פרק נוסף בטרגדיה הטורקית

המשך שלטון ארדואן מסמן עוד חמש שנים קשות בחזית הכלכלה, החברה ומדיניות החוץ

טקס ההשבעה של ארדואן | President.az, Creative Commons Attribution 4.0 International

הסיבוב השני בבחירות הגורליות לנשיאות טורקיה שנערך לפני כשבועיים לא הניב הפתעות מיוחדות. הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן, כעת בעשור השלישי לשלטונו, זכה ב-52% מההצבעה הכללית, מול 48% של מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו. בסיבוב הראשון שנערך ב-14 במאי ארדואן ויריבו השיגו בהתאמה 49% ו-45% מהקולות.

כפי שהתנהל מאז שעלה לשלטון ב-2002, גם הפעם ארדואן עשה כל שביכולתו כדי לנצל את משאבי המדינה ואת התקשורת בשליטתו כדי לתמרן את דעת הקהל, הן לפני הסיבוב הראשון וביתר שאת לפני הסיבוב השני.

עובדי מדינה בכירים המחויבים על פי החוקה שלא להתערב בפוליטיקה הצטרפו לקמפיין של ארדואן, בעודם חוסמים כל מאמץ מצד האופוזיציה. קיליצ'דראולו המתוסכל צייץ ב-26 במאי סרטון בו טען כי הוא "נמצא תחת איפול מוחלט":

השמצות, שקרים, קונספירציות, אי-סדרים בקלפי, ניסיון להרחיק משקיפים, סרטונים מבושלים… ועכשיו חברות התקשורת אפילו חוסמות את היכולת שלנו לשלוח מסרים או להודיע על תוכניות… האם עליי לפרוש מההתמודדות בבחירות האלו? זה מה שאתם רוצים?"

בציוץ נוסף שפרסם שלושה ימים לפני ההצבעה הסופית, קיליצ'דראולו האשים את רוסיה בהתערבות בבחירות במדינה. לדבריו, הרוסים הם שעומדים מאחורי חומרים משמיצים שהופצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות: "חברים רוסים יקרים, אתם עומדים מאחורי התמונות המזויפות, הקונספירציות, ההקלטות וכל החומר השקרי שנחשף".

בעצרת בחירות שנערכה בנמל התעופה באיסטנבול ב-7 במאי, ארדואן הציג סרטון בו נשמע קיליצ'דראולו אומר "בואו נלך יחדיו אל הקלפי" וברקע נשמעת הקריאה הכורדית המיליטנטית: "בואו נלך, בואו נלך". בעוד הסרטון מתנגן, ארדואן פנה לקהל ואמר: "הם הולכים כתף אל כתף עם ה-PKK (המפלגה הכורדית המוגדרת בטורקיה כארגון טרור). האם האזרחים האהובים שלנו יצביעו עבור דבר כזה? תקשיבו, זה חשוב מאוד".

כאשר עיתונאי שאל את הנשיא כיצד הוקלט הסרטון הזה, ארדואן הודה כי הסרטון שהוצג היה מפוברק, אך עדיין טען למעורבות ה-PKK בקמפיין האופוזיציה. "אפשר לומר שהסרטון מזויף אבל הכורדים עצמם הפיצו אותו כסימן לתמיכה", הסביר. בפועל, ה-PKK הפיץ גרסה מקורית של הסרטון בו נראים פעיליו רוקדים ושרים. בעצרת הבחירות ארדואן הציג גרסה מבושלת שבה נראה קיליצ'דראולו שר ורוקד ביחד עמם.

אין פלא אפוא שארגון Electoral Integrity Project העוקב אחר אי-סדרים בבחירות הציב בשנת 2019 את טורקיה בקטגוריית "אמינות נמוכה", יחד עם מדינות כמו רוסיה, איראן ובלארוס.

 

עם תום ספירת הקולות קיבלנו שוב מסר ברור מצד קהל המצביעים הטורקי – אנחנו אולי גוועים ברעב, חיים בדמוקרטיה משותקת ותחת ממשלה מושחתת, אבל סומכים על ארדואן שיגן עלינו, על ארצנו ועל אמונתנו הדתית מפני טרוריסטים, פולשים זרים, בוגדים וכופרים. כאשר לוקחים בחשבון שהטורקי הממוצע נושר מהלימודים בכיתה ז' ו-95% מהטורקים מעולם לא ביקרו בחו"ל, יתכן כי תוצאות הבחירות פחות מפתיעות.

אלא שמשמעותן היא צרות נוספות ביחסים בין טורקיה למערב. בזמן שארדואן ינסה לשמור על מדיניות מאוזנת בתווך שבין רוסיה למערב, הוא עדיין נוטה לכיוון הרוסי ובכך מציב את כלכלת טורקיה החולה בסכנה של סנקציות. פוטין מצדו ימשיך לתמוך בסוס הטורקי-טרויאני שלו בשורות נאט"ו. גם היחסים של אנקרה מול האיחוד האירופי יישארו בהקפאה עמוקה, כאשר הסיכוי להחייאת ההליך קבלת טורקיה כחברה באיחוד נראה אפסי.

החילונים בטורקיה, כמו גם בני בריתה במערב, צריכים להתכונן לחמש שנים קשות נוספות תחת ארדואן. ומה יקרה לאחר שהוא ירד מהבמה הפוליטית? גם אז, הטורקים ככל הנראה יבחרו במנהיג אסלאמיסטי אופורטוניסט נוסף, או במילים אחרות – עוד ארדואן.


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *