חיזור גורלי: ביידן מעניק לאייתוללות אור ירוק לגרעין

בהתבסס על הרקורד האיראני של אי-עמידה בהסכמים, ברור כי כל הסכם חדש בו טהרן מבטיחה לעצור העשרת אורניום אינו יותר מבדיחה חולנית

בחזרה לעבר. הנשיא ביידן ומנהיג איראן ח'אמנאי | Gage Skidmore, khamenei.ir

למרות התנגדות משמעותית מצד הקונגרס, ממשל ביידן ערך לאחרונה שיחות חשאיות בעומאן, במטרה להעניק לאיראן הסכם אשר יסלול עבורה את הדרך להשגת נשק גרעיני באופן חוקי, יעצים אותה במיליארדי דולרים, יסיר את הסנקציות, יאפשר לה להצטרף מחדש למערכת הפיננסית העולמית ויחזק את הלגיטימציה של המשטר התיאוקרטי הקיצוני.

על פי דיווחים, ממשל ביידן מתכנן בנוסף להזרים סכום של 17 מיליארד דולר לקופת משטר האייתוללות. בכך תוכל איראן לא רק להשלים את תוכנית הגרעין שלה, אלא גם להמשיך ולשלוח נשק לרוסיה עבור המלחמה באוקראינה, יחד עם המשך ההתפשטות האיראנית ברחבי המזרח התיכון – בעיראק, סוריה, תימן ולבנון, וארגוני הטרור בעזה.

כפי שדווח באתר Iran International, "כעת נראה יותר מתמיד כי ארה"ב פועלת כדי להתניע מחדש את השיחות עם איראן, למרות הכחשות מצד דיפלומטים בכירים". עוד נכתב: "ברט מקגורק, היועץ הבכיר לנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ערך ביקור שקט בעומאן מוקדם יותר החודש שם דן באפשרות ליצירת ערוץ דיפלומטי מול איראן, במה שנראה כיותר מסתם 'שיחות'. ארה"ב ועומאן עצמה לא פרסמו את דבר הביקור, ככל הנראה לבקשת איראן".

נראה כי ממשל ביידן מתכנן להעניק את הפרס הזה, דווקא למשטר אשר רצח אמריקנים ולקח אחרים כבני ערובה במשך עשורים. ממש בזמן בו הבית הלבן מציע הקלה בסנקציות, משמרות המהפכה פרסמו סרטון בו מתואר כיצד הם משמידים את הקפיטול בוושינגטון.

עוד לאחרונה, איראן הרגה קבלן שעבד עבור ממשלת ארה"ב ופצעה שישה אמריקנים נוספים במתקפת רחפנים בסוריה. היא כמובן ממשיכה לספק נשק וכוח אדם לרוסים במלחמתם באוקראינה. אפילו האיחוד האירופי הודה כי משטר האייתוללות "מספק תמיכה צבאית למתקפה הרוסית הבלתי-מוצדקת נגד אוקראינה". שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי הצהיר כי "התקפות הרחפנים הפחדניות הן פעולה של ייאוש. מי שאפשר אותן ומי שמייצר את הנשק גרמו סבל בלתי-יתואר לעם האוקראיני".

בהתבסס על הרקורד המזעזע של איראן של אי-עמידה בהסכמים עליהם חתמה, ברור כי כל הסכם חדש בו היא מבטיחה לעצור את העשרת האורניום הוא לא יותר מבדיחה חולנית. אלא שארה"ב נראית כנחושה ביותר לתמוך במשטר אותו מחלקת המדינה עצמה הגדירה כ"מממן הטרור המוביל בעולם".

בדרום אמריקה, למשל, איראן לא רק מגבירה את נוכחותה אלא גם מפעילה תאי טרור וערי מקלט ברחבי היבשת. במהלך כהונת ממשל ביידן, איראן ניסתה להתנקש בבכירים אמריקנים כמו היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון ומזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו, על אדמת אמריקה.

אך ממשל ביידן בכל זאת ממשיך לנסות את הנתיב "הדיפלומטי" במטרה לפייס את האייתוללות, באמצעות הסכם גרעין שיאפשר להם להשיג נשק גרעיני ללא כל הגבלה ובאופן לגיטימי. הנשיא ביידן אמר לפני כשנה כי "דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג את התוצאה הזו". מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר: "אנחנו ממשיכים להאמין כי בסופו של דבר דיפלומטיה היא הדרך היעילה ביותר להתמודד עם זה".

לפני כשבועיים, עשרות דיפלומטים אמריקנים לשעבר קראו לנשיא ביידן לעצור מיד כל ניסיון פיוס מול איראן:

אנו דוחקים בך ובצוות שלך לחדול כל חיזור דיפלומטי כלפי איראן, ובמקום זאת להטיל מחדש את קמפיין 'הלחץ המקסימלי' שהוא המדיניות היעילה היחידה להגנת העם האמריקני, העם האיראני ואחרים באזור וברחבי העולם, מפני האיום האיראני.

כאשר ארה"ב מגיעה לשולחן הדיונים, אסור לה לבוא מראש עם הסכמה לוויתורים, בוודאי שלא ויתורים לטובת יריב אשר במשך עשורים הציב על הכוונת את ארה"ב ואת העם האמריקני. הגישה לפיה אנחנו מציעים מראש הקלה בסנקציות וסומכים על משטר האייתוללות שיקיים את חלקו היא שגויה ופזיזה לחלוטין, בהתחשב בהיסטוריה של המשטר ושקריו לגבי תוכנית הגרעין"

בכך שנמנע מלספר לקונגרס ולעם האמריקני על השיחות החשאיות עם איראן, ממשל ביידן מבין ככל הנראה שהוא עושה דבר גרוע מאוד שעלול להוביל לאסון עבור מדינות רבות והעולם בכלל. אך למרות זאת נראה כי ביידן נחוש להעניק לאייתוללות מתנה גדולה בדמות הסכם גרעין, כל איראן תבטיח שלא תשתמש בנשק גרעיני במשמרת שלו.


ד"ר מג'יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ממשל ביידן רוצה להציג הישגים בכל מחיר, גם אם זה אומר הסכמים גרועים עם איראן . אין אף אחד במחלקה המוסלמית של הסי איי אי שילמד את ביידן ואנשיו מה זה ת'קיה למשל?

  2. העם האמריקאי ונציגיו צריכים לתהות: אם ביידן מרשה לעצמו לנהל כזה דבר מאחורי גב כולם (כולל הסנאט!) מה עוד הוא מסוגל לעשות בחדרי חדרים?

  3. תקראו על זה, תחכימו, ואז תבינו שאין מה לצפות מהאמריקאים לגבי אירן

  4. מעניין מאוד לחשוב על קריאתה של הנהגת ארה"ב,

    (לא הזקן הסנילי הצועד לכיוונים לא נכונים על הבמה ולוחץ ידיים לדמויות דמיוניות באוויר, אלא המפעילים האמיתיים של הבובה הזו) לקידום צעדים דיפלומטיים = משא ומתן, עם הנהגה אלימה ורצחנית,

    שעה שהם מפעילים את צוותי ה-SWAT וה-FBI כנגד הורים, המוחים על כך, שילדים קטנים צריכים ללמוד איך לז**ן אחד את השני. שם אין שום מו"מ. שם אותם מפעילים מדגימים יכולות של ארה"ב, שרואים רק בסרטים.

    עכשיו, לאור האמור לעיל, נסו לשכנע אותי שמפעילים אלה לא יושבים בבייג'ין 🙂

    1. הדמוקרטיה המערבית לא קיימת יותר. בישראל עדיין לא הוקם מנגנון יעיל לזיוף הבחירות כמו בארה״ב אבל אל תדאג, עובדים גם על זה. בכל מקרה מערכת המשפט דואגת לעקר לחלוטין את סמכויותיהם של נבחרי הציבור. באריזונה, קלפיות במחוזות עם נטיה רפובליקנית לא פעלו מסיבות ״טכניות״ ובתקשורת אסור לדבר על זה כנסיון הונאה כאשר מי ששלט באופרציה הבחירות הייתה המועמדת הדמוקרטית. הפקידות שולטת היום בארה״ב, הם שולטים לחלוטין בתקשורת המיין סטרים ולא ברור מי בדיוק מנהל אותם אבל ההשערה שלך נכונה לפחות חלקית. הדוגמה הכי אקטואלית היא הסיפור של הקורונה והכניעה המוחלטת לתיאוריה ההזויה שהמחלה הגיעה מעטלף בשוק כאשר אותו שוק שכן, רק במקרה, ליד מעבדה לחקר קורונה שמחקרים בה מומנו על ידי מלגות מד״ר פאוצ׳י שעשה מליונים בהשקעות (ככל הנראה גם בחברות סיניות) בעודו משרת כעובד ציבור.