סתימת הפיות באקדמיה עולה מדרגה

התקרית בה מרצה באוניברסיטת ת"א איים על סטודנטים ימנים היא חלק ממגמה מטרידה של השתקה ורדיפה פוליטית

ד"ר בני טרכטנברוט מאוניברסיטת ת"א | David Shay, Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה 2.5 לא מותאם.

אני מצלם אתכם עכשיו כדי להכין רשימה שחורה – מי לא נכנס להרצאות ומי לא מקבל מלגות"

אלו היו, בין היתר, האיומים אותם הטיח בי ובחבריי ד"ר בני טרכטנברוט, מרצה לפיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בזמן שהפגנו השבוע בעד הרפורמה המשפטית בשערי המוסד. אמנם שאר הגידופים אותם ספגנו היו מעט חריגים, אבל הרוח הדברים הכללית בהחלט אינה יוצאת מן הכלל בנוף האקדמי. עדויות רבות שהגיעו אלינו ולמקורות אחרים, חושפות כיצד מר טרכטנברוט פשוט ביטא בבוטות את מה שככל הנראה עובר בראשם של חלק נכבד מהמרצים בכל הקשור לסטודנטים בעלי דעה שונה.

מבט על המפה הפוליטית המוכרת מראה בבירור כי רוב הציבור בישראל נוטה לצידה הימני, תומך בקידום מדיניות ציונית ולאומית ומעוניין לראות את הממשלה פועלת בהתאם. עובדה זו זכתה למשנה תוקף בבחירות האחרונות, ממש לפני כחודשיים. אלא שתיעוד מחאות הסטודנטים כיום ובעבר מצייר תמונה אחרת – מעטים הם הסטודנטים המוכנים להתייצב בהפגנת תמיכה במהלכי הממשלה, לעומת מספר הנזעקים כעת אל הכיכרות נגד הרפורמות המתהוות.

כיצד ניתן להסביר זאת? ברור כי מבחינה סטטיסטית גם אוכלוסיית הסטודנטים מתפלגת בדומה לציבור הכללי, וככל הנראה רובה נוטה ימינה. במקרה של האקדמיה הישראלית הפער בין הנתונים לבין השטח טמון במקום אחר: סתימת פיות והטלת דופי בכל מי שחושב אחרת.

ד"ר טרכטנברוט הוא רק דוגמה אותה לשיטת ההפחדה בה נתקלים סטודנטים רבים במוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. בקרב חלק גדול מהם אשר מחזיק בדעות לאומיות ותומך בממשלה הנוכחית, קיים החשש כי אם יתבטאו בפומבי הם עלולים לשלם מחיר אקדמי ואישי, ויחוו התנכלויות, הן מצד מרצים ואנשי סגל, והן מצד חבריהם לספסל הלימודים. תופעה זו כה חמורה, עד כי היא פושה גם בקרב חברי סגל זוטר ותלמידי מחקר אשר מעוניינים להמשיך בקריירה אקדמית מקצועית. לא פעם ולא פעמיים קיבלתי פניות מסטודנטים וחברי סגל זוטר (תמיד ביקשו להישאר בעילום שם) שטענו: "אסור שיראו אותי עם תנועת אם תרצו".

זו כמובן אינה תופעה חדשה, אולם נראה כי בשבועות האחרונים היא עולה מדרגה מטרידה. מרצים ואנשי סגל המזהירים מפני "חורבן הדמוקרטיה" ואחרים הקוראים ל"מרי אזרחי" – קולות אשר מהדהדים באזני סטודנטים חדשים וותיקים כאחד. איש מאנשי הסגל כמעט ואינו מעז להתבטא אחרת – האם ייתכן כי כל אנשי האקדמיה הפלורליסטית חושבים אותו הדבר?

חברה המתעקשת להשמיע ולהציג עמדה אחת בלבד, מבלי להביא אפילו בדל טענה מכיוון אחר, היא חברה הרחוקה שנות אור מכל ערכי הפתיחות והדיון עליהם אמורה להתבסס אקדמיה. רק במשטרים אפלים שוררת תמימות דעים כה נרחבת בקרב חוקרים, מרצים או תלמידים. אלו שחושבים אחרת, מדברים בדרך כלל אחרת כאשר הם נמצאים בסביבה בטוחה.

אנו בתנועת 'אם תרצו' לא מוכנים להפעלת "משטרת מחשבות" כזו באקדמיה הישראלית. פעילינו עומדים באומץ מדי יום מול פרץ של כינויי גנאי והשחרות, הן מצד אנשי סגל והן מצד סטודנטים, אשר אינם מוכנים לסבול דעה שונה משלהם. כעת יותר מאי-פעם זו חובתו של כל שוחר חופש הביטוי לעמוד איתן על דעתו, גם במוסדות בהם הקונצנזוס האקדמי נראה יציב ומטיל אימה. עלינו לעשות זאת עבור עצמינו, וגם עבור דור העתיד של הסטודנטים.

ובנימה זו אפנה אליכם סטודנטים יקרים – אתם לא לבד. פנו אלינו ונטפל בכל בריון וסותם פיות אקדמי אשר מעז לתקוף אתכם בשל דעתכם הפוליטית: imti@imti.org.il


שי רוזנגרטן הוא ראש אגף חינוך בתנועת 'אם תרצו', וסטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל-אביב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. לגבי פיסקת הסיום, השאלה היא מה אפשר לעשות לגבי מרצים כגון ד״ר טרכטנבורג?

  2. ממשלה ימנית יכולה להעמיד במקומם מרצים ואת המוסד האקדמי .
    מה שצריך לעשות הוא כדלהלן:
    א. להודיע למוסד האקדמי שכל תלמיד ימני שיחשוד שהמרצה מפלה אותו לרעה מסיבות פוליטיות, עניינו יידון ברמה הממשלתית
    ב. במידה ויוחלט שהאכן התלמיד הופלה לרעה, הן במטלות שנדרשו ממנו (כמות ואיכות), והן ביחס לשאר התלמידים, הממשלה תיבדוק את חייו של המרצה ואת חייהם של ראשי המוסד האקדמי (לא ברמת שרים אלא כמו שיש רשויות מס כך תהיה רשות לבחינת האקדמיה)
    ג. המרצה השמאלני, וראשי המוסד האקדמי יוזמנו לחקירת יכולת ברשויות המס
    ד. ההתנהלות הכללית של המוסד האקדמי וראשיו תיבחן לעומק ע"י משפטני ימין
    ה. עבודותיו של המרצה ייבדקו שתי וערב ע"י מומחים ימניים
    ו. עבודות ומטלות של תלמידים שונים של אותו מרצה ייבחנו לעומק ע"י מומחים ימניים
    ז. במידה שיימצא שהמרצה אכן היפלה לרעה אפילו סטודנט אחד ואפילו במשהו קטן, המרצה וראשי המוסד ייקנסו, אישית, כל אחד בסכום השווה להכנסה השנתית הכוללת שו (כלומר סך כל ההכנסות, לא רק מאותו מוסד אקדמי)
    ח. הקנס יופנה לתשלום למומחים הימניים הנ"ל על עבודתם
    ט. הקנס ישולם ממקורותיהם האישיים של הנקנסים, וייאסר על המרצה והמוסד אקדמי וראשי המוסד האקדמי לפנות לציבור כלשהו (כולל קרובי משפחה וחברים) לשם מימון הקנס
    י. במידה שיימצא פסול חוקי בהתנהלות המרצה וראשי המוסד האקדמי, באיזשהו עניין בחייהם האישיים, הם יועמדו לדין פלילי

    אני בטוח שהנ"ל יגרמו לסתימת פיות, אבל האם זה לא בדיוק מה שהמוסדות "האקדמיים" עושים לתלמידים ימניים, דוקא במקומות שמלמדים ומתיימרים לתמוך בהבעת דעה שונה?
    בגוף עסקי פרטי מותר לסתום פיות. אנו חיים במדינה דמוקרטית כביכול, ועובד לא חייב לעבוד במקום שלא מאפשר לו להביע דעה פוליטית. אבל פה מדובר בגוף ציבורי שנתמך ע"י הציבור, ולכן אפליה לרעה מכל סיבה שהיא – אסורה

  3. צריך פשוט שהמבחן יהיה אנונימי לגמרי. גם לא ת.ז. רק מספר מזהה, שתהיה מערכת ממוחשבת אוטומטית שתדע להתאים בין הציון לסטודנט, וללא אפשרות של הסגל לבדוק מי הוא מי…

    1. הבעיה במטלות ועבודות, שבהן התלמיד מזוהה ולכן הציון שלו תלוי חד משמעית בדעותיו הפוליטיות

    2. ת.ז. אמורה להיות אנונימית.
      אין סיבה שמרצה תהיה גישה לרשימת הת.ז. של הסטודנטים וצריך לאסור עליו את זה ולהפעיל מערכת ממוחשבת כמו שאח כתב.
      אם המרצה יכול להשיג את הרשימה הזו, הוא גם יוכל להשיג את רשימת המספרים המזהים.

      מצד שני, במקצועות רבים במדעי הרוח והחברה דעות פוליטיות נכנסות ממילא לתוך תוכנית הלימודים ולכן שם דרושה רפורמה רחבה יותר.

  4. מד"ר טרכטנבורט נמסר בתגובה: "אני מתנצל שנגררתי לאמירות לא הולמות. אני יותר משמח שבשיעורים שלי משתתפים סטודנטיות וסטודנטים מכל מגדר ומכל מגזר ללא כל הבחנה כל שהיא".

    מקור: https://www.ynet.co.il/news/article/hjblv4noj (דיווח חדשותי על המקרה במאמר).

    כיצד רואים שמר טרכטנבורט, בכלל לא מתנצל על מעשיו ולמעשה, גם חסרה לו המודעות העצמית להבין כמו כל אדם בוגר – ברגע שאינך מצליח לבסס את עמדתך בנימוקים לוגיים, המסקנה היא שעמדתך שגויה ולכן, כאדם בוגר אתה צריך לשנות את עמדתך לעמדה מבוססת יותר- כיצד יודעים ששני אלה, לא קיימים בתגובתו של מר טרכטנבורט?

    אלמנטרי, המילה – "נגררתי".

    זה לא "שגיתי", לא "עדמתי אינה מנומקת", לא "צר לי שמילותיי פגעו בכבודם של האנשים" (ערך מוגן ע"י חוק יסוד אגב ומתקיימות במקרה זה, כל יסודות עבירת לשון הרע – פרסום ולשון הרע כהגדרתו בחוק, "להשפיל אדם בעיני הבריות, לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם". אלה לא קללות, אשר במקרה שלהן בית המשפט כמעט לא מתערב – דבריו הן "פאשיסטים מזוינים, מקומכם לא באוניברסיטה" ולמרצה בכיר מאוניברסיטת תל אביב, בהחלט היכולת לבצע וגם בעצמו וגם בידי אחרים, את החצי השני של משפטו). זה לא לקיחת אחריות, בקיצור.

    זה נגררתי – מישהו חיצוני גרר אותי, זהו. אני כמעט לא אשם. אני כמובן (מר טרכטנבורט) לא בסדר כי נגררתי אחריו, אבל הדיון היה בסדר גמור ואני (מר טרכטנבורט) הייתי לפיכך בסדר גמור, עד אשר אותו גורם עלום, גרם לי להיגרר אחריו. בקיצור, "זה לא אני" (זהו לא ציטוט).

    לסיכום, מה הדרך הנכונה לטפל במר טרכטנבורט ודומיו? לפטר לכל הפחות מתפקידו כמרצה. אין שום סיבה שמרצה יכנס לעימות כה קיצוני עם סטודנט. זה לא בנושא הוראתו, זה לא היה במסגרת שיעור (שאז ניתן להניח שמשהו נאמר והרוחות התלהטו). זה היה במסגרת הפגנה (זכות חוקית בסיסית) ולא היה כל הכרח להגיב, כפי שמר טרכטנבורט הגיב. מכאן ניתן להסיק בקלות, כי זו דעתו הקבועה של מר טרכטנבורט על החושבים שונה ממנו ולרעת מזלו, היא צולמה ועכשיו היא נחלת הכלל.

    למרצה הקורא להפלות סטודנטים (ואין סיבה לחשוב, שבראשו זה לא תקף גם לעמיתיו לאקדמיה, אך נתייחס למשפט המדויק שמר טרכטנבורט אמר) רק עקב שוני בהשקפה פוליטית, אין מקום בתפקיד הוראה.

    רק בצפון קוריאה ובטהרן, מותר למרצה להחזיק בדעה, לפיה שוני בהשקפה פוליטית (לא שהתרשמנו שזו של מר טרכטנבורט מבוססת דיה), הינה סיבה לגיטימית ל-מקומכם לא באוניברסיטה" ואנחנו במדינת ישראל, לא רוצים שדרכי פעולה והתנצלות/לא התנצלות כמו אלה של מר טרכטנבורט, יביאו אותנו למשטר צפון קוריאה.

  5. בהמשך לדבריו של אחמד,
    עוד בעיה עם ה׳התנצלות׳ היא משפט הסיום שלה.
    מה רלוונטי אם הוא שמח לקבל סטודנטים ׳מכל מגדר ומעל מגזר׳-ההאשמה נגדו אינה של אפליה על רקע כזה אלא אפליה על רקע דעה פוליטי. דבר שהוא אפילו לא מזכיר!
    כלומר, האיש אפילו לא מכיר בבעיה שבמעשיו.

    1. המרצה הנ"ל בהחלט מודע לדבריו ומעשיו. אין לי שום ספק בכך.
      הבעיה מבחינת הימנים היא שהם תמימים ורחמנים ונוטים להתפייס מהר עם מי ששונא אותם עד מוות.
      תקראו קצת את הפרשה של השבוע. תלמדו מי היה פרעה ןמה היו מידותיו, ומה נדרש כדי לשכנע אותו שהוא ממש לא כח עליון כפי שהוא טען

  6. במקרים קיצוניים, החוק צריך לאפשר לפטר מרצים גם כאשר יש להם קביעות. לאוניברסיטה שלא תגן על הסטודנטים מהתעמרות אישית או פוליטיים צריך להקפיא את התקציבים. טראמפ עשה את זה בארה״ב וזאת הייתה עוד סיבה מני רבות לכך שהמערכת יצאה מדעתה כדי להדיח אותו. למדינת ישראל אסור להגיע למצב הנורא שהמערב הדרדר אליו. מדובר בתהליך של הרס עצמי ויש סיבה למה המוסדות הללו מקבלים תרומות ענק ממדינות כמו סין.

  7. מדהים ומזעזע!!!!!!!!!!!אני זוכר את הלעג שלעגנו ל"קול הרעם מקהיר",כאשר הותקפנו בהיותנו בחורשה
    ליד קיבוץ אייל,מקלקיליה.בזמן שבו החלה ההתקפה,האזנו לדיווחי "קול הרעם מקהיר",שבהם דווח שכוחות
    מצריים מתקיפים את תל-אביב,ובידענו את האמת צחקנו ולעגנו לדיווחים השקריים.
    לא יכולנו לתאר לעצמנו ולדמיין,שכעבוד שנים תשרור תרבות השקר בכתריאלובקה,השטעטעלע שבה אנו חיים.
    לראות בנוסף,התעמרות של מרצים בסטודנטים,שלא מוכנים לחיות ולהשלים עם תרבות השקר,ועם הפאשיזם
    האדום,שהשתלט על חיינו.