בחסות התקשורת – עוד מופע אימים של אהוד ברק

אפשר לטעון כי למי שחושב אחרת ממך אסור להתבטא, שרעיונותיו מסוכנים ויש להילחם בהם. רק אל תקרא לעצמך "דמוקרט" או "ליברל"

צילום מסך מתוך חדשות 12

נראה כי צופה שנתקל במקרה בתוכנית של ערוץ 12 בשבועות האחרונים, לא יכול להימלט מדמותו המטיפה של אהוד ברק. בעבר לוחם מוערך וראש ממשלה כושל, ברק משמש מזה זמן בעיקר כקרקס נודד באולפנים יחד עם תפקידו כתיבת תהודה למסרים של הסתה ופילוג. מסר עיקרי כזה עליו הוא חוזר לאחרונה בשלל הופעותיו על המסך הקטן מתמקד בקריאות ל"מרי אזרחי", "אי-ציות" לממשלה ועוד שלל סיסמאות המרדה.

אך ברק לא מסתפק בכך שערוץ שלם הפך לבמת ההסתה הפרטית שלו. כך קרה למשל אמש כאשר 'אולפן שישי' אירח אותו לעוד סבב של קלישאות ותעמולה, וברק המופתע נדהם לגלות שישנה סביב השולחן מישהי שחושבת אחרת ממנו.

כאשר הפרשנית דניאל רוט-אבנרי העזה להעיר לו כי דבריו מהווים קריאה להפרת החוק, ברק קטע אותה מיד וירה: "אני מבקש להשתיק את החברה". רוט-אבנרי סירבה לשתוק מול העקיצה השוביניסטית המחוצפת, ברק איים במרומז כי "יש עורך לתוכנית הזו" וסיים באזהרה: "אני ממליץ לך לא להיות המהדורה של טלי גוטליב בערוץ 12".

מעבר לזלזול ולהתנשאות בכתבת ופרשנית חרוצה וחכמה שעבדה קשה מאוד כדי להגיע לבמה המרכזית רק כדי להיתקל שם בגנרל מזדקן המבטל את נוכחותה בהינף יד (והשיבה לו כגמולו בשידור חי), הצביעות של ברק ודומיו פשוט מרהיבה.

באותו משפט ממש בו הוא מטיף לנו על חשיבות "הדמוקרטיה" ועל המאבק להצלתה, הוא מסוגל לרמוס באלימות את חופש הביטוי של מיליונים ולהשתיק את קולם. בשם "הדמוקרטיה" הוא מוביל מתקפה כוללת לא רק על הצבעתו בקלפי של רוב הציבור ועל הנציגים בהם בחר, אלא גם על חופש הביטוי שלהם. ולא מספיקה לו העובדה שערוצי תקשורת שלמים משמשים בפועל כצינור להעברת מסרי השנאה שלו, אז כעת הוא גם ממנה עצמו לצנזור הראשי של כל מסר או דעה אחרת.

ובנקודה זו נחשפת הצביעות בשיאה. כפי שברור כבר מזמן, את "המחאה" וראשיה לא באמת מעניינת "הדמוקרטיה" והם לא באמת מודאגים מגורל "שלטון החוק". כפי שחשף בשבוע שעבר מוטי קסטל בערוץ 14, "המחאה" הפכה לקמפיין פוליטי בפני עצמו, מטרה המקדשת כל אמצעי, ואהוד ברק, ממרומי הפנטהאוז בלב תל-אביב הוא מגורמי ההתססה המובילים במסגרת המחאה "העממית" הזו.

הבעיה הגדולה עבור ברק, כפי שלמד על בשרו במערכות הבחירות האחרונות, היא שמחוץ לאולפן הממוזג כבר אין קונים לסחורה המשומשת שהוא ושותפיו השונים מציעים. ומה עושים כשהציבור לא משתכנע? הופכים קיצוניים עוד יותר ואלימים עוד יותר, או כמו שייעץ ברק בקבוצת הווטסאפ הסודית – "בכל הכוח".

אותו ערוץ 14 אגב, בין המקומות היחידים שהם ניתן לשמוע דעות המייצגות את רוב הציבור בישראל ולא רק קומץ אליטיסטי, מטריד גם הוא את מנוחתם של אבירי הדמוקרטיה.

רק אתמול דני קושמרו, אשר ביחד עם חבריו לאולפן התעלם בנוחות מדבריו הדוחים של ברק נגד עמיתתם לפאנל, זלזל בחשיפה המדוברת ב"ערוץ של נתניהו"; עיתון 'הארץ' הפלורליסטי אסר על אנשיו להופיע שם, וערוץ 13 שסבל גם מבריחת מגישים נרחבת ובעיקר מבריחת צופים, אסר להזמין לתוכניותיו פרשנים שמופיעים חלילה גם בערוץ המתחרה. מי שחזר לאחרונה מאותו אולפן שישי להגשה בערוץ 14 הוא אמיר איבגי, שהשתדל לעשות עבודה טובה בייצוג הקול הימני הבודד התוכנית, וכעת אבנרי-רוט המחליפה אותו עומדת בפני אתגר דומה. עירית לינור הודיעה ממש השבוע על הפסקת הופעתה בערוץ 12 וכעת אפשר לראות אותה ב-14 בלבד.

והרי לכם עוד צביעות מהממת: הערוץ הימני החדש בשכונה זוכה מצד לקיתונות של בוז מצד הדינוזאורים הוותיקים, לכאורה על רקע מקצועי ולמרות שהוא מזמין בשמחה אנשי שמאל, ומנגד ראשי אותם ערוצים מאובקים ונאורים בפני עצמם גם הולכים ודוחקים משורותיהם כל שריד לנציגי ימין, גם מאשימים את הערוץ הפלורליסטי היחיד בפגיעה ב"דמוקרטיה" וגם לא מאפשרים לאנשיהם להתארח בו. אין פלא שבעולם ההפוך הזה דווקא ערוץ 14 מציג עליה קבועה באחוזי הצפייה מול התרסקות האחרים.

גם כאן הבעיה האמיתית נמצאת ברמה בסיסית יותר מאשר תככי התקשורת ואינטרסים פוליטיים וכלכליים. בפשטות, אבירי ה"דמוקרטיה" משמאל מתגלים שוב ושוב כסותמי הפיות הגדולים ביותר. הסיבה אפילו לא משנה. בכל הנוגע לחופש הביטוי יש רק שתי אפשרויות – או שאתה תומך בו, או שאתה נגדו. כפי שרבים בשמאל מוכיחים לנו שוב ושוב, הם נמצאים עמוק בצד השני.

לכן בפעם הבאה בה ברק או סותם פיות אחר יקבל במה להשתלחות והסתה, ראוי שנזכור את כלל הצביעות הבסיסי: אפשרי שתחזיק בעמדה בה למי שחושב אחרת ממך אסור להתבטא, שרעיונותיו מסוכנים ויש להילחם בהם בכל מחיר. רק אל תקרא לעצמך "דמוקרט" או "ליברל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

    1. באמת לא דמוקרטי להשתיק את מי שמתפרצת לדבריך בגסות מלהמת ….

  1. ועל יסוד מה בדיוק,

    היה לברק הבסיס להניח, שהעורך יסכים עם גחמותיו הדיקטטוריות?

    האם מגדל הסמים הישראלי, קורא מחשבות ולכן ידע את מחשבותיו של העורך או כי אותו גורם ששכר את שירותיו של ברק לביצוע אלימות "עממית" ו"ספונטנית", שכר גם את שירותיו של העורך וכך ברק ידע שהוא בצד שלו?

    אתם תחליטו.

    אני אגב, לא רומז לכלום. זה פשוט, מגדלת האתרוגים של שוקן, ענת קם, שואלת בשביל פראבדה-שוקן.

    1. שום גורם עלום. הוא סומך על זה שהעורך מגיע מאותו מחנה שמחנך ש״מי שלא מחטיף-חוטף״.

    2. מאחר וכל האייטם ממומן ע"י נשוא האייטם, הגיוני לצפות שהסיכומים לפני ההופעה יבואו לידי ביטוי…

  2. אהוד ברח הכלום הזה בן אדם בלי בושה, חזיר שוביניסט, שכחתי גם דמוקרט וליברל

  3. מנחם בגין זיכרו לברכה אמר על יאסר עראפת "האיש עם השערות על הפנים", כך הוא היה מכנה אותו. האם רק אני חושב שאהוד ברק דומה לו או שאני טועה ???

  4. אהוד את אהוד.
    הכיצד הפך אהוד אולמרט אשר נשמע בההקלטה מצהיר כי אהוד ברק מושחת שקיבל שוחד בהיקף של מיליונים לשותפו של אהוד ברק?

  5. ברק לא מפסיק להרתיח את המרק .אסון צאלים הפקרת פצועים קיימפ דויד ואין לנו פרטנר לשלום הבריחה מלבנון אחרי הקמפיין של 99 נסיגה עם הסכם התפרצות האינתיפאדה השנייה והטיפול השגוי בראשו של הגנרל הלא צפוי המינויים הכושלים של בן עמי ואחרים ולסיום מר חם-צוואר…אם אתה כזה טוב למה לא בחרו בך שוב ואם המפלגה שלך הולכת ונעלמת..זה מדבר רק ברעתך.
    לך גנרל קשישא לך תידנדף..

  6. אצל אהוד ברק אפשר לסכם את הכל במילה אחת: קינאה. קינאה עזה ושורפת. וקינאה מתלבשת מהר מאוד על שינאה. אך מאחר ואינו יכול להגיד אני שונא ומקנא בבנימין נתניהו, הוא מלביש על זה את עניין המחאה והדאגה לעתידה הדמוקרטי של המדינה.
    ועצוב, שכל "האידיוטים השימושיים" לא מבינים את זה.

  7. קנאה בנתניהו לא מסבירה את ההפקרה באסון צאלים ולא את הנסיגה מלבנון תוך הפניית עורף לצד״ל. ואלו רק שתי דוגמאות.
    ברק נרקב מזמן מסיבות אחרות. אולי בוגדנות תמורת טובות הנאה(הנערות לכאורה של אפשטיין?! המיליונים של קרן וקסנר?!), מי יודע.
    ימני