הצהרת לוין – הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט

שר המשפטים הציג את תוכניתו לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, פסקת התגברות, ביטול עילת הסבירות והסדרת מעמד היועמ"ש

"זו רפורמה הכרחית". שר המשפטים לוין | צילום מסך מתוך חדשות 12

שר המשפטים יריב לוין הציג הערב (רביעי) את עיקרי הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. זהו תמלול מלא של דבריו.

***

"כמי שגדל, תרתי משמע, על ברכיו של מנחם בגין שהיה הסנדק שלי בברית המילה, אני מאמין באמירתו שיש שופטים בירושלים. אבל יש גם כנסת בירושלים ויש גם ממשלה והן הביטוי המובהק לבחירה הדמוקרטית של העם.

אני מאמין שלא רק הכנסת והממשלה מכהנות מכוח אמון הציבור, אלא גם מערכת המשפט נשענת על האמון שהציבור נותן בה. המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת והגדלה של מערכת המשפט בהחלטות הממשלה ובחקיקת הכנסת, דרדרו את האמון במערכת המשפט לשפל מסוכן, הביאו לאובדן המשילות ולפגיעה בדמוקרטיה.

אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים. אך פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו. ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם. זו לא דמוקרטיה.

אני עוסק בנושא הזה למעלה מעשרים שנה, במהלכן התרעתי מנזקי המשפטיזציה; במהלכן גיבשתי הצעות לרפורמה. לצערי הסיכונים שמפניהם התרעתי התממשו, לכן הגיע הזמן לפעול.

אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון.

אנו נדון ברפורמה כאן בכנסת, בבית הנבחרים. נדון בהרחבה ובאופן מעמיק. תשמענה דעותיהם של כלל חברי הכנסת מכל הסיעות. תשמענה דעותיהם של אנשי מערכת המשפט ושל מומחים מתחומי אחרים. אני מבקש להציג בפניכם את עיקרי השלב הראשון של הרפורמה שנועדו לטפל בנקודות הדחופות ביותר.

הנושא הראשון שנסדיר הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים – לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם, בחדרי חדרים ובלי פרוטוקולים.

במקום זאת, ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים, מינוי שני נציגי ציבור על ידי שר המשפטים במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון.

הנושא השני במסגרת הרפורמה הוא הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות. לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא ימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון בהרכב מלא וברוב מיוחד.

תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של 61, ומצד שני לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד.

הנושא השלישי הוא ביטול עילות הסבירות. לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט.

במקום זאת ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת. או כפי שניסח בצורה אירונית יש לומר המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר פרופ' מנחם אֵלון:

בלתי סביר לחלוטין הוא לצפות באופן סביר כי בית המשפט יבדוק סבירותם של נושאים מעין אלה"

או במילים שלי – אין דבר כזה עילת הסבירות.

ונושא אחרון ולא פחות חשוב – היועצים המשפטים. לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם – יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את הממשלה הם צריכים לייצג את הממשלה ולא את עמדתם הפרטית.

אזרחי ישראל, נשיא בית המשפט העליון בדימוס משה לנדוי אמר על תפקיד בית המשפט: "תפקידנו הרבה יותר צנוע: להיות פרשן נאמן של החוק, של רצון הציבור אותו מבטאת הכנסת". הרפורמה שאני מביא תחזק את מערכת המשפט ותשיב את אמון הציבור בה היא תשיב את הסדר על כנו, היא תאפשר למחוקקים לחוקק, לממשלה למשול, ליועצים לייעץ ולשופטים לשפוט".

לשאלת לי נעים מחדשות 12 על עיתוי הצגת התוכנית ערב הדיון בבג"ץ על מינוי השר דרעי, השיב לוין:

"התוכנית נועדה לחזק את מערכת המשפט ולהשיב את האמון בה ולא להפך. אני עוסק בנושא הזה למעלה מעשרים שנה והתרעתי במשך שנים שאנחנו נמצאים בתהליך מסוכן מאוד של הדרדרות. של פגיעה קשה מאוד בדמוקרטיה, של פגיעה קשה מאוד בבחירת העם, של פגיעה קשה בציבורים עצומים.

תמיד יכולים להגיד העיתוי הזה לא מתאים והעיתוי הזה לא מתאים. אם הייתי עושה את זה בשבוע הבא הייתם אומרים בגלל שזה אחרי הדיון. זה לא שייך לשום תיק ספציפי. זו משנה סדורה. זו רפורמה הכרחית שהיה צריך לעשות אותה מזמן. לו היינו עושים אותה מזמן היינו נמצאים היום במצב הרבה יותר טוב".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

    1. בכיוון, אולי, אבל ממש ממש בלתי יעיל.
      למה בכלל וועדה למינוי שופטים? אם כבר אז הולכים עד הסוף ומבטלים את המושג וועדה. הפורום הבוחר יהיה הפרלמנט באמצעות 40 חברי כנסת לפי מפתח של 1 ל3 + שר המשפטים וראש הממשלה.

      שר המשפטים גם רוצה כח לעצמו בלי לצפות את הגלגל החוזר של העתיד? למה לתת סמכות לשר המשפטים למנות חברים בוועדה? היום זה ימין מחר זה שמאל. העולם הוא גלגל.
      לכן היעיל והנכון לבטל בכלל את המושג וועדה. נראה גם של40 חברי כנסת כגוף בוחר השמאל היה מתנגד פחות. כי גם חבריו יהיה בגוף הבוחר.

      מי צריך את פסקת ההתגברות? למה צריך את המושג חוקי יסוד? אין חוקי יסוד כל החוקים שווים. לא צריך פסקת התגברות, פשוט לקבוע שבית המשפט אינו יכול בשום תנאי לבטל חוק של הכנסת מסיבה מהותית. כמו שקורה באנגליה למשל. פסקת ההתגברות זה אסון, בכל הזדמנות תתרחש תעמולה מסיבית נגד, בכל חוק. במקום כאמור הפשוט לבטל את סמכות בית המשפט לבטל חוקים בכלל וזהו.

  1. זה אסור להגיד ולעשות – "ומצד שני לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד,, = זה פתח לבג"ץ לפסול את הרפורמות של השר יריב לוין !
    מה פתאום בג"ץ יפסול חוקים? מי שמם להחליט במקומנו ?
    מה שבג"ץ עשה לכנסת לאורך השנים זה נקרא שוד הדמוקרטיה!!!!!

  2. לשם כך נבחרה בממשלה הזו. לעשות מה שצריך ולא לפחד מהיללות . זו שעה הסטורית לתקן עוול של שנים.

  3. כשהאזנתי אמש לשר לווין נזכרתי בסיפור המקראי על אונס דינה בידי שכם בן חמור שלאחר מכן ביקש לשאת אותה לאישה יתכן על מנת לא לעמוד לדין ולא להתחיל סכסכוך דמים עם ישראל ובניו.

    המעשה האסור שהוא לפרשנותי לא חמור מאונס דינה הוא עצם הדיון של ביהמ"ש בחקיקת הכנסת קל וחומר פסילת חוקים או איום שהחוק לא יעבור בבג"ץ. "והאמא" של קל וחומר הוא עצם הדיון בחוק יסוד. גם אם נניח (ואנחנו לא) שקיימת זכות לביהמש לפסול חוק מכח חוק יסוד שהתקבל הרב של 32 מול 22 מי שמו את ביהמ"ש לפסול חוק יסוד? או כלל לדון בחוק.

    על כן, לא צריך את פיסקת ההתבגרות, הייתי מחדד במשפט את חוק יסוד השפיטה כדלהלן: "שום ביהמ"ש לא מוסך לבטל את חקיקת הכנסת".

    אם יריב לוין רוצה להיות "לארג'" שיאפשר לביהמש העליון בהרכב מלא לקיים דיון בחוק רגיל (לא יסוד) ואם 15 שופטים סוברים שיש בעיה בחוק זה או אחר להגיש המלצה לכנסת ישראל שהיא הריבון.

    1. באשר לפסקת ההתגברות המיותרת, מסכים לחלוטין. לקבוע שלא ניתן לבטל חוק שחוקק על ידי הכנסת וזהו. עם פסקת ההתגברות תהיה לנו חגיגה עם כל כל הפעלה של פיסקת ההתגברות

  4. יש הגיון מסוים בהחרגת חוק שנפסל פה אחד על ידי השופטים, מאחר ולולי כן תתחזק טענת הטהרנים אודות יצירת שיטת פאשיסטי. מה שאין כן במתווה המוצע שלכנסת עדיין יש איזון מסויים, יש בכך כדי לסתום את הגולל על טענות אלה. (אם הכנסת תחוקק חוק המאריך את כהונתה ב20 שנה מסתבר כי השופטים יפסלוה פה אחד…)
    אבל עדיין לא הבנתי מה יעשה לוין באם הרפורמה שלו תפסל פה אחד…

  5. חסר עוד דבר. מערכת המשפט היא מסואבת ובירוקרטית כמו כל מערכת ציבורית אחרת, גם שם נדרש תיקון