מתן אפשרות לאקדמאים להשתלב במערכת ללא הסבה ועם מלוא הזכויות ישפר את איכות החינוך ויסייע לפתור את המחסור במורים
שנת הלימודים יוצאת לדרך בתנאי פתיחה קשים. לדברי שר החינוך יואב קיש "אנחנו במשבר קשה מאוד של מחסור במורים לקראת שנת הלמודים הבאה. אני מקווה שניתן מענה כמה שיותר מלא לאתגר, שהוא גדול ומשמעותי".
לפי דו"ח משרד החינוך, חסרים אלפי מורים במערכת ושיעור הפרישה של מורים חדשים עלה בשנים האחרונות. כתוצאה מכך, בארץ ישראל לאורכה ולרוחבה, מורים מלמדים מקצועות שלא רכשו בהם אפילו השכלה בסיסית ברמה של תואר ראשון. כלומר, מקצועות שאינם יודעים.
על חומרת המצב במקצועות הרוח ניתן ללמוד מפי פרופ' מיכל בירן, ממחברות דו"ח האקדמיה הלאומית לקידום מדעי הרוח, שסיפרה לאחרונה בתוכנית הרדיו של גואל פינטו: "בדיון שהיה לאחרונה בכנסת, הסבירה לנו ראש המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, שמתוך 30 אלף מורים למדעי הרוח, שמלמדים בחטיבות הביניים ובתיכונים…יש בעצם רק 13 אלף שיש להם איזושהי הכשרה במדעי הרוח. זאת אומרת שלרוב המורים שמלמדים מדעי הרוח בחטיבות הביניים ובתיכונים אין שום הכשרה במדעי הרוח".
לא רק במקצועות הרוח חסרים מורים אלא בכל התחומים, ובמיוחד במקצועות המדעיים. מכיוון שבקיאות של המורה בתחום ההוראה היא תנאי הכרחי להוראה איכותית, קשה, אולי בלתי אפשרי, לצפות ממורים חסרי השכלה בתחום אותו הם מלמדים שיהיו טובים. נגע זה של מינוי מורים חסרי ידע פשה גם בבתי הספר הטובים בישראל. הנפגעים הם כמובן התלמידים.
משרד החינוך משתדל לתת מענה "כמה שיותר מלא לאתגר", אך מענה אחד פשוט מתבקש וזול אינו מציע. משרד החינוך אינו מזמין את ציבור המשכילים להצטרף אל שורותיו. אדרבא, הוא מצר את צעדיו.
כוונתי לציבור קטן, איכותי באופן יחסי, של בעלי תואר דוקטור ללא תעודת הוראה. אלה הם אותם האנשים שסיימו בהצלחה שלושה תארים, כתבו עבודת דוקטור שזכתה לאישור האוניברסיטה, התנסו בדרך כלל גם לא מעט בהוראה, אך לדאבון הלב לא למדו אף פעם לימודי "תעודת הוראה". ללא התעודה הם אינם מורשים ללמד בבתי הספר, ואם הם מלמדים בכל זאת, הם אינם צוברים את רוב הזכויות המגיעות למורים.
לבעלי תואר שלישי בכל התחומים אין בדרך כלל תעודת הוראה. המסלול האקדמי שעברו לא הותיר להם פנאי לכך. הבעיה היא שככל הנראה גם לא תהיה להם תעודת הוראה, ומשום כך הם נידונים להישאר לעולם מחוץ למעגל החינוך.
תעודת הוראה תחייב אותם להקדיש עוד שנה-שנתיים ללימודים (לאחר עשור רצוף של "תלמידאות"), תעלה להם חמישה עשר אלף שקלים לפחות (לאחר שהוציאו הון על לימודים גבוהים), תדרוש מהם סטאז' ארוך, ובנוסף לכל אלה, תתבע מהם, אחרי עשור של אקדמיה, ללמוד שלל קורסים ברמת מתחילים בשנה א'.
אם אמנם יזכו בתעודה הנכספת, יורשו ללמד בתנאי העסקה של מורה בשנתו הראשונה, פחות או יותר. איש לא יבחר בדרך חתחתים זו אלא אם כן אין לו ברירה. כך נדחף ציבור המשכילים הזה על ידי הנהלים הדרקוניים של משרד החינוך אל מחוץ למעגל ההוראה הבית ספרית.
עוד חשוב לנו לזכור כי לכל מורי ישראל יש תעודת הוראה, ומכאן נובע שההבטחה הטמונה בתעודה זו להוראה ברמה גבוהה מוגבלת ביותר. הדעת נותנת שמי שעבר התמחות אקדמית של שלושה תארים מוסמך בהוראת התחום שהתמחה בו יותר ממורה ללא תואר, או מבעל תואר ראשון שבידו גם תעודת הוראה. הניסיון וההיגיון מלמדים שהוא יסתדר מצוין, אם רק יתנו לו הזדמנות. אני תוהה אם מחוץ לכותלי החוגים לחינוך עשוי להימצא מישהו הסבור שנכון לאסור על דוקטור לביולוגיה, למשל, ללמד ביולוגיה לבגרות, בנימוק ש"אין לו תעודת הוראה". אותו טיעון חל כמובן על יתר המקצועות.
משרד החינוך חייב אפוא להתעשת ולקבוע: דוקטורט מקנה לבעליו תעודת הוראה, לרבות מלוא הזכויות של מורה מן המניין. בעלי תואר דוקטור רשאים להשתלב במערכת חינוך ללא תנאים מוקדמים וללא כל השתלמות או הסבה מקצועית.
יש להציע לדוקטורים המוכנים להשתלב במערכת תנאי פתיחה מצוינים, כי בידם הכוח האמיתי להזניק את רמת החינוך בבתי הספר. מערכת חינוך חפצת חיים אינה יכולה לדחוק את ציבור המשכילים משורותיה, בפרט במצבה הנוכחי. חובתה לפתוח לפניהם את שעריה לרווחה, לחזר אחריהם, ולהכיר תודה לכל מי שמצטרף.
עמית ברץ הוא ד"ר ללימודים קלאסיים ובעל תעודת הוראה, עמית הוראה באוניברסיטת-תל אביב ומורה במכללות לחינוך. לימד במשך שנים ארוכות בתיכון הישראלי למדעים ולאומנויות בירושלים, וממחברי תכנית הלימודים בלטינית לבתי הספר.
'בקיאות של המורה בתחום ההוראה היא תנאי הכרחי להוראה איכותית'-וכך גם ידיעתו איך ללמד את החומר!
מניסיון: צריך תעודת הוראה. אך מספיקה תכנית של 4 חודשים , 3 ימים בשבוע. יש מה ללמוד כדי להיות מורה. השכלה אקדמאית עדיין לא מכשירה להוראה.
עשיתי תעודת הוראה במסגרת תוכנית "הסבה" של מוסד נחשב. לא לימדו שוום דבר בעל ערך. הכל קשקושים אקדמיים כדי לסחוט עוד שכר לימוד
יש שתי בעיות עיקריות בטיעון:
א. לא כל דוקטור הוא בעל כישורי הוראה וחינוך, שלא לדבר בכללי על היכולת לעבוד עם ילדים.
ב. יש גם הרבה מסיימי תואר ראשון או שני עם נסיון הדרכה, לימוד או חינוך נרחב – אם בחינוך הבלתי פורמלי או כמתרגלים ומרצים. יש כאלו שנסיונם מול קבוצות הוא כמורי דרך, גם מול קבוצות תלמידים. למה להגביל רק לבעלי דוקטורט?
לא כל מי שיש לו תואר שלישי יכול להיות מורה. דרושה הכשרה לנושא. הוראה זה לא דבר כל כך פשוט כפי שנדמה לך.
אני רוצה לראות דוקטור בתחום המתמטיקה, נכנס לכיתה בחטיבת ביניים ומנסה להעביר שיעור בלי שום ניסיון פדגוגי.. ואח"כ גם מוצא את עצמו מול ההורים. נשמע כמו תסריט אימה!
ההצעה שלך יפה ומעניינת
אבל תתפלא
תעודת הוראה יש לה משמעות…
ישנם דוקטורים רבים שאינם יודעים לעמוד מול כיתה!
התלמידים יאכלו אותם בלי מלח.
מה שאפשר לעשות זה לתת לאקדמאים עם תעודת הוראה הכרה בשנות ותק של פעילות אקדמית.
תנו לוותיקים ללמד ותפסיקו להגביל אותם בשעות ההוראה
מערכת עושר שמסנכרנת בין המעסיקים השונים
גרמה למורים טובים לחתוך בשעות ההוראה שלהם .
סלקו את המערכת המפלצתית הזו ותנו לוותיקים למנוסים ולטובים לעבוד כמה שרוצים אותם וכמה שהם רוצים ובעיקר יכולים כמו שאף אחד לא מגביל רופאים ועורכי דין
כמה לעבוד אף אחד לא יגביל מורים טובים .
לא חסרים מורים. ממש צורם לשמוע ולקרוא את זה שוב ושוב. אני מחפשת עבודה. עם תואר ראשון והסבת אקדמאים להוראה, שהאמת הרגישה לי מאוד לא משמעותית ומשעממת בעליל וקשה יותר מדרישות התואר הראשון, והמערכת כפי שהספקתי להכירה פשוט לא מתפקדת כראוי. אבל זו כבר עובדה ידועה. מצדנו המורים אנחנו מתפקדים ונותנים את הנשמה מעל ומעבר כל השנה.
"הדעת נותנת שמי שעבר התמחות אקדמית של שלושה תארים מוסמך בהוראת התחום שהתמחה בו יותר ממורה ללא תואר, או מבעל תואר ראשון שבידו גם תעודת הוראה." – אבל המציאות לא נותנת (גילוי נאות: אני דוקטורנט (למדעי הרוח), על סף הגשת הדיסרטציה. בשנתיים האחרונות גם הוצאתי תעודת הוראה – ונדהמתי, כפשוטו, לגלות כמה צריך ללמוד כדי להיות מורה טוב. כמובן שההתנסות המעשית תחת השגחתו של מורה עם ניסיון, גם לא עם דוקטורט, היתה האמצעי החשוב ביותר ללימוד. ואשתי בעלת התואר הראשון עדיין מורה טובה יותר ממני). מסתבר שיש עוד תחומים הדורשים ידע ולימוד מלבד מדעי הרוח.
עכשיו אני רואה שלימדת בתיכון למדעים ואומנויות. שם, כמובן, ייתכן שמספיק תואר דוקטור בלבד ללא תעודת ההוראה – תלמידים צמאי ידע הבאים מראש לצורך רכישתו, יכולים ללמוד מבעל תואר דוקטור בדיוק כמו סטודנטים המגיעים לקורס של מרצה באוניברסיטה בחוג שהם בחרו להתמחות בו. הבעיה היא שזה בית ספר חריג *מאד* בנוף של מערכת החינוך (לא רק הישראלית…).
ועורכי דין מנועים מלהיות מורים. אבסורד. חוששים במשרד החינוך שיגלו את העיוותים ואת הזכויות המגיעות למורים המשועבדים?!
אני 33 שנים מורה להיסטוריה,רכזת מקצוע ומחנכת ולימדתי בתיכונים בחבל הבשור,בירושלים והיום באשדוד.לא הכרתי אף מורה בצוותים בה עבדתי שלא היה לו לפחות תואר ראשון ותעודת הוראה בתחום שהיא לימדה והיום לרובם תואר שני. אני מסכימה שאין זו עתודה להיותה המורה בת אדם משכיל,במיוחד בקרב המורות הצעירות,שהן יצירתיות ויודעות את השימוש בתקשורת הדיגיטלית,אך יש חסך קשה בהשכלה כללית עושר תרבותי
הטיעון המרכזי נכון בהחלט.
יחד עם זאת – לא כל בעל תואר שלישי הוא בעל כישורים ללמד, בפרט תלמידים צעירים. לעיתים זה ממש להיפך. כמו שלא כל נהג ותיק יכול ללמד נהיגה.
מאידך -גם לימודי תעודת הוראה מלאים אינם ערובה לאיכות ההוראה. וכן- למיומנויות הוראה אין באמת צורך בלימודים במסלול המלא.
אולי פתרון הביניים הנכון הוא:
א. להכניס אותם למערכת בכפוף לראיון התאמה מקדים.
ב. לתת להם תנאי פתיחה של מורה בעל כמה שנות ותק
ג. לחייב אותם בהשתלמות מקדימה ומרוכזת של שבועיים שלושה המותאמת להם ועוסקת בהכרת תכנית הלימודים ובעיקר תרגול והתנסות בדרכי הוראה וקשיים אופייניים לגילאים הצעירים, מבנה בחינות, תרגולים ועוד.
ד. לאורך השנה-שנתיים הראשונות יפוזרו מפגשי השתלמות וליווי של מנחה מתאים הממוקד בדרכי למידה ומתודות .
רוב האנשים מסוגלים ללמוד ידע, לא הרבה יודעים ללמד. במידה ויהיו ד"ר שירצו לממש את הרעיון שלך, למרות שמסופקתני אם יהיו הרבה, זה יצטרך להיות פתרון זמני, שכן היכולת ללמד לא בהכרח תואמת את היכולת ללמוד.
אני דוקטורנט באוניברסיטת תל אביב. האוניברסיטה יצאה ב"מבצע" נהדר לדוקטורנטים- תעודת הוראה בחינם. רציתי להצטרף לתכנית על אף העומס הרב (אני עוסק במקביל בהוראה באוניברסיטה ובמכללות), אבל לצערי האוניברסיטה מערימה קשיים מיותרים. דוקטורנט שאין לו "תואר בדיסציפלינה" שבה הוא מעוניין להוציא תעודת הוראה, לא יתקבל ללימודי התעודה. אז אם אני בעל תארים מתחומי ידע שונים, המשיקים נניח לפסיכולוגיה, וים נסיון רב בהוראה, אבל אין לי תואר ראשון בפסיכולוגיה – לא יתנו לי להתקבל ללימודי התעודה. וכך מפספסים דוקטורים לעתיד שמעוניינים להשתלב במערכת החינוך.
דר לא יכול להיתנהל מול ילד מיתבגר בין15 דר צריך שקט להיות מורה זה שליחות או שיש לך את זה ועוד לא דיברנו על השכר שמגיע לפחות משכר מינימום עם כך השעות של מערכי שיעור כץהכנת מבחנים בקיצור מורה זה 24,7כל השבוע בשכר זעום בושה לקיש רן ארז לך עד הסוף המשכורת רעב למטרה מינימום 20 אלף לחודש וגם התוספת שיקבלו אם יקבלו תיבלע במס הכנסה וביטוח לאומי
כתבה חשובה: מעמיקה, פרגמטית, מנומקת = כזו, המגישה קריאה חכמה ומידית לשינוי !
כאחד שלא שרד במערכת החינוך ועבר להייטק, צריך לעשות את הכל כדי לעודד אנשים להיכנס למערכת החינוך.
אבל חשוב להבין שרוב העבודה זה לא דעת את מה שמלמדים כמו שצריך, למרות שזה חשוב, אלא לדעת איך ללמד, איך לגשת לתלמידים נכון, איך לעניין אותם, איך להוביל כיתה. אלו מיומנויות אחרות לחלוטין. תואר שני ודוקטורט זה תמיד נחמד, אבל זה לא העיקר.
גם אנשי מקצוע מתחומי מדעי החברה מדעי ההתנהגות בעלי תואר ראשון ושני וניסיון רב בשטח ראויים ביותר להקנות כלים שימושיים, עדכניים ורלוונטים לדור הבא… תעודת ההוראה אינה מקנה כיום ערך מוסף לבעליה למעט מונופול של משרד החינוך על הכשרת המורים הלוקה בחסר כבר שנים רבות