סכנה מיידית: הממשלה חייבת לפעול נגד קיני הטרור

הנסיקה בכמות הפיגועים ותעוזת המחבלים מראה כי התבססות הג'יהאד וגורמי טרור אחרים בצפון השומרון הפכה איום ממשי לביטחון ישראל

מחבלים חמושים בג'נין | צילום מסך מתוך VICE

בדו"ח השב"כ לחודש ספטמבר 2022 שפורסם השבוע ניתן לראות באופן מוחשי שתי מגמות מטרידות. ראשית, תדירות הפיגועים זינקה לאחרונה בחדות: מדובר ב-212 פיגועים רק בחודש האחרון, לא כולל פיגועי אבנים שגרמו לפציעות קלות או הסתיימו ללא נזקים לגוף. אם הספירה הייתה כוללת גם את אלה, אין ספק שהשורה התחתונה הייתה מזעזעת אפילו יותר.

שנית, גם "איכות" הפיגועים, כלומר תחכום המחבלים ופוטנציאל הנזק שטמון באמצעים בהם השתמשו, גבהה באופן משמעותי. לפי דו"ח השב"כ, בספטמבר בוצעו אחד עשר פיגועי ירי יותר מאשר בחודש שקדם לו, וכן ארבעה עשר פיגועים שכללו מטעני צינור.

ואלו רק השיטות הסטנדרטיות; בגזרת הפיגועים ה"יצירתיים" יותר כבר הספקנו לפגוש פיגוע ששילב ירי על אוטובוס חיילים בד בבד עם ניסיון להצית אותו על יושביו באמצעות חומר דליק (4.9), הטמנת מטען חבלה בתחנת דלק סמוך ליישוב קדומים (25.9) והנחת מכשול על פסי הרכבת (26.9). לא קשה במיוחד לדמיין מה היה קורה אילו תוכניות המחבלים היו חלילה מצליחות. בחודש אוקטובר שהחל רק השבוע, הספיקו המחבלים להוסיף לסטטיסטיקה עוד לא פחות משישה פיגועי ירי.

 

המציאות העגומה בשטח היא תוצאה ישירה של ההתרחשויות בערים כמו ג'נין ושכם שנמסרו לשליטת הרשות ה"פלסטינית", אך בפועל נמצאות בשליטת ארגוני טרור אחרים.

את התפנית החדה בחופש הפעולה שהרוויחו ארגוני הטרור 'זכינו' לראות במהלך גל הפיגועים בין החודשים מרץ ומאי השנה, אז מרבית המחבלים שביצעו את הפיגועים הרצחניים יצאו מג'נין וסביבותיה. לאחר שכוחות צה"ל עצרו בראשית אוגוסט את באסם א-סעדי, מנהיג הג'יהאד האסלאמי בג'נין, שלוחת הארגון בעזה הגיבה באופן מיידי ופתחה בסבב הלחימה שישראל כינתה 'מבצע עלות השחר'.

הארגון היה מוכן לספוג אבדות קשות, כולל חיסול שדרת הפיקוד הבכירה שלו, הכל כדי להרתיע את ישראל מהמשך המאבק בתשתית הטרור הנבנית בצפון השומרון.

בהתאם לאסטרטגיית הג'יהאד האסלאמי המתמקדת בגרירת ארגוני הטרור האחרים לעימות חזיתי עם ישראל, בג'נין אפשר לראות שיתוף פעולה מסוים שלו עם הרשות ה"פלסטינית"; אביהם של המחבלים ראעד חזאם (מבצע הפיגוע הרצחני בתל-אביב בחודש אפריל) ועבד חזאם (מעורב במספר פיגועי ירי) היה בכיר במנגנוני הביטחון של הרשות ומהווה חוליה מקשרת בין ארגוני הטרור.

את שיתוף הפעולה ניתן גם לראות הלכה למעשה בשטח: במבצע בו חוסלו חאזם הצעיר וחבריו לחוליה, נורה למוות גם מחבל מהמנגנונים של הרשות שניסה לפתוח באש לעבר כוחות צה"ל. כמו כן, אחד המחבלים שרצחו את רס"ן בר פלח ז"ל היה איש המודיעין המסכל, וזה רחוק מלהיות סוף הרשימה.

 

בינתיים בשכם, התגבש ספק ארגון-ספק חוליה המכנה את עצמו 'ערין אל-אסוד' [גוב האריות], שאמנם נמנע מלקשור את עצמו בפומבי לאחד מארגוני הטרור המוכרים, אולם השתתף בעימותים נגד מנגנוני הביטחון של הרשות אחרי שאלו עצרו מבוקש בכיר מהחמאס בשם מוסעב אשתייה.

מדובר בקבוצה מגובשת של כמה עשרות מחבלים ככל הנראה, שתעוזת ותכיפות הפעילות החבלנית שלו יוצאת דופן, בוודאי ביחס לוותק שלו ולגודלו. 'ערין אלסוד' כבר הספיק לקחת אחריות על מספר לא מבוטל של פיגועי ירי, למרות מארב מוצלח של צה"ל שהסתיים בחיסולו של אחד ממחבלי החוליה.

עד כה, הניסיונות מצד כוחות הביטחון לבלום את גל הטרור המתעצם מסתכמים במעצרים וחיסולים ממוקדים. בזכות מסירות נפשם של לוחמי צה"ל והמשטרה אלה גם נוחלים הצלחות נקודתיות, אבל נכשלים פעם אחר פעם במבחן התוצאה הסופי; הטרור ממשיך להשתולל באין מפריע.

הן שכם והן ג'נין צריכות לקבל יחס של פצצה מתקתקת כרגע. הפעילות הטרוריסטית הענפה המתנהלת שם כמעט ללא הפרעות תוציא עוד ועוד פיגועים, וחלילה גם תגבה קורבנות. הדרך היחידה לטפל בקן הצרעות שנוצר שם היא מבצע נרחב ואגרסיבי שתכליתו מיטוט תשתיות הטרור: הוי אומר – חיסול פעילי הטרור, החרמת אמצעי הלחימה וכספי הטרור, ויצירת מאזן אימה בדמות תגובה ישראלית קטלנית שתרתיע מחבלים פוטנציאליים.

מן הסתם, אף אחד בישראל אינו נלהב לשמע הרעיון שחיילינו יקיזו שוב את דמם בסמטאות מחנות הפליטים, אבל דווקא כחייל לעתיד הקרוב אני אומר בפה מלא: תפקידם של חיילי צה"ל הוא להגן על ביטחון המדינה ואזרחיה גם במחיר חייהם שלהם. הימנעות מיציאה למבצע הכרוך בסיכון חיילים, בעת שמחבלים פוגעים באזרחים חסרי מגן בירושלים, תל אביב או כבישי יו"ש – זה עיוות ערכי ומוסרי בל יתואר.

את ההזדמנות להרוג את המפלצת בטרם היוולדה אמנם החמצנו, אבל אין שום הצדקה לאפשר לה להמשיך לצמוח, להשתכלל ולהתעצם. ככל שנתמהמה וניתן לטרור להתבסס ולצבור תומכים ותאוצה, כך יגדל מחיר הדמים שנצטרך לשלם בסופו של דבר.

מנהיגי מדינת ישראל מוכרחים להתעשת עכשיו, להורות לכוחות הביטחון להכריע את האויב אחת ולתמיד – ולהחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל.


אביחי יורב הוא מראשי תנועת 'ייעוד'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. העליה בכמות הטרור בזמן האחרון היא תוצאה של חוסר שליטת הרשות בערי השומרון שהיא בעיה ישנה? אם זה היה נכון, העליה היתה קורת מזמן.
    כנראה שלא במקרה מיד אחרי שעלתה ממשלת שמאל החלה עליה בטרור ומיד אחרי שהוחלף ראש הממשלה הזו לאיש שמאל היתה עליה נוספת.

  2. לחץ דמוגרפי של מיליוני ערבים ידרוס ישראל,
    אם לא נצליח להעביר את כל הערבים למדינותיהם.
    ישראל מאוכלסת יתר על המידה,
    כשליש מהאוכלוסייה אינם יהודים.

    מיליוני בוחרים רוצים מדינה לכל תושביה.
    אין מנוס, על מנת לשמור ישראל ליהודים –
    כל ערבים מקומיים חייבים לקבל אזרחות לא ישראלית.
    *
    הבחירות לא ישנו דבר.
    רק החלפת אזרחות אצל 2 מיליון ערבים – תחזיר יציבות.
    *
    מיליוני ערבים לא יתנו לנהל ישראל כמדינה יהודית.
    למזלנו כל הערבים מקומיים זכאים לבחור ממשלה ברמאללה.
    *
    הניסוי נכשל. . מדינה יהודית-ערבית תתפרק בהכרח.
    כל הערבים ממערב לירדן (6.5 מיליון איש) זכאים לאזרחות אחידה
    של מדינתם ובירתה – רמאללה.
    *
    כל ערבים מקומיים ישלמו מס הכנסה, מס בריאות וביטוח לאומי – ברמאללה.
    זה יגרום להתנתקות מן הערבים הפלסטינים: כלכלית, אזרחית ופיזית.
    *
    דחוף!
    מעבירים המוסד לביטוח הלאום הערבי מירושלים לרמאללה.
    הערבים יעזבו ישראל רק לאחר שנפסיק לשלם ג'יזיה לעם זר.
    היהודים לא חייבים לערבים אף שקל אחד.
    דמי מחיה, תעסוקה, רפואה, חינוך, קצבאות וכו'
    6.5 מיליון ערבים מקומיים יבקשו ברמאללה ועזה ולא בירושלים.
    *
    יוצאים מן המבוי הסתום
    >
    משאל עם נוסח:
    ליהודים – אזרחות ישראלית,
    לכל ערבים מקומיים – אזרחות מדינתם –
    – יעצור בחירות אינסופיות וישמור ישראל ליהודים.
    *
    לאחר משאל עם על הפרדת היהודים מן הערבים
    על בסיס שתי אזרחויות שונות,
    כל הערבים מקומיים ישלמו מס הכנסה, מס בריאות ומס ביטוח לאומי – ברמאללה.
    אף ערבי לא יגורש מביתו, אך הבטחת הכנסה, קצבאות למובטלים וזקנים,
    ביטוח בריאות וכו' – הם יבקשו ברמאללה.
    *
    עדיף להעסיק בישראל רק ערבים עם תעודות של רשות הערבית.
    בהדרגה כל 6.5 מיליון ערבים מקומיים ייקלטו ברמאללה, שכם, ג'נין,
    קלקיליה, טולכרם, חברון, יריחו, אבו-דיס, בית-לחם, עזה וכו'.
    *
    רוב היהודים נגד מדינה משותפת עם הערבים.
    הקואליציה שתגשים רצון העם תקבל יותר מ-80 מנדטים.

  3. אסור להלחם בעד רשות מחבלי רמאללה. אין להם שליטה בשכם בעיה שלהם. אין להם גם שליטה בחברון. צריך לעשות הסדרים מקומיים בלבד. מסוכנים ביותר שוטפים של מחבלים ממוצה יהודי.