האופוזיציה התפרעה בכנסת, חולדאי ואולמרט הסיתו לאלימות

חברי 'יש עתיד' השתוללו בוועדת החוקה והתעמתו עם סדרנים. ראש עיריית ת"א ורה"מ לשעבר דיברו על "שפיכות דמים" ו"שלב המלחמה"

צילומי מסך מתוך דמוקרטTV, ערוץ כנסת, חדשות 13

יום סוער עבר על בירת ישראל כאשר מחאת השמאל נגד היזומה לתיקון מערכת המשפט הגיע לשיא חדש. בעוד הפגנת ענק התאספה מחוץ לכנסת, חברי סיעת 'יש עתיד' סיפקו מופע ביזיוני בוועדת החוקה, כאשר כמה מהם קטעו בצעקות את הדיון, קפו מעל השולחנות והתעמתו עם הסדרנים. בהמשך דווח על עימותים נוספים בין חברי כנסת ממפלגת העבודה לסדרני הכנסת, אשר חלקם טענו כי נתקלו באלימות מצד חברי האופוזיציה, לאחר שאלה הוצאו מדיוני הוועדה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לאירועים וכתב בחשבון הטוויטר: "הידברות היא חשובה ואנחנו נעשה הכול כדי לקדם אותה. אבל למרבה הצער האופוזיציה מוכיחה שוב ושוב שאין פניה להידברות אלא לכוחנות אלימה ולא מקובלת". בתל-אביב, מספר מפגיני שמאל נעצרו לאחר שחסמו באופן פיזי את הכניסה לביתו של השר יצחק וסרלאוף.

בוועדה עצמה, אושרו לקריאה ראשונה סעיפי הצעת החוק לשינוי הרכב ועדת השופטים ואיסור על בג"ץ לדון בחוקי יסוד. על פי דיווחים שונים ובעקבות איומים שהתקבלו, תוגברה האבטחה סביב יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן. מאבטח הוצמד לו במהלך הדיונים והמשטרה העלתה את רמת האבטחה סביב ביתו.

עוד לפני הדיון הסוער, רוטמן מסר הצהרה בה אמר כי "אני גם סבור, כמו השר לוין, שאפשר וצריך לקיים את ההידברות ללא דחיית החקיקה, אולם בשלב זה, כבר היום ועוד לפני שהצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה הראשונה במליאה, וכפי שביקש הנשיא, אשמח לשבת, ללא כל דיחוי, בתיווך הנשיא ובכל מקום שיבחר, עם כל נציג של האופוזיציה שירצה בכך, ללא תנאים מוקדמים, והכול כדי לקדם הידברות אמיתית ולהוביל להסכמה לאומית רחבה סביב הרפורמה לתיקון מערכת המשפט. אני קורא לחבריי באופוזיציה, וגם לאסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון: בואו לנשיא. 'קומו ונעלה ציון'. ללא תנאים מוקדמים".

ובינתיים מחוץ למשכן, ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי שצעד עם המוחים אמר בראיון לחדשות 13 כי "דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים. זאת ההיסטוריה של האנושות". לאחר הסערה שעוררו הדברים, נמסר כי תנועת הליכוד הגישה תלונה במשטרה בטענה להסתה לאלימות ומרד אזרחי. מאוחר יותר הסביר חולדאי כי "בראיון דיברתי על אמת היסטורית כואבת. האחריות למניעת שפיכות דמים היא על אלו שמחליטים בכנסת והופכים את ישראל לדיקטטורה. עליהם החובה להפסיק את תהליך החקיקה, להגיע להידברות ולמנוע זאת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לדברי ראש העיר וכתב כי "היועצת המשפטית לממשלה חייבת להורות באופן מיידי על חקירה נגד רון חולדאי. לראש עיריית תל אביב אין חסינות ואין שום פריבילגיה להסית לרצח. הקריאה שלו היא חמורה והוא חייב להיחקר עליה ולעמוד לדין".

בהמשך היום ובמסגרת ההפגנה בירושלים, גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט סיפק הצהרה מעוררת מחלוקת, כאשר אמר בראיון לדמוקרטTV כי "ההפגנות, שאני הולך לכולן במוצאי השבת וההפגנה של היום, הן שלב ההקדמה לפני תחילת המחאה האמיתית שבסופו של דבר תפרוץ בכוח שירמוס את כל הגדרות ויגיע לעיקר".

לדברי אולמרט, "השינוי לא יתחולל בעזרת נאומים, אין פה אדם שלא מבין מה משמעות השינויים שמנסה הממשלה לחולל. מה שצריך זה לעבור לשלב הבא – שלב המלחמה. ומלחמה לא מנהלים בנאומים, מלחמה מנהלים בקרב פנים אל פנים, ראש בראש, יד ביד, וזה מה שיהיה כאן".

כמו כן, במהלך הפגנת השמאל בירושלים נשמעו חלק מן מהמפגינים קוראים קריאות "ביבי בוגד". בהמשך הערב נסמר כי תנועת הליכוד הגישה תלונה במשטרה גם בעניין זה.

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדברים בסרטון שפרסם אחר הצהריים ובו אמר: "תראו מה קרה היום בירושלים: האופוזיציה משתוללת בתוך הכנסת וחברי כנסת שלה קופצים על השולחנות, רון חולדאי מסית במפורש לשפיכות דמים, ובהפגנת השמאל קוראים לראש הממשלה ״בוגד״. אני קורא לראשי האופוזיציה: תפסיקו עם זה. תפסיקו לדרדר בכוונה את המדינה לאנרכיה. תתאפסו על עצמכם, גלו אחריות ומנהיגות. רוב אזרחי ישראל לא רוצים אנרכיה. הם רוצים שיח ענייני ובסוף הם רוצים אחדות".

יו"ר האופוזיציה לפיד מסר בערב הצהרה לפיה "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומו וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא. אם השר לוין וח״כ רוטמן מסכימים לכך נשמח להפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. שאלה קטנה ליו״ר האופוזיציה לפיד:
    איזה ראש ממשלת מעבר החליט לקדם הסכם נסיגה מגבול לבנון ללא אישור 80 ח״כים וקבע שאפילו במקום בו החוק מחייב הידברות, מותר להתעלם מכך כאשר ראש הממשלה סבור שהאופוזיציה מתנהלת באופן בעייתי?
    וחידת המשך לנשיא הרצוג: מי היה הנשיא שלא הרגיש באותו הזמן צורך להתערב ולתווך?

    1. באיזו שפה אתה מדבר אל הבולשביקים? הם בכלל לא מתכוונים להתווכח אתך לגופם של דברים. לאלימות עונים באלימות, ויותר טוב, הקם להורגך השכם להורגו. לאמסלם יש מעט מהשפה שאתה מדברים אל הבולשביקים, כל השאר עובדי עצות ואונים. הימין קיבל כח פוליטי עצום, והוא לא יודע איך להשתמש בו.
      למה לא מגישים מיד בכנסת את הקריאה הראשונה לרפורמה? ביום שבו יגיד רוטמן שהוא מגיש מחר, ובמקביל הוא מגיש מיד, כלומר משקר במצח נחושה נדע שהימין עלה על הדרך הנכונה.

    2. "השמאל רואה בימין אויב של ממש. הוא עולה למגרש בכדי לנצח, להביס, להשפיל ולחסל את היריב, לא בשביל להתגונן או להרוויח זמן לקראת עתיד של פיוס והרמוניה"..

  2. כל הכבוד לסדרני הכנסת שעושים את עבודתם נאמנה.
    בימים בהם, חצי עם מאיים להשבית את המדינה, לפרק את הכלכלה, לסכן את הבטחון ולמנוע כל שיתוף פעולה עם המערכת-זה ממש לא ברור מאליו.

  3. הכנסת זו הרשות עם היצוג החלק הגדול ביותר של נציגים פוליטיים נבחרים מכל 3 הרשויות. אבל מאז הקמת המדינה מעמדה נמוך בין 3 הרשויות. הסמול תומך בהעברת מוקד קבלת ההחלטות מן הנציגים הפוליטיים הנבחרים לידי גורמים בלתי-נבחרים, שבהם הוא שולט. מנהיגיו לפיד וגנץ ממעטים להופיע בכנסת ומזלזלים בה. לכן צריך לחזק את מעמד הכנסת:
    https://mida.org.il/2022/12/01/%D7%97%D7%99%D7%96%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9C-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%96%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%AA
    . בנוסף לכתוב במאמר ובתגובות לו צריך לבטל את פגרת הכנסת. האם הגורמים בלתי-נבחרים מפסיקים את פעולתיהם הבעיתיות בפגרת הכנסת?

  4. פושעים בחסות המשטרה, פרקליטות ובגץ
    צריכים לשבת בכלא עם מחבלים מהחמאס.
    האם הם יהיו הראשונים? בחזית? 'אחרי' או שהם אומרים רק 'קדימה'
    ושינסו עוד לרמות אותנו ולומר שהם דמוקרטים

  5. חולדאי ואולמרט מנסים בעזרת התססה ושבירת כלים לעשות הון פוליטי ולתפוס מקום במנהיגות הפגנות השמאל המוסת – כמה טיפשי ושקוף