קובלנה פלילית נגד החשוד בתקיפת כתב ערוץ 14: "דחף וגידף"

עתי שלו לאחר עוד מקרה אלימות נגד צוות השידור בהפגנות: "מקללים אותנו, שופכים עלינו מים, מכים עם דגלים ומפריעים עם רעש מחריד"

התקיפה בירושלים | צילום מסך מתוך ערוץ 14

ערוץ 14 הגיש קובלנה פלילית נגד אדם החשוד בתקיפת כתב הערוץ עתי שלו בהפגנת השמאל בירושלים השבוע. ההחלטה התקבלה בעצת עורכי הדין של הערוץ ולאחר שהחשוד זוהה בעקבות הפצת תיעוד התקיפה.

"שידרנו מאחת ההפגנות מחוץ לכנסת ביום שני, היום בו עבר התיקון לחוק שמצמצם את עילת הסבירות", מספר שלו בשיחה עם 'מידה'. "במהלך השידור החי הגיע אותו אדם מבוגר וניסה לחסום את המצלמה, ואני נעמדתי בינו לבין המצלמה כדי שלא יגיע לצלם. הוא התחיל לדחוף את המצלמה ולדחוף אותי, תוך כדי שהצלם מנסה ללכת אחורה כדי להמשיך לצלם. הוא המשיך לרדוף אחרינו ולצעוק עד שהשוטרים הרחיקו אותו".

בתיעוד האירוע נראה כאילו השוטרים תחילה עומדים מנגד ולא פועלים

"אני חושב שבהתחלה הם לא כל כך הבינו מה קורה. אחרי שהסבנו את תשומת לבם הם שמרו עלינו יותר והרחיקו אותו מהמקום. הוא התעקש לחזור ואז השוטרים הסבירו לו שלא כדאי לו להמשיך".

הוא נעצר או עוכב במקום?

"לא".

הוא אמר לך משהו?

"הוא לא פנה אלי באופן אישי ורק אמר כל מיני דברים לא ברורים על נתניהו והיאקוזה והקשר ביניהם. הוא בעיקר גידף ותקף את ערוץ 14. כנראה שהוא הרגיש שאם אני כתב מערוץ מסוים אז אפשר להפריע לי בתפקיד ולדחוף אותי".

מהן התחושות שלך באותו הרגע בשידור החי?

"התחושות לא נעימות. בסופו של דבר אתה מגיע לעבוד ולנסות להעביר לצופים את מה שקורה בשטח, ומעבר לקשיים של מזג אויר ועייפות, מגיעות גם התקיפות האלו. בחלק מהמקרים מקללים אותנו, שופכים עלינו מים, מכים עם דגלים ומנסים להפריע עם מכשירים שמשמיעים רעש מחריד. לפעמים זה מגיע לתקיפה פיזית כמו השבוע ולכן הערוץ החליט להגיש את הקובלנה".

איך אתה מצליח להתמודד עם כל המקרים האלו?

"אני תמיד מנסה לזכור שהם לא תוקפים אותי באופן אישי אלא את הערוץ ואת מה שהוא לכאורה מייצג, ואת הצופים שלו. אני מנסה שלא לקחת את זה באופן אישי נגדי, למרות שאני האיש בשטח שהאלימות מופנה נגדו, וזה מה שמחזיק אותי".

איך המשטרה מטפלת באירועים האלו בשטח?

"בחלק מהמקומות היא באמת מנסה לשמור ולהיות לצידנו לאורך זמן ולא רק בנקודות מסוימות, כדי שנוכל לעבוד ולהעביר את השידור ללא הפרעות. בירושלים זה היה יותר בולט לעומת ההפגנות בתל-אביב, שם השוטרים עסוקים מאוד ואחרי שהם מחלצים אותנו הם חייבים לעבור לטפל במקומות אחרים".

יש גם אזרחים שנחלצים להגנתכם?

"זה מחולק לשניים. קודם כל יש אנשים שמגיעים מתוך ההפגנה עצמה ומבינים שהתקיפות והאלימות נראות רע ורק מפריעות למחאה. הם מנסים לעזור לנו ברמה האישית ולהדוף חלק מהתוקפים. יש לא מעט כאלו שרוצים לעזור אבל לצערי הם עדיין מיעוט ביחס לרוב המפגינים. בנוסף יש אנשים שלא קשורים להפגנה, פשוט רואים את התקיפות בטלוויזיה ומגיעים עצמאית לשטח כדי לעמוד לידנו ולשמור עלינו".

כפי שדיווחנו בעבר ב'מידה', תופעת התקיפות של אנשי ערוץ 14 מצד מפגינים במחאות השמאל נמשכת ומתגברת מזה מספר חודשים. כך למשל, כתבת הערוץ שיראל ללום נהיר סיפרה כיצד הותקפה בהפגנה סמוך לנתב"ג: "מיד כשהתחלתי לדווח הגיעה מפגינה והתחילה בקריאות מציקות לעברי, ממש מקרוב עד שיכולתי להרגיש איך היא יורקת עליי. ניסיתי להתעלם אבל הצטרפו אליה אנשים נוספים. הם כיסו את המצלמה בדגלים ובאיזשהו שלב מישהו דחף אותי".

הכתב שגיא אלמוג כהן סיפר על אירוע בהפגנה בצומת הכפר הירוק, בו "תוך זמן קצר התאספו בערך מאתיים איש שהשמיעו כל הזמן קללות ואיומים. ניסו להפריע לשידור ולא אפשרו לנו לזוז. כמה מהם צילמו אותי בטלפון שלהם ואמרו לי – אתה מסומן. אנחנו נדאג להפיץ את התמונה שלך ושלא תתקבל לאף מקום עבודה. הרגשנו מאוימים מאוד. זו הרגשה לא נעימה בכלל".

הכתבת רונה לוי נתקלה באלימות כאשר דיווחה מהפגנה בתל-אביב: "כל הסיטואציה שצורחים עליך ומקללים אותך ומגרשים אותך מהמקום היא מאיימת ולא נעימה. את רואה מבטים של שנאה ושומעת קללות, הם מפריעים לשידור ומנופפים בדגלים, כשבסך הכל באנו לסקר אירוע חדשותי ואפילו לא הצלחנו להעביר דיווח. פעם היה מקובל שלא תוקפים אנשי תקשורת אבל עכשיו זה הפך להיות עניין של דעה, כאילו המקום שלנו לא שם בכלל. כל הגבולות נפרצו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. א) למה ערוץ 14 לא דואג למאבטח עבור הכתב והצלם, בעיקר כשידוע למנהלי הערוץ שהמפגינים יתנהגו כלפיהם באלימות? הרי אם בבון מנסה לפגוע בכתב או בצלם, מאבטח יכול לחסום את דרכו של הבבון ולגונן עליהם

    ב) למה ערוץ 14 לא דואג, לפני ההגעה לסיקור ההפגנה, שמפקדי המשטרה באזור ידעו שיש צלם וכתב של ערוץ 14 שמגיע להפגנה, ובאחריותם לאכוף את זכותם (המוגנת בחוק, ככל שזכור לי) לצלם ולשדר. מה הבעיה להזכיר במהלך השידור, כאשר הצלם והשדר מותקפים, שההתקפה עליהם היא באחריותו ובאישורו של מפקד המחוז או מפקד המרחב וכו', כולל ציון שמותיהם המלאים ודרגותיהם?

    ג) ישאל מי שישאל – הרי גם כתבי 11, 12, 13 מותקפים, אז מדוע ייפקד מקומם של כתבי ערוץ 14 מרשימת המותקפים? אז לדעתי, למרות שאני מתעב את הערוצים הללו ומקוה שהם ייסגרו, גם הכתבים והצלמים של ערוצי השינאה לישראל, גם הם צריכים להיות מוגנים. כתבים וצלמים של ערוצים זרים, בעיה שלהם.

    ד) אני לא מבין מה ערוץ 14 רוצה? הרי במלחמת לבנון השניה, כתב החדשות של ערוץ 2 דאז, שלא אזכיר את שמו, קצין צה"ל בעברו, שידר מהרבה מקומות שנפלו בהם טילים ששוגרו מלבנון, דיווח על מיקומו הקרוב למקום הנפילה, וממש שימש את החיזבאללה כקצין תצפית קדמי. את אותו כתב אף אחד לא העז לעצור, למרות שהמעשים שלו היו בגידה של ממש, סיוע לאויב בשעת מלחמה, סיכנו חיי יהודים (ואולי אף בגללו נהרגו יהודים), מי שנפגעו היו יהודים פשוטים, מן הסתם תומכי ימין. אז אם החיים של הנפגעים לא חשובים כמו דיווח (או טיווח) מפורט של כתב ערוץ 2, מדוע חייהם של כתב וצלם ערוץ 14 (הערוץ הלכאורה ימני) חשובים?

  2. א.מאבטח עולה כסף. ולא בטוח שמאבטח אחד יספיק.
    ב.המשטרה אמורה לדעת זאת לבד ואני בספק שהיא תסכים למסור שמות ודרגות אם היא תדע שיעשו בהם כזה שימוש(מה שהיא תלמד אחרי הפעם הראשונה).
    ג.צודק, כל אלימות כנגד מי שלא נקט באלימות היא מגונה.
    ד.בגלל שהמשטרה ומערכת המשפט עשו עוול במלחמת לבנון השנייה יש להם צידוק לעשות זאת שוב?!
    ימני

    1. א) מוזר בעיניי שאתה משוה בין חייו, בריאותו ושלומו של כתב ערוץ 14 לעלות כספית. ככל שידוע לי, ערוץ 14 הינו גוף מסחרי שאינו מגייס תרומות ומתפרנס מצדקה.

      ב) "המשטרה אמורה לדעת זאת לבד". בהחלט, אך כל עוד אף אחד לא בטענות לראשיה, למה אתה מצפה מראשי המשטרה לעבוד קשה? הרי לא לשם כך התגייסו למשטרה והגיעו לתפקידים בכירים. קצת הגזמת בציפיות שלך (-:.
      "אני בספק שהיא תסכים למסור שמות ודרגות" – תסכים? מחוייבת. ואם לא – יוכרזו ראשיה ומפקדיה כבוגדים וגזלנים (הם מתפרנסים ממשכורות שמשולמות להם מהמסים שלנו, ומחוייבים לבצע את תפקידם בעד המשכורת). מפקד מחוז מסוים הוכרז, בלשון מאד עדינה וזהירה, כבוגד ולכן הודח. אז מפקדי המשטרה כבר מודעים ששימוש אכן ייעשה בשמותיהם, דרגותיהם ותפקידיהם, לרעתם, אם לא יבצעו היטב את תפקידם.

      ד) אין שום צידוק. דבריי היו להוכיח שעולם (שמאלני) כדרכו נוהג, ואין מה לצפות לשינוי.