים כוחניים.

כך, במידה והמבוי הסתום עם אתיופיה נמשך ומצוקת המים מחמירה, קהיר עלולה להידרש לתת קדימות לרווחת מיליוני המצרים בדלתא של הנילוס על פני השאיפה לשמר שליטה בסיני. הדבר יחייב משאבים שכעת מוצבים בסיני, ובהכרח יביא להתרת הרסן על גורמים רדיקליים המתנגדים הן לשלטון קהיר והן ל"אויב הציוני". בעבר, גורמים אלה יזמו התקפות נגד ישראל ועסקו בהברחת נשק לארגוני טרור ברצועת עזה. פעילויות עוינות אלה עתידות להתגבר אם הכוח המצרי בסיני ידולל כתוצאה מהמשך מיזם GERD.

אם כן, על ישראל להתכונן לתרחיש אפשרי בהחלט בו לאורך גבולה הדרומי הכולל צירי תנועה פגיעים המחברים את מרכז הארץ לנמל אילת וישובים מדבריים, יהיה חשוף לאיומים מצד פלגים פונדמנטליסטים נטולי רסן בסיני.


ד"ר מרטין שרמן הוא מייסד ומנכ"ל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים וחבר במחלקת המחקר של הביטחוניסטים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. מדובר בעצירת אספקה זמנית עד שהסכר מתמלא.
    אחרי זה העניין היחיד של אתיופיה במים זה להזרים אותן דרך הטורבינות.

    1. לסכר יש המון השלכות על הגיאוגרפיה אפילו עם בסופו של דבר מים יזרמו לטורבינות וימשיכו לזרום לכוון מצרים.
      מה על הדגים , מה על הסחף של חומרים אורגניים המזינים את הדלתא של הנילוס בסופו(ים תיכון) ,אובדן עוצמה של זרימה גרימה למיני ביצות וזהומים ההשלכות הקשות על חיי הבר ועוד…

  2. אני מבין את החשש של מצרים מפני מצב בו אתיופיה תוכל לסגור את הנילוס ולתקוע את מצרים בבעיה.
    אבל זה אומר שמדובר בהזדמנות נהדרת לישראל להציע למצרים לקנות מפעל התפלת מי ים.
    למצרים יש המון ים מצפון וממזרח כך שזה יכול ממש לעבוד לה נהדר ומהצד הישראלי אין צורך להכביר במילים על ההשלכות של מהלך כזה.

    1. למצרים אין כסף להאכיל את תושביה.

      התפלת מי ים זה דבר יקר ולא יעיל – בטח שלא לחקלאות.
      אצלנו החקלאות זה 2% מהתוצר – זה כמו שבן אדם אמיד מחליט לתחזק גינת ירק ומשקיע בה 2% מהכנסתו ולא באמת משנה לו שווי הירקות והפירות שהוא גידל.
      אצלם החקלאות זה ארוחת הבוקר.

      הנילוס מנוהל בצורה לא יעילה – זה הנהר הארוך בעולם ורוב המים אובדים במדבריות בדרך למצרים.
      זה הולך להשתנות – המדינות במעלה הנהר הולכות להקים מיזמים חקלאיים אדירים.
      מצרים תתייבש.
      והמצרים ילכו לחפש עבודה כפועלים בחוות האפריקאיות.
      מצרים תצטמצם למדינה בת 10 מיליון תושבים.

      אם המצרים ינסו להילחם הם יתקלו בלוחמים מנוסים ובעמים נחושים.
      סודאן המוסלמית איבדה את דרום סודאן הנוצרית אחרי ש30 שנה ניסתה לשלוט עליה – אין להם איך לכבוש אותה ובטח שלא את אתיופיה קניה או אוגנדה ואין להם במה לאיים.

    2. מתי במצרים יקראו כתבה על ישראל ויציעו פתרונות או איך לסייע לישראל… זו השאלה. אחרי עשרות שנות שלום המצרי המצוי ישחט אתכם במו ידיו אם תטיילו שם בכפרים.
      לעומת זאת כאן בישראל אנו מספקים מים לירדן שמכפישה אותנו בכל הזדמנות. חשמל ומים לעזה שמפציצה ומאיימת וכמובן מזדרזים למסור שטחי מולדת כאילו יש לנו עודף.
      סתם אומר, מקווה שהשכנים שלנו יהפכו לחצי מהליברלים שאנחנו, המתונים של הערבים קשים יותר מהקיצוניים שלנו

  3. למה לא פשוט לעזור למצרים בטכנולוגיות התפלה, ועל ידי כך להקטין את התלות בנילוס? זה יכול להיות win win להם ולנו

  4. ק.מודיעין בדימוס == אלי דקל == מתריע מס' שנים בפני ההתעצמות הצבאית המהירה והאדירה של מצרים.
    לטענתו, ההתעצמות אינה נחוצה מול אתיופיה או לוב או תורכיה (עם כולן יש למצרים מתיחויות) ולכן סביר שהיא נבנית כדי לתקוף דווקא אותנו, מתישהו בעתיד.
    == חובה לקרוא את המאמרים שלו ולצפות בסרטונים == בהם הוא מרצה או מתראיין. הכל זמין חינם באינטרנט. ההתעצמות היא לא רק ברכש כלים (מטוסים, טנקים..) וגיוס חיילים, אלא גם בניית תשתיות כמו שדות-תעופה, נמלי-ים, בונקרים, מחסני תחמושת, מחסני דלק, כבישים, ואמצעים לצליחה מהירה מאד של התעלה: מנהרות, גשרים, וכד'..

  5. היחיד שאיים על אתיופיה הוא הנשיא המודח מורסי ולא הסיסי אשר חתם עם אתיופיה על הסכם הקמת הסכר שמצרים סובלת מתוצאות הקמתו

  6. כמות המים בסכר אסואן יחד עם הזרימה המוחלשת מספיקה בהחלט עבור מצרים לעבור את זמן מילוי הסכר האתיופי.. בהנחה שיידרשו עוד כארבע שנים לכך..

    כנראה שמדובר בכבוד ואגו יותר מאשר לאפשר למדינה נחשלת להנות מכוח המים גם היא.

  7. עם כל הכבוד לכותב המאמר המעניין. אפשר ללמוד מהמאמר הזה הרבה דברים, אני נוטה להסכים עם כל מה שהופיע בתוכו. אך עם דבר אחד אני לא מסכים, עם המסקנה של כותב המאמר אני לא מסכים.
    מלחמה בין אתיופיה למצרים לא תפרוץ וזאת מהסיבה המאוד פשוטה: הסכר האתיופי לא יגרע ממי הנילוס המגיעים למצרים אף לא טיפה אחת של מים. ההסבר לכך הוא מאוד טריביאלי, הרי המים שמפעילים את הטורבינות ממשיכים לזרום. המחלוקת בין מצרים לאתיופיה היא על אורך התקופה עד שהבריכות יתמלאו. בעוד אתיופיה מתעקשת על חמש שנים, דורשת מצרים 15 שנה. בינתיים בניית הסכר לא מתקדמת בקצב שאתיופיה "תכננה" וזה, כמובן, משחק לידיהה של מצרים. אז מלחמה לא תהיה, וזה על בטוח.
    אולי חושב מחבר המאמר שהכוח הצבאי שמצרים צוברת נועד למתקפה אפשרית נגד אתיופיה ומכך הסיק את מסקנתו המוטעית. אך אתיופיה היא מדינה חלשה וכושלת ואין צורך בצבא חזק כדי לערער בה את היציבות. אתיופיה, כרוב מדינות אפריקה השחורה, סובלת ממלחמת אזרחים על רקע דתי, אתני ושבטי, ומסוכסכת רוב הזמן עם שכנותיהה.
    למצרים יש דאגות הרבה יותר רציניות, היא מאוד מודאגת, ובצדק רב, מטורקיה שלא מפסיקה לנסות להשתלט על העולם הערבי כפי שעשתה בין השנים 1500 עד 1920. המעורבות הביטחונית צבאית של טורקיה בלוב, אשר לה גבול משותף ארוך עם מצרים, היא אחד הגורמים שדחף את מצרים להשקיע הון עתק בבניין צבאה. הגורם השני נוגיע לאגן הים התיכון המזרחי ולמאגרי הגז בו והולכתו של גז זה לאירופה דרך פייפליין תת-ימי. כאן נמצאת מצרים לא לבד במערכה, לכאן מתווספות ישראל, יוון וקפריסין לתמונה, שהרי להן יש בדיוק את אותו האינטרס שלמצרים.
    אקסקורס מאוד קצר: למצרים יש את אחד מחילות הים המתקדמים והחזקים בקנה מידה מערבי.

  8. כתבה מעניינת אבל מלחמה לא תהיה מהסיבה הכי פשוטה המים שייך לאתיופיה נקודה ואין מדינה שתגיד לה לא לבנות סכר

  9. מדבר סיני מעולם לא היה שייך למצרים והוא המשך טבעי של ארץ ישראל וחייב לחזור לידינו הגיב:

    רק בגלל שבמלחמת העולם הראשונה בשנת 1917 הבריטים כבשו את מצרים ולחצו על הטורקים ששלטו בארץ ישראל להעביר להם את השליטה על המדבר הם פתאום מספרים על כך שכל גרגר הוא מצרי.

    ואנחנו מטומטמים עם קבלות כידוע והסכמנו להעביר להם את המדבר המופלא הזה הנחוץ לנו גם לבטחון וגם לאוויר לנשימה.

    עלינו להחזירו לידינו. מצרים היא באפריקה וסיני היא שלנו באסיה.

    1. מזכיר את המבצע הצבאי שלנו להטיית מי הירדן ע"י הסורים, בו חיל האויר הפציץ את כל מתחם ההטייה כולל ציוד מכני כבד, כך שזה לא בדיוק אם זה בסוריה "יעשו מה שהם רוצים על אדמתם".
      אני רוצה ומאחל לצדדים להגיע להסכם

  10. זאת אדמה של אתיופיה שיעשו מה שהם רוצים באדמתם . ושהמצרים יבוא על הגדרות

  11. מצרים מדינה ענקית לא מוותרת על גרגר חול, לא מוותרת על טיפת מים…כאן בישראל הקטנה ממהרים בפחדנות למסור חלקי מולדת, להציע את המים שלנו לסובבים, לספק חשמל ועבודה לאויבים.
    משהו אצלנו לחלוטין לא שפוי.

  12. ישראל יכולה פשוט לקנות את סיני חזרה , ובתמורה ובין היתר, לפתח למצרים מתקני התפלה ענקיים שיספקו את כל צרכי המים למצרים , ולעזור לפתח בשיטות יחודיות את החקלאות ולהביא ליציבות .

    צריך לחשוב נועז , לא לפחד להגיד את הדברים , סיני בשביל המצרים , נכס שזולל הרבה מקורות כוח ואנרגיה .

  13. ישראל אינה צריכה לדאוג לשכנותיה יותר מדי.
    כמובן שחשוב שיש שיתופי פעולה.
    לפי האינטרסים אבל אינה צריכה לדחוף אפה
    בחיי אחרים.מוטב ששכנותיה יריבו זה עם זה
    ולא עם ישראל.

  14. הפתרון המצרי משולב.
    התפלת מי ים הקמת מתקני התפלה
    לאורך חופי מצרים לפי הדרישה.
    על ידי הפעל החכר החזר שיטת הבוט.
    מצד חברות מרחבי העולם.
    או בהלוואה מהבנק העולמי בריבית סבירה.
    חיבור כל הביוב למערכת טיהור מי שופכין.
    צמצום הנזילה ואגירת מי גשם.
    התקנת חסכמים בכל הבתים.
    התקנת מכשירים המייצרים מים מהאויר
    טכנולוגיה קיימת ואף מופצת בעולם.
    שימוש בגידולים חסכוניים וצורכין מים מליחים.
    שתילת עצי פרי ברחבי במרחב הציבורי.
    פיתוח גידולים חסכוניים
    לחימה בשחיתות