מורשת ביידן: איראן גרעינית

בזמן שהאייתוללות דוהרים לעבר פצצה ומתעלמים מכל הסכם, הממשל האמריקני ממשיך בניסיונות פיוס כושלים

ג'ו ביידן ומנהיג איראן ח'אמנאי | khamenei.ir, Gage Skidmore, Bill Jelen

במצב הדברים כעת, נראה כי לממשל ביידן אין שום סדר יום ברור בשאלה כיצד למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. לאחר כמעט שנה ולא פחות משבעה סבבי דיונים, שום תוצאה לא נראית מהשיחות מלבד העובדה שהאייתוללות ממשיכים לקדם את תכנית הגרעין שלהם ללא הפרעה, ככל הנראה בתמיכה רוסית.

זהו המשחק הקבוע של טהרן – משיכת זמן בשלל מפגשים ופסגות של "משא ומתן", בעודם ממשיכים כל העת להאיץ את העשרת האורניום ומתקדמים לעבר נשק גרעיני. כפי שנחשף בדו"ח של המכון למדע וביטחון בינלאומי מחודש נובמבר, משטר האייתוללות ככל הנראה העשיר עד כה אורניום בכמות מספקת לייצור חומר מבצעי. עוד נכתב בדו"ח המתבסס על נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית:

איראן מחזיקה במאגרים של אורניום שש-פלואורי (UF6) המועשר לרמה של עשרים ושישים אחוזים, בכמות המספיקה לייצור אורניום מבצעי עבור נשק אחד ובתוך תקופה של שלושה שבועות. היא תוכל לעשות זאת ללא ניצול של מאגרי האורניום המועשר לרמה של  חמישה אחוזים הנמצאים ברשותה. הגידול במאגרים האיראנים מקטין באופן מסוכן את תקופת הזמן הדרושה לה כדי לפרוץ לנשק גרעיני"

יום לאחר שהוכרז על הסכם בין איראן לבין סבא"א לגבי התקנה מחדש של מצלמות מעקב במתקני הגרעין, משטר האייתוללות הודיע ב-15 בדצמבר כי לא יאפשר לאנשי הסוכנות לצפות בתמונות מאותן מצלמות, כל עוד הסנקציות על איראן לא יוסרו.

בכל הזמן הזה כאמור, איראן ממשיכה לקדם את תוכנית הגרעין בקצב מהיר, מפעילה צנטריפוגות ומעשירה אורניום, בעוד הקהילה הבינלאומית אינה מורשה אפילו לקבל גישה למידע הבסיסי ביותר, או לקבל תמונה כללית על מצב ההתקדמות האיראנית.

המנהיגים בטהרן טוענים לעתים קרובות כי התכנית הגרעינית שלהם מיועדת לצרכים אזרחיים, כמו למשל פיתוח דלקים ומחקרים שונים. אך העשרת אורניום לרמות גבוהות אינה קשורה כלל לצרכים אזרחיים, אלא מיועדת בבירור לשימושים צבאיים. בהצהרה משותפת מחודש יולי האחרון, הודיעו בריטניה, צרפת וגרמניה, כי למשטר האיראני "אין שום צורך אזרחי אמיתי בהעשרת אורניום לרמות גבוהות, צעד מפתח בפיתוח נשק גרעיני". מן הסתם, אם אכן היה מדובר בפיתוח למטרות אזרחיות בלבד, לא היה צורך בסודיות הרבה ובמאמצי ההסתרה אותם מפעילים האיראנים במשך שנים ארוכות.

בינתיים, ממשל ביידן מחריש לחלוטין בעוד האייתוללות מתעלמים ומסרבים לענות לשאלות סבא"א לגבי שלושה מתקני גרעין סודיים. מנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי הזהיר לאחרונה:

חוסר הבהירות בנוגע לעמידת איראן בכללי הדיווח משפיע מאוד על היכולת של סבא"א לספק ביטחונות לגבי טבעה האזרחי של תוכנית הגרעין. למען האובייקטיביות, עליי לומר כי ממשלת איראן הדגישה את רצונה לשתף פעולה ולספק תשובות, אך אינה עשתה זאת בפועל עד כה. אני מקווה כי מצב זה ישתנה, אך נכון לעכשיו לא נרשמה כל התקדמות בסוגיה"

ממשל ביידן ממשיך בניסיונות הפייסנות מול משטר איראני מתריס, שחרת על דגלו סיסמאות כמו "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". על פי מחלקת המדינה האמריקנית, איראן היא אחת מממנות הטרור המובילות בעולם, וכמו כן מובילה בתחום הפרת זכויות האדם. בטהרן מעולם לא הסתירו את שאיפתם להשמדת ישראל ומחיקתה מהמפה, ולהשתלטות על המדינות השכנות לה.

למרות כל זאת, ממשל ביידן הסיר עד כה את מרבית הסנקציות שהוטלו בעבר על איראן. בראשית חודש יולי, הנשיא חתם על צו להסרת הסנקציות משלושה בכירים איראנים הקשורים לפיתוח תכנית הטילים. כחודש קודם לכן, ביידן הסיר את הסנקציות מבכירים נוספים בממשל ומשתי חברות הקשורות לתעשיית הנפט האיראנית.

זו אם כן תמונת המצב במשמרת של ג'ו ביידן – ממשל אמריקני שפשוט מביט מן הצד בעוד משטר הטרור של איראן ממשיך בזריעת הרס במזרח התיכון ודוהר לעבר פצצה גרעינית.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. זכור לי הסכם גרעין מסוים, שבתקופתו איראן לא העשירה אורניום וגם דיללה את האורניום שכבר העשירה. אין קשר, סתם במקרה באותו זמן. הם בטח אפילו לא שמו לב שטראמפ החזיר את הסנקציות עליהם, לפני שהם החליטו בלי שום קשר לדהור לפצצה.

    1. @איש, אני לא צריך אפילו את המאמץ הקטן "לזכור" – כל יום באירן הוא יום הוא "מוות לישראל" ו"מוות ליהודים". אני לא צריך אפילו את המאמץ הקטן "לזכור" שמתקני ייצור מרכיבי פצצת אטום נבנו הרבה לפני "הסכם גרעין מסוים". אבל דווקא כן צריך מאמץ מסוים להזכר במה שאמר נשיא שהוגדר "מתון" (רפסנג'ני): אנחנו באירן יכולים לספוג עשר מיליון הרוגים מהתקפה גרעינית, אבל היישות הציונית לא יכולה לספוג אפילו מיליון מבלי להתמוטט".

      אז אתה יכול לשנוא את עצמך כמה שתרצה, כשמישהו צועק בגרון ניחר שהוא רואה בי בן מוות (ומגבה את עמדתו באלפי טילים ומחבלים מתאבדים), אני מאמין לו, ואני לא ממציא כל מיני אימרות ציניות להמעיט בסכנה. רוצה להתאבד? עשה זאת בעצמך.

    2. מעניין, לי זכור הסכם גרעין מסוים שבעקבותיו איראן קיבלה מאות מיליוני דולרים, לא הוטלו עליה מגבלות או סנקציות והיא המשיכה לפתח את תוכנית הטילים הבאליסטים שלה, היא המשיכה להפיץ טרור ברחבי המזה"ת והסתירה מהפקחים את מה שהתרחש באמת במתקני הגרעין תחת אותו הסכם.
      אותו הסכם גם היה תחום בזמן מוגדר שלאחריו איראן יכלה לעשות כרצונה ללא חשש מסנקציות ומצורך להסתיר זאת אפילו.

  2. מורשת ביידן היחידה, היא ניסיון להרוס את ארה"ב במימונו של סורוס.

    הצורך להתעסק בדיקטטור פרסי סטנדרטי, לא חשוב ומפריע לבולשביקים של סורוס.

    1. רק מבט קל על מה שקורה בגבול עם מקסיקו עם מאות אלפי המסתננים שזורמים למדינה ממחיש את זה, אבל הבולשביקים שולחים את הFBI אחרי הורים שלא מוכנים שישטפו את המוח לילדיהם בבתי הספר.

  3. "במצב הדברים כעת, נראה כי לממשל ביידן אין שום סדר יום ברור בשאלה כיצד למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית."

    מדוע כותב המאמר מניח מראש שממשל ביידן אכן רוצה למנוע מאיראן להיות גרעינית?
    האם ממשל אובמה רצה למנוע מאיראן גרעין?

    האם הפעולות של שני ממשלים אלה מעידות על רצון כנה ואמיתי אך מבולבל וחסר יכולת, או שמא
    הרצון הוא אינו כנה ואמיתי ומכאן נגזרות הפעולות החלשות?

    1. אכן, דוקטרינת הנתוח של ערוצים ימניים כמו "BREITBART" זה "הדמוקרטים הם (א) נאיביים-רופסים-תבוסתנים, ו(ב) פתאים חסרי תועלת. ללא ספק, יש הרבה מ-(ב), אבל הטענה ב (א) מוטעית לחלוטין. הבעיה דומה למה שקורה עם הקורונה – כשכ"כ הרבה לא מסתדר (למשל, חיסון ילדים או מחלימים, למשל ההתעקשות הדתית לחסל כל קבוצת ביקורת של לא מחוסנים וכו') – קמה לה מקהלה של "אז מה את רוצה להגיד לי, שכל העולם קונספיראציה אחת גדולה?

      אותו הדבר כשמסתכלים על פעולות ומאוואיים של השמאל (ומה שנקרא בטעות – ימין-מרכז) בארצות האדם הלבן – במיקרים רבים הם פועלים לכיוון של ETHNO-SUICIDALISM – וטענת הנגד היחידה לניתוח שלי היא: "אז מה אתה רוצה להגיד לי שכל העולם השתגע?! לא, אתה פשוט מגזים בנתוח שלך, הם נאיביים וכו'."

      האנשים ששולטים כרגע בארה"ב (ובמדינות אנגלו-סקסיות אחרות כמו קנדה) מונעים מאידיאולוגיית ה-WOKE שהיא קומוניזם מודרני מהול ב-WHITE GUILT והראיה של גזע האדם כנגיף טורף על כדור הארץ. משום שאידיאולוגיה זו שולטת אך ורק בארצות האדם הלבן, השליטים יכולים לפעול בעיקר בארצות שלהם (יש השפעה מסויימת על ארצות לא לבנות – למשל השליטה על הבנק העולמי ומוסדות מימון בין-לאומיים מאפשרת חבלה בתיעוש של אפריקה והודו ע"י מניעת אנרגיה זמינה מפחם) ושליטים אלה נבחרים בד"כ בצורה דמולרטית – כלומר "תרנגולי ההודו מצביעים לחג המולד".

      שנאה עצמית ואובדנות אתנית לטווח הארוך הם המסבירים הטובים ביותר למדיניות של השולטים בארה"ב, אירופה מערבית וארצות אנגלו-סקסיות קטנות יותר כמו קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, סקוטלנד ואירלנד. לא INCOMPETENCE ו-APPEASEMENT.

  4. הם יחסלו את כל השמלאנים התל אביבים במכה אחת. ואז הימין יוכל לחגוג.