הצלחת הרפורמה מתחילה בהסברה נכונה

הציבור כולו יהנה מתיקון מערכת המשפט, ורובו ובוודאי יתמוך בה כאשר יבין את התמונה המלאה

רה"מ נתניהו ושר המשפטים לוין | נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כבר שנים אנחנו מדברים על הצורך לאכוף משילות ולבצע את הרפורמה במערכת המשפט. ובכן, ל"כנופיית שלטון החוק", כפי שרובי ריבלין כינה את המערכת עוד לפני 20 שנה (לאחר שתפרו לו תיק…) היה זמן להתבצר ולהיערך להתנגדות לרפורמה. האם המחנה הלאומי בא מוכן אף הוא, כאשר הוא מצויד בנשק שובר השוויון – התמיכה הציבורית? האתגר העיקרי של הממשלה איננו בלימת מרד הפקידות נגד אכיפת רצון הריבון. בדרך למשילות אמיתית, תיקון מערכת המשפט הוא רק אחד השלבים. האתגר הגדול הוא לגייס את תמיכת הציבור וביחד איתו לבצע את הרפורמות, אותם תיקונים שבניגוד לשקרי ה"מחאה" דווקא ישרתו את כלל הציבור וישפרו את ההגנה על זכויותיו. לכך עוד נחזור אך תחילה יש להבין את המצב שנוצר.

בכל הקשור למתנגדי הרפורמה, הדבר האחרון שמעניין אותם היא "דאגה לדמוקרטיה". הקריאות למלחמת אחים, למרי אזרחי והניסיון הציני לשלהב את הציבור על ידי הפצת שקרים אודות הרפורמה – כל אלה הם רק כיסוי למאמץ להפיל את ממשלת הימין. המטרה פשוטה: הם לא רוצים כאן מדינת לאום לעם היהודי, כזו שאינה תואמת את החזון הפרוגרסיבי של המיעוט השמאלני הפוסט-ציוני. "רק-לא-ביבי", הקמפיין נגד החרדים ושאר הסיסמאות הן לא יותר מפעולות הסחה. מכיוון שאת המטרה האמיתית הנ"ל יש להסוות, מכונת הפייק והשנאה של השמאל חייבת להסית את הציבור נגד הממשלה; ומכיוון שלמכונת השנאה אין גבולות, קל לה מאוד ליצור בהלה. לכן חשוב להבין את מימדי הנזק ולפעול לחילוץ הציבור הנסחף בזרם השקרים והשרלטנות התקשורתית.

העובדה שחלק מהציבור "נשאר מאחור" ונלקח בשבי השקרים היא מחדל הסברתי באשמת הקואליציה. כבר קרוב לעשור המחנה הלאומי מדבר על הצורך ברפורמה משפטית אך לא מנגיש אותה לציבור. רבים בציבור אינם מבינים שבג"ץ המציא למעשה את סמכותו לבטל חוקים, ושיחרר את עצמו מהחובה לפעול לפי חוק. לא מספיק אנשים מבינים את התנהלות מערכת המשפט כגוף כוחני ובלתי-דמוקרטי בעליל, כזה המתערב ברגל גסה בהחלטות הממשלה. בניגוד מוחלט לכל עקרונות הדמוקרטיה.

בכל השנים הללו עסקנו בהצגת הפירות הרקובים ולא טיפלנו בשורשים. מערכת המשפט מצדה, לאחר עשורים של ביצור כוחה, בוודאי לא תהיה מוכנה להיפרד ממנו בקלות. לשם כך היה צורך להסביר לציבור את חשיבות התיקון. לאותו הציבור שהוא הנפגע הגדול ביותר מן העיוות הדמוקרטי שנוצר כאן. הציבור הישראלי הוא זה שאמור ליהנות מתוצאות הרפורמה, ובוודאי היה תומך בה אם היה מבין את התמונה המלאה.

ממשלת המחנה הלאומי חייבת לעבור למגננה אקטיבית, לתפוס יוזמה הסברתית ולבלום את צונאמי השקרים. יש מספיק עובדות ברורות שיכולות להפריך בקלות את השקרים וההפחדות של החונטה שדואגת לפריבילגיות שיצרה לעצמה, ובאמצעותן כופה את רצון המיעוט על הרוב. באופן כללי רוב הציבור מבין זאת, ולכן הרוב הצביע בעד הממשלה הלאומית. אבל אסור לנו להמשיך לסמוך רק על אינסטינקט ציבורי בריא. אנחנו חייבים להדוף את השקרים והמניפולציות של האופוזיציה ולהדק את הקשר עם הציבור. פתיחת שוק התקשורת לקולות עצמאיים ולא מגויסים, ניתוק מערכת החינוך מהאינפוזיה האידיאולוגית של השמאל, ועוד שלל פעולות שאנחנו מדברים עליהם מזמן.

זהו הבסיס למשילות: שלטון הנבחר ברוב דמוקרטי ומחויב לממש את המדיניות אשר בשמה נבחר, ולא לאפשר למיעוט קיצוני ואנטי-דמוקרטי להמשיך לתקוע מקלות בגלגלי המדינה ולהסית את הציבור נגד הממשלה החוקית. אם הציבור יהיה שותף לרפורמה שמגנה על זכויותיו, שום גורם אינטרסנטי לא יעצור אותה.


מיכאל לובוביקוב הוא אדריכל, רס”ן במילואים וחבר מרכז הליכוד. מסורב עלייה ופעיל עלייה לשעבר בברה”מ.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. לפעמים צריך פשוט לבצע את המהלך, לסבול את המחיר שיגבו המתנגדים ובטווח הארוך לתת לתוצאות לדבר בעד עצמן.
    כך היה עם ההחלטה להכריז על המדינה, כך היה עם מבצע אופרה וכך אני משער שגם יקרה פה.

  2. אחי היקר…כמה אתה צודק!….משום מה לא מבינים שהתקשורת היא השולטת בפועל במדינה….ובלי הסברה נכונה על כל דבר אנו מקבלים ציבור בור שלא יודע כלום וניזון משטיפת מוח ..תוצאה: שנאה אחים..אנטי יהדות…ויורדים מהארץ על שטויות…

  3. הם לא מתעלמים הם הם אלו שמנעו כל הזמן כי יקחו להם את הכוח מהידים