בית הקלפים של תיק 4000 ממשיך להתמוטט

שני עדים בכירים ומעורים בחומר השמיעו טענות הסותרות את כתב האישום, יחד עם האשמות קשות על אופן ניהול החקירה

התובעות תירוש ובן ארי | צילום מסך

ככל שנמשכים הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, ממשיך כתב האישום להתערער. השבוע היו אלו שני עדי תביעה בכירים שהגיעו לבית המשפט נחושים לומר את האמת, אמת שעומדת בסתירה חזיתית לסעיפים רבים המופיעים בכתב האישום.

מתוך 133 הסעיפים המתייחסים לפרשת 4000, 49 נוגעים לתמורה כביכול שנתן בנימין נתניהו לבעלי בזק, שאול אלוביץ', בעבור "היענות חריגה" לדרישות סיקור באתר וואלה. מתוכם, 18 סעיפים מתארים את עיסקת בזק-יורוקום (שבטעות קרויה מיזוג בזק-יס) שאושרה ביוני 2015. העדים שהגיעו השבוע נשאלו רבות על העסקה והליך אישורה, ותשובותיהם בוודאי היו ערבות לאוזני נתניהו מנכ"ל משרדו שלמה פילבר.

מימון שמילה כיהן לכל אורך התקופה (ועדיין מכהן) כסמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת ובחלק מהתקופה שימש גם מנכ"ל בפועל. ד"ר יפעת בן חי-שגב כיהנה כיושבת ראש מועצת הכבלים והלוויין במשך ארבע שנים, החל מספטמבר 2014.

עדותם העלתה שני קווים מקבילים. הקו הראשון הוא טענות מהותיות הסותרות חזיתית את כתב האישום ומספקות עדות מזכה לנתניהו. הקו השני והחשוב לא פחות הוא טענות (שנשמעו כבר מפי עדים קודמים) על הטעיה והטיה מכוונות מצד החוקרים (שפעלו בהנחיית הפרקליטים כמובן) ועל ראיית המנהרה המערכתית שהובילה לכתב האישום.

נתחיל בעדות שמילה. הוא דיבר על שיתוף פעולה מצוין ופורה עם שלמה פילבר. לגבי עסקת מיזוג בזק-יס, שמילה אמר כי היה שלם לחלוטין עם ההחלטה ולא ראה שום בעיה בהעברתה ללא תנאים מגבילים. מדובר בגורם מקצועי שאין לחשוד בו בשיקולים זרים והדבר מאיין חלק גדול מכתב האישום.

שמילה התייחס גם ליתר סעיפי האישום בתמורה, לפיהם פילבר בהנחיית נתניהו היטיב עם בזק בנושאים כמו הרפורמה הסיטונאית בטלפוניה, ביטול ההפרדה המבנית, והשימוש בתשתיות הפסיביות של בזק על ידי מתחריה. לא ניכנס לכל הסוגיות המורכבות ונסתפק בכך ששמילה אישר כי בתור גורם מקצועי תמך ברוב צעדיו של פילבר:

 פילבר הוא איש שונה יותר ממה שהכרתי, הוא איש של שותפות והרבה פחות כוח ורגולציה. התפיסה שלו היא ללכת ביחד, שהחברות הן לא אויב ואני מסכים עם זה, חשוב לו לא ללכת מכות, עדיף יד ביד ולהביא תוצאות טובות לצרכן. זו היתה תפיסתו ולא רק עם בזק אלא עם פרטנר, סלקום והוט. זה היה עם כולם"

לשאלת השופט ברעם האם התנהלות זו הייתה גורפת לגבי כל החברות, שמילה השיב בחיוב, כמובן בניגוד לכתב האישום המדבר אך ורק על "הטבות לבזק". עוד העיד שמילה על הקנסות העצומים שהטיל פילבר על בזק לאחר שהחברה התעכבה במימוש הרפורמות.

באוקטובר 2016 הציג פילבר לשר צחי הנגבי (נתניהו כבר לא היה מעורב כלל בענייני בזק) מסמך מדיניות מקיף בנוגע להאצת התשתיות (סיבים אופטיים) בעזרת השקעה של חברות בזק והוט, ובתמורה לוויתורים רגולטוריים.

התביעה ניסתה, בעזרת יועמ"ש משרד התקשורת דאז דנה נויפלד, להציג את המסמך ככזה ש"הפתיע" את הנהלת המשרד והגורמים המקצועיים. נטען כי הוא נכתב על ידי פילבר, בסיוע עוזרתו עדי כהאן גונן וללא שיתוף הנהלת המשרד. שמילה העיד על דיונים רבים במהלך שנת 2016 שקדמו להוצאת המסמך. להלן התמליל מהדיון, בתשובה לשאלותיו של עורך דינו של אלוביץ', ז'ק חן (כפי שהביא אלי ציפורי):

ש. אתה אומר שמה שהפתיע אותי זה שפילבר כתב את המסמך ולא אחד מהעובדים, אבל אמרת שאין במסמך הפתעות גדולות. כלומר, נושא המכתב לא הפתיע אותך, מה שהפתיע אותך שפילבר כתב בעצמו.

ת. כן.

ש. בזמן אמת התגובה הראשונית שלך למסמך ההמלצה לשר היתה זאת, מציג לך. אתה אומר שהמסמך טוב, ממצה ומגדיר את השינוי כיוון שנדרש לבצע במדיניות. ולמטה אתה מוסיף שאני מניח שיידרש עוד סבב נוסף. כלומר, צריך לעבוד עליו, אבל אמרת שהמסמך ממצה.

ת. כן.

לגבי התנהלות חוקרי המשטרה כלפיו, שמילה לא חסך במילים. כבר בשלהי החקירה הראשית הוא נתן את הכיוון (שהורחב בחקירה הנגדית):

הרגשתי כאחרון העבריינים, הכניסו אותי 11 שעות ,הרגשה שלא נוחה, ככה לא חוקרים עדים, הפלאפון שלי לא איתי, לא יכול לעיין איתי, זה היה ברשות ני"ע. הרגשתי שהטעו אותי בחקירות, הרגשתי מתוסכל, ושלחתי לו 5 מיילים שמסבירים מה שהיה. הובילו אותי לא נכון. זה קומם אותי, זה הרגיז אותי, התלבטתי לשלוח את זה ליועץ המשפטי לממשלה"

בחקירה הנגדית הוא פירט:

יצאתי מהחקירה בכעס, במועקה, רציתי להעמיד את הדברים על דיוקם. כל האישור הזה הוצא ע"י כל הצוות המקצועי. התחושה בחקירה היתה של לחפש מישהו, לחפש את הראש של נתניהו…
אני יודע שמדובר בתרגילי חקירה אבל יש גבול גם לתרגילי חקירה, כי בסוף הם עלולים לגרום לך לא להגיד את האמת…

אני שומר את כל המסמכים עד היום. עברתי על כל המסמכים. זה הרגיש לי לא טוב, התחלתי לבדוק, וראיתי שהחוקר ממש הטעה אותי בחקירה, שלחתי לו מיילים בצורה מסודרת ואמרתי לו שהוא הטעה. הוא אמר לי שהוא קיבל וזה טופל"

אלו דברים חמורים המעידים על חקירה מגמתית וחסרת רסן, תוך הטעית העד. השיא היה כאשר בהשלמת החקירה בראשית 2019, לאחר שהמשטרה כבר העבירה את המלצותיה לפרקליטות.

בהנחיית הפרקליטות ניסו החוקרים להפיל את שמילה בפח תוך הצגת טיוטת מייל שלכאורה נשלחה אליו על ידי המחלקה המשפטית של משרד התקשורת. הם כנראה קיוו שיודה בכך שהוא ונתניהו השמיטו במכוון סעיף חשוב מאישור עסקת בזק-יס. כאשר שב הביתה גילה שמילה שהמייל מעולם לא הגיע אליו. לשאלת עו"ד בן צור, סנגורו של נתניהו, הוא אישר כי הטענה שנתניהו השמיט סעיף מהאישור היא "קשקוש".

בימים שלישי ורביעי השבוע העידה ד"ר יפעת בן חי-שגב, אשר הייתה מעורבת מתוקף תפקידה בהמלצה החשובה של מועצת הכבלים והלווין על אישור עיסקת בזק-יס.

היא העידה כי במשך שמונה חודשים עיכב המנכ"ל הקודם של משרד התקשורת, אבי ברגר, את התנעת התהליך במועצה מסיבות לא ענייניות (לא רצה להעניק "הטבות" לבזק, למרות שהבקשה הייתה בכלל של חברת יס) ולדעתה מדובר בהפרת חוק. משהתלוננה התובעת, יהודית תירוש, כי לא ציינה את הדברים בריענון העד, זרקה בן חי-שגב את הפצצה לפיה לא אמרה זאת מכיוון שאין לה אמון במערכת.

כבר בנקודה זו ביקשה התובעת (רק חצי שעה לתוך הדיון) להכריז על העדה כעדה עוינת. בית המשפט דחה זאת והתיר לתובעת לחקור את העדה בחקירה נגדית, אך גם במהלכה נתקלה תירוש בעדה אינטליגנטית, סמכותית וממוסמכת.

בן חי-שגב ציינה כי כל החלטות המועצה היו מקצועיות וענייניות. מעבר למכתב ההתנעה, שיצא במרץ 2015 (כלומר חודשיים וחצי בטרם הגיע פילבר) ועליו חתום נתניהו בתוקף סמכותו כשר תקשורת ולאחר שהמכתב אושר על ידי כל דרגי המקצוע, לא דיבר איתה נתניהו כלל על עיסקת המיזוג.

לגבי מעורבות פילבר, אשר נכנס לתפקיד ב-7.6.2015, היא ציינה כי משרד התקשורת, שאמור היה מנהלתית לבחור יועץ כלכלי למועצה, התעכב במינוי. לטענתה, כל פעילותו של פילבר נועדה לזרז את שמילה, שישב בראש ועדת המכרזים, לבחור את היועץ הכלכלי, וזאת כדי לעמוד בלוח הזמנים של תשעים יום מרגע שהוצא מכתב ההתנעה (כאמור, טרם הגעתו של פילבר).

בדומה לשמילה, גם בן חי-שגב לא חסכה באמירות קשות על החוקרים:

החקירה שלי היתה חובבנית, רשלנית ומגמתית תוך כדי הטלת מורא ופחד בתנאים לא אנושיים שצריכים להטריד כל אזרח בישראל, זה דברים של הטעיה בחקירה, וזה מתועד, שביקשתי את הזכות לעיין במסמכים, אני נתקלתי בסירוב מוחלט"

ועוד הוסיפה:

ואז חזרתי למסמכים, אבל הם לא באמת הצליחו למחוק לי את הזיכרון למרות הגזלייטינג (מניפולציות מחשבתיות) שהם עשו לי"

קשה להפריז בחומרת דברי שני העדים, פקידים בכירים ובעלי ניסיון רב. הם מעידים במרומז, ולעיתים אף במישרין, על ראיית מנהרה מכוונת שכל מטרתה הייתה להפליל ראש ממשלה מכהן.

לפני כשנה כתבתי מאמר ארוך באתר זה המתאר כיצד נערכה ההפיכה השלטונית בכלים משפטיים ותקשורתיים. מאז עולים וצפים פרטים רבים שרק מאששים ומרחיבים את הטענה. דברים אלו מחייבים בדיקה מעמיקה על מנת לברר כיצד נגררה ישראל למבוך משפט האלפים שגרם כל כך הרבה נזקים חברתיים, כלכליים ואפילו ביטחוניים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. מר קוברסקי, ומה המסקנה ממה שנראה כמו קריסת תיק תקדימי?
    ————————————————

    לדעתי המסקנה המתבקשת היא כי פקידים ממשלתיים בפרקליטות המדינה וחקירות במשטרה תעדפו מאות מיליוני ש"ח של משאבים באופן ישיר על פני עשור. כמדומני ננקב המספר 1,000 שוטרים שעסקו בתיקים הללו ועוד עשרות פרקליטים משך כ- 10 שנים.

    פועל יוצא של זה היא חוסר משילות רבתי של משטרת ישראל.

    אם המשטרה משקיעה מערכי ענק ברגולציה כשישראל אינה מדינה מושחתת אין לה משאבים על מנת להחזיק מספיק יחידות יס"מ ומג"ב. אין לה די חוקרים לדברים לא חשובים כמו סחיטה באיומים ופרוטקשיין, נזק וגניבות חקלאיות, גניבת כלי רכב, שמירה על הסדר הצבורי.

    כל מי שמחדש את רישיון הרכב בימים אלו מגלה כי יש עליה של כ- 20% במחיר הבטוח – זה קורה בגלל עלייה עצומה בגניבות הרכב בשנה האחרונה.

    את גניבות הרכב, הפריצה לבתים, ביריונות לשמה כולנו מכירים. את הרמה הנמוכה של השירות לאזרח כולנו מכירים. רבים אפילו לא טורחים להגיע ולהתלונן אלא אם הבטוח מבקש פתק מהמשטרה. את חוסר היכולת להגן על יהודים בפרעות שהיו ברמלה ולוד כולנו ראינו.

    משטרת ישראל לא מצליחה למלא את השורות בגין התפטרות של אלפי שוטרים בשנה.

    שום ארגון בו יש עזיבה רבתי, לא מצליח לתת שירות סביר ללקוחותיו – לא היה מגיע לשלב בו הדירקטוריון היה דורש הדחה של הצמרת.

    אם ניקח את הציטוט של אלי ציפורי על מאות התקנים בחטיבת הדוברות של המשטרה. ואת גודל המפקדות וכמות בעלי הדרגות הבכירות אל מול חוסר האמצעים היכן שדרושים להם ברמת התחנה. להבנתי, המסקנה המתבקשת היא שיש לבצע שנוי עומק במשטרה ובפרקליטות.

    ולכן, המסקנה המתבקשת שהן שר המשפטים והן השר לבטחון לאומי צריכים ביומם הראשון בתפקיד להפרד ממאות פרקליטים ומעשרות קצינים בדרגות הבכירות ביותר. הטרלול כמו מה שניכר מכתבתך זו אבל גם הקודמות לה נראה כמו שמוש בכח המשרה לטובת יעדים שלא ברורים לי מי החליט ומה התעדוף. האם ברמת מדינת ישראל הראש של ביבי יותר חשוב מהצלת חיים של עשרות יהודים בפרעות שהיו בזמן מלחמה ברמלה ולוד? אולי הראש של ביבי יותר חשוב מעשרות אלפי המכוניות שהמשטרה לא מנעה השנה (את משחטות הרכב ביו"ש מכירים בשמות וגם את מי שמפעיל את המשחטות הללו). אולי מהראש של ביבי יותר חשוב מנזק לחקלאים, בניינים ורכוש בשיטת הגזל ו \ או דרישת פרוטקשיין?

    לי אין ספק שיש צורך מיידי בשנוי מדיניות מהקצה אל הקצה ולצורך כך יש להביא אנשים עם נקודת מבט אחרת אל צמרת המשטרה והפרקליטות.

  2. צריך דמיון עשיר כדי לחשוב שתיק 4000 קורס, ולך יש מזה בשפע.
    אני מעדיפה את הפרשנות של ברוך קרא, אמנון אברמוביץ' ורביב דרוקר, (חפש את הטור המצויין שהוא כתב בנושא).

    1. תגובה מנומקת לעילא, כנהוג בקרב עדות השמאל.
      מה לא נכון במתואר? הכותב מביא את דברי העדים עצמם ואת פרשנותם שלהם, לא את שלו. אגב, גם דרוקר עצמו אחרי עדות פילבר הודה שהעדות פגעה קשות בכתב האישום.
      איש מאלה שפירטת לא כתב דבר בעניין לאחר העדות של שמילא ובן חי-שגב.כנראה שדווקא הדמיון שלך עובד שעות נוספות.

    2. את מה זה מוזרה, מביאים לך עובדות ואת מעדיפה פרשנות.

    3. אמנון אברמוביץ' הודה במפורש בערוץ 12 שאין סיכוי להרשיע את ביבי בסעיף השוחד שבתיק 4000 אלא רק בסעיף הפרת אמונים. סעיף הפרת אמונים, כידוע, כוללני ומעורפל וניתן לפרשנות לפי עמדתו של הפרשן.

    4. פרקליטות המדינה ובראשם מנדלבליט, שי ניצן, ליאת בן ארי, יהודית תירוש פלוס 25 פרקליטים החתומים על כתב האישום, פלוס חוקרי להב 433 קציני משטרה בכירים בראשם המפכ״ל אל שייך הולכים להסתבך באופן קשה ביותר.

    5. מצטרף לתגובת ES שמתחילה ב "תגובה מנומקת לעילא…". כל כך אופייני ל"מגזר"

    6. מתאים לך מה שלא הורס לך את הראיה
      אלו עובדות שעולות במשפט שאין להתכחש להם ואי אפשר להעלימם נעשתה הפיכה שלטונית ומעורבים בה גורמים רבים שצריך לנקות מהמרחב כי הם הורסים את המדינה ויפה דקה קודם

  3. כל בר סמכא בענייני משפט וכל מי שזכויות אדם יקרות לו היה צריך להזדעק.
    איפה המכון הישראלי לדמוקרטיה ?
    איפה הג'ינג'י עם התנועה למען איכות השלטון בישראל ?
    איפה האגודה לזכויות האזרח ?
    איפה הפרופסור למשפטים מרדכי קרמניצר ?
    איפה 113 המשפטנים הבכירים שחתמו על עצומה כנגד רפורמה במערכת המשפט ?
    איפה השופטים לשעבר ?
    איפה היועצים המשפטיים לשעבר ?
    איפה כל חברי הכנסת הצדקנים שתומכים בעיוורון ב"שומרי הסף" וב-"שלטון החוק" ?
    איפה כל כתבי המשפט החרדים כל כך למערכת המשפט ?
    הפלא ופלא, כל אלה נעלמו ונאלמו.
    מי יאמין למילה אחת שלהם כאשר הם יזדעקו מחר על עניין כלשהו ?

  4. ראשית שאפו והמון הערכה לשני הצדיקים הללו שלמרות הקונפליקט הלא פשוט שהם כביכול נכנסו אליו הם יותר חוששים לומר שקר ומעדיפים כאמור לדבוק באמת , בנוסף אוי ואבוי לנו ואם כך עשו לראש ממשלה מכהן מה האזרח הפשוט והחלש עובר כשהוא בידיהם של אותם גורמים שבוודאי לא סופרים אותו ממטר

  5. פרקליטות המדינה ובראשם מנדלבליט, שי ניצן, ליאת בן ארי, יהודית תירוש פלוס 25 פרקליטים החתומים על התיק, פלוס חוקרי להב 433 קציני משטרה בכירים בראשם המפכ״ל אל שייך הולכים להסתבך באופן קשה ביותר.

    1. מה שאתה חושב, זה לא חלום מהאגדות, זה מדע בדיוני ממש.

  6. הבנו כבר שמנדלבליט וניצן לדין. ושיקחו אתם גם את גליקמן השקרן.

  7. מתי הקרקס של התיקים התפורים יסתיים?? זה עולה הון למדינה כלומר לנו האזרחים. זו שערורייה. רדיפת חינם של אדם שכל חייו הם קודש למדינה.

  8. הכל נכון אבל בנוסף וראוי לציון השיבוש השבועי בהליכי משפט מצד הפרקליטות – הסתרת יומן הפגישות של שלמה פילבר! זה אירוע שאי אפשר להתעלם ממנו גם במציאות שבה כמעט כל שבוע מתגלה משהו כזה. הבנליה של פשעי הפרקליטות

  9. כמדומני שתפקידו של השב"כ להגן על המדינה כמדינה דמוקרטית, זה אמנם כבר באיחור של כמה מאות מיליוני דולרים, אבל הגיע הזמן שהשב"כ יתחיל לחקור את הפרקליטות

  10. תובעות יקרות,
    אולי שכחתן אבל במהלך התנהלות משפטי נתניהו קבעו השופטים הנכבדים שאתן יכולות לשנות את כתב האישום גם אחרי תחילת המשפט.
    נראה לי שכדאי לכן לשנות את רשימת העדים שאתן מתכננות להעלות. זה כבר לא נעים לראות אתכן מביכות את עצמכן כל יום מחדש.

  11. כמי שמכיר היטב את פרקליטות המדינה מתוקף חקירת: רות דוד, ערן מלכה, רונאל פישר. טיוח שיבוש והטיה בחקירות נוספות, כמי שזכה בהוקרת מבקר המדינה מתוקף חוק טוהר המידות בשרות הציבורי, בצער רב אני מעיד כי צדק היועמ"ש אביחי מנדנבליט, ראש התביעה הכללית במדינת ישראל באומר בשיח על פיתומו, בשיחה חברית, כי דינה זילבר ושי ניצן תופרים תיק. מדובר בגוף הפועל על פי אמות מידה של ארגון פשע. ושוב כי יצוין כי כך על פי ראש התביעה הכללית.
    מסמן כי חקירות נתניהו ואלוביץ נוהלו על פי אותם קריטריונים.