העוקץ הלבנוני: ממשלת ישראל מסתירה את המוקש שטמנו הלבנונים במסמכי ההבנות

במסמכים שהופקדו באו"ם ועל בסיסם נוסח ההסכם, לבנון טוענת לשתי נקודות הנמצאות מדרום ל"קו המצופים" ושומרת זכות לתביעות עתידיות

צילום מסך מתוך כאן11, Matthis Volquardsen

לקראת האישור הצפוי מחר של הבנות הגבול עם לבנון, הממשלה לא מספרת לכם שבניגוד להצגת הדברים, במסמכים שמופקדים בידי האו"ם לבנון טוענת כי יש לה זכות בנקודות שנמצאות דרומה ל"קו המצופים" ואפילו מקו 23, תביעות שנותרות תקפות גם על פי לשון הנספחים ולכן פתוחות לדרישות עתידית. בנוסף ההצגה של "הישג" ישראלי בשמירה על שטח סמוך לחוף מגלה שמדובר בשטח זעיר, בניגוד לשטח גדול בהרבה עליו מוותרת ישראל.

פנינו אל לשכת ראש הממשלה לפיד בבקשת תגובה אך עד לרגע הפרסום הוא בחר שלא לענות. נביא את תגובתו מיד עם קבלתה.

ההסכם שהושג בתיווכו של עמוס הוכשטיין, המתווך של ממשל ביידן, מנוסח בקצרה ואינו כולל מפה, אלא רשימת קואורדינטות קצרה המסמנת את הקו שהוסכם, הוא קו 23. הנקודה הראשונה היא בקו 23 לאחר השבירה דרומה מקו המצופים והאחרונה בגבול המים עם קפריסין. בנוסף, מפנה ההסכם למסמכים המקוריים שהופקדו באו"ם על ידי ישראל ולבנון. במסמכים אלו מופיעים סימונים נוספים לקווי הגבול, עם הבדלים מסוימים. 

התחקות אחר הקווים השונים מעלה מספר מסקנות ותהיות שראוי להעלות בזהירות על הכתב. ייתכן ויש לתהיות אלו הסברים טובים הנסתרים מעין הציבור (למשל בנספחים סודיים), ייתכן ומדובר בהבדלים הנובעים מדיוק מערכות המדידה הגיאודזיות וייתכן שמדובר בפתח לצרות בהמשך. הנתונים לפניכם.

כדי לבנות את המסד העובדתי, התחקינו אחר המסמכים המקוריים, בהם רשומות הקוארדינטות, והעלינו את כלל הנתונים מהמסמכים הבאים על מפה אינטראקטיבית (גם בתלת-מימד):

1. הסכם לבנון-קפריסין מינואר 2007. הנקודות הללו הועלו על המפה בצבע ירוק.

2. הסכם ישראל-קפריסין מדצמבר 2010. הנקודות הללו הועלו על המפה בצבע אדום כהה.

3. הפקדת מפות בידי ישראל באו"ם מיולי 2011. התייחסות להפקדה זו והסטטוס של הנקודות המופיעות בה בהשוואה להסכם החדש כתובה בנספח B בהסכם הנ"ל. הנקודות הללו הועלו על המפה בצבע סגול.

4. הפקדת מפות בידי לבנון באו"ם מאוקטובר 2011. התייחסות להפקדה זו וסטטוס הנקודות המופיעות בה בהשוואה להסכם החדש כתובה בנספח A בהסכם הנ"ל. הנקודות הללו הועלו על המפה בצבע אדום בהיר.

5. ההסכם הנוכחי – הנקודות הללו מופיעות מספר פעמים: בצבעים כתום וצהוב כפי שהן מסומנות בהסכם ובנספחים, וכן כנקודות 23,22,21,20 ממסמך ההפקדה של לבנון באו"ם משנת 2011. הן חופפות במדויק ונקודה זו חשובה להמשך.

ההסכם עם לבנון מכיל שלושה מרכיבים שונים: 

א. חלוקה של המים הכלכליים – התחום הנפרס מעבר ל-12 מייל ימי מהחוף (כ-22 ק"מ). שטח המים הכלכליים שנמסרו עומד על כ-854 קמ"ר, הוא במעמד שונה מבחינת החוק (להבדיל ממים טריטוריאליים). כמו כן, הסכם הפיצוי בין ישראל וחברת טוטאל מתייחס לגז שיופק בשטח זה ממאגר קאנא. שטח זה אינו במוקד המאמר.

ב. חלוקה של חלק מהמים הטריטוריאליים של ישראל – משולש הכלוא בין קו המצופים הישראלי (והמשכו קו 1) לקו 23 הלבנוני. שטח זה נחלק לשניים: מהחוף עד לקו 5 ק"מ ומעבר למרחק 5 ק"מ עד לגבול השטח (מצורפת מפה). החלק הראשון ששטחו כ-0.5 קמ"ר נותר לפי שעה בחזקת ישראל; על השטח השני ששטחו כ-6 קמ"ר – ויתרה ישראל.

ג. הסכמה על גבולות המחלוקת – מהן הטענות הלבנוניות לקו הגבול העתידי ומה הטענות הישראליות, בתחום שעד 5 ק"מ מהחוף. זה השטח שבו "הוסכם שלא להסכים" אך ניתן הלכה למעשה תוקף לדרישות הצדדים כתנאי פתיחה למשא ומתן עתידי. זהו השטח שבו ישראל רואה "הישג" שהרי הוסכם לקבל לעת עתה את קו המצופים שלה.

הצבת הנקודות הנוגעות לסעיפים אלו מעלה מספר שאלות. 

הערה מקדימה: במסמכים מופיעות נקודות ממוספרות עם קואורדינטות כדי לתאר את הקו לאורכו. מנגד קווים שונים מתוארים גם במספרים, דבר העלול ליצור בלבול. חשוב להבדיל בין נקודה 23 ובין קו 23 למשל. חלק מהנקודות מתוארות במסמכים שהפקידו הצדדים באו"ם, חלקן בהסכם החדש. על כן נשתדל להסביר באופן הברור ביותר וכן נצרף מפות ותרשימים כדי להקל על הקורא. המפה האינטראקטיבית כוללת מקרא מלא לכל נקודה ולכל קו, ומומלץ לצפות בה במסך מחשב.

קו המצופים – מה ישראל "הרוויחה"?

קו המצופים (מסומן במפה בכחול) נמשך לאורך כחמישה קילומטרים על פי השרטוט, ואז מסתיים ומשם על פי ההסכם החדש יורד הקו מקו 1 הישראלי לקו 23 הלבנוני, כפי שרואים בהגדלה של המפה:

המרחק בין שני הקווים, קו המצופים הישראלי וקו 23 הלבנוני, בנקודת החיבור ביניהם הוא בסך הכל כ-200 מטרים. זהו השטח שישראל לכאורה "הרוויחה" בכך שהתעקשה על קו המצופים בחמשת הקילומטרים, וזה גם מה שמוצג לציבור כ"הישג" הגדול של צוות המשא ומתן הישראלי. אך כאשר מציבים את הנקודות על המפה ומחשבים את גודל השטח ופריסתו, מתברר עד כמה זהו הישג עלוב: שטח המצולע הכלוא בין הקווים השונים עומד בחישוב גס סה"כ על כ-0.5 קילומטרים רבועים שהם כ-8% מסך השטח שכן נמסר במים הטריטוריאליים ללבנון (כ-6 קמ"ר).

האם זהו ההישג הביטחוני עליו מדברים במערכת?

וכל זה אפילו לא סופי, אלא נותר פתוח להמשך משא ומתן עתידי על גבול הקבע, זאת כחלק מהמחלוקת התלויה ועומדת על סימון "הקו הכחול" בין ישראל ולבנון ביבשה. ובלשון ההסכם בתרגום חופשי אך מדויק (המובאה המלאה להלן):

ובלי לפגוע בזכויות באשר לסטטוס של הגבול היבשתי. כדי לא לפגוע בזכויות באשר לסטטוס הגבול היבשתי, הגבול הימי לכיוון היבשה מהנקודה המזרחית ביותר [המופיעה בהסכם – נקודה בה נפגשת השבירה דרומה מקו המצופים עם קו 23, ג״א] בגבול הימי צפויה להיות מסומנת בהקשר, או בזמן כלשהו בעתיד לאחר שהצדדים יסיימו את סימון הגבול היבשתי. עד למועד שבו יסומן אזור זה, הצדדים מסכימים שהסטטוס קוו בקרבת החוף, לרבות לאורך קו המצופים הנוכחי, יישאר אותו הדבר. זאת על אף ההבדלים בעמדות המשפטיות בין הצדדים באזור זה, שנותרים לפי שעה לא מוכרעים ולא מסומנים.

ועל מה תהיינה מבוססות תביעות עתידיות של לבנון? כדי לעמוד על כך יש לחזור למסמך ההפקדה באו"ם בו פרטה לבנון את גרסתה באשר לגבול הרצוי בינה ובין "פלסטין" (כך במקור), ועל כך להלן.

השטח הטריטוריאלי שישראל מוסרת

כאמור, לאחר 5 ק"מ מסתיים כאמור קו המצופים והקו המוסכם יורד דרומה לקו 23 הלבנוני, שנתיבו מתואר על ידי שורה של נקודות בטבלת הקואורדינטות בהסכם בשורה מס׳ 3.

הקואורדינטות במסמך הלבנוני שהופקד באו"ם ב-2011. נקודות 20 עד 23 זהות למסומן בהסכם החדש
קואורדינטות בהסכם החדש ולצידן התרגום לנקודות כפי שהן מופיעות במסמך ההפקדה המקורי של לבנון

נקודות המתווה של הקו בחלק זה זהות בין שני המסמכים, ואין הבדל בין המתואר בהסכם החדש לבין המסמך שלבנון הפקידה באו"ם ב-2011 המתאר את דרישותיה. 

אז מהו גודל השטח הטריטוריאלי שעליו ישראל מוותרת?

רוחבו של המצולע הכלוא בנקודה המקסימלית הוא 565 מטרים, כך ששטח המצולע בקירוב הוא כשישה קילומטרים רבועים. שטח זה הינו שטח טריטוריאלי לכל דבר ועניין והוא כאמור נמסר ללבנונים.

על מה לא מסכימים? אי-בהירות בקביעת הנקודות

כאמור חלק מההסכם הוא למעשה ההסכמה על גבולות המחלוקת, דבר שישמש כנקודת מוצא לכל משא ומתן עתידי על הגבול בין המדינות. כאשר מניחים את כלל הנקודות על מפה, מסתבר שבנקודה הזאת ישנה רשלנות רבה שעלולה לעלות לנו ביוקר. הלכה למעשה – זו אמתלה לדרישה מרחיקה לכת אף דרומה יותר מקו 23 בקרבת החוף, וזאת בשל מיקומן של נקודות 18 ו-19. ההסבר להלן.

ההסכם עצמו מכיל רק ארבע נקודות ציון, ובשאר הנתונים הוא מפנה למסמכי ההפקדה של הצדדים באו"ם בנספחים. כאשר מציבים את הנקודות על מפה מתברר שהניסוחים אינם מדויקים עד כדי רשלנות. כך למשל נאמר בהסכם שנקודות 23-20 בקו הלבנוני המקורי מוחלפות בהסכם החדש בנקודות אחרות, בעוד שבדיקה שלהן על המפה מגלה שהן נמצאות באותו מקום בדיוק. האם מי שניסח את ההסכם לא בדק את הקורדינטות?

אבל הבעיות החמורות יותר צצות בעיקר בשטח שבו ישראל רואה את "ההישג" שלה. קו 5 הקילומטרים מהחוף. 

הנקודות על הקו הלבנוני הרלוונטיות לחלק זה הן נקודות 18 ו-19. הן מסמנות את מתווה הדרישה הלבנונית בשטח זה. אז מה דורשים הלבנונים?

נקודה 18 אמורה להיות נקודת ההתחלה של הקו בחוף. כך היא מופיעה במפה המרושלת אותה הגישו הלבנונים כנספח למסמכי ההפקדה ב- -2011:

אולם בניגוד לציור, הנחת הקואורדינטות המדויקות שלה במפה מעלה כי היא נמצאת בתוך המים, כ-60 מטרים מקו החוף, וכ-40 מטרים מדרום לקו המצופים. 

חמור מכך מצבה של ישראל בנקודה 19 המצויה כ-700 מטרים(!) מדרום לקו המצופים:

כלומר הדרישה הלבנונית לקו הגבול, דרישה המקבלת לגיטימציה כעת בדמות הסכמה על מה לא מסכימים, היא רדיקלית בהרבה ממה שמכונה קו 23 שהפך כבסיס להסכם הנוכחי. היות ואפילו קו המצופים נותר פתוח לדיון, למעשה ישראל מסכימה לכך שבעתיד נדון על מצולע טריטוריאלי בשטח גדול הרבה יותר – למעלה מפי שניים מהשטח הכלוא כעת, כלומר מעל ל-1 קמ"ר, וחמור מכך – ירידה דרומה של כ-700 מטרים מקו המצופים במקומו כיום.

הנה לשון מכתב ההפקדה שצפויה לספק לבנון, כנספח להסכם (ההדגשות שלי, ג"א):

The points labeled 20, 21, 22, and 23 in such previous deposit are superseded; all other labeled points remain valid. The parties to the Exchange of Letters have agreed that it establishes a permanent and equitable resolution of their maritime dispute.

כאמור המצב הוא בדיוק הפוך. נקודות 23-20 בהסכם ובנספח הלבנוני זהות לחלוטין בעוד שהנקודות האחרות ש"נותרות בתוקף" למעשה אינן בתוקף כלל כי הן הרי חורגות מאוד הן מקו המצופים הישראלי והן מקו 23 הלבנוני.

הרשלנות במקרה הזה עלולה להוביל לתוצאות חמורות מאוד כאשר יגיע שלב המשא ומתן הסופי בין המדינות או כאשר הלבנונים יחליטו להציף את הסוגיה באופן חד-צדדי.

ראוי לישראל לתקן או לכל הפחות להביע הסתייגות מהנקודות הללו בטרם חתימה על ההסכם, למשל – להתעקש על כך שהניסוח "remain valid" יוחלף ב-"remain disputed" ואף למעלה מכך: לדרוש את הורדתה מן הפרק לחלוטין של נקודה 19, הממוקמת כאמור 700 מטרים מדרום לקו המצופים.

סיכום

אין ספק כי נמסרו שטחים טריטוריאליים וכי נעשו ניסיונות שונים להסוות, להקטין ולהסיט את הדיון מנקודה זו בתחבולות שונות. פריסת הקווים וניתוח השטחים מעלה כי "ההישג" בשמירת הסטטוס-קוו בקו המצופים לא רק זמני, ולבנון מתעקשת לסייג ולשמר את הנקודה במחלוקת, אלא גם מעיד רבות על ההבדל בין הצדדים: לבנון מתעקשת על קוצו של יוד בדמות 0.5 קמ"ר, ואילו ישראל מציגה את השמירה על השטח, שהוא פחות מעשירית בשטחו בהשוואה לשטח שנמסר במים הטריטוראליים –כהישג. 

באשר להעדר הבהירות בסימון נקודות – הלוואי ונתבדה, הלוואי וישנם הסברים אלטרנטיביים, אך אם אין כאלו, הרי שמדובר במחדל משמעותי בניסוחי ההסכם , מחדל שייתכן והמקור לו הוא החיפזון בו שינתה ישראל עמדות וסיימה את השיחות כאשר ראש המשא ומתן ואנשי צוות נוספים כבר אינם בצוות. אם אכן כך הדבר, נקודות 18 ו-19 הן קצה החוט העתיד לפרום את הסטטוס-קוו בקו המצופים שישראל כה גאה בו.

הערה לגבי שיטות המדידה והדיוק

כלל החוזים מבוססים על דאטום WGS84 והדבר מפורט בכתובים מכלל התקופות. הקואורדינטות כתובות משמאל לימין כערכי "צפון" (N) ומזרח (E) לפי הסדר הבא: מעלות (זוג הערכים הראשון), דקות (הערך השני) ושניות (הערך השלישי) המופיעות גם עם ספרות לאחר הנקודה. רמת הדיוק התיאורטית של קואורדינטות כאלו גבוהה מאד. השימוש במפות גוגל (הפועל לפי הסטנדרט האמור) מניח חוסר דיוק מסוים, שאינו פוגע במסקנות לפיהן נקודות 18 ו-19 מצויות באופן ברור מתחת לקו 23, עשרות ומאות מטרים בהתאמה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

43 תגובות למאמר

  1. יש פה התעכבות גדולה על העובדה שקיבלנו רק 0.5 קמ״ר תמורת 6 קמ״ר.
    אבל אפילו אם השטח היה אחד לאחד, לא דומה ים ריק (ואפילו ליד החוף) לים עם גז. השווי הוא שונה לחלוטין.

    1. האחראי לאסון הוא יאיר לפיד, האיש שבממשלתו יושב אהובך עבאס. בהצלחה עם השניים האלה.

    2. מזכיר את ההסכם עם ירדן.
      "סמוך עלי" נשאר כמו שהיה.ההסטוריה חוזרת ומי שיזכה לחיות יצםה בה

  2. מאוחר מדי. ההסכם כבר נחתם. הירושה שהותיר לנו סמוטריץ. התחיה הורישה לנו את הסכם אוסלו וסמוטריץ את הסכם לבנון. ואנחנו צועדים גם בבחירות האלו תמימים ועיוורים טרף קל לשמאל

    1. א.אמנם מאוחר מדי להסכם הזה אבל עדיין אפשר וחשוב לפרסם כדי שהלקחים ילמדו והעם יצביע יותר חכם בבחירות הקרובות.
      ב.להתקיף את סמוטריץ' זו התקפת הקורבן(חוץ מזה שהוא צדק, לא מדובר על שותפים שאפשר לבנות איתם משהו יציב) מי שהורישו לנו את ההסכם הזה הם בנט, ליברמן, סער וגנץ ה'ימנים'. נקווה ששקד(שלוקחת אל מתחת לאחוז החסימה את המנדטים הקריטיים) לא תוריש לנו ירושה דומה בממשלה הבאה.

    2. לדוד. זו התפיסה שלך. לדעתי האחראי לאסון באמת כלומר האבא של הכשלון הוא סמוטריץ. כשם שהתחייה אמנם בעקיפין אחראית לאסון אוסלו. עבאס יציב מאד. הימין היה צריך רק 2 מרע"מ יציבים כדי לקיים ממשלה. תחשוב, עם ממשלה ימנית הנעזרת ברע"מ לא היה לנו היום אסון הסכם לבנון. איזה מחיר עם ישראל וארץ ישראל משלמים בגלל היהירות הבלתי נסבלת של סמוטריץ?

      אנחנו לא רוצים פרס ניחומים. אנחנו רוצים לשלוט ולמנוע אסונות נוספים.

    3. יובל, יכול להיות שאם יותר נשים היו לובשות רעלה היו פחות מקרי אונס, אבל ברור שה'יהירות' של עמידה על עקרונות החופש שלה היא לא מה שצריך לוותר עליו אלא ההתנהלות של האנסים שגרמה לה לשקול אפשרות של התכסות מלכתחילה.
      כך יתכן שאם סמוטריץ' היה מתפשר על רע"מ היה נמנע ההסכם הזה (ועוד כמה דברים) אבל לא ה'יהירות' של סמוטריץ' צריכה להיות מותקפת אלא הטהרנות של בנט וסער, שכמו 'התחיה' בזמנו, החליטו לפצל את הגוש בשם טהרנות וכך חיזקו את המחנה היריב ואילצו את הימין לשקול שותפים תומכי טרור מהקצה הרחוק ביותר של המפה הפוליטית מלכתחילה.

    4. לדוד. לא הבנתי את משל הרעלה אבל אין זה משנה. לולא היהירות של סמוטריץ שהכתיב לנתניהו את התנאים עם מי להקים קואליציה לא היה לנו היום הסכם לבנון ועוד דברים כמו שאתה עצמך כותב,
      מה זה קשור לבנט? בנט הסכים להצטרף לקואליצית נתניהו רע"מ סמוטריץ אלא אם אתה חושב שבנט בכל מקרה לא היה מצטרף ובנקודה הזאת אנחנו נהיה חלוקים. אז לא בנט הכשיל ובוודאי לא טהרנות בנט אלא סמוטריץ.

      סער בוודאי לא קשור לעניין, הוא לא רוצה לשבת עם נתניהו, זה עניינו ואף אחד לא יכול להכריח אותו. הוא בכלל לא אופציה. אבל רע"מ היו מוכנים לראשותו של נתניהו הם לא פסלו את נתניהו וגם לא אגב את בן גביר, וכך גם בנט, אז מי שהכשיל זה סמוטריץ.

      בהחלט אתה יכול לומר שסמוטריץ לא מוכן שגם עבאס יהיה חלק מהקואליציה בשום תנאי ובכל מחיר וזו זכותו, אני רק מצביע על המחיר. סער בכלל לא רלוונטי לנושא, הוא לא אופציה. מי שלא רוצה את נתניהו לא רלוונטי לשיח הזה. רלוונטי רק אלה הרוצים או מוכנים לנתניהו, סמוטריץ חושב שזכותו להתבונן מסביב ולראות מי עוד תומך בנתניהו . הוא אינו מסתפק בתמיכתו בנתניהו ואין הוא מוכן לומר כלפי כל תומך אחר ברוך הבא, למרות שנתניהו רוצה בו.

    5. בוט יקר, שוב אתה ממציא איש קש חלש ביותר ואז מתווכח עם עצמך. מכיוון שהתסריט שאתה מציג אינו ריאלי בשום מצב חוץ מאשר במוחך הקודח, כל שאר הספינים שאתה שופך פה לא רק שאינם רלוונטיים לדבר אלא פשוט שקרים גסים שהם מבוי דמגוגי סתום.
      זה כשל לוגי מביך ובעיקר נורא משעמם. אופייני לאדם שמצביע לשמאל\עבאס.

    6. יהיר לפיד משקר במצח נחושה. הוא לא מקצועי והוא מופקר. ככה הוא עשה עם המורים והמתמחים. מינה מקורבים לתפקידים בלי להתבלבל. ואומר שהוא ממשלת שינוי. איך הוא מצליח לאסוף מנדטים? לא יודע. יהיר לפיד מסוכן. מאוד מסוכן.

    7. מסתבר שישראל לדורותיה לא ידעה לנהל מו"מ עם שכנותיה,כך נשארנו תקועים עם עזה בהסכם עם המצרים ,כך נשארנו תקועים עם רשות פלסטינית בגדה וכך הסכם הכניעה בלבנון.חבל שלא משתפים אנשים בלתי תלויים עם נסיון מוכח וטוב בניהול משאים ומתנים ומשאירים החלטות הסטוריות בידי פוליטיקאים בעלי אינטרסים זרים.

    8. הכל הפיך.
      הטעות שלנו בימין היא שהשמאל מגיע לשילטון בטעות, מספיק בחצי שנה לחרב הכל, ואנחנו אחר כך כמו פראיירים מקבלים בשתיקה את רוע הגזירה.
      יש מספיק טיעונים חוקיים ואחרים כדי לבטל את ההסכם.
      שום דבר לא מאוחר מדי

  3. האם לפיד ירוויח מכך מיליונים דרך הטיולים הפרטים שלו בצרפת – האם מכר אותנו כדי להתעשר , השמאל רוצה מדינה עניה ונחשלת מחלק כספים לערבים ללא םיקוח , רצה להשאיר את הגז באדמה , מוסר ללבנונים אוצרות טבע , וכעת מנסה גם לעזתים , השמאל כוחניים אלימים בתחפשות שה תמים .

  4. זה לא יקרה עם אחר כי את\ה הבוט היחיד שמפיץ\ה את ההזיות המופרכות והשקריות האלו, בשירות לפיד והשמאל.
    ואם זה לא נעים לך, מוזמן\ת לעבור ולהפיץ את משנתך על דפי פמפלט 'הארץ', שם בוודאי תתקבל\י בברכה.

  5. אם לי היה קשה להתרכז איך יאיר התרכז?………….מה הפלא שרצה מהר מהר מהר לחתום ולהתפטר מהשטח??

  6. חברים יקרים לא מאוחר גם לאחר שחתמו וזה כיוון שקיימים המון הסכמים במזרח התיכון שנחתמו ולא קוימו כמו הסכם שקבע דירגו היא חלק מישראל וכמו ההסכם שילמנו עם חיזבאללה שלא לירות על כפרים וחיזבלה ירה מתוך כפרים ץ כל מה שצריך זה להכריז שההסכם לא מחייב אותנו ונעשה ללא סמכות ואנחנו רואים בו כבטל וקיום כל הסכם כולל הסכם עתידי רק בתנאי שחיזבאללה יפורק מנשקו ויוסגר לישראל ועוד תנאים בלתי אפשריים ואזפשןט לכבוש חזרה את השטח ואפילו יותר את כל החוף והשטח היבשתי עד בירות ויותר אנחנו חזקים יכולים לעשות מה בא לנו ולא צריכים ללכת לפי האינטרסים אל ארהב צרפת וארופה שמה בכלל אכפת לי שלא יהיה גזלנאצים שהרגו שש מיליון מאיתנו כולי תקווה שביבי יבטל את ההסכם העלוב הזה . ושיר לפיד גנץ ובנט יקבלו עונשי מוות. וישפטו על בגידה שחתמו על כזה הסכם

  7. כמו שחשבנו וחששנו והסריח למרחוק – יהודים משלמים לפריץ האמריקאקי ולמחבל המוסלמי השיעי כדי שלא יפגעו בנו.יצאנו ועזבנו את הגלות,אבל הגלות לא יצאה ולא עזבה אותנו.יאיר יכול לחלל בחליל,רמאי לא יכול לשכנע אותי.בנט התעורר היום ולאחר שהסכים להסכם הוא מלין שמכתב האמריקאקי הנלויה שיקרי ילא יכובד על ידי כותביו כמו מכתבו של הנשיא אייזנהאור שחתם על מכתב התחייבות להקים ארמדה שתעשה בלוקדה על מצרים אם היא לא תכבד את התחייבויותיה לאחר נסיגת ישראל מסיני בתום מלחמת סיני ב1957. 10 שנים לאחר מכן במאי 1967 מתרוצץ שר החוץ אבא אבן במסדרונות ובמרתפי הסטייט דיפארטמנט בחיפושים אחרי מכתבו של אייזנהאור.לא מצאו אותו כמובן וישראל יצאה למלחמה הכי מיצדקת אחרי מלחמת השחרור.זה יקרה גם בענין הזה.החרדה של הבכירק'ס של מערכת הבטחון לחסו את נאסראללה סמקום מחבואו ידוע ומוכר לנו מזה שנים,מזיקה לנו וגורמת למימשל להשתטות.

  8. ראש ממשלת המעבר לפידיוט החלול שלא עבר אפילו פעם אחת על ההסכמים, חתם בתקווה שההסכם הגרוע למדינת ישראל ירשם כהשג שלו,

  9. ראש ממשלת המעבר לפידיוט החלול שלא עבר אפילו פעם אחת על ההסכמים, חתם בתקווה שההסכם הגרוע למדינת ישראל ירשם בספרי ההסטוריה של המדינה.
    לצערנו התקשורת השמאלנית שמהללת אותו ובג"צ שמקדם אגנדות רק מהצד השמאלי שם חותמת הכשר למהלך גרוע כלכלית וביטחונית למדינת ישראל.

  10. לפיד לא מפסיק לעשות נזקים לישראל. ציית בקפדנות לביידן הפרוגרסיבי מבלי להבין את ההשלכות, בהצלחה לבנימין נתניהו

  11. מו״מ כושל שלנו מול הצד השני

    איפה נאמר ? באיזה ערוץ תקשורת מדגישים הסכם גרוע זה?
    כשלנו

  12. לפיד רצה לשחק במגרש של גדולים. המדינה תשלם ובגדול והכל תרגיל בחירות.

  13. הסכם כושל ובלתי אמיתי מול מדינת אויב. ממשלת חלם ובלתי מקצועיים. "מכרו" בחינם את המדינה

  14. היום הזה יזכר לדראון עולם. לפיד מכר את המדינה בשביל תמונה

  15. ביזיון
    ביזיון
    בושה
    יאיר מכרת אותנו לנסראללה בנזיד עדשים

  16. להעמיד את לפיד לדין ואת כל המעורבים במידה וההסכם יתברר כלא חוקי. כמו כן גם אם יגרום נזק והפסדים לישראל.

  17. ביקצור עבדו עלנו ממשלת מעבר שיש אישור לעשות הכל בלי שום מגבלה לפיד רצה הסכם הסטורי ותירו על הכל ולפי הכתבה עש אופציה בהמשך לוותר עוד.

  18. יאיר לפיד בא להרוס את המדינה ולחמוס את העם היהודי נקודה!!!. רשע!

  19. השיקול הכלכלי העתידי חשוב, אבל השיקול הביטחוני העתידי, עולה עליו.הסכם שניתן תםרש אותו באופנים שונים, אינו שווה את הדפים והמפות עליהם הוא מסתמך. את "הריבונות" ניתן לממש רק עי" קביעת עובדות השנויות במחלוקת, מב שעלול להוביל למעשי איבה שסופם מלחמה אזורית, שבה מדינת ישראל תנצח, אבל תינזק.

    1. להפך, השיקול הכלכלי והשיקול המדיני(האם ישראל נתפסת כחזקה או כחלשה וקלה לקיפול) חשוב יותר מהנזק הבטחוני.
      בתחום הבטחון, אפשר לסמוך שאם המצב ידרדר אז רוב השמאל ישכחו לפתע שהם שמאל ויהפכו לימנים ואז יהיה כוח משמעותי שילחם לתיקון ומזעור נזקים. זו הסיבה שבמלחמות אנחנו דווקא די טובים.
      אבל בתחומים האחרים, השמאל לא עוצר באדום ולא מוכן להכות על חטא. ולכן יהיה קשה בהרבה לתקן.
      חסד עשה עמנו אלוקים שמנהיג המרכז גנץ הוא רמטכ"ל לשעבר שמאוהב במשרד הבטחון, משרד שיחסית קל לוותר עליו לשמאל המתון והציוני(אם חס וחלילה נדרש לכמה ח"כים מהמרכז לצורך הקמת קואליציה).

  20. הטוב יצנח וינסה לתקן את הטעויות שעשו ועושה לפיד חקווה שזה בר תיקון…
    אני אוהב את לפיד כקריין שעשועון בטלוויזיה אבל הוא רחוק מלהיות מנהיג ולא מגיע
    לציפורן של ביבי המלך … אין לנו מנהיג שיכול להשתוות אליו למרות הטעויות בהתנחלויות בנגב ועוד כל מיני.. אין יותר מושלם ממנו למרות שכל אדם שוגה חייבים לראות את הטוב שעשה וזה מתגמד לעומת הטעויות אין על ביבי בכל המדינה חייבים לתת לו את המנדט!!!

  21. הכניעה היא רק משתי סיבות! 1.לפיד נכנע לאיומי הטרור של נסארללה.
    2. הוא לא היה עושה הסכם בשום אופן אם היה יודע שהחתימה תהיה אחרי הבחירות! תמורת נזיד עדשים של כמה מנדטים הוא מסר נכסים לאומיים לארגון טרור.

  22. שמעתם את בנט הבקר "שמכתב הערבויות האמריקני לא שווה כלום"בדיוק כמו המחליף הלפידיוט שלו ,שלא שווה כלום.

  23. "לבנון": לבן רימה את יעקב בבנות זוג(רחל ולאה) ובצאן (עקודים נקודים וברודים), עד שברח חזרה לארץ כנען ,לפני היותה ארץ ישראל.

  24. או שלפיד עצלן שלא קרא בכלל את ההסכם, או שהוא טיפש שלא מבין על מה חתם.
    שתי האפשרויות מזעזעות במידה שווה

  25. לפיד מכר אותנו כמו שגולדה מאיר מכרה אותנו לאמריקאים במלחמת יום כיפור,מה החיפזון לאשר תוכנית כזאת עם השלכה לדורות רבים הבאים עלינו? יום עצוב לישראל,יום עצוב לדמוקרטיה,יום עצוב בלשון המעטה לבנט שלא נתן ווטו,מי עדיין מאמין לך?

  26. להמחשת השטח הנמסר. 864 קמר כ 13 פעמים שטח העיר חיפה.

  27. על פי החוק שחוקק ב 2011 אין סמכות לשום ממשלה למסור שטחים מישראל למדינה אחרת אלא בתמיכת 80 חברי כנסת לפחות או לחילופין במשאל עם שעם ישראל יחליט בעצמו אם הוא מוכן לתת במתנה שטחים אלו לכן אין להסכם כל תוקף חוקי והוא יתבטל בעזרת הממשלה הבאה שתקום בעזרת השם ..ממשלה ימנית חזקה .שתמנע בהלה מחיזבאללה או מכל אויב אחר