עדויות חדשות חושפות: איראן מעולם לא עמדה בהסכם הגרעין

גילוי השרידים הרדיואקטיביים במתקן החשאי סמוך לטהרן מוכיח שוב כי האייתוללות השתמשו בהסכם ככיסוי עבור המשך פיתוח נשק גרעיני

פעילות חשאית ובלתי-חוקית. מתקן המים הכבדים באראק | Nanking2010

הממשלה האיראנית מקדמת את תכנית הגרעין שלה בקצב גבוה. לאחרונה, ארגון האנרגיה האטומית של איראן הכריז כי בטהרן לקחו את הצעד השלישי בהגברת הפעילות הגרעינית על ידי הפעלת צנטריפוגות מתקדמות. שני הצעדים הקודמים כללו הגדלה של מאגרי האורניום המועשר מעבר למכסה של 300 ק"ג אשר נקבעה בהסכם הגרעין, והעשרה של אורניום לרמה שמגיעה מעבר למגבלה של 3.67 אחוזים.

כחלק מהמירוץ לנקודת יכולת הפריצה הגרעינית, הרפובליקה האסלאמית גם מרחיבה את עבודת המחקר והפיתוח מעבר למגבלות שהטיל הסכם הגרעין. כפי שהצהיר דובר מטעם סוכנות הגרעין האיראנית בדיון בטלוויזיה, "התחלנו להסיר את המגבלות על המחקר שלנו שנקבעו בהסכם…זה כולל פיתוח של צנטריפוגות מהירות ומתקדמות יותר". בכירים בשלטון האייתוללות טוענים כי הצעדים האחרונים של איראן בהפרת ההסכם הם תוצאה של החלטת הנשיא טראמפ לסגת ממנו, אך טענה זו היא שקר. ראיות חדשות מראות כי המשטר באיראן הפר כנראה את ההסכם כבר מן היום הראשון בו נחתם ב-2015.

בנאומו של ראש ממשלת ישראל נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם לפני כשנה, הוא דחק בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבדוק את "מחסן האטום" בכפר טורקוז בפרברי טהרן, בו לדבריו מאכסנת איראן "כמויות גדולות של ציוד וחומרים לתוכנית הגרעין הסודית שלה". באיראן טענו אז כי מדובר במפעל לניקוי שטיחים. במקביל, שני מכוני מחקר עצמאיים בוושינגטון פרסמו אז דו"חות מפורטים על מתקני הגרעין החשאיים של איראן.

בסבא"א התעלמו תחילה מן הממצאים, אך זו כבר לא הפתעה. לסוכנות יש היסטוריה ארוכה של דיווחים מוטעים לגבי הציות האיראני לתנאי הסכם הגרעין, וחוסר רצון לבדוק דיווחים אמינים על הפעילות הגרעינית הבלתי-חוקית שלה. למעשה, מי שחשף את מתקני הגרעין באראק ונתנז לא הייתה סוכנות הגרעין אלא ארגון אופוזיציה של מתנגדי משטר איראניים.

בכל מקרה, לאחר לחץ כבד שהופעל על סבא"א ולאחר דיווחים נוספים על כך שאיראן הצליחה לפנות את החומר החשוד מהמחסן הסודי, בדיקת המתקן יצאה לדרך לאחרונה. ומה התוצאה? למרות שהאייתוללות ניסו לנקות את השטח, פקחי סבא"א גילו שרידים של אורניום רדיואקטיבי במקום, ממצא שהוכיח כי האזהרות הישראליות ושאר הדו"חות בעניין היו מדויקים.

בטהרן מסרבים לענות על שאלות לגבי המתקן הסודי, אך חשוב מכך – אחת הדרישות הבסיסיות בהסכם הגרעין הייתה חשיפה מצד איראן של כל הפעילות בתחום, תנאי שהיא לא עמדה בו מעולם. במילים אחרות: גילוי החלקיקים הרדיואקטיביים בטורקוז, הסירוב האיראני לענות על שאלות על המחסן החשאי והעדויות השונות לגבי הפעילות הגרעינית במקום – כולם מצביעים על כך שככל הנראה טהרן הפרה את הסכם הגרעין לאורך כל הדרך. ולאחר החשיפה על ההפרה של העסקה מצד איראן תוך שהיא ממשיכה לקדם את שאיפותיה הגרעיניות, היכן הם היום כל התומכים הנלהבים של הסכם הגרעין? הם שותקים.

הקהילה הבינלאומית צריכה כיום לצאת בקול ברור ולומר שהסכם הגרעין נכשל. כפי שהתנהלות איראן מאז חתימתו מראה, ההסכם מעולם לא השיג את מטרתו ולמעשה שימש ככיסוי עבור האייתוללות לפיתוח התכנית הגרעינית, תוך שהם זוכים למימון נדיב לשלל הפעילויות הנוספות שלהם נגד אמריקה, נגד ישראל ונגד העם האיראני עצמו.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. תבדקו מה המשמעות של המושג "תאק'יה" בתרבות האיראנית השיעית ותבינו הכל !!!!

  2. הרי דיקלמתם תמיד כאילו פוליטיקה היא אומנות השקר,
    אז ברור שההסכם ושנים של פקוח הם מלכתחילה פייק הסכם ופייק פקוח
    שהפקוח הוא פייק הוכח כבר מזמן. עכשו גם ההסכם. (ולא שאנחנו בהלם)
    נו, פוליטיקה כבר אמרנו?