הפיגוע בגבול מצרים והשאלות הקשות

גזרת הדרום גדולה ומורכבת וכוחותינו פועלים בה במציאות לא פשוטה; ההתנהלות באירוע ותוצאותיו דורשות מצה"ל מסקנות ברורות

צילום: דובר צה"ל

הפיגוע הקשה בו נהרגו סמלת ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן, החזיר אותי אחורה לשנתיים בהן פיקדתי על 120 קילומטר לאורך גבול מצרים, גבול מורכב ופעיל מאוד למרות שהוא נמצא רחוק מהעין ומהלב ברוב ימות השנה.

חטמ"ר שגיא ישבה אז בהר שגיא ושנים לאחר מכן הועברה לפתחת ניצנה ושמה שונה לשמה כיום, חטמ"ר פארן. הגזרה בה היא פועלת ובה התרחש הפיגוע מהווה יותר משישית משטח מדינת ישראל, רובו המוחלט לא מיושב וכולל בעיקר שמורות טבע גדולות ושטחי אש של בסיסי הערבה וחיל האוויר. מקום בו הזמן והמרחב שונים בתכלית מכל מה שאנחנו מכירים.

שני הלוחמים מגדוד ברדלס הוצבו בסמוך למוצב הר חריף. על פי הודעת צה"ל, הקשר האחרון עמם היה בשעה ארבע ורבע בבוקר. הם מוקמו כחלק משרשרת עמדות לסיכול הברחות, ואכן בשעות הקטנות של הלילה ומספר קילומטרים ממקום עמדתם, סוכלה הברחה אחת מיני רבות ונתפסו סמים. אירוע "שגרתי" המתרחש כמעט מדי לילה ופעמים רבות מלווה באש מצד המבריחים הבדואים, שבשיתוף עם בדואים מהנגב פועלים להציף את ישראל בסמים.

חצי-האי סיני הוא מרחב שניתן להגדירו כמרחב בריבונות חלקית של מצרים. האוכלוסייה מורכבת ברובה מבדואים שהמצרים מסרבים להעניק להם אזרחות, וחלקם הצטרף לדעא"ש. ארגון הטרור הצליח להתבסס בצפון סיני וביצע בשנת 2011 פיגוע קשה מאד בכביש 12 במרחב צפונית לאילת. במקביל פועל דאע"ש באופן שיטתי לביצוע פיגועים נגד הכוחות המצריים בסיני, ולאור חומרת האיום ישנו שיתוף פעולה מודיעיני נרחב בין ישראל למצרים בניסיון לסכל פיגועים ולפגוע בתשתיות הטרור.

כל מי שהזדמן למצרים בנסיבות שונות יכול להעיד כי במדינה השכנה רווחת עדיין שנאה עמוקה לישראל וליהודים, מציאות שעומדת בסתירה לרמת שיתוף הפעולה המדיני ביטחוני בין המדינות. לאורך הגבול המצרי פרוסות עמדות מצריות רבות המאוישות על ידי שוטרים מצריים. הסכם השלום מונע הכנסת צבא לסיני שכן מדובר במרחב מפורז ולכן הכוחות הפרוסים לאורך הגבול מורכבים משוטרים ולא חיילים. לעומת זאת, התיאום שמתקיים עם מצרים נעשה מול המודיעין המצרי, דבר היוצר מציאות של חוסר בתיאום טקטי בין כוחותינו בשטח לבין הכוחות הפרוסים מן העבר השני של הגבול, בשונה מהמציאות הקיימת בגבול ירדן.

אחת מהשאלות הגדולות בהקשר הפיגוע הקשה היא האם השוטר המצרי שביצע אותו עשה זאת על דעת עצמו בלבד, או האם הופעל על ידי ארגון טרור. שאלה נוספת היא כיצד הצליח לחצות את המכשול המורכב שהוקם וכיצד הצליח להפתיע את החיילים שלמעשה לא הגיבו באש וככל הנראה הופתעו מההתקפה. בגבול יש מספר מעברי חירום שאמורים להיות נעולים ויתכן כי המחבל חצה דרך אחד מהמעברים הללו או דרך פרצה בגדר סמוכה להם.

בשנת 2009 פיקדתי על אירוע בו שלושה שוטרים מצריים, במקום לא רחוק מהר חריף, פתחו באש על מארב של גדוד הקרקל. החיילים לא נפגעו, הזעיקו תגבור וסגן מפקד הפלוגה שהגיע עם החפ"ק שלו חיסל את אחד היורים. בהמשך קיימנו תחקיר עמוק עם מפקדי הכוחות המצריים שטענו כי השוטרים שלהם זיהו בטעות את הכוח שלנו כמבריחים. באותה תקופה לא הייתה קיימת גדר בגבול וטעויות בזיהוי היו בהחלט אפשריות.

אותו אירוע הביא לשינוי עמוק שסוכם על ידי אלוף הפיקוד דאז יואב גלנט באופן ההכשרה של גדוד קרקל, שינוי שכלל בניית אימון מתקדם, שילוב החיילות בקורס מכי"ם חי"ר ושילוב קצינות בהשלמת קצונת חי"ר, בנוסף להקמת פלוגה מסייעת לגדוד. זהו מבנה הנהוג עד היום בכל גדודי החי"ר המעורבים בדומה לגדוד ברדלס שחייליו נפלו אתמול.

סימן שאלה נוסף באירוע נוגע להחלטת המחבל להישאר בצד הישראלי ולמעשה לפעול כמי שהחליט למות כשהאיד. המחבל לא חזר למצרים ובמקום זאת המשיך לתוך שטח ישראל שם זוהה בעומק. חפ"ק המח"ט חתר למגע וחיסל את המחבל כאשר בהתקלות זו נהרג סמ"ר אוהד דהן ז"ל.

גם לוחות הזמנים של האירוע, המצביעים על כך שרק בשעה תשע בבוקר מוצאת מפקדת המחלקה את חייליה הרוגים בעמדה, דורשים תחקיר מעמיק. הזמן שחלף עד שהתגלה כי נורו שני חיילים יחד עם זמן המרדף מאפיינים את הגזרה העצומה והמורכבת הזאת. גזרת הר חריף היא איזור הררי בגובה כאלף מטר עם משטר רוחות משמעותי שיתכן ועמעם את רעש הירי של המחבל, ירי שהיה ככל הנראה התבצע לקראת השעה שבע בבוקר. אולם לצד זאת נדרש בירור מדוע במשך כל כך הרבה שעות לא נוצר קשר עם החיילים. עוד יש לברר מדוע הסנסורים הרבים הפרוסים באזור לא זיהו את המחבל שחצה את הגבול.

לסיכום מדובר באירוע קשה וטראגי שמותיר אחריו שאלות רבות הדורשות תחקור. ליבי עם משפחות הנופלים. מי ייתן ולא ידעו עוד צער.


תא"ל במיל' אמיר אביבי הוא מייסד ומנכ"ל תנועת הביטחוניסטים, ראש לשכת הרמטכ"ל לשעבר, סגן מפקד אוגדת עזה וסגן מבקר מערכת הביטחון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. אין הסכם שלום. עם שום מדינה ערבית. הם גם לא קוראים לזה ככה אצלם. הסכם שקט, הסכם הפסקת אש וכו.
    לישראל אסור לסמוך על שום תיאום בטחוני לא עם ירדן ולא עם מצרים. ולדאוג לגבולות שלה בעצמה.
    די בטוח, ששום דבר שקורה בגבול לא קורה מבלי שהשלטון ידע עליו, אם הם היו רוצים לעצור את ההברחות, הן היו נעצרות.

  2. לי יש שאלות אחרות בקשר לאירוע הזה ?

    1. למה שולחים 2 חיילים למשמרת בת 12 שעות ?

    2. איך יתכן שבמשך 5 שעות כמעט, לא נוצר שום קשר עם 2 החיילים שבשטח ?

    3. למה שולחים 2 חיילים לשטח בו שוררות טמפרטורות גבוהות, כאשר כל מה שיש להם הוא רשת הצללה ועמדת שמירה עלובה ?

    4. מהן הוראות הפתיחה באש של השומרים באזור ? האם ההוראות מגבילות את החיילים ואם כן, מי הוא זה שניסח את ההוראות הללו ולמה ?

    5. מדוע המח"ט יוצא "לחתור למגע" עם אנשי החפ"ק שלו ולא מחכה לסיוע אווירי ולחיסול מהאוויר ?

    6. למה יצרו פתחים בגדר, פתחים הסגורים בדלת פלסטיק פשוטה ובאזיקונים ? אחרי שהשקיעו כל כך הרבה כסף בגדר הזו, למה לא יצרו דלתות מתכת כבדות עם נעילה רצינית יותר ?

    7. למה מאפשרים למבריחים הבדואים להתקרב לגדר הגבול ? מי קיבל את ההחלטה הזו ולמה ?

    1. 1. מחדל גמור
      2. עוד יותר מחדל
      3. כי הם לוחמים, זה בסדר
      4. הוראות רגילות, לא שזה משנה כי ככהנ הם אפילו לא דרכו את הנשק
      5. אכן מוזר
      6. לצרכים מבצעיים כאלו ואחרים, הבעייה זה הנעילה החובבנית
      7. לא מאפשרים להם, זה שטח ענק והם מכירים אותו הייטב כולל את המכשולים הרבים שצהל פרש

  3. דבר אחד שכחת. אתה ושכמותך כבר מזמן לא משרתים בקרבי.
    לשיטתך עדיף למות עבור גנץ מפקיר החיילים ? אולי עבור מרב מיכאלי שקראה לא להתגייס לצה"ל ? או אולי עבור יאיר לפיד שמקום שרותו לא נודע ?
    הממשלה הנוכחית נבחרה כחוק על אפם ועל חמתם של טיפוסים כמוך. והיא קיבלה רוב גדול.
    ואם היית קצת יותר משכיל ויותר חכם היית אולי מבין שאם בראש המדינה עומד דיקטטור, אזי אתה וכל הדומים לך הייתם תלויים על עמוד החשמל הכי קרוב לביתכם.

  4. מסירת סיני למצרים – בכיה לדורותת תחילת ההתדרדרות של ישראל.

  5. אנשים יצטרכו לשלם על המחדל הזה, העונשים משמעותיים. ביזיון, החלטות שגויות שהביאו לאובדן חיים.

  6. אלי דקל,איש מודיעין לשעבר,מתריע שנים על התעצמות צבא מצריים לדעת,והתעצמות זו מופנית לכיון שטחה של מדינת ישראל.
    המחשבות של מצריים על שלום שונים ממחשבות מדינת ישראל על שלום.
    הסכם השלום היה למעשה הסכם בין השלטונות במצריים לבין שלטונות מדינת ישראל.העם המצרי לא הפנים
    את הסכם השלום עם מדינת ישראל והחינוך לשנאה של יהודים ומדינת ישראל קיים שנים רבות.
    אין אמון בהסכמי שלום מעין אלה!!!!!!!!!!!!!!!

    1. מי שמכיר הסכמי שלום או כל הסכם אחר שחותם עם המוסלמים שמבין שזה רק הפסקת אש מצידו כי ברגע שיחשבו שיכולים לפגוע יעשו זאת זה במסורת שלהם ככה הם השתלטו על מכה ועוד זה נקרא הסכם חודייב או הסכם כורייש הודה בזה אשף המרצחים

  7. הרב אדלשטיין ראה את הנולד מדוע ביקשו שיתנצל בפני המצרים . רב כזה ישיש ועניו .
    צריך להתנצל בפני אדלשטיין

  8. אין הרבה מה לכתוב חוץ מלציין שזאת פשלה גדולה של הצבא ואני לא מדבר על ההרוגים, אני מדבר ברמות הגבוהות ביותר שיש!!! בושה וחרפה!!!

  9. המצרים מתכוננים למערכה עכובה מדם נגד ישראל. כל הכוחות ש שנכנסו לסיני כדי להלחם כביכול במחבלים ובדעש נשארו בסיני, דיוויזיות שלמות והן נשארו שם, המצרים לא הוציאו אותם לאחר כל פעולה נגד טאור כפי שכתוב בהסכמי השלום ששום צבא לא יימצא בסחני, ולא רק זאת אלא שהם עוד מתגברים אותם, וכל אותם השוטרים המצריים שיושבים בעמדות, הינם בדיוק כמו השוטרים שלנו שישבו לפני מלחמת ששת המים בהר הצופים, כולם חיילים מצרים שונאי ישראל ויהודים.

  10. כמובן הכישלון יתום הסברים יש תמיד יש פה חדלון של צהל וכל השינויים שעשה גלנט רק החריפו את הטעויות גם היום עושה טעויות שגורמות נזק אדיר לא מובן איך ממשיך בתפקיד ממש כמו רבין בזמנו מרצה את השמאל אז יקודם מצרים השתנתה נתנו להם הכל וקבלנו כלום כרגיל היום יש שם טנקים מטוסים הכל בהסתר רק השם יעזור מול כשלון כל כך גדול

  11. מצריים הגדילו בהרבה את מס' המנהרות בסואץ, יש להם גם כוחות בסיני, הם בנו גם בסיסים לוגיסיטים שאמורים לסייע לצבא גדול לתקוף את ישראל. בנוסף יש ובנו אוטוסטרדות שיכולה לשמש לתקיפה. תסתכלו בגוגל מפה כביש 40 ( כ 200 ק"מ) וכביש 55 (כ 300 ק"מ) חוצים את סיני, נראה. טנק שנע 15 קמ"ש יגיע תוך 20 שעות, כלומר בפחות מ 24 שעות יכולים להביא צבא גדול. הם בנו צבא גדול וחזק תבדקו בגוגל globalfirepower יש להם כפול טנקים משלנו (4600) ויש להם גם טנקי אברהמס מתקדמים. הם ממש לא שוקטים על השמרים.

  12. יש לשקול בהמשך לחשב מסלול מחדש בהיבט יחסים מול מצרים. למשל לבטל את הסכם השלום (ככה שישראל לא תהיה מחויבת לא להיכנס צבאית לשטח מצרים) ולהחליפו בהסכם אחר זו אחד ממיני מכלול של אפשרויות ביחסי ישראל מול המצרים

  13. צריך להגיד את הדברים בריש גלי ובפה מלא . מצרים בעקביות מיום ליום ושנה לשנה לא מפסיקה להפר את הסכם שלום