איך בן-גוריון היה מגיב לאיומים בסרבנות

גם לראש הממשלה הראשון היה ברור – הצבא כפוף למרות הממשלה ולא להיפך

משה פרידן, לע"מ

עניין המכתב שקבלנו חמור מאין כמוהו, אי אפשר שיהיו שני צבאות ואי אפשר שתהייה שתי מדינות ומר בגין יעשה ככל העולה על רוחו. נהגנו עד גבול הפשרנות האפשרית. … עלינו להחליט אם למסור את השלטון בידי בגין ולפזר את הצבא שלנו או להגיד לו שיפסיק את פעולותיו הנפרדות, ואם לא – נירה! "

(דוד בן-גוריון בישיבת הממשלה הזמנית, 20 ביוני 1948)

ביוני 1948 חוותה מדינת ישראל שזה עתה הוקמה את אחת החוויות הטראומטיות שידעה מאז ועד היום – יהודים יורים ביהודים, מטביעים ספינה נושאת נשק בשעת מלחמת קיום. אבל איזו הצדקה הייתה לאותו ירי מזעזע של איש באחיו? אם נעיין בדבריו של ראש הממשלה הראשון נגלה שלפחות על פי תפיסת עולמו, הייתה זו שאלה הרת-גורל בנוגע לאחדות העם, ואחדות צה"ל שהיה אז בחיתוליו.

בגין ואנשי האצ"ל דרשו שהנשק שהצליחו להשיג בעמל רב יגיע למערכה על ירושלים וליחדות השדה המורכבות מיוצאי הארגון. בן-גוריון והממשלה לא היו מוכנים לדון בכך כתנאי מקדים למסירת הנשק. הניצים, האחים, לא הסכימו – אז בן-גוריון פתח באש. אין כוונה להעמיק כאן בפרשת 'אלטלנה' ובשאלת ההצדקה או חוסר ההצדקה המוסרית וההיסטורית למהלך כזה; אך יש באירוע כדי לשפוך אור על החשיבות שעמדה מול עיני בן-גוריון לערך ה'ממלכתיות' ואחדות הצבא. מאז ועד היום התהדרו יורשיו במעשה הזה, ואף כינו את התותח שירה ב'אלטלנה' – "התותח הקדוש". ואולם אותם יורשים ממש, אלו שרואים בו דוגמה למנהיגות, מאיימים במו ידיהם על אחדות הצבא ואחדות העם בשעת המחלוקת העכשווית.

בשבועות האחרונים נדמה כי קריאות לסרבנות ומרי אזרחי הפכו לעניין שבשגרה, ולא רק מצד אזרחים מן השורה אלא על מפי ראשי ממשלות ורמטכ"לים לשעבר. מי שככל הנראה לא היו מהססים לירות ב"תותח הקדוש" בעצמם, נמצאים כעת בצד השני של המתרס, מנסים לאתגר את אחדות הצבא ואת מרות הממשלה עליו. "במשטר בלתי לגיטימי בעליל חובה לא לבצע פקודות עם דגל שחור", הכריז בשבוע שעבר אהוד ברק. אהוד אחר, אולמרט, אמר מעט לפניו: "זמן לעבור לשלב המלחמה – לא בנאומים אלא קרב פנים אל פנים". אלו רק חלק מן האמירות המסיתות והמסוכנות שנשמעו לאחרונה על רקע הרפורמה במערכת המשפט.

במקביל קבוצות של חיילי מילואים, לוחמי סיירות וטייסים לשעבר, הרגישו החלו לאיים בהשתמטות משירות צבאי – באם הרפורמה תעבור. לוחמים אבל על תנאי. מה הייתה תגובתו של בן-גוריון על הכרזות מעין אלו מצד אנשי ציבור בכירים, קצינים ולוחמים? כנראה שלא שונה בהרבה מתגובתו כלפי לוחמי האצ"ל. ולמען ההגינות ההיסטורית יש לציין כי גם את הפלמ"ח פירק בן-גוריון ליסודותיו, אם כי בכפפות של משי.

זהו הקו אשר אמור להנחות ממשלה, כל ממשלה, בשעה שהיא מאותגרת ומאוימת על ידי אנשי צבא ומילואים אשר שוכחים את סדר הדברים הנכון – הצבא כפוף למרות הממשלה ולא להיפך. אמנם איננו נמצאים בשנות ה-40 ויהיה זה אסון לפתוח באש כלפי מאן דהוא, מסית ככל שיהיה. אך ניתן בהחלט לצפות לקו נוקשה בהרבה כלפי איומים בסרבנות.

ממשלת ישראל צריכה להבהיר באופן הנחרץ ביותר כי לא תקבל תנועת סרבנות על רקע משבר פוליטי, חריף ככל שיהיה, כזו אשר מציבה כתנאי להמשך השירות ביצוע או אי-ביצוע של מהלך חקיקה כזה או אחר. בימים כתיקונם היו נשללות הדרגות מכל קצין אשר חושב לנכון למרוד בסמכות הממשלה, ומנהיגי המרי והמסיתים אליו היו נשלחים למעצר. אכן, אסור בתכלית האיסור לפתוח באש על יהודים, אבל אסור גם להבליג על קריאות למרי וסרבנות שעלולות לעלות בחיי אדם.


שי רוזנגרטן הוא ראש אגף חינוך בתנועת 'אם תרצו', בעברו עורך ומגיש בערוץ 20, וסטודנט לתואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטת תל-אביב

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אנחנו ממתינים לתגובה המעשית של הרמטכ"ל לקריאות וההתארגנויות האלה.

  2. הצבא כפוף לממשלה כי הוא משמש כזרוע הצבאית של המפלגה. כמו ברוסיה הסוביטית שהייתה הדגם של בן גוריון

    1. נגיד שנתייחס לטענה הזו ברצינות, מה התחליף שלך? מה אתה מציע במקום? הכי קל לזרוק כאלו טענות כאלו בלי לתת שום פתרון ממשי

    2. כל מה שאמרתי הוא שהתפיסה של בן גוריון אין בה כדי ללמד אותנו אנשי חרות הפרט שוחרי החופש כלום. מי שנתלה בבן גוריון כבאילן גדול טועה.
      עקרון הכפיפות של הצבא לממשלה בתפיסה שלנו בא ממקום אחר לגמרי. במדינה חופשית שוחרת חרות האזרחים הם המגלמים את השלטון

  3. יובל,
    הממשלה בישראל מעולם לא היתה חד-מפלגתית(בניגוד לברית המועצות).
    הצבא הוא של כל העם ולכן כפוף לרצון העם דרך נציגיו כפי שמוכרע בדעת רוב(דמוקרטיה).
    ומכיוון שדרושה למערכת יציבות, מוסכם שהרוב הזה יתבסס על פשרות ולא על הצבעה בכל מקרה לגופו. ואותה פשרה של הרוב מיוצגת על ידי הקואליציה והממשלה.
    ומכאן נובעת כפיפות הצבא (וגופים אחרים) לממשלה.
    אך בשום פנים ואופן לא למפלגה כזו או אחרת.

    1. אצל בן גוריון הכל היה זרוע ביצועי של המפלגה. כולל השב"כ למשל. אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי. כדי שהמערכת תהיה יציבה היא צריכה להיות החלטית וכזו היודעת להפעיל את הסמכות שניתנה לה על ידי הבוחרים וזה ההיפך מפשרות

    2. לי אין ספק שאם בגין היה מנצח את בן גוריון ואת מפא"י בבחירות, בן גוריון היה מדבר בדיוק כמו האנרכיסטים הבולשביקים של היום.

  4. איך בן-גוריון היה מגיב לאיומים בסרבנות? לכלא במקרה הטוב!

    1. איך הגיב המשטר לסרבנות בזמן הגירוש בגוש קטיף?

  5. כל אזרח או חייל יכול לעשות ככל העולה בדעתו המוסגים של חברה לכידות ומדינה מיושנים
    ידאג כל אדם לרכושו קרוביו ובריאותו.
    כי הכל אבל ממש הכל בידי שמים
    והשמים בד"כ כחולים ביום ושחורים בלילה