לעצור עכשיו את הסלמת הטרור

מול חולשת הרש"פ והתחזקות ארגוני הטרור, מבצע צבאי נרחב ביו"ש נראה בלתי נמנע

מחבלי הג'יהאד האסלאמי בג'נין | צילום מסך

מערכת הביטחון הישראלית פתחה בדיונים אינטנסיביים על אפשרות עריכת מבצע צבאי נרחב ביהודה ושומרון נגד קבוצות הטרור הפלסטיניות, בעקבות פיגוע הירי ב-30 במאי בו נרצח מאיר תמרי ז"ל באזור ההתנחלות חרמש.

את הפיגוע ביצעה יחידת 'התגובה המהירה' השייכת ל'גדוד טול כרם' שהינו גוף טרור משותף של הג'יהאד האסלאמי ותנועת פת"ח. את הקבוצה הזו הקים סייף אבו ליבדה ממחנה הפליטים נור שמס, שחוסל על ידי צה"ל בשנה שעברה. בהמשך הצטרף למייסדי הקבוצה אמיר אבו חדיג'ה שהיה קצין במשמר הנשיאותי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, וגם הוא חוסל על ידי צה"ל.

גורמים בג'יהאד האסלאמי אומרים כי רצח האזרח הישראלי מאיר תמרי ז"ל הוא חלק מתגובת הנקם של הארגון על פעילות צה"ל במחנה הפליטים נור שמס ועל חיסול הצמרת הצבאית של הארגון ברצועת עזה במהלך מבצע 'מגן וחץ'.

מערכת הביטחון הישראלית מודאגת מתהליך התפשטות קבוצות הטרור החמושות ברחבי יהודה ושומרון, המצוידות בכמויות גדולות של נשק ותחמושת. מדובר בכעשרים קבוצות טרור חמושות שמבצעות פיגועים. הנשק מוזרם ליהודה ושומרון באמצעות הברחות דרך הגבול עם ירדן, ואיראן היא שמממנת את רכישת הנשק ואת הברחתו.

האסטרטגיה של קבוצות הטרור החמושות היא לנהל מלחמת התשה נגד צה"ל בכל יהודה ושומרון ולהעסיק כוחות צבא רבים ככל האפשר. איראן רואה ביהודה ושומרון חזית נוספת נגד ישראל במסגרת אסטרטגיית "איחוד החזיתות".

השב"כ תומך בעריכת מבצע צבאי נרחב ביהודה ושומרון נגד תשתיות הטרור. גורמים ביטחוניים אומרים כי מדובר בתהליך בלתי נמנע כדי לעצור את מפלצת הטרור שהולכת וגדלה מיום ליום ודוחקת את רגליה כוחות הביטחון של הרש"פ מאזורים נרחבים ביהודה ושומרון.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך במדיניות בה החל לפני כשנה וחצי – לא להיכנס לעימות עם קבוצות הטרור החמושות כל עוד הן אינן מהוות איום ישיר על המוקטעה ברמאללה, למרות שתחת פיקודו כוחות ביטחון פלסטינים המונים כ-30 אלף חמושים.

על פי גורמים בכירים בתנועת פת"ח, עבאס דחה את התוכנית הביטחונית שהציע לו ממשל ביידן נגד קבוצות הטרור החדשות בגלל שלא כללה ערבויות ממשיות כי צה"ל יפסיק את כניסת כוחותיו לשטחי A. את התוכנית הכין הגנרל האמריקני מייק פנזל, והיא קובעת כי יגויסו כמה אלפי אנשי ביטחון חדשים לרש”פ. הם יעברו אימונים ויצוידו בנשק ויתפרסו בצפון הגדה כדי להילחם נגד קבוצות הטרור החמושות.

גורמים בפת”ח אומרים כי התוכנית האמריקנית נועדה לחסל את הקבוצות החמושות בגדה שזוכות לתמיכה אדירה ברחוב הפלסטיני ולתמיכה של כל הפלגים הפלסטינים, אך מחמוד עבאס התחמק ממנה בטענה כי היא תביא למלחמת אזרחים. למרות המפגשים הביטחוניים שהתקיימו בעקבה ובשארם א-שיח' ביוזמת ארה"ב כדי לחזק את הרש"פ, התוכנית הביטחונית האמריקנית כלל לא נדונה. גורם בכיר בפת"ח אומר עליה כי מדובר ב"תינוק שנולד מת".

אכרם רג'וב, מושל ג'נין מטעם הרש"פ אמר ב-29 במאי לעיתון 'א-שרק אלאווסט' כי שמע על התוכנית הביטחונית האמריקנית רק באמצעי התקשורת. הוא האשים את ממשלת ישראל בהחלשת כוחה של הרש"פ, לדבריו, כוחות הביטחון של הרש"פ מעריכים כי המצב הביטחוני ביהודה ושומרון רק יסלים.

גורם מדיני בכיר אומר כי מערכת הביטחון הישראלית נערכת להסלמה בשטח. אם חס וחלילה יהיה פיגוע רב נפגעים ביהודה ושומרון לממשלת ישראל לא תהיה ברירה אלא לצאת למבצע צבאי גדול, למרות הלחצים של ממשל ביידן שהצליח עד כה לעכב את היציאה למבצע.

למרות התגברות פיגועי הירי, מרבית התושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון אינם מעוניינים באינתיפאדה מזויינת שעלולה לגרום להם לנזק כלכלי כבד והפסקת העבודה בישראל. חמאס והג'יהאד האסלאמי מתקשים לגרור את תנועת פת"ח בגדה לנקיטת עמדה פומבית הקוראת לאינתיפאדה מזויינת נגד ישראל. בניגוד לרצועת עזה שבה פועל חמ"ל משותף של כל הפלגים הפלסטינים המארגן את הטרור נגד ישראל, הרי שביהודה ושומרון יש פיצול גדול בין הפלגים ואין מפקדה משותפת אחת של הפלגים המתאמת את פעילות הטרור נגד ישראל.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. שוב הפנטזיה שהרש"פ יעשה את העבודה שלנו. במסגרת הקונספציה שקיומו של הרש"פ טוב לישראל. הקונספציה הזו כשלה ועלתה לנו במחיר כבד. הרש"פ הוא מכשול וככל המוקדם בו יעלם כך ייטב לנו

  2. הקונספציה השתנתה, שומרים על הראשות כי חושבים שיש בה תועלת בהפחתת לחצים מדיניים על ישראל – טענות האפרטהייד למינהם, למרות שהרשות גורמת לנזקים בארגונים הבנלאומיים.
    בנוסף, כנראה שיש אוסף של מושחתים שנהנים מזליגת הכספים הרבים שמגיעים לראשות ממיסים והסדרים על מצוא ויבוא סחורות וכוח אדם.

    1. "שומרים על הרשות" היכן שינוי הקונספציה? אלו אותם מומחים שבנו את הקונספציה הכושלת של מלחמת יום כיפור. הנה שוב קונספציה כושלת, יש בקיום הרשות כדי להפחית את הלחצים הבינלאומיים, ואולי להיפך?

    2. הרשות מפחיתה לחצים???
      אם הפתאח נופל אז החמאס עולה והפעם מדובר על ארגון שאין לו תירוצים של חוסר יכולת לשלוט ברחוב הפלסתיני ובזעם ה'ספונטני' שבו. כך שבמצב כזה או שהעולם יכיר בזה שאין פרטנר שמעוניין בשלום עם ישראל או שהחמאס יתמתן ויציע הצעות משמעותיות יותר מקודמו.
      בכל קרה, הלחץ הבינ"ל יהיה הרבה יותר טוב לישראל.
      מצד שני, יש בישראל פוליטיקאים 'ציוניים' שהיו מוכנים להכניס לקואליציה את סניף ישראל של החמאס אז מי יודע עם מי הם יסכימו לשבת לשולחן המו"מ ומה הם יסכימו להציע.

  3. אם "המשטרה הפלסטינית" יפתח באש על חיילי צה"ל התגובה לדעתי צריכה להיות ביטול של הסכם אוסלו, כולל החזרת השליטה הישראלית ומתן אופציה לאנשי הרשות של התפרקות מנשק או גירוש.

    1. אם ישראל הייתה מוכנה לבטל את ההסכם הזה או את ההסכם עם ירדן היא הייתה עושה את זה מזמן. בשני המקרים, לא חסרות הפרות חמורות בצד השני(אגב, המשטרה הפלסתינית מלאה בכוחות לא אמינים כבר מזמן והיו לא מעט מקרים בעיתיים כך שזו סיבה חלשה מאוד יחסית לכמה הפרות אחרות לבטל את ההסכם).
      אבל יש כוחות בישראל שישמרו על שני ההסכמים הנלוזים הללו בכל מחיר ולו רק כדי לא להודות שרק הימין מסוגל להביא הסכמים חזקים ויציבים(ירדן, לבנון[לא נפל בגלל בגידה שלנו או של השלטון הלבנוני שחתם עליו] וכמובן ארבעת הסכמי אברהם) ע"י ביטול שני ההסכמים הבי לאומיים המשמעותיים היחידים שהשמאל הצליח להביא אי פעם. .

    2. תיקון עצמי:
      ההסכם המוצלח הראשון של הימין הוא כמובן עם מצרים, לא עם ירדן.