לקרוא לסרבנים בשמם

אין דבר כזה "הפסקת התנדבות". מי שמחליט לא להתייצב לשירות מכל סיבה שהיא – הוא סרבן

צילום מסך מתוך פייסבוק

במסגרת עיוות המציאות המתמשך וחוסר האיזון הקיצוני בתקשורת הישראלית, התפתחה לאחרונה תופעה נוספת – שכתוב ומתן פרשנות חדשה למילים ומושגים.

כך למשל קרה למושג "סרבנות". עד לא מזמן היינו בטוחים שחייל אשר מסרב להגיע לשירות מילואים, תהא הסיבה אשר תהא, נקרא בפשטות סרבן. כעת מתברר שטעינו ובכלל מדובר ב"הפסקת התנדבות". לא יתכן שטייסים בכירים ולוחמים ביחידות מובחרות יהיו סרבנים. זו תווית השמורה למתנחלים, לקיצוניים, לחסרי דעת ותבונה.

ואני אומר לראשי המחאה ומשכתבי המציאות – אם הטייסים ואנשי המילואים הללו "רק" מפסיקים להתנדב ואינם סרבנים, הגדירו בבקשה מיהו כן סרבן. הרי אם כל איש מילואים הוא מתנדב בהגדרתו, וכל מתנדב יכול להפסיק את התנדבותו בכל עת שיחפוץ ומכל סיבה שהיא, מכאן שאין דבר כזה סרבן.

ובכן, הרשו לי לתקן. כל איש מילואים הכשיר לתפקידו, בריאותו תקינה והוא כלול במצבת המילואים של יחידתו אך מחליט על דעת עצמו שלא להתייצב, הוא סרבן ולא שום דבר אחר, ויש להתייחס אליו בהתאם.

הטייסים החתומים על המכתבים – סרבנים; הלוחמים שהודיעו שלא יגיעו – סרבנים. כולם, ללא כחל ושרק. עברם הצבאי, מפואר ככל שיהיה, אינו מעניק להם זכות שלא להיות חלק מההגנה המעשית על ביטחון המדינה.

האלוף במיל' והח"כ בהווה אלעזר שטרן אמר לאחרונה כי הוא "גאה באלו שבחרו לא להתייצב" (להלן סרבנים), ו"שמח על האכפתיות שהם מגלים". מכלל הן אתה שומע לאו, ומבין כי שטרן למעשה מתבייש באלו שכן מתייצבים ועצוב מחוסר האכפתיות שלהם. זו משמעותה האמיתית של אמירתו האומללה.

אני מבין שחלק מהסרבנים אכן עשו קריירה ארוכה בצבא וקשה להם לקבל הנחיות מהממשלה הנוכחית. אבל משום מה לא נראה שמפריע להם יותר מדי לקבל מדי חודש פנסיה נדיבה, מאותה ממשלה ממש.

כאשר גנרלים לשעבר קוראים למילואימניקים לא להתייצב, האם ישנה משמעות אחרת מאשר פגיעה בכשירות הצבא וביכולתו להדוף את אויבינו, והכל בשם השגת מטרה פוליטית? ואל תספרו לי על "הסכמה רחבה" או "שינוי כללי המשחק". לא זכור לי שמסירת שטחים אסטרטגיים ללבנון רגע לפני הבחירות נערכה בהסכמה מלאה בכנסת. כך גם לא ההתנתקות ובטח לא הסכמי אוסלו (למעט הסכמה על צבע המיצובישי).

אז אם המשמעות החד-משמעית בסרבנות הזו היא פגיעה בכשירות צה"ל, מדוע לעצור בכוחות המילואים? מה עם הצבא הסדיר? "אל תגזים" הם אומרים, או במילים אחרות – צריך שיישארו פראיירים שיעשו את העבודה השחורה.

אל תתפתו להאמין לכל תרחישי האימים. זו בדיוק מטרתם, לגרום לחשש שיביא ללחץ ציבורי כאשר המטרה הסופית היא הפלת הממשלה. תרחיש כזה יהווה חותמת סופית להשתלטות המיעוט על מוסדות המדינה ועל שלושת הרשויות גם יחד.

ובינתיים מה אפשר לעשות? לא לשנוא ולא להיגרר לפרובוקציות, אבל בהחלט להציב לסרבנים מראה מול הפנים ולהצביע על האמת ללא פחד.


ברק אטיאס שירת בחיל האויר במשך 29 שנים, ומראשית השנה הנוכחית ביצע בגאווה רבה 41 ימי מילואים. מודיע בזאת שימשיך לבצע מילואים תחת כל ממשלה, ללא תנאים ולמען עם ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

60 תגובות למאמר

  1. זו לא סרבנות, זו "רפורמה במערך המילואים." כמו שמטרת ה"רפורמה המשפטית" היא שהממשלה תוכל לעשות מה שבא לא, מטרת ה"רפורמה במערך המילואים" היא שכל חייל ישרת או לא לפי איך שבא לו.

    וחוץ מזה, מצחיק שממשלה שרוצה רשמית לפטור את החרדים לנצח משירות ולהגדיר בטלנות בישיבות כ"ערך" שווה לשירות בצה"ל, מתלוננת על סרבנות. הם לא מסרבים. הם קוראים את הארי פוטר כל היום, לקראת העברת "חוק חובבי הארי פוטר" שמגדיר קריאת הספרים שלו כ"שווי ערך" לשרות בצבא.

    1. אתה צודק. זו לא סרבנות. זו סחיטה באיומים.
      תושב מדינת ישראל שהתנדב, והדגש הוא על התנדבות, לשירות צבאי ייחודי, כאשר שיוכו לשרות כזה מונע ממתנדב אחר להגיע לשרות זה (עקב מגבלה שהצבא הטיל על כמות החיילים שיכולים להגיע לשרות כזה), עצם העובדה שהוא תפס מקום של מתנדב פוטנציאלי אחר וכעת משתמש בעמדה שלו כי לא בא לו על החלטות הממשלה (להזכיר – הממשלה שנבחרה בבחירות דמוקרטיות), ואומר לממשלה תעשי מה שאני רוצה או שלא יהיה לך מתנדב ביחידה מסוימת, התנהלות זו היא סחיטה באיומים.
      אם אשוה את המתנדבים הסרבנים לחיי הפשע, הרי שהם פועלים אילו יותר גרוע מסוחרי סמים. סוחרי סמים נותנים למתעניינים לחוות את הסם בחינם, ולאחר מכן מחייבים את המשתמש (שכבר נתפס ולא יכול להשתחרר מהשפעות הסם) לקנות אצלם את הסם במחירים גבוהים. אלא שהמתעניין, לפני שטעם את הסם בפעם הראשונה, אינו מרגיש מחויב לסם או למי שמספק אותו. ואילו המתנדבים הסרבנים מנצלים בציניות מרושעת את העובדה שצה"ל ושאר היהודים תושבי מדינת ישראל זקוקים להם, ולכן כשהם לא מתנדבים הם משאירים חור שהם יודעים שלא ניתן לכסותו במהירות.
      אגב, ההתנדבות המקורית שלהם לא היתה מותנית במצב פוליטי או חוקי של מדינת ישראל. אדרבה, ההתנדבות שלהם היתה למרות השינויים הפוליטיים והחוקיים שהתרחשו ב-50 השנים האחרונות, מאז מלחמת יום הכיפורים.

      נשאלת השאלה, מה יקרה אם מחר בבוקר צבאות מדינות ערב, בצירוף הערבים המתגוררים בשטחי ארץ ישראל, יתקפו מחר את מדינת ישראל ותושביה היהודים?
      האם המתנדבים/סרבנים סחטנים יעזבו לחו"ל וישאירו פה את שאר האוכלוסיה לחסדי שמיים? (אני אישית מעדיף שכן. שיעזבו הם והמשפחות שלהם. אבל לא רק האוכלוסיה היהודית בארץ ישראל תיפגע, אלא גם הסרבנים סחטנים. כשהנוצרים יראו שאין למדינת ישראל כח, הם ישלחו את אותם סרבנים סחטנים למקלחות, עם המשפחות שלהם. מדינת ישראל כמדינה בעלת עוצמה צבאית, היא זו שמגינה מפני אושוויץ 2, גם על הסרבנים סחטים)
      האם המתנדבים/סרבנים סחטנים יישרארו ויחזרו לתפקידיהם בצה"ל? הם ירצו, אבל הם כבר לא יהיו כשירים (מנטלית הם כבר לא כשירים) לתפקד, וכנראה שהמקומות שלהם ייתפסו ע"י מתנדבים שלא סוחטים את מדינת ישראל.
      האם המתנדבים/סרבנים סחטנים יעברו לתפקידים אחרים? מצדי שיעברו להילחם כחיילי חי"ר במחבלים הערבים.
      האם הייתי נותן למתנדב/סרבן סחטן להטיס מטוס קרב במצב מלחמה? לא! כי אני לא סומך עליו שלא ישתמש בחימוש שלו כדי להפציץ את בית ראש הממשלה ואת משכן הכנסת. זוכרים את אסון מגדלי התאומים ב 11/9/2001? אף מטוס קרב לא תקף את מגדלי התאומים והפנטגון ואת הבית הלבן. המחבלים השתמשו במטוסים אזרחיים לחלוטין. לטייסים מתנדבים/סרבנים סחטנים לא הייתי מאשר לטוס אפילו לא בטרקטורון מעופף בכל תחומי מדינת ישראל. אני לא סומך עליהם שלא יפעלו כמו המחבלים באסון מגדלי התאומים. אמון הוא מצב שלוקח הרבה מאד זמן לבנות, ורק שניות כדי להרוס אותו.

    2. האם הצלחת לשכנע את עצמך? נראה שלא. האם איוולת תורתו אומנות היא איוולת? כן, לגמרי. האם הסרבנים התנדבו לקורס טיס וביצעו שירות מרשים? כן בהחלט. האם במועד ההתנדבות חתמו חוזה, שכלל מילואים, האם קיבלו הכשרה יקרת ערך, כסף רב, פנסיה נדיבה ובנו את חייהים על המוניטין שנקנה בהתנדבותם – גם כן. הם מפירים חוזה. הם בועטים במדינה שנתנה להם כל כך הרבה בתמורה למאמציהם. הם טוענים כי בחירתם האישית קובעת ולא החלטת ממשלה לגיטימית שנבחרה בבחירות דמוקרטיות. הבסיס בדמוקרטיה היא שלטון בהסכמת הנשלטים, כלל הציבור בוחר, ונציגיו מייצגים אותו בכנסת. אם בחירת הרוב היא לא הבסיס, אלא רק קולם של החברה הטובים, אין דמוקרטיה – החלופה לטעמם של הנאורים היא אריסטוקרטיה משרתת, בה קולם של טייסים ושופטים נעלה. התוצאה המעשית של התנהגותם תהייה אנרכיה – אם הם, המעמד שנהנה הכי הרבה מפירות המדינה, משחק לפי הכללים רק כשמתאים לו, איך יתנהגו איזובי הקיר כאשר השלטון פוגע באמונותיהם? לשבור את הכלים זה קל, להרכיב מחדש את המערכת אחרי ששברת אותה בהתקף זעם פחות.

    3. כל מי שזועם על הפטור שהחרדים מקבלים, לא מדבר על חילונים שמשתמטים מהצבא ואפילו מתגאים בכך, על הערבים במדינה, שלא צריכים להיות בצבא אבל סוג של שירות לאומי הם חייבים לדעתי, במגזר שלהם.
      אוהבים לעשות השוואות בין השירות הצבאי של הקואליציה לאופוזיציה, אבל כמה מהאופוזיציה "עשו צבא" בגלי צה"ל, דובר צהל, או ב"במחנה"?
      החרדים מתגייסים. עדיין לא במספרים שהיינו רוצים, אבל אי אפשר לבוא לחברה שחיה שנים בצורה מסויימת ולהנחית עליהם בבת אחת שינויים עצומים כאלה. זה מגיע ויגיע ומגיע מהם, ההכרה שהם חייבים להשתנות. השנאה וההסתה הזו לא תמשיך להוביל את המדינה רחוק.

    4. אתה לא מצחיק, סתם מטומטם ולפי התגובות המטומטמות שלך כנראה לא שירתת יום

    5. אם החרדים הם סרבנים, אז האם גם הערבים הם סרבנים?

    6. זו לא תגובה, זה משחקי מילים ותו לא.

      וחוץ מזה, מצחיק שנימוקי המשפטנים הדגולים, מסתכמים בהארי פוטר.

    7. החרדים פועלים מתוך רצון לתרום למדינה ולבטלונה לפי השקפת עולמם. גם אם אתה לא מסכים ולא מאמין שזה תורם למדינה-יש פה חופש דעה ודת ולכן המדינה מחויבת לכבד את זה.
      אתה בטח לא יכול להשוות את זה לקריאת הארי פוטר, דבר שאיש לא טוען שהוא עושה לשם מטרה כלשהיא למעט כיף.

  2. ובינתיים מה אפשר לעשות? ובכן,

    1) לשלוח את המשטרה הצבאית לכל מילואימניק שמקבל צו ולא מתייצב, לשפוט אותו על נפקדות/עריקות ולשלוח לכלא – בדיוק כפי שנהגו בזמני (כשעוד עשיתי מילואים) לכל מי שלא התייצב.

    2) לשלול את הפנסיה, הדרגות וכל הטבה נלווית אחרת לכל קצין סרבן.

    3) לשלול את הרשיון לאלתר ולצמיתות לכל רופא שמצהיר על לקיחת מטופליו כבני ערובה מול כנסת וממשלה נבחרים.

    4) לשפוט כל רופא שהפקיר את חוליו והלך להפגין במקום לטפל בהם. לשלול את רשיונו ולשלחו לכמה שנים בכלא. אם מת (חס וחלילה) חולה כתוצאה מהפקרה פוליטית פושעת – לשפוט את הרופא על רצח (או לכל הפחות הריגה).

    זו רק התחלה. יש צעדים נוספים שניתן וצריך לנקוט בהם. הבעיה היא שהממשלה מגלה רפיסות וחולשה נוראה מול החוליגנים למיניהם (כולל עוטי הגלימות השחורות הקרויים בפי העם "שופטים").

    1. כדי לשפוט מישהו ולשלול לו זכויות, צריך חוק שיתמוך בכך. אבל הצבא עצמו הגדיר את התפקידים האלה כהתנדבותיים, ואיפשר לאורך כל השנים לטייס, או איש מודיעין, להפסיק את התנדבותו בכל עת. אני כאזרח לא רוצה שטייס שאינו רוצה ומאמין בכך יטיס מטוס בעומק האוייב חמוש בפצצות גרעיניות. זה לא הגיוני. לכן, לא ניתן לשנות עכשיו את הכללים ולהעניש את מי שתמיד עמדה לו הזכות לפרוש. כנ"ל רופא. כנ"ל קצין מודיעין בעל סיווג סודי ביותר. וכדו'. יש תפקידים שלא ניתן ולא כדאי לגרום לאנשים לבצע בכפייה.

  3. טייס ש"מתנדב" למילואים עושה יום מילואים בשבוע (כ-50 בשנה). אבל אם הוא לא היה טייס היה עליו לעשות 35 יום בשנה כחוק ובלי להתנדב. לכן הוא לא באמת מתנדב, הוא פריווילג. כי בתמורה לתרומתו הצנועה של עוד 15 יום בשנה, הוא קיבל מהמדינה אימון והכשרה יקרים ובעקבותם מעמד יוקרתי.

    ולכן כל טייס שמפסיק "להתנדב" יש לשלול דרגותיו לכנפיו ולשלוח אותו ל-35 יום בשנה ש"ג מטבח ועבודות רס"ר. ואז נראה מי מהם יפסיק "להתנדב".

  4. הבעיה הגדולה היא לא בזה שטייס מסוים "מפסיק להתנדב". הבעיה שהם עושים את זה במופגן בתקשורת, בכלל לא שולחים את המכתב למפקדם, אלא ישר לעיתונות. ולכן ללא קשר למעמד של אותו סרבן (מתנדב, מגויס חובה וכו), הרי שזו לא סרבנות זה גרוע הרבה יותר – זה מרד, וקשירת קשר לביצוע מרד. שני אלה מהווים בגידה כהגדרתה החוקית, ובמידנות מתוקנות נכנסים על זה עשרות שנים לכלא.

  5. גם התואר סרבנים הוא עדין.
    ואפילו התואר אנרכיסטים-תיאור מדויק למי שמאמינים שלכל אחד הזכות להחליט שהוא לא מסכים עם הדרגים הגבוהים ולסרב להם-הוא עדין.
    מי שפוגע ביכולת המדינה לפעול למען אזרחיה, לרבות פגיעה ביכולת מערכות הבטחון, בכלכלה או ביחסים הבינ״ל, על מנת לסחוט את המדינה לשנות את דרכיה הפוליטים הוא טרוריסט!
    מובן שאי אפשר לרדוף כל פעיל טרור זעיר(רק תראו כמה זה הצליח מול הפלסתינים ותזכרו שכאן מדובר על חלק מהותי ממערכות חיוניות כגון הבטחון, הכלכלה והאקדמיה) אבל אפשר וצריך לעצור את מנהיגיהם: רדמן, ברסלר, ברק ואחרים ולהעמידם לדין באשמת בגידה.

  6. טרוריסטים שמשתמשים בסרבנות או באיומים בסרבנות,

    לשם השגת מטרה פוליטית. כאשר, איומים או ביצועם של איומים אלה לשם השגת מטרה פוליטית, זו בדיוק הגדרתו של טרור.

    הרי הטרוריסטים אינם נאחזים באיזה ערך אוניברסלי שלפתע גילו – לדוגמא, פציפיזם. טרוריסטים אינם אומרים משהו כמו "החלטתי להמנע מכל פגיעה בייצור חיי ולדוגמא, הפכתי להיות גם טבעוני" (טבעונות אינה העיקר כאן, אלא זו דרכי להראות בדוגמא חשיבה עיקבית של בן אדם, אשר מחיל החלטה שהוא קיבל – על כל תחומי החיים שלו, גם כאלה שאינם קשורים לצבא. עקביות היא כמובן מדד חשוב, בבואינו להעריך אמיתות ותום לב בהחלטתו של אדם).

    הטרוריסטים אומרים במפורש – תעשה את מה שאני אומר לך, אחרת …

    קרי, אין לי בעיה כלשהי ולו הכי קטנה עם שירות בטחוני ו/או שירות ציבורי כזה או אחר. אני פשוט דורש כי רק תעשו כמו שאני אומר לכם ואני אשרת. רק תעשו בדיוק כמו שאני אומר לכם ואם לא, אחרת … וזו בדיוק ההגדרה המפורשת של עבירת האיומים. ואיומים ו/או הגשמתם למטרה פוליטית, זוהי בדיוק הגדרתו של טרור.

    וכמו כל טרוריסט, המאיימים מנסים לנכס לעצמם ערך נשמע טוב/נעלה כלשהו (גם לבני סלע היו תירוצים למעשיו). כגון – הדמוקרטיה זה אני ורק אני מחלק אישורים על דמוקרטיה, כי אני בטוח שהדמוקרטיה זורחת מ*שבני.

    אבל עצם העובדה שפעולתם היא ההגדרה החוקית של טרור, מוכיחה בעצמה, יותר מכל מלל נרקיסיסטי שהטרוריסטים ומשת"פיהם בערוצי התבערה מנסים למכור – שאין, לא היית ולא תהיה הנמקה לוגית ל"עמדתם".

    וזו הסיבה, מדוע כל מה שנותר להם, זה טרור ואיומים על אזרחי ישראל. פולחן אישיות נוסח "בלעדי צה"ל כבר היה שוחה בים" איננו נימוק. ראשית נרקיסיזם בפעולה שהיא בהגדרה פעולה קבוצתית (איפה היו כל נהגי המטוסים ללא צוותי הקרקע?), איננו נימוק ושנית, פולחן אישיות הוא מאפיין מובהק של משטר נאצי.

    לפיכך, אין זה מפתיע, שטרוריסטים אלה זקוקים ומקדמים בפעולתם בפועל משטר, בו פיהרר הנמצא מעל הרשות הנבחרת – הוא הערכאה האחרונה להחליט, מה חוקי/חוקתי ומה לא.

    שיטת משטר בה המילה האחרונה בכל ויכוח ציבורי, הינה בידי רשות שלטונית המייצגת באופן הקרוב ביותר את מגוון הדיעות הקיים בנושא זה בעם – אינה מושלמת. אך היא בוודאות, גם לוגית ובוודאי היסטורית, טובה יותר משיטה, בה פיהרר בלתי נבחר (אשר גם מתמנה לכל חייו) הינו/ה הערכאה העליונה להחליט, מה חוקי/חוקתי ומה לא.

  7. מתנדבים למילואים הם אלו :
    1. שגילם עבר את גיל חובת שרות המילואים
    2. שעושים יותר ימי מילואים ממה שהחוק מחייב
    3. נקראים לשרות ללא הודעה מוקדמת עפ"י חוק

    אם זה לא מתאים, הכנסת כמובן יכולה לשנות את החוק אך לא ניתן חוקית להכריח אזרח להתנדב.

    1. אף אחד לא מכריח להתנדב. אם אתה מסרב להתנדב אתה עדיין סרבן.

    2. תתנדב או תתנדב – זב"ש.

      ברגע שאתה מתנה את שירותך במילואים בזה שכולם יעשו כמו שאתה אומר אחרת … – אתה סחטן.

      ואם אתה סוחט באיומים לשם מטרה פוליטית – אתה טרוריסט.

      וזה שבאורח "פלא", דילגת על הגדרות אלה הברורות לכל, מוכיח בשירות מי אתה "מגיב" והאם אין לך נימוקים, להצדיק את העמדה בשמה אתה סוחט.

  8. הטעות של הציבור החרדי שהם מוותרים על מצווה חשובה ועל הזכות להתגייס לא מצדיקה סרבנות מאלה שכן מתגייסים .
    החוק לא באמת ישנה דבר , חרדי שמבין את הערך בגיוס לצבא יעשה זאת עם או בלי החוק , וחרדי שמתכחש לערך החשוב הזה לא יעשה זאת בכל מקרה . הדבר היחיד ישתנה כתוצאה מהחוק הוא שיתאפשר לאלה שלא משרתים בצבא להשתלב בשוק העבודה .

    1. מציע לא ללמד את הציבור החרדי איך לנהוג. זו גזענות והתנשאות. טוב עושה הממשלה שאינה נכנסת מאבק ראש בראש עם החרדים.

  9. נתניהו קורא לא להכיל את הסרבנות אבל הוא בעצמו מכיל את הסרבנות של שר הבטחון, ושל הרמטכ"ל וראש השכ"ב. אין לו אומץ להדיחם. אז מה הוא מלין על הכלת סרבנות?

  10. יש שני מצבים:1.מתנדב למילואים =חיל מילואים ששוחרר עקב גיל או מצב בריאותי משמפ"= שירות מילואים פעיל. והוא מתנדב למילואים עי מילוי טופס התנדבות מיוחד. החיל יכול לבטל התנדבותו בהודעה מראש לשילטונות צהל" או צהל" יכול לבטל התנדבותו לפי צרכיו. 2.שמפ" = שירות מילואים פעיל. חיל מילואים שחייב עקב חוק לשרת במילואים. עד גיל הפטור. סירוב לשרת במילואים גורר משפט צבאי וכלא.גם כאן הוא יכול להשתחרר ממלואים עקב מצב בריאותי

    1. למי הכוונה ב"כולכם"?
      נראה שאת מתבלבלת באתר

    2. כשתפסיקו לשרוף צווי גיוס בקפלן
      כשתפסיקו להלל סרבנים ומשתמטים
      כשתפסיקו להניף דגלי אויב
      כשתפסיקו להוציא דיבת המדינה בעולם
      כשתפסיקו לנסות להרוס את הכלכלה ואת הצבא
      כשתפסיקו לחסום כבישים ולהפיץ אנרכיה
      כשתקבלו בכבוד הפסד בבחירות

      אז אולי תוכלי להטיף לאחרים גברת ליבי

    3. נכון.

      ההגדרה מתאימה לתיאור מעשיכם זה – טרוריסטים.

      (סחיטה באיומים למטרה פוליטית, זו הגדרתו של טרור)

      וכיוון שכולנו חווינו טרור, הודות לסחטנים כמוך, אשר *מערבבים* את דעתם הפוליטית בשירות הציבור בישראל (כאשר ישולם צ'ק הסאלאם אשר חזר מ-judenfrei רצ"ע, תוכל לספר לנו על המנטרות הנעלות של המחנה הפוליטי שלך) , אזי אני עומד גם בהגדרה שהמצאת.

      נב. עזוב הגדרות. רוצה לשכנע אותי בעמדתך? שכנע! עוד לא מאוחר (כמעט אף פעם לא מאוחר). את הנזק לעצמך ולמחנה שלך כבר עשית/ם (למה שאדם שפוי ישכח את האלימות, האיומים, הסחיטה והטרור שעשית כבר?)

      אך במקום לדבר בסיסמאות ולהיות בטוח שבגלל שירותך, השמש זורחת מ*ישבנך – אתה יכול להחליט לנהוג כאדם בוגר וזה אומר – אם בכוונתך לשכנע אחרים בצדקת עמדתך, עליך להציע נימוקים לוגיים לעמדתך (ולא, שירות כזה או אחר איננו נימוק לוגי) וגם לקבל את הנחת היסוד בכל דיון לוגי, לפיה אם נימוקיך שגויים – עליך *לקבל* שאתה טועה ולשנות את עמדתך. ולא, אמרה שאתה שוגה, איננה סיבה לטנטרום ילדותי וסחיטה באיומים שאם לא נעשה כמו שאתה דורש, אחרת …

      נב2. שים לב כמה ההגדרה למעשיך, תלויה ב*מעשיך* (ולא ב"איפה שירתת" או מאיזה חלק בגופך, זורחת הדמוקרטיה). לפיכך (וזה העיקר), אתה באמצעות *מעשיך* קובע כיצד יקראו למעשיך. הבחירה בידך (ואין לשירות כזה או אחר, שום קשר לשאלה זו).

  11. אכן, מילים כדורבנות.
    צריך למצות הדין עם העבריינים ויתרה מזאת עם המסיתים.

  12. ראשית כל, ההשוואה בין קצינים המאיימים לסרב לשרת לבין חרדים (או ערבים או בר רפאלי) שמשתמטים משירות היא השוואה בין עוולות שונות לגמרי. זה כמו להשוות טייס שמאיים לנטוש את המטוס שלו על נוסעיו באמצע טיסה, לבין מי שהשתמט מקורס טייס.

    שנית, אני רק שאלה: כמה מתוך הטווסים שמאיימים להפסיק "להתנדב" הם מקבלי פנסיות מצהל?

    מדובר בקצינים שזכו להנות מפנסיה מדושנת (עשרות אלפי שקלים בחודש) לאחר ששוחררו בגיל צעיר (החל משנות הארבעים לחייהם). חברים, אנחנו שמפרנסים את הפנסיה המושחתת שלכם מצפים ממכם להמשיך לתת משהו תמורת זה. במקום עבודה רגיל הייתם ממשיכים לעבוד עד גיל 65, אז תואילו לתת 30 או 50 ימים בשנה למי ששחרר אותכם לפנסיה מפנקת. לא רוצים להתנדב ולתרום לצהל? תחזירו את הפנסיה!

    1. אין דבר כזה משתמט מקורס טיס .
      בכל רגע נתון פרח טיס יכול להחליט שהוא פורש.

    2. החרדים לא משתמטים. הם פועלים על פי החוק. הבג"צ דוחף את הממשלה להטעמת עם הישיבות כמו משטר הצאר או המשטר הקומוניסטי שסגרו ישיבות, ממשלת ישראל הנוכחית אינה רוצה להטעמת עם הישיבות, אני חושב שזה אינטרס ראשון במעלה של מדינת ישראל שלא להטעמת עם הישיבות. הישיבות ימשיכו להתקיים, מדינת ישראל לא.

  13. סרבן הוא מי שהינו חייל לובש מדים, קיבל פקודה חוקית והחליט לא לבצע אותה. מה שנקרא – סירוב פקודה.
    איש מילואים שהחליט לא להתייצג נקרא נפקד. כך גם חייל סדיר שהחליט לא להתייצב בבסיסו או שברח מבסיסו.
    איש מילואים, שסיים את שירות המילואים שלו בגיל 40-45 (תלוי בגיל ובתפקיד) מאותה עת והלאה יכול לבחור להמשיך לשרת בהתנדבות במילואים (ונדרש כל שנה לחדש את התנדבותו ורשאי גם להפסחרה בכל עת). ישנן יחידות שכל השירות מילואים בהן נחשב התנדבותי.
    אז, איש מילואים שהינו בגדר מתנדב שבחר להפסיק את התנדבותו, ע"פ חוק – רשאי לעשות זאת.
    לא צריך להמציא מושגים מחדש, הם כבר מוגדרים בצה"ל ומי ששירת – מכיר אותם.
    ותגיד לי אתה, איך קוראים למי שמחליט לא להתגייס בכלל כאשר בריאותו מאפשרת זאת? גם סרבן? או רק משתמט?
    נקודה למחשבה.

    1. אם אתה מסרב להמשיך להתנדב אתה סרבן. בוודאי כשאתה מעודד אחרים לסרב גם.
      לא ברורה לי הלוליינות המילולית הזו רק כדי להתחמק מהאמת

    2. ל"משתמש אנונימי"
      אתה לא מבין את המשמעות של התנדבות הא?
      אם אני עכשיו מתנדב כמה שנים במד"א או במשטרה או בכל גוף התנדבותי אחר ואני מחליט יום אחד שאני לא מעוניין יותר ואני מפסיק את התנדבותי. אני סרבן מד"א? אני סרבן שירות משטרה? אם הגעתי לגיל סיום שירות מילואים כמוגדר בחוק ובחרתי לא להמשיך לעשות מילואים בהתנדבות, אני סרבן?
      התנדבות היא בהגדרתה לא חובה. מי שיכול להחשב כסרבן זה מי שמחוייב למשהו ובוחר לסרב לעשות אותו, כמו למשל חייל בסדיר או קבע שבוחר לסרב פקודה שניתנה לו בעודו חייל בשירות פעיל בצה"ל.
      אם אתה לא אוהב את זה – תעשה עבודה ותשנה את החוק. כי כרגע זה החוק. אז מי שמתנדב בשירות מילואים כבר מזמן ביצע את חובותיו ויכול להחליט שלא בא לו יותר וזה חוקי לגמרי ואתה לא יכול לחייב מישהו לשרת אם אינו מחוייב לכך בחוק. ואם אתה חושב שכן מותר – אז אתה חושב כמו שמשטר דיקטטורי שבו מגייסים אנשים בכפייה. וזה לא המצב פה.

    3. אף אחד לא מגייס בכפייה אבל החלטת להפסיק לשרת כחלק מקמפיין פוליטי, מכיוון שאתה מסרב לקבל תוצאות בחירות דמוקרטיות ורק בשביל לקבל כמה לייקים בפייסבוק – אתה סרבן.
      זה בסדר, פשוט תודה במה שאתה.

    4. מה זה משנה מאיזו סיבה מתנדב מילואים מחליט להפסיק את התנדבותו? זו בדיוק הנקודה – הוא לא חייב ולכן יכול לבחור מתי להפסיק, בין אם זה בגלל שלא בא לו או בגלל דעה כזו או אחרת שלו. אנחנו מדינה חופשית ובה מי שמתנדב יכול להחליט להפסיק להתנדב וזכותו לעשות כך. אם זה פוגע במישהו – סימן שאותו ארגון לא יודע לתכנן דברים כמו שצריך ו/או לא מקבל מספיק תקציב או אטרקטיבי מספיק כדי להחזיק כ"א נדרש. אולי במקום להאשים מתנדבים, תפנה לממשלה ותשאל למה אנחנו במצב שצה"ל צריך להישען על מתנדבים שאם הם מחליטים לא לבוא הצבא נפגע? באיזו מדינה אנחנו חיים שצה"ל נשען על טובת מתנדביו? למה אין סדירים/אנשי קבע שמחזיקים את עיקר הכח? אפילו לא מדובר פה במשרתי מילואים פעילים (כמוני למשל, שאם אני מקבל זימון לאימון אני מגיע כי אני עדיין בגיל שמילואים בו הם חובה), מדובר באנשים שכבר מזמן סיימו את חובתם בשירות מילואים והם לא חייבים כבר כלום לאף אחד, הם את שלהם עשו מעל ומעבר וכבודם במקומו מונח.
      אז הם לא חייבים לך כבר כלום, וגם לא לממשלה, הם מילאו את כל החובות האזרחיות שלהם.

    5. זה באמת לא משנה. סרבן הוא סרבן בכל מקרה.
      לצאת בכותרות והצהרות לא הייתה לך בעיה. פשוט תהיה גבר ותודה במה שאתה

    6. אתה אפילו לא מכיר אותי ולא יודע מה עמדתי או מעשיי בנושא,אז לא הבנתי במה אתה רוצה שאודה?
      יש לי מספר ימי מילואים בחודשיים הקרובים ולכולם אישרתי הגעה ואני מגיע, למה זה אמור למנוע ממני מלהבין מונחים בסיסיים ולהבין שמי שהוא בהגדרה מתנדב במשהו לא באמת חייב להתנדב בו אם אינו חפץ בכך?
      אותם מתנדבים, שהם בהגדרה מתנדבים, לא חייבים לך כלום כי את חובתם האזרחית הם מילאו מזמן והחליטו עד עכשיו להמשיך את תרומתם הרבה מיבר למה שנדרש מהם. ועל זה מגיע להם תודה לא משנה מה עמדתם עכשיו. זה שהם התנדבו למילואים עד גיל העובר את המקובל, לא אומר שהם חייבים להמשיך. את זה חשוב שתפנים. הם לא סרבנים כי אין למה לסרב – הם לא חייבים בחוק להתנדב במילואים.
      לא מוצא חן בעינייך? תשנה את החוק וגיל השחרור ממילואים. עד אז – תגיד להם בכלל תודה שהחליטו להמשיך למרות שאף אחד לא חייב אותם אלא עשו זאת מרצון לאורך שנים ותחת כל ממשלות העבר (כולל ממשלות ימין), עד עכשיו שהם הרגישו שמשהו פה השתבש והם לא יכולים לשתוק על זה יותר.

    7. כל ההתפתלות המביכה לא משנה את השורה התחתונה – אם אתה מסרב להמשיך להתנדב אתה סרבן. אם הסירוב נעשה מסיבות פוליטיות, כפי שרמזת, אז אתה גם פחדן.
      כל השאר תספר לסבתא

  14. מסע הליקוק של גלנט שבמקום להעמיד לדין את המורדים הוא בוחר להתחנף וללקק להם את התחת! שר בטחון חסר ביטחון או בעברית קלה: אפס מאופס!!!!

  15. חוסר היכולת להבחין בין מחאה לבין בגידה אופייני לתומכי דיקטטורות, שמאמינים רק בשירות ללא תנאי, בציות לכל פקודה.

    1. משעשע מפי מי שהציב בראשו גנרלים כושלים ומשתחווה לכל פקודה שלהם
      רואה בטייסים פחדנים את גיבורי האומה
      מאיים שלא נוכל לשרוד בלעדיהם
      משתמש בצבא כדי לסחוט נבחרי ציבור
      חושב שחבורת קצינים תקבע לנו כל דבר במדינה
      קורא להפיכה צבאת די פקטו
      בקיצור עוד פשיסט

    2. משחק מילים אופייני לשקרנים.

      זו לא מחאה (התיאור שאתה היית רוצה שניתן למעשיך) וגם לא בגידה (הרוב המוחלט אפילו במאמר לו אתה "מגיב", לא קורא כך למעשיך).

      ההגדרה המדויקת של מעשיך זה טרור – אתה לא מתנגד לשירות כזה או לשירות אחר. להיפך, אתה גאה בשירות שאתה עושה. יתרה מכך, על זה בדיוק מתבסס הצעד הבא במעשיך – אתה בשמחה תמשיך לשרת ב(מה שזה לא יהיה) רק אם, נמלא את דרישותיך – אחרת …

      זו סחיטה באיומים קלאסית, כהגדרתה בחוק בחוק העונשין וסחיטה באיומים וגם מימוש האיומים לעיל, לשם השגת מטרה פוליטית – זו הגדרתו החוקית של טרור.

      לכן, חוסר יכולת לומר אמת על מעשיך, אכן אופיינית למי שמטיל טרור על אזרחי ישראל, במטרה מוצהרת למנות פיהרר הנמצא מעל לרשות הנבחרת ורק לפיהרר זה תהיה היכולת והמילה האחרונה בכל דיון ציבורי ופיהרר זה – אשר *אינו* עומד לבחירה, אין שום דרך לאזרחי ישראל להשפיע על החלטותיו ואין שום מנגנון בו הפיהרר נושא לכל אחריות שהיא, גם לא לתוצאות הישירות של מעשיו/החלטותיו – יהיה הערכאה האחרונה להחליט, מה חוקי/חוקתי ומה לא.

      עכשיו דווקא ברור יותר, כיצד הגעת לאמונה "בשירות ללא תנאי, בציות לכל פקודה".

  16. לא ניתן לסבול עירוב של הצבא בפוליטיקה. אנשים המונעים משנאת חינם ומשנאת הימין שנבקשים להפיל ממלשה לגיטימית בכל אופן ודרך גם בשם הקרבת המולדת וערכים אפוליטיים. אנמ מתבייש במנהיגים כאלו, מתבייש בקצינים כאלו ומתבייש בעם שמכלה את עצמו לאבדון. שמאל הפך למילת גנאי וסמל לאנרכיזם. אל לשמאל ודומיו להטיף לנו על דימוקקרטיה שעה שהם משחיתים אותה.
    אנשי צבא שמעודדים זאת הם אלו אשר איבדו את דרכם והולכים ללא מצפן.

    1. האמנם? אסור לערב צבא בפוליטיקה? ב 1943 הפיכה צבאית הפילה את מוסוליני וב 1944 כמעט חיסלה את היטלר, מה שהיה אפילו אז מציל רבים. אגב, ב 1936 כמעט היתה הפיכה צבאית נגד היטלר אבל הגנרלים בסוף סירבו בגלל שלא מערבבים צבא בפוליטיקה, זה נוגד את כבודו של החייל הגרמני, וכולי.

    2. מוזמן לעבור לגרמניה. נשמע שתרגיש שם בבית

    3. לפני שתקרא למי שלא חושב כמוך – היטלר, מר אנונימי.

      תסתכל במראה.

      שם תראה נרקיסיסט שמדמיין שרצח כל מי שלא מסכים איתו – מציל את העולם. תודה שהקדשת מזמנך להביא דוגמאות שממחישות טוב מאוד, על איזו "הצלה" אתה מדבר.

  17. מי שלא רוצה לא צריך!!!יהיו אלפי חובשי כיפות שישמחו להיות טיסיים רופאים קצינים ולעולם לא יאימו בעריקות או בבריחה……ל א אלמן ישראל!

  18. אם החרדים היו עושים צבא ועובדים ולומדים ליבה , ואוניברסיטה והייטק אז הייתם מכבדים אותם ?
    אז למה אתם שונאים את הציונות הדתית ?
    אז הם לא עושים צבא , הם דתיים פנטים , הם לא מכירים במדינה , הם לא מכבדים נשים , מס הכנסה לא מקובל עליהם , למה אתם שונאים אותם ?
    מה אתם גזענים ?
    מה יש לכם נגד ערבים?

  19. הם מספרים רק חצי סיפור …. מה הם נותנים למדינה
    אבל שוכחים את החצי השני מה המדינה נתנה להם

    הם שנים ארוכות היו בקבע וקיבלו משכורת יפה
    בזמן שהחברים שלהם קרעו את התחת ואכלו חולות ועמדו 8 שעות בשמש במחסום הם ישבו ולמדו מקצוע לחיים ולא סתם מקצוע אלא מקצוע ממש אבל ממש מכניס

    אז שבגיל 40 יוצאים עם פנסיה ומתחילים קרירה שניה באלעל הם ממש לא מתנדבים פעם בשבוע בצה"ל אלא מחזירים קצת על מה שהם קיבלו…

  20. צר לי לקרוא שדווקא מי ששרת 29 שנים בח"א מזכיר את הפנסיה התקציבית, בדומה לאספסוף הטלוויזיוני, לא משנה מאיזה ערוץ. פנסיה תקציבית (שבינתיים, נעלמה מהעולם גם מהצבא) הייתה הסדר דחוי בין העובד למעבידו – בד"כ המדינה. משכורת העובד הייתה נמוכה מדי מכדי להפחית ממנה את ההפרשות הסוציאליות, ולמדינה לא היה כסף להשתתף במה שקרוי "חלק מעביד".

    1. הפנסיה וזכרה לא כדבר רע, אלא ככזה שמצד אחד אין תהם בעיה לקבל הטבה מהממשלה אך הנחיות לא.

    2. הפנסיה לא מוצגת כדבר שלילי, הפוך. אם לא טוב להם עם הממשלה אז נא לוותר גם על הדברים שנח להם ולא רק על מה שנח להם

  21. הנסיון לקשור את הבעיה של החרדים לסרבנות היא משחק פוליטי.
    הבעיה עם החרדים זו תוצאה של כל ממשלות ישראל לדורותיהם, שמאל וימין, אף אחד לא היה אמיץ להפסיק את המצב בו אוכלוסייה יהודית לא משרתת.
    אאאבבבבבלללל, זה לא קשור לסרבנות. יש להעניש את הסרבנים והממרידים בכל חומרת הדין ואז זה ייפסק מהר מאד.

  22. להעיף כל סרבן בבעיטה.
    לא צריכים בצה"ל אנשים שעושים לנו טובה או שמציבים תנאים לשירות.
    תודה וביי

  23. זה לא עניין של דעה אלא של הכללים של הצבא. יש שלושה סוגי תפקידים: 1. לא התנדבותיים. הצבא מחליט והחייל עושה. 2. מתנדבים בהתחלה אבל נגעת נסעת – התנדבת – עכשיו זה חובה. כמו להתנדב לצנחנים. 3. התנדבות המחייבת הסכמה וולנטרית מתמשכת. למשל טייסים, כו כל תפקיד בסיווג בטחוני גבוה. תפקידים אלה דורשים אמון הדדי בכל רגע נתון. ולכן, הצבא החליט שאינו מכריח אף אחד לבצע את התפקיד. כך היה תמיד. טייסים פרשו מכל מני סיבות – למשל רילוקיישן. קציני מודיעי פרשו למשל כי לא הסכימו להצהיר שאינם מעשנים סמים. וכו'. אפשר לכעוס על הטייסים שלא מתייצבים, ולטעון נגדם מני טענות. אבל יש הבדל עובדתי בין סירוב פקודה לבין הפסקת התנדבות.

    1. אם אתה מסרב להמשיך להתנדב אז אתה סרבן.
      כל השאר ספין חלש