ישראל מהססת והטרור שוב חוגג

משוואת התגובות המידתיות בעזה שוחקת את ההרתעה ומעניקה לחמאס עוד ניצחון תודעתי

Anas Al Sharif

זו הייתה אמורה להיות עוד כותרת חדשותית שחוקה: "רקטה נפלה בשטח פתוח בעוטף עזה, צה"ל השיב אש". אולם נדמה כי גם מטח של מאה רקטות לעבר ישראל לא היה יכול לייצר הישג דומה לזה שהשיג אתמול ארגון החמאס כאשר נגלתה לעיני כל תוצאות התקיפה של עמדת התצפית הסמוכה למושב נתיב העשרה בעוטף עזה, תקיפה שהעניקה לו מתנת חינם תודעתית משמעותית ללא כל מאמץ.

במבט רחב יותר על האירוע ותוצאותיו, הלגלוג של החמאס שהתבטא בהקמת עמדה מחודשת ומשופרת ותליית שלטים מתריסים המכוונים כלפי אזרחי ישראל ומנהיגיה, משקף יותר מכל את הכישלון החרוץ והמתמשך באופן בו מתנהלת המערכה מול ארגוני הטרור בעזה. תקיפת עמדת התצפית ותגובת החמאס הוכיחה שוב כי יותר ממה שארגוני הטרור בעזה גדלו והתעצמו בזכות הצלחותיהם, הם בעיקר הגיעו לגודלם ועוצמתם בזכות או שמא בגנות התנהלותו הכושלת של הדרג המדיני.

לאורך שנים, ובייחוד לאחר היציאה מרצועת עזה, מנהל הדרג המדיני באמצעות צה"ל מערכה סימטרית מול ארגוני הטרור בעזה משל היה זה עימות מול מדינת אויב שכנה בעלת צבא סדיר. טיל תמורת רקטה, וירי לעבר דיונה בתמורה לשיגור לעבר שטחים פתוחים.

‏באופן מודע, הדרג המדיני משחק לידי החמאס ויתר ארגוני הטרור ברצועה בכך שהוא קובע מראש את תג המחיר, שומר על תגובות סימטריות ומאפשר לחמאס לנהל מלחמה נוחה, צפויה ומושכלת המותירה את היוזמה בידיו. ממשלה שאינה חוששת ומורתעת וכזו שהייתה שואפת להכרעה, הייתה מורה לדרג הצבאי להפציץ את עמדת החמאס הסמוכה למושב נתיב העשרה על יושביה ללא כל התראה.

אלא שיותר משאלת אופי ואופן התקיפה, נכון יותר לדרוש ולשאול מדוע בכלל אותה עמדה קמה וניצבת ללא כל הפרעה? כיצד, מתי ואיך אפשרנו לחמאס לפרוץ ולקבוע את הקווים הביטחוניים האדומים סביב רצועת עזה?

הרי ברור לכל, החל מהדרג הצבאי דרך שר הביטחון ועד לראש הממשלה, כי בסבב הבא ינסה חמאס לפרוץ את הגדר או לאגף דרך הים, לחדור ליישובי העוטף במטרה לפגוע בתושבים, לחטוף או לבצע פעולת מיקוח. גופי המודיעין מצביעים על כך בכל הערכות המצב, אמצעי האיסוף מראים אימוני פשיטה אותם מבצעים ארגוני הטרור ברצועה, והמערכת הצבאית עסוקה בהכנות מתמשכות בדיוק נגד איום כזה.

אם כן, כיצד אפשר צה"ל לחמאס להקים עמדות תצפית בסמוך ליישובי העוטף, שמטרתן הברורה היא איסוף מודיעין מבצעי שיסייע לו בהשגת נגד ישראל ביום פקודה? מדוע מתאמצים כל כך בצה"ל להפיל רחפנים ומל"טים של החמאס אך מנגד מאפשרים למגדלי תצפית קבועים להמשיך ולעמוד?

שחיקת הקווים האדומים נעשתה באותו אופן עם קו הפרימטר הסמוך לגדר. לאחר שצה"ל סימן רצועה ברוחב של כמאה מטרים בצד העזתי הסמוך לגדר, המוגדרת כאסורה לחציה, פעם אחר פעם שלח חמאס מפגינים לחצות את הקו המסומן, שהלך ודהה בשל חוסר בתגובה ישראלית ברורה, עד שלבסוף הגיע מפגע לקו המגע, שלף אקדח ורצח את הלוחם בראל חדריה ז"ל.

‏הטרור ימשיך וישאף לפרוץ גבולות, לאתגר ולהשיג הישגים טקטיים קטנים שיאפשרו לו לממש את התכלית האסטרטגית הגדולה. התמודדות נכונה מול הטרור, הכנעתו והרתעתו מושגת רק על ידי תגובה חדה, בלתי צפויה וא-סימטרית. כל ניסיון אחר להתמודד מול ארגוני הטרור רק יסייע לאויב לצבור הישגים.

אם לא נשנה את גישת הלחימה בטרור המופנה אלינו מעזה נמשיך לאבד נקודות ולתת מתנות לארגוני הטרור, בדיוק כפי שנעשה בהפצצת עמדת החמאס. במקום שהשמדתה תשיג הישג משמעותי לישראל, פעולה מהוססת הביאה הישג עבור החמאס שהפך את המגדל לסמל של נחישות ואמצעי תעמולה במערכה אותה הוא מנהל מול ישראל.


סא"ל במיל' ירון בוסקילה הוא מזכ"ל תנועת 'הביטחוניסטים' והפרשן הצבאי של ערוץ 14.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. האוייב האמיתי של ישראל נמצא באירופה והם אלו שמהווים את השחפ״ץ לטרור נגד ישראל. במידה רבה הם גם מממנים אותו. הגיע הזמן להכיר בעובדה הזאת, לא כדי להתחיל להלחם בגרמניה, אלא כדי לסדר לעצמנו את המחשבות. במדינות מסויימות יושבים אנשים רבי עוצמה שמחכים כבר שנים להזדמנות לתקוף שוב את היהודי. זאת הסיבה שאי אפשר לנצח את הטרור. אבל מה שקרה הוא שמלחמת ה״מוסר״ של הארופאים נגד ישראל והמוקשים והבורות שהם הניחו לנו מופנים עכשיו נגדם על ידי הפלישה המוסלמית הגדולה ליבשת. התנועה השמאלנית לרפיסות במסווה של דאגה לזכויות אדם עשתה סיבוב בומרנג והיא מתעופפת עכשיו לכיוונם. מה שיקרה באירופה יכתיב בסופו של דבר את מה שיקרה בישראל.