העולם הערבי לביידן: זה אנחנו או איראן

מדינות ערב מזהירות כי המשך הפיוס מול טהרן יערער את יציבות האזור ועשוי לפגוע בשותפות הוותיקה עם ארה"ב

מחמוד בין סלמאן והנשיא ביידן | מחלקת המדינה, Palácio do Planalto

ערב ביקורו הראשון של ג'ו ביידן במזרח התיכון כנשיא, רבים במדינות ערב מביעים תקווה כי ישכיל להבין את החשיבות של שיתוף הפעולה בין ארה"ב למדינות המפרץ ואת הסכנות הגדולות שאיראן מציבה לביטחונן ויציבותן.

במכתב פתוח לנשיא שפרסם הפרשן האמירתי הבכיר עבדול חאלק עבדוללה, הוא כתב כי ביידן עשוי להרוויח באופן משמעותי מחיזוק השותפות בין ארה"ב ומדינות המפרץ, וקידומה לעבר אופק אסטרטגי חדש ומבטיח. "מדינות המפרץ הערביות חיות לצד שכנה איראנית בעייתית המציבה את האיום הגדול ביותר לביטחון ויציבות האזור", הסביר והוסיף:

איראן מחזיקה באג'נדה מהפכנית וקנאית ומתקדמת במהירות ליכולות גרעיניות נרחבות. איראן תומכת בכסף ובנשק במיליציות טרור המסכנות את יציבות וביטחון האזור, ומבצעות פעולות טרור ישירות נגד מדינות המפרץ"

עבדוללה מציין כי מדינות המפרץ מודאגות מרוח הפיוס הנושבת מוושינגטון לעבר טהרן, ובעיקר חוששות מ"הריצה הפזיזה" של ארה"ב לחתום על הסכם גרעין חדש:

מדינות המפרץ הן הקרובות ביותר לאיראן מבחינה פיזית, והן מבינות אותה טוב יותר מאחרים, בוודאי שטוב יותר מאמריקה. לכן עליך [ביידן] להקשיב טוב לדאגות הלגיטימיות שלהן בנוגע להתפשטות האיראנית, במקום לדחוק בהן לקבל הסכם גרעין שרק מחזק את ההגמוניה של איראן ואת תוכניתה להפוך לשוטרת של המפרץ"

על פי עבדוללה, כעת זהו הזמן של אמריקה להבין את המציאות הגיאופוליטית החדשה:

הם [האמריקנים] טרם הפנימו את העובדה כי המפרץ הערבי כיום שונה מהמפרץ של המאה ה-20…כאשר אתה מגיע עם צורת חשיבה של התנהלות מול המפרץ הישן, עליך לדעת מראש שהביקור שלך יהיה לקוי ולא-יעיל, ואולי עדיף שהיית נשאר בוושינגטון. אתה תפגוש כאן מנהיגים חדשים, בערך בגיל של הילדים שלך, וחלקם בגיל של הנכדים שלך. אתה תגלה שכולם מכניסים אורחים, אך כדאי שתבין כי העולם שלהם שונה מהעולם שלך, והביטחון שלהם באמריקה עורער מאוד לאחרונה. מנהיגי המפרץ החדשים משוכנעים שהגיע הזמן לשותפות שונה ומן הסתם מאוזנת יותר"

מדינות המפרץ, הוא מסביר, מבינות כי הנפט הוא מה שהוביל את ביידן לבקר באזור:

זה בסדר להיות כנה ולהודות בכך, במקום להכריז הכרזות סותרות ולעתים מוזרות שאינן הולמות מנהיג של מעצמת על…מדינות המפרץ מוכנות להיענות לבקשה האמריקנית להגביר את הפקת הנפט, אבל יש לכך מחיר. המחיר החשוב ביותר הוא שמעכשיו והלאה ארה"ב תתייחס למדינות המפרץ ולמנהיגיהן בכבוד, ותכיר בחשיבותן לסדר העולמי החדש"

הפרשן הסעודי מוחמד פייסל אל-דוסרי כתב כי התחממות מחודשת ביחסי ארה"ב והעולם הערבי תציב מספר אתגרי בפי איראן, ובמיוחד תחליש את רשת ארגוני הטרור המשויכים למשמרות המהפכה, ותשפיע על הנוכחות הצבאית האיראנית בעיראק, סוריה, לבנון ותימן.

הוא מביע תקווה כי התקרבות בין ארה"ב למדינות המפרץ תוביל לפגיעה קשה בכוונות האיראניות, בטרם איראן תוכל להנחית פגיעה כזו על מדינות המפרץ:

השבת היחסים בין ארה"ב למדינות הערב למסלולם הנורמלי תפתח את הדלת לשיתוף פעולה כלכלי וצבאי, כולל עסקאות נשק שהתעכבו מאז עלייתו לשלטון של ביידן…בכך תיחלש ההשפעה האזורית של איראן והיא תאלץ לשקול מחדש את האסטרטגיה הנוכחית שלה, המבוססת על עקרון ההסלמה והתערבות בענייני המדינות השכנות"

אל-דוסרי חוזה כי האייתוללות ינסו לשבש את ההתקרבות בין ארה"ב למדינות ערב בכך שיעסיקו את ממשל ביידן בסוגיות אחרות, כמו למשל חידוש המתיחות בעיראק או מלחמה חדשה בין ישראל לחיזבאללה.

העיתונאי הלבנוני עלי חמאדה כתב כי המשבר שפרץ בשנים האחרונות בין ארה"ב וסעודחה גרם לשתי השותפות המסורתיות לחפש נתיבים חדשים בכל הקשור ליחסי החוץ. לדבריו, התפתחות זו הובילה למדיניות סעודית חדשה שהתבססה על הערכה מחדש של היחסים עם ארה"ב, ושימת דגש רב יותר על האינטרסים הביטחוניים של הממלכה:

הביטחון הלאומי של סעודיה נמצא בסכנה מאז החתימה על הסכם הגרעין ב-2015, מהלך שבו  ארה"ב לא לקחה בחשבון את האינטרסים הביטחוני הסעודי…כהונת אובמה התאפיינה בהתרחקות מהשותפות ההיסטורית עם הערבים והעדפה של מה שנקראת האופציה האיראנית"

חאמדה מציין כי מאז שנכנס ביידן לבית הלבן, סעודיה סבלה ממדיניות אמריקנית שלילית כלפיה, החל מהערות פוגעניות שהשמיע ביידן במהלך קמפיין הבחירות, דרך הגבלה של מכירת נשק ועד הסרת החות'ים בתימן מרשימת ארגוני הטרור. לדבריו, בחירת ממשל ביידן לשוב להסכם הגרעין עם איראן באה על חשבון ביטחון בנות-בריתה של ארה"ב במזרח התיכון:

כאשר אנחנו מדברים על בנות-ברית אנחנו לא מתכוונים רק לסעודיה, אלא לכל המדינות החברות במועצת המפרץ, יחד םע מצרים וירדן…הדבר החשוב כיום הוא שהמשבר הוציא לאור מנהיגות סעודית נחושה, מפוכחת ומנוסה יותר".

במאמר אחר שהתפרסם בלבנון, החוקר והסופר וואליד פארס כתב:

מבחינה איראנית, כלומר מבחינת המשטר בטהרן, ההתקרבות האחרונה בין ממשל ביידן למדינות המפרץ ובמיוחד לסעודיה, גם אם היא איטית ומוגבלת למטרות מסוימות, מציבה אתגר משמעותי לשאיפות ההגמוניה האזורית של האייתוללות"

לדבריו, המנהיגות האיראנית "ראתה בחזרה של ארה"ב לשולחן הדיונים בווינה, יחד עם התחזקות הלובי האיראני בוושינגטון מאז שאנשי אובמה שבו לבית הלבן, סוג של הבטחה לכך שארה"ב תנקוט במדיניות הנוחה יותר לאיראן". משטר האייתוללות, הוא מסביר, "ראה במתיחות הגוברת בין סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים לבין ארה"ב כניצחון עבורו ועבור המדיניות שלו".

מדינות ערב בהחלט מודעות לכך שאיראן תנסה לסכל כל מאמץ לשפר את היחסים ארה"ב למדינות המפרץ. בראייתם של ערבים רבים, הנשיא ביידן צריך להפגין נחישות רבה יותר בהתנהלותו מול האיום האיראני, ולשקם את האמון בקרב בנות-הברית הוותיקות של ארה"ב. על פי פרשנים אלה ואחרים, במידה וממשל ביידן ימשיך במדיניות הפיוס מול איראן, לא רק שארה"ב לא תזכה לראות שלום בזמננו, אלא היא גם עשויה לאבד את ידידותיה החשובות בעולם הערבי.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. האמריקאים מתקרבים לאירן כדי שמההתקרבות הזו ייווצר לחץ אירני על הערבים והם ייאלצו לרכוש נשק והגנה אמריקאית.
    זה בדיוק מה שטראמפ עשה לצפון ודרום קוריאה ב 2017 – הוא חימם את קים שיאיים על הדרום, ואז מכר לדרום מערכת ת'אאד במליארד דולר.

    כשמדברים על האמריקאים צריך קודם כל לבחון מה התועלת הכספית שתהיה להם ממהלך כלשהו.

  2. אם באמת השיקול המרכזי הוא הנפט-
    סעודיה צריכה לעשות חושבים איך לנצל את הנפט שלה ושל חברותיה כקלף מיקום לאיים על האמריקנים.