סכנת הרקטות ביהודה ושומרון

הג'יהאד האסלאמי בסיוע איראן מחדש את מאמציו לבנות תשתית רקטית באזור ג'נין, איום אותו ישראל צריכה לקטוע באיבו

שיגור הרקטה מאזור ג'נין | צילום מסך

הדרג המדיני הורה לצה"ל להשעות לפי שעה את המבצע המוגבל אותו תכנן הצבא לבצע בימים הקרובים באזור ג'נין, נגד מעבדות לייצור מטעני חבלה וסדנאות לייצור רקטות. גורמים ביטחוניים מסרו כי ההשעיה נובעת משיקולים מדיניים ומלחץ אמריקני על ישראל. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן מתח ב-28 ביוני ביקורת נוקבת על ישראל, ואמר כי האירועים בשטחי יהודה ושומרון משפיעים לרעה על המגעים לנסות ולקדם הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

בצה"ל ובשב"כ מודאגים מהניסיונות החדשים של קבוצות הטרור הפלסטיניות באזור ג'נין להקים ישות טרוריסטית, כדוגמת הישות ברצועת עזה, שתקים תשתית לייצור רקטות ותאיים על ערי ישראל. הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה המתנערת מהודעה של קבוצה באזור ג'נין המכנה את עצמה "גדוד עיאש", ונטלה את האחריות לניסיון שיגור שתי רקטות מתוצרת פרימיטיבית, ללא חומר נפץ, לעבר ישראל. יתכן כי חמאס חושש מתגובה ישראלית, אבל בשב"כ מתייחסים ברצינות למה שקורה בפועל בשטח.

את המאמץ לבנות תשתית לייצור רקטות באזור ג'נין מוביל כעת הג'יהאד האסלאמי בסיוע של משמרות המהפכה באיראן. ראש השב"כ רונן בר גילה ב-9 במאי כי ישראל סיכלה פעילות של חולייה של הג'יהאד האסלאמי שעסקה בייצור רקטות באזור ג'נין. במערכת הביטחון חוששים מהפיכת יהודה ושומרון, ובעיקר אזור הערים ג'נין וטול כרם הקרובות מאוד לערים הגדולות בישראל, לאזורים בהם יוקמו אתרי ייצור ושיגור רקטות כמו ברצועת עזה.

מבצע 'חומת מגן' של צה"ל במרץ 2002 החזיר לישראל את חופש הפעולה הביטחוני המלא בתוך הערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון, ואפשר לשב"כ לעצור או לחסל חוליות מחבלים העוסקות בייצור של רקטות ביהודה ושומרון. הניסיון של הג'יהאד האסלאמי לייצר רקטות ביהודה ושומרון ולשגרן לעבר ערים מרכזיות בישראל הוא שלב נוסף ביישום הדוקטרינה של קאסם סולימאני להקיף את ישראל בטבעת חנק בת מאות אלפי רקטות, טילים ומל"טים מכל החזיתות.

ראש השב"כ רונן בר גילה כי חוליית המחבלים שתכננה לייצר רקטות באזור ג'נין הוכוונה על ידי בכיר הג'יהאד האסלאמי טארק עז א-דין שחוסל  במבצע 'מגן וחץ' ברצועת עזה. "מדובר בתקדים מסוכן" אמר בר," חברי החוליה שנעצרו הודו כי הופעלו על ידי טארק עז א-דין. אין לנו כוונה להפוך את עפולה ליעד לפיגועים", הוא הדגיש.

חיסולו של טארק עז א-דין היה אחד ההישגים החשובים של מבצע 'מגן וחץ', שבזכותו סיכלה מערכת הביטחון חלק מהתבססותו הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון. אבל כעת כבר מתחדשים הניסיונות של הג'יהאד האסלאמי להקים תשתית חדשה לייצור רקטות באזור ג'נין, דבר שמחייב את ישראל לקטוע אותם באיבם.

לפני 22 שנים התייחסו גורמים פוליטיים בישראל בזלזול לרקטות הראשונות מסוג 'קסאם' שחמאס התחיל לשגר מעזה לעבר היישוב נצרים בצפון הרצועה, ואחר כך לעבר ישראל עצמה. אולם בהדרגה הפכו הרקטות האלה לסכנה המאיימת גם על העורף הישראלי, ומאז הפיקה מערכת הביטחון את  הלקחים הדרושים.

בצה"ל יש הטוענים כי האיום ברקטות על ישראל מאזור ג'נין הוא רחוק מאוד והסכנה המיידית נשקפת מצד הקבוצות החמושות וייצור מטעני החבלה הגדולים. זה נכון עקרונית אבל הקמת תשתית פלסטינית לייצור רקטות באזור ג'נין היא התפתחות מסוכנת לא פחות, מכיוון שאיראן עומדת מאחוריה והיא דוחפת את הג'יהאד האסלאמי להזדרז ולהקים אותה. לכן צה"ל והשב"כ חייבים להיכנס לג'נין וללכוד את כל מי שקשור לתוכנית האיראנית הזו.

רקטות שישוגרו מג'נין לעבר העומק הישראלי הן דבר מסוכן, גם אם מדובר ברקטות עם ראשי נפץ מחומרים ביתיים. כך זה מתחיל ובהמשך ארגוני הטרור עוברים לשימוש בחומרי נפץ תקניים ומפתחים רקטות כדי לטווח גדול יותר. הדבר חייב לעמוד בראש סולם העדיפויות של צה"ל והשב"כ לצד פעולות הסיכול של פיגועים.

חשוב שהדרג המדיני ימצא את העיתוי הנכון לתת אור ירוק לצה"ל לצאת למבצע חיסול מעבדות ייצור מטעני החבלה וסדנאות ייצור הרקטות בג'נין בהקדם האפשרי, למרות הלחצים האמריקנים. כל יום שחולף רק מגביר את המוכנות הצבאית של קבוצות הטרור בג'נין ומסכן את ישראל.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. א. מתי יגיע הזמן שישראל תפסיק להיכנע ללחץ אמריקאי? ה"פלסטינאים" מענינים לסעודים את הצד האחורי שלהם.
    ב. יותר מטרידה אותי ההתעצמות של צבא מצרים בגבול שלנו. הם בנו במשך שנים צבא חזק ומצוייד ואצלנו מישהו שם לב לכך?