יש גבול: לא הכל מותר בשם המחאה

השחתת אנדרטה עבור הפגנה פוליטית מבזה את זכר הנופלים ומהווה סטירת לחי למשפחות שכולות ולוחמים בעבר ובהווה

הטנק שנגנב בגולן | צילום מסך מתוך כאן11

בשבועות האחרונים כולנו מרגישים בתוך מחול שדים מטורף סביב הרפורמה המשפטית, אבל נראה כי האירוע האחרון בו נלקח טנק מהאנדרטה בתל סאקי לזכר הנופלים, הפצועים והלוחמים שחרפו נפשם במלחמת יום הכיפורים, הגדיש את הסאה.

יוזמי השוד התבררו כצמד לוחמים לשעבר, שספק אם יש להם צל של מושג בפרטי הרפורמה, ובכל זאת הם סבורים כי בשם ה"דמוקרטיה" אפשר לדרוך על כל מה שיקר לנו במדינה הזו – על משפחות שכולות, על יחידות ולוחמים ועל צה"ל בכלל. לשם כך הגיעו למקום עם מוביל ופשוט לקחו את הטנק המשמש כחל מיד הזיכרון, על מנת לשלב אותו בהפגנות. ואולי בכלל הם רוצים לסמן לצבא שהגיע העת לעלות עם טנקים על הכנסת?

בעודי כותב שורות אלו אני חושב: כמה אנשים, חלקם בכירים מאד כולל רמטכ"לים לשעבר, אומרים לעצמם "כן זה בדיוק מה שצריך לעשות, לעלות עם טנקים על הכנסת". לא יודע מה אתכם, אותי זה מפחיד. מדובר בחבורה שבינה לבין ערכים דמוקרטיים אין ולא כלום. מה שמניע את מובילי ההסתה הפרועה, הפגיעה בכלכלה, ריסוק יחסי החוץ ופירוק החברה הישראלית וצה"ל, הוא הרצון לשמר כוח פוליטי ולמנוע את העברתו בחזרה לעם. למרבה הצער, נדמה כי חלק מהמפגינים חש איבה של ממש כלפי חלקים בעם וממש לא היה רוצה שאותם חלקים יחזיקו חלילה בכוח פוליטי ממשי לעצב את עתידם; בוודאי הם נחרדים מהמחשבה על שופט שאינו בן דמותם.

כמייסד תנועת 'הביטחוניסטים' חשבתי כי נכון יהיה בתור תנועה שלא להביע תמיכה ברפורמה, וגם לא התנגדות, מן הטעם הפשוט שאני לא רואה כיצד דרגות צבאיות מעניקות למישהו סמכות גדולה מכל אזרח אחר בשאלה מהו האיזון הראוי בין הרשויות. בהקשר זה אני רואה בחומרה את תופעת הפוליטיזציה והשימוש בשמות יחידות בצבא או כותרות כמו "מחאת המילואמניקים" כחלק מההפגנות נגד הרפורמה. דמוקרט אמיתי לא היה נוהג ככה, וציוני אמיתי לא פוגע בצה"ל.

זכורים לי מלימודי התארים בהיסטוריה הוויכוחים הנוקבים בין אבות האומה האמריקנית בדבר האיזון הראוי בין הרשויות. קראתי מכתביו של תומס ג׳פרסון שעסק רבות בדיון על מה שהוא כינה עריצות בית המשפט העליון. באחד ממכתביו הסביר כי בית המשפט העליון בארה"ב הוא כמו חיל החפרים שלוקח בשקט עוד שוחה ועוד שוחה, עד שיום אחד אתה מתעורר למציאות אחרת בה האיזון בין הרשויות הופר והכוח נלקח מהריבון, העם המיוצג על ידי בית המחוקקים.

כמובן, זה ויכוח שהחל ממש מן היום בו נולד מושג הדמוקרטיה. הוא לגיטימי לחלוטין ובעצמו נמצא בלב הרעיון הדמוקרטי: דנים, מדברים ומתווכחים, לעיתים אף בחריפות, אבל לא חורגים מגבולות הגזרה. היטיב לומר זאת הנשיא הרצוג בנאומו, בו עמד על הצורך ברפורמה וקרא לדון על הפרטים ועל נקודת האיזון. חברים, קץ הדמוקרטיה זה ממש לא.

אני מנסה לחשוב מדוע מכל מה שהתרחש בשבועות האחרונים דווקא אירוע גניבת הטנק שבר אותי. אני חושב שהייתה זו בעיקר תגובתו של גיבור ישראל אביגדור קהלני, שהעביר לנו הודעה בה הביע בצורה תמציתית וכואבת את תחושותיו על חילול כבוד חללי צה"ל והלוחמים שעודם עמנו, שחרפו נפשם במערכה על צור ישראל. לפעמים אירוע קטן בשוליים של מערכה מטורללת מזקק את כל מה שלא בסדר.

כל מה שנותר לי לומר לעמיתי, רעיי לנשק – היכנסו לפרופורציות. הפסיקו לפגוע במדינה ובצה"ל בשם דמיונות על "קץ הדמוקרטיה". בינינו, גם אתם יודעים שמדובר בשקר אבל נראה כאילו הרצון להפיל ממשלה נבחרת ולשמר מוקדי כוח מוציא אתכם מדעתכם.

לאחרונה נערכו בחירות בהן הושגה הכרעה ברורה, וזו זכותה המלאה של הממשלה הנבחרת לקדם מדיניות וגם להכריע בסוגיות משמעותיות, בדיוק כמו שממשלות קודמות הכריעו בסוגיות הרות גורל פי כמה: הסכם אוסלו, ההתנתקות או הסכם הגז עם לבנון במסגרתו נמסרו לאויב נכסים אסטרטגיים תוך רמיסת כל נורמה דמוקרטית. חברים, הנמיכו להבות. הציעו הצעות נגד מנומקות לרפורמה, והשאירו את הדיון לכנסת ישראל שם המקום להכריע בסוגיות אלו.


תא"ל במיל' אמיר אביבי הוא מייסד ומנכ"ל תנועת הביטחוניסטים, ראש לשכת הרמטכ"ל לשעבר, סגן מפקד אוגדת עזה וסגן מבקר מערכת הביטחון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

    1. אחרי אישור הסעיף הראשון של הרפורמה בכנסת, יעמדו חברי הכנסת וישירו את שירת התקווה, עם ישראל יוצא לחרות מהדיקטטורה של הבולשביקים. זה אקט שיפתיע את שלושת משרדי היחסי ציבור המלווים את ניסיון הפוטש של השמאל.

  1. יאיר לפיד, ראש וסמל האנטידמוקרטיה, בוגד מסית ופועל בחבלה ביסודות המדינה, בכלכלתה שזהה ומעצימה את ההסתה של אירגון DBS של אוייבי ישראל בעולם, ובשיבוש סדר חיי האזרחים במדינה במטרה להפיל את הממשלה החוקית שנבחרה בבחירות דמוקרטיות לפני כ 4 חודשים. כל פעולותיו הן פגיעה במדינה והמשך לפעולת חבלות וטרור של אירגוני המחבלים אוייבי ישראל.
    אין ספק שכל טענות ההתנגדות לרפורמות של הממשלה הנבחרת הן שקריות והרפורמות שהממשלה הזו מקדמת רק ישיבו את השוויון כלפי כל אזרחי המדינה ויקדמו את הדמוקרטיה.
    כל מטרת ההתנגדות של התנועה הזאת היא לשמור שלא יאבדו את כל מוקדי הכוח והשליטה והבעלות שניכסו לעצמם ללא שום זכותו וללא שום סמכות. ורק מסיבה זאת היחדה ובלבד אין גבול לצעדים ופעולות שהם מוכנים לעשות עד הרס המדינה.
    הם מסיתים למלחמת אחים ושפיכת דם בריש גלי, שרק אמירות אלה היו מחייבים לנקוט נגדם בפעולות שלטוניות מעצר ולדין.
    כאזרח ותיק, יליד הארץ מס 6 דורות, ממליץ ומזהיר אתכם לעצור ולנהוג לפי החוק ולקבל את מרות הממשלה וזכותה למשילות. ושאם לא, דרככם תביא לחורבן מדינת ישראל ואתם תאבדו יחד איתה.

  2. בתוך כל המחאה המטורפת, סיפור הטנק מתל-סאקי חשף עובדה חשובה: יש גם שמאל עם גבולות. יש גם שמאל שיודע להגיד: אני מתנגד לרפורמה, אבל לא בכל מחיר.
    יש משהו מרגיע בידיעה שאם תפרוץ חס וחלילה מלחמת אזרחים יהיו גם שפויים במד השני שלא ירימו את הנשק נגד אחיהם.

    1. באמת לא יפה, אנחנו מושיטים להם יד כל הזמן להידברות, ואם דוחים אותה. תגידו זה יפה.?

  3. השמאל איבד את הכיוון.
    הם ינסו כל דרך , אלימה , פרועה ופראית להפיל את השלטון שנסחר בדרך דמוקרטית.
    אמיר, אתה צודק. יש גבול!

  4. איזה נבילות ימ”ש גנבו את הטנק מה רק הם לחמו במלחמת יום הכיפורים?יש עוד המון אנשים שלחמו במלחמת יום הכיפורים לא רק הם

    1. לא רלוונטי,
      אפילו אם היו הלוחמים היחידים, ממתי זה מקנה להם זכות על אנדרטאות?

  5. חבורת אנרכיסטים עלובה שחושבת שמותר לה הכל. יש להעמידם לדין ולהענישם בחומרה.