"מדיניות ביידן מול איראן חלשה ומסוכנת"

השגרירה לשעבר ניקי היילי ביקרה בחריפות את התנהלות הממשל מול טהרן: "מכין את הקרקע לנשק גרעיני שיאיים על ארה"ב וישראל"

"זה צריך להיפסק". ניקי היילי | defenseimagery.mil

שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, ניקי היילי, מותחת ביקורת קשה על מדיניות הנשיא ביידן בסוגיה האיראנית. בדברים שנשאה השבוע בכנס של ארגון CUFI (נוצרים מאוחדים למען ישראל), הזהירה היילי בין היתר כי ממשל ביידן עומד להעניק לאיראנים "יותר ממאה מיליארד דולר", כסף אשר לדבריה "יממן מתקפות טרור נגד אמריקה וישראל".

היילי אשר נחשבת לתומכת ישראל מובהקת ואף ביקרה בארץ מספר פעמים בשנים האחרונות, אמרה כי הנשיא ביידן "הבהיר היטב כי יעשה כמעט הכל כדי לגרום לאייתוללות לחתום על הסכם חדש", ועבור כך אף אפשר לרוסיה להיות המתווכת הראשית בשיחות הגרעין. לדבריה, בעזרת הסיוע הרוסי ביידן מכין את הקרקע למצב בו איראן תשיג "טילים ופצצות אטום במטרה להשמיד הן את ישראל והן את אמריקה".

עם התחממות המרוץ לנשיאות בשנת 2024 וחרושת שמועות גוברת לגבי כוונת היילי להתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית, היא רמזה בדבריה על מהלך אפשרי כזה, כמו גם על כיוון מדיניות החוץ בו תתמקד. "אם הנשיא ביידן יחתום על כל הסכם שהוא עם איראן", אמרה, "אני מבטיחה לכם שהנשיאה הבאה תקרע אותו לגזרים ביומה הראשון בתפקיד".

בנוסף הביעה היילי ביקורת על הודעת ביידן כי יעביר סכום של 300 מיליון דולרים לרשות הפלסטינית, כאשר חלק ניכר ממנו יופנה להמשך הפעלת אונר"א בשטחי יהודה, שומרון ועזה. "הכסף יעבור בלי שום תנאים, בלי כלום. הפלסטינים יוכלו להמשיך לטפח שנאה לישראל ולשלם למשפחות מחבלים, מה שיעודד עוד פיגועים. בעקרון, הפלסטינים משתמשים בכסף אמריקני כדי לתקוף את בת-הברית של אמריקה. זו בושה וחרפה".

בראיון לרשת פוקס מאותו כנס, היילי המשיכה ואמרה כי שאיפתו של ביידן להגיע להסכם גרעין חדש "מנוגדת לכל היגיון". לדבריה, "ביידן פשוט מנסה להגשים את מה שאובמה עשה אבל זה מסוכן לאמריקה ומסוכן מאוד לישראל…איראן שואפת לבנות נשק גרעיני ולהגשים את הבטחתה להשמדת ישראל ואמריקה. עלינו לוודא שאנחנו מתנגדים לכך. במקום זאת, ביידן רוצה להעניק להם מיליארדי דולרים. המחשבה שתוכל לשנות תרבות בכסף היא תמימה ומסוכנת, ותחזור להתנקם בנו בצורה כואבת".

את ביקורו של ביידן במזרח התיכון בשבוע שעבר הגדירה היילי כ"מצער", בשל "הניתוק" שהפגין הנשיא בכל הקשור לאיראן. "כאשר אתה יוצא למסע בינלאומי אתה צריך לחזור עם משהו. אם מסתכלים על ביקור ביידן בישראל, היו כמה דברים שהוא עשה נכון כמו השיח על הידידות. אך החלק המצער היה כאשר הוא ישב עם ראש הממשלה לפיד והיה ברור שיש נתק בנושא איראן. ישראל אומרת – אם איראן מאיימת עלינו אנחנו צריכים להיות חזקים יותר. ביידן לא הראה שהוא חזק".

על פי היילי, "ביידן מדבר על דיפלומטיה עם מדינה שממשיכה לקרוא 'מוות לאמריקה' ו'מוות לישראל'. זה צריך להיפסק. אנחנו צריכים להראות שאנחנו חזקים, גם עבור בני-הברית שלנו וגם עבור האויבים שלנו. אני לא חושבת שביידן עושה את זה".

דברים אלה מגיעים לאחר שבראשית השבוע בכיר איראני טען כי ארצו מחזיקה כיום ביכולת לבנות פצצה גרעינית.

בראיון שהעניק לרשת 'אל ג'זירה', התייחס קמאל חראזי המשמש כיועץ בכיר למנהיג העליון ח'אמנאי לביקור ביידן באיזור ואמר כי לאיראן "האמצעים הטכניים להפיק פצצת אטום אם אכן תהיה החלטה כזו". לדבריו, "בתוך ימים ספורים אנו יכולים להעשיר אורניום לרשמה של 60%, ולייצר בקלות אורניום מועשר ברמה של 90%".

בנוגע לשיחות סביב הסכם הגרעין החדש, חראזי טען כי "ארה"ב אינה מספקת ערבויות לשימור ההסכם ולכן מחסלת כל אפשרות להגיע להסכמות".

לדבריו, איראן לעולם לא תסכים לשים על שולחן הדיונים סוגיות כמו תוכנית הטילים שלה או המדיניות האזורית, כפי שדורשות מדינות המערב ובנות-בריתן במזרח התיכון. "כל ניסיון לפגוע בביטחוננו מצד מדינות שכנות יענה בתגובה ישירה נגד המדינות האלו ונגד ישראל", הזהיר.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר