עמי אשד, מפקד משטרת המחאה

מפקד מחוז ת"א מתפטר אחרי שיצר משבר פיקודי במשטרה, משבר חוקתי בממשלה ומשבר אמון בציבור

צילום מסך מתוך youtube

לכאורה התפטרותו של עמי אשד היא הצעד הנכון. פקיד ציבור ויהיה בכיר ככל שיהיה, שלא מסכים עם מדיניות הדרג הפוליטי צריך להניח את המפתחות ביושר ובאומץ ולפנות את מקומו לאחרים. כך נהוג במקומות רבים בעולם וכך מצופה גם כאן. אולם אשד כמו אשד עושה את הכל עקום, פוליטי ומכוער. ההתפטרות שלו בזמן הזה, באופן הזה, ובמקום הזה היא דבר בזוי ולא ראוי.

הזמן הנכון להתפטרות היה באותו ערב בשיאה של המחאה כשאשד הבין שהוא לא יכול לממש את מדיניות השר לנקוט ביד קשה נגד המפגינים ולפתוח את האיילון. זה הזמן שבו משרת ציבור נאמן והגון היה מניח את המפתחות והולך לעשות לביתו. "אדוני השר, איני יכול עוד". זהו אומץ – להיות ישר, להודות על האמת, לשלם מחיר אישי וציבורי על העמדות שלך. כך מצופה וכך ראוי.

אבל אשד לא התפטר. במקום זה הוא נותר בתפקידו, נאחז בכסא כבקרנות המזבח תוך שהוא מייצר משבר פיקודי בתוך המשטרה. הוא תוגמל מיד – והפך לאחד מסמלי המחאה, גיבור עממי של הקומונה הקפלניזאית.

אשד גם לא התפטר כשהשר בן גביר ניסה להדיח אותו. לא ולא. הוא התעקש להתנגד לשר והוביל את המערכת הפוליטית והחוקתית שלנו למשבר ולעימות ישיר בין השר בן גביר ליועמשית מיארה. אשד ניצח ונותר בתפקידו.

אשד גם לא התפטר בכל החודשים שחלפו מאז. הרי היה ברור לאן הרוח נושבת. מדיניות השר ברורה, כוונותיו לגבי הקריירה של אשד ברורות אף הן. אבל אשד הגיבור הגדול לא שחרר את הכסא.

אשד מתפטר היום, רק לאחר שהתברר לו שהוא צפוי להתמנות לראש אגף ההדרכה במשטרה. רק כשמחיר התנהלותו נעשה סופי ומוחלט. אשד רצה להמשיך להתקדם במשטרה ורק כשהתברר לו שזה לא צפוי לקרות, וכשאפילו היועמשית לא יכולה להציל לו את הקריירה, רק עכשיו הוא מתפטר. כנראה כדי לפתוח בקריירה חדשה.

זו לא התפטרות מתוך אומץ, אלא מתוך פחדנות; זו לא התפטרות מתוך אחריות, אלא מתוך פוליטיקה קטנונית. עמי אשד רצה להפוך את עצמו לסמל. בדרך הוא יהרוס את המשטרה, את החברה ואת האמון הציבורי.

בזכות עמי אשד ציבור גדול בישראל יודע שהמשטרה שלו פוליטית. שהיא נוהגת איפה ואיפה באזרחים. דין מתנחלים אינו דין השמאלנים. דין בני ברק אינו דין תל-אביב. דין הרפורמה המשפטית אינו דין חוק הגיוס או פינוי מאחזים. למדנו שיש אזרחים שמותר להם לחסום כבישים באופן עקבי ולשעות ארוכות; יש אזרחים שמותר להם לשבש את חיי המדינה באופן מכוון ושיטתי; יש אזרחים שמותר להם לחסום את נמל התעופה ואת נמלי הים. יש בארץ הזאת אדונים. וכשהם מוחים על משהו יש להם גם משטרה פרטית משלהם וחוקים משלהם.

כולם רוצים משטרה טובה, הגונה ושומרת חוק הכפופה לדרג המדיני וממלאת הנחיות. אשד עשה בדיוק הפוך. תחת פיקודו הפך מחוז תל אביב למליציה פרטית של אהוד ברק וראשי המחאה. כוח קפלן. בושה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

    1. אכן.
      העם נתן לבן-גביר מנדט והוא לא נשבר עד שהוא השיג נצחון ונפטר מאשד.

  1. הבעיה העקרית היא עם היועמ״שית שלא אפשרה לפטר אותו מה שיחייב בסופו של דבר לפטר גם אותה.

  2. יש לטהר את המערכות השונות משמאלנים ובעיקר את הצמרת שלהן. למידה נגד מידה יש ערך מוסרי עליון, שהשמאל יחווה מה שעשה לנו. בנוסף לכך אין לסמוך על השמאל שאנשיו במשטרה יפעלו פתאום בהגינות ואוביקטיביות.

  3. "פוטר על רקע פוליטי" – כאשר אתה מכניס את הפוליטיקה למקצוע שלך – זאת בעיה שלך.
    באותה מידה יכל להחליט שהוא מוותר לכל הערבים/רוסים/תימנים וכדו' ואז היה אומר שפוטר על רקע גזעני…

  4. קפלן זה ר"ת של קומץ פנסיונרים לוחמי נפטלין?

    אני מסכים עם הנאמר במאמר,

    רק באופן פרטי, מעדיף להמנע משימוש בסלוגנים שחברת הפרסום (כל ה"מחאה" קיימת במוחם של כמה קופירייטרים וסייעניהם מאולפני הדיקטטורה על המקרופון, מכאן אסופת המצלמות ש"איכשהו" תמיד נודדת אחרי הקרקס הנודד של לוחמי הנפטלין) של חסר תעודת הבגרות, מנסה להשריש בתודעה.

  5. הוכחה לכך שהמשטרה פוליטית היתה אתמול בשיחה בשידור מההפגנה בין ברהנו טגניה לגיא פלג בה השוו בין יחס המשטרה למפגינים האתיופים לבין מפגיני קפלן. בהנו טגניה חשף את המשטרה במערומיה ואת שיתוף הפעולה והאחווה בין מפגיני המחאה לתקשורת שמתדלקת אותה ואמר שהפגנות ברישיון של אתיופים מופזרות באלימות קשה ואילו הפגנות ללא רישיון של המחאה זוכות לתמיכה של המשטרה בראשות עמי אשד. בכל מדינה מתוקנת עמי אשד היה בחקירה לפחות במח"ש על מעילה בתפקידו כשוטר שרואה אנשים עוברים על החוק.

  6. בדבר אחד הוא צודק-הוא הודח מסיבות פוליטיות, הוא רק שכח להזכיר שהוא הדיח את עצמו(זו הגדרת ההתפטרות).

  7. 1. אשד התפטר רק שהיה ברור לו שאין לו מה להפסיד אלא רק להרוויח. עכשיו הוא יקבל גו'ב מפנק במגזר העסקי אצל אחד השמאלנים העשירים ויצחק כל הדרך אל הבנק.
    2. מדיניות האכיפה הבררנית לא התחילה לצערי אתמול. היא התחילה לפני שישים ושבעים שנים. מאז ומעולם מדינת ישראל הייתה מדינה ששייכת לאשכנזים. העניין הזה נעשה ברור מיום ליום אבל זה לא החל בביבי או בשנה האחרונה. זה החל עם קום המדינה. כשבן גוריון רצח את אנשי אלטלנה ואף אחד לא העמיד אותו לדין. כבר אז הימין המסכן הרכין ראש והתכופף. אפילו לא התחשבן עם בן גוריון.
    3. כל המדינה נשלטת על ידי אותה אליטה גזענית ומפלה ולכן הסיכוי של הימין לשלוט הוא אפסי.
    4. כשרואים מה הם מוכנים לעשות כדי לנצח דהיינו לשרוף את המדינה הלכה למעשה, מבינים שהקרב אבוד. השמאל מוכן להרוס את המדינה סופית ובצורה מוחלטת רק כדי שהימין לא ישלוט. מדוע? משום שכאשר השמאל טועה זו "שגגה". אבל כשהימין טועה זה "אסון". זה גם חלק מהאפליה המובנית שיש במדינה.
    5. זו הסיבה שהימין אפשר לשמאל לטעות פעם אחר פעם ולא עשה עם זה דבר. אבל השמאל לא מאפשר לימין לפעול בטח לא לטעות. וגם עכשיו, למרות הכוונות הטובות של הימין, השמאל לא יאפשר לו לפעול.