כך הצילה אשת הברזל את בריטניה

מרגרט תאצ'ר קיבלה אומה שפופה ודועכת והשיבה אותה לגדולתה תוך שהיא קוראת תיגר על מוסכמות ומשנה מן היסוד את האקלים הפוליטי

George Bush Presidential Library and Museum

עבור רבים מבני הדור שלי שנולדו בשנות ה-60 והתבגרו פוליטית בשנות ה-80, שתי הדמויות החשובות ביותר בתודעה המדינית היו רונלד רייגן ומרגרט תאצ'ר. הנשיא האמריקני רייגן נפטר ב-2004 ואילו ראש הממשלה הבריטית תאצ'ר נפטרה בשנת 2013 בגיל 87.

אני זוכר בבירור את הזמן שביליתי עם גברת תאצ'ר בכינוס קטן בעיר באת' בראשית שנות ה-90. היא הייתה מרהיבה, הן בשיחות אישיות ולא-רשמיות והן בנאום שנשאה. היו מספיקות כמה דקות בחברתה כדי להבין שמדובר באישה בעלת עומק אדיר, חוכמה ונחישות. וגם לא מעט קסם.

ישנם דברים רבים שניתן לומר כמחווה למרגרט תאצ'ר אך אני רוצה להתמקד בשניים פשוטים. הראשון הייתה היכולת שלה לקרוא תיגר ולעצב מחדש את הנחות היסוד של העם שבחר בה לשלטון.

במהלך שנות ה-70 בריטניה נחשבה ל"אדם החולה של אירופה", משותקת בידי איגודי עובדים חזקים וסוציאליזם מזדחל. תאצ'ר תקפה ישירות את הפילוסופיה הסוציאליסטית. הנאומים שנשאה, עוד בטרם הפכה לראש הממשלה, היו דוגמה ומופת לבניית שיח. לא היו אלה סתם מילים המחוברות יחדיו או שורה של ביטויים נבובים. תאצ'ר השתמשה בטיעונים מוצקים בעד הקפיטליזם הדמוקרטי ובעד החירות, והיה לה גם את האומץ ליישם בהצלחה רבה את המדיניות הזו מול התנגדות עזה.

במהלך 11 השנים בהן הייתה בשלטון תאצ'ר שינתה את בריטניה ואת אנשיה מן היסוד, הישג מנהיגותי יוצא דופן ונדיר. היא הייתה, אם נשתמש בדימוי שחוק מעט, יותר התרמוסטט ופחות והתרמומטר. היא שינתה את האקלים הפוליטי והפילוסופי של אומה שלמה, באופן שמעטים אחרים הצליחו לחקות.

העדות השנייה לגדולתה של תאצ'ר היא הדרך בה השפיעה על המפלגה היריבה. לפני תאצ'ר, מפלגת הלייבור הייתה שבר כלי חסר תקווה, מוקסמת מסוציאליזם ואטטיזם מבית (תמכה למשל בהלאמה מלאה של תעשיות חשובות), ומפגינה חולשה מוסרית ופייסנות ברמה הבינלאומית.

אחת מתוצאות התאצ'ריזם הייתה עלייתו של טוני בלייר, שעיצב מחדש את הלייבור הבריטי ולקח אותו לכיוון שמרני יותר בסוגיות כמו ביטחון לאומי, פשיעה, רווחה, חינוך וכלכלה. לפעמים הדרך בה מודדים את גדולתו של מנהיג היא בהשפעתו לא רק על המפלגה שלו אלא גם על האופוזיציה. על פי אמת המידה הזו, השפעתה של גברת תאצ'ר (בדומה לידידה האהוב רונלד רייגן) הייתה עצומה.

כאשר מרגרט תאצ'ר נכנסה ללשכת ראש הממשלה בריטניה הייתה אומה שפופה ודועכת. היא הרימה אותה מאשפתות והשיבה אותה לגדולתה. תאצ'ר הייתה אחת המנהיגות המשפיעות ביותר של המאה ה-20, אישה בעלת מידות מרשימות ובת-ברית נאמנה. היא תחסר לנו מאוד ולעולם לא תישכח מלבנו. מרגרט תאצ'ר עשתה היסטוריה.


הטור התפרסם לראשונה בכתב העת 'קומנטרי'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. לנו יש עסק לא עם כורי פחם, אלא עם שמאלנים שהשתלטו עם כל גוף במדינה