הסוף לשביתות בריוניות? "נטפל בכוח הרב של ועדי העובדים"

ח"כ דן אילוז מקדם הצעות חוק לבוררות חובה וחופש מהתאגדות: "אנשים מבינים את הנזק שיכול לגרום המצב הקיים. רוצים לשים לזה סוף"

ח"כ דן אילוז | דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קרב הסוף לכוחם המופרז של ההסתדרות וארגוני עובדים אחרים לאיים בשביתות? שתי הצעות חוק אותן הגיש אתמול ח"כ דן אילוז (הליכוד), ביום בו הכריזה ההסתדרות על שביתה כללית כמחאה נגד החקיקה לתיקון מערכת המשפט, עשויות להיות התחלה חיובית בכיוון. לדבריו, "למרות שהסוגיה עלתה לכותרות בימים האחרונים בהקשר המשבר הפוליטי, מדובר במצב מוכר כבר הרבה שנים", ומטרת הצעות החוק היא "לטפל בכוח הרב שיש לוועדי העובדים במדינת ישראל".

בשיחה עם 'מידה' מסביר ח"כ אילוז כי הצעת החוק לבוררות חובה עוסקת בשירותים חיוניים "בהם תהיה חובה להליך בוררות במקום שביתה. אנחנו מקווים שככה הצדדים יגיעו למשא ומתן והסכמות, אפילו לפני שלב הבוררות, וככה יימנעו שביתות בענפים חיוניים. זה חשוב במיוחד כשאנחנו יודעים שבישראל יש הרבה פעמים שביתות כלליות שלא קשורות בכלל לענף כזה או אחר אלא נערכות כתמיכה או הזדהות עם אחרים. אנחנו רוצים לשים סוף לדבר הזה".

הצעת החוק השנייה עוסקת בחופש מהתאגדות ועל פי ח"כ אילוז היא מתבססת על רעיון פשוט: "אם באמת דואגים לעובדים אז צריך לדאוג גם לחופש שלהם. כרגע המצב הוא שאם שליש מהעובדים במקום מסוים רוצים להתאגד, אז כל שאר העובדים מחויבים גם הם להתאגד ולשלם דמי חבר. אנחנו רוצים לשנות את המצב הזה. כמובן שמי שרוצה להתאגד יכול לעשות כך, אבל אין סיבה שזה יחייב גם את מי שלא מעוניין. מי שלא מעוניין להתאגד לא ייהנה מייצוג מאורגן, אבל אי אפשר להכריח אותו להתאגד בכפייה של מיעוט על הרוב. גם אם יש רוב אני חושב שעדיף המצב בו כל עובד יכול להחליט בעצמו אם הוא רוצה להיות חלק מהתאגדות".

אתמול ראינו מחזה הזוי בו יו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה פשוט משבית את כל הטיסות מבן-גוריון בשיחת טלפון

"אני חושב שזו עדות נוספת לכוח המופרז שנמצא בידי אנשים שלא תמיד מייצגים את רצונות כלל העובדים. אמנם לא עשיתי סקר בקרב עובדי רשות התעופה אבל אני בטוח שנמצא שם דעות לכאן ולכאן, כמו בקרב כל הציבור. בסוף יש אנשים שמחזיקים בכוח ומחליטים לבד עבור כולם. זה חלק מהבעיה של כפיה על עובדים להתאגד בארגון שלא באמת מייצג את האינטרסים של העובדים. בסוף מי שמשלם הם העובדים עצמם, ובמקרים כמו אתמול גם כל הציבור בישראל. זה לא סביר שאדם אחד מחליט בהינף יד דבר כל כך דרמטי".

השביתה שהוכרזה אתמול הגיעה ממניעים פוליטיים ולא קשורה למאבק עובדים או סכסוך על שכר

"זה רק מדגיש את העובדה לפיה הוועד לא מייצג את העובדים, ובכלל לא מתעסק בנושאים שקשורים לייצוג שלהם אלא בשאלות פוליטיות. זה עוד יותר שערורייתי".

כתבת אתמול שמדובר בשביתה לא חוקית

"אני לא שופט בבית הדין שיכול לקבוע דבר כזה, אבל תראה מה עוד קרה אתמול – שר האוצר ביקש לפנות לבית הדין לעבודה ולהכריז על השביתה כבלתי-חוקית, אבל לא הצליח לעשות את זה כי גם הפרקליטות הודיעה על שביתה. זו מציאות אבסורדית וברור שמבחינת מדיניות ציבורית זה דבר לא תקין".

ראינו בשנים קודמות הצעות חוק דומות שנתקלו בקשיים. מה גורם לך חשוב שהפעם תצליח היכן שנכשלו אחרים?

"כמעט כל חוק נתקל בקשיים עד שהוא עובר וזה בסדר. יש מאבקי כוחות וזה חלק מתהליך החקיקה. הצעות החוק האלו היו חלק מהמצע הליברלי המפורש שלי גם בזמן הפריימריז וגם במהלך הבחירות, ואני חושב שמה שקרה אתמול הפיל את האסימון להרבה אנשים. אפשר לראות שגם ש"ס שנחשבת למפלגה יותר 'חברתית' הגישה אתמול הצעה להפחתת דמי החבר בהסתדרות. הרבה אנשים מבינים את הנזק שיכול לגרום המצב הקיים ואני מקווה שזה יספיק כדי להעביר את החוקים. זה יהיה מאבק מאתגר אבל אני מקווה שנצליח".

מה תעשו במצב בו שוב ועד העובדים משבית את שדה התעופה למשל?

"אני באופן אישי אשאר נחוש אבל תהליך חקיקה הוא דבר מורכב שכולל הרבה אנשים וזה תלוי גם בחברי הקואליציה האחרים. אני מאמין שלא נצטרך להגיע למצב של איומים בשביתה בגלל הצעת חוק שבסופו של דבר תפעל לטובת העובדים, אבל אם אכן נגיע למצב של בריונות כזו, אני מקווה שחברי הכנסת לא ייכנעו לה".

חברך לסיעה השר עמיחי שיקלי תקף את יו"ר הוועד פנחס עידן ואמר שאין לו מקום בליכוד

"אני חושב שהמהלך של פנחס עידן אתמול התבצע נגד העמדה הברורה של הליכוד, והוא השתמש לשם כך בכלים לא לגיטימיים. זה דבר בעייתי ושערורייתי ואני לא מקבל אותו. אני עומד לצד האמירה של השר שיקלי וחושב שהוא צודק".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. יותר פשוט ונבון הרבה יותר לאסור בחוק השבתת המשק לצרכים פוליטיים, בוודאי השבתה של בתי חולים, נתב"ג וכדומה. שביתה אך ורק בהקשר של שיפור תנאי עבודה.

    1. זה ממש בדיחה. אילוז אתה תלחם בוועדי העובדים? פסיק קטן מהמיני רפורמה העלובה למדי של לוין לא הצלחתם להעביר בכנסת אז אתה מתיימר להלחם בוועדי העובדים?

    2. לא רק לאסור.

      קנס על הארגון היציג. מדובר במשהו מאוד קל לזיהוי. אם הארגון הכריז על סכסוך עבודה סביב שכר אבל עובדים יוצאים להפגין כנגד חקיקה המחייבת ראש ממשלה בתעודת בגרות, ברור למה נוצל הכוח.

      אפשר להסתיר כוונות ושופטינו יכולים גם לגלות פרשנות יתר ולפרשן עצמם לדעת. למשל, הפגנה כנגד חקיקה תכלל פתאום בסכסוך עבודה כי תנאי שכר של עובדי מכוני השלמת בגרויות, אכן יפגעו אם יגדל מספר הזכאים לתעודת בגרות וחקיקה המחייבת ראש ממשלה בתעודת בגרות, בהחלט סביר כי תגרום לגידול כזה. אבל פוליטרוקים בגלימה זה מאבק אחר.

  2. השמאלנים אלה ערב רב ושופטי בג"ץ השמאלנים משתחווים לשופטי בג"ץ עבודה זרה

  3. צריך להעמיד לדין את הפורעים מהשמאל, הצבועים, שפרצופם הידוע, נחשף בכל עוצמתו, בהפגנות להרס הדמוקרטיה, כן, אנרכיסטים ממש. לוקחים להם, בצדק, את הגבינה ועל זה השנאה בוערת בהם. לא יודעים על מה הרפורמה, הצודקת, ומבעירים את המדינה בכותרות שקריות. מקווה שהארגונים שאמונים על הגנת הצרכן לא יהיו מעורבים בפוליטיקה.

  4. %רוך השם.
    ההוא משדה התעופה פשוט בושה איך מקבל החלטה של מיליונים. של אזרחעם בפתח המטוס.
    ללא שיקול דעת האם יש תינוקות קשישעם חולים נכים וכו. פשוט בזיון. והכל בשיחת טלפון לעיני כולם.
    אין המראות. בושה בושה בושה. קוראים לזה עבד כי ימלוך

  5. החוק שמאפשר לחייב קולגות כאשר יש רק שליש מהעובדים שחותמים אינו רק שגוי ומדכא אלא גם אבסורדי.הרי ההסתדרות אינה הגוף היחיד בתחום ישנה הסתדרות העובדים הלאומית(תלמידי ז'בוטינסקי), הסתדרות הפועל המזרחי(ציונות דתית) והסתדרות פועלי אגודת ישראל(חרדים).
    וכן בתחום ההוראה(שם יש משום מה ארגונים נפרדים) ישנם שני ארגונים: הסתדרות המורים וארגון המורים.
    אז מה קורה אם שליש מהעובדים רוצים ארגון א' ושליש רוצים ארגון ב'? לכאורה לכל צד יש זכות לכפות את דעתו על השאר!

  6. חושב שגם שיקלי איבד הרבה קרדיט. ממלכתי במובן הרע של המילה. פנחס עידן? להעיף ויפה שעה אחת קודם.

  7. חחח….עוד כוכב שרוצה לגעת במעוזי הליכוד…איך רואים שאתה טירון מר דן אילו היקר.
    אם לא הבנת? אז הועדים הגדולים במשק זה מתפקדי הליכוד ….נראה אותך פוגע בבייס של הליכוד חחחחח
    זאת תהיה יריה ברכה של הליכוד
    בשמחה ידידי…גש..תתחיל…

    1. רפורמה של השטאזי? רפורמה של הכנסיה? רפורמה של בריה"מ?

      הכנסייה שלטה על יבשות שלמות במשך כמעט 1000 שנים, עם יכולות שאפילו קים ג'ונג און חולם שהיו לו. ב-בריה"מ לגפרורים היה ערך גדול יותר מאמת ומחיי אדם. איפה הם היום?

      פשוט מצחיק לראות את האמונה של הדיקטטור התורן, שהוא הדיקטטור הנצחי והוא יצליח, היכן שכל הדיקטטורים לפניו כשלו.

      חוץ מזה, מי זה אתם? אתה לא ישראלי?

  8. אני תומכת ברצון של ח"כ דן אילוז וגם הצבעתי עבורו בפריימריז. אני הייתי הולכת יותר רחוק ומבטלת כליל את ההסתדרות הכללית ומותירה רק את ההתארגנות של כל ארגון לעצמו. וגם שם, אם עובד כלשהו מסרב להצטרף לארגון במקום עבודתו אין להכריח אותו. אי אפשר יותר שדיקטטור אחד מחזיק את המדינה בגרון.