הפתרון למחסור במורים הוא גמישות בהעסקה

במערכת החינוך מתלוננים כל שנה על מחסור בכוח אדם אך משרד החינוך דבק באותם פתרונות כושלים

שר החינוך יואב קיש | דני שם טוב, דוברות הכנסת

כמו בכל שנה לקראת סיום עונת הלימודים, שוב עולות הזעקות על המחסור במורים. כמו בכל שנה, משרד החינוך בוחר למחזר רעיונות חלקיים וחצי אפויים, במקום להודות בכישלונו החרוץ בתחום ולשנות כיוון.

לפני שנסקור את ההצעות לפתרון ה"מחסור" במורים, כפי שפורסמו לאחרונה בתקשורת, חשוב להזכיר כי הדרך הנכונה לפתרון מתחילה בגמישות העסקה. כלומר, שכר שמושפע מהיצע, ביקוש ואיכות, לצד יכולת המנהלים להתאים את מבנה המשרה ושבוע העבודה לצרכיהם ולצרכי המורים.

כמו כן חשוב לזכור כי כאשר הכותרות שוב מדברות על "מחסור" במורים הכוונה היא בעצם למחסור חלקי בלבד – לא באותה מידה בכל הארץ, לא בכל המקצועות ולא בכל התפקידים. זו הבהרה חשובה מכיוון שכפי שנראה מיד, במקום לחפש פתרון שבוחן היכן נמצא המחסור ומה בדיוק חסר ושם להשקיע, משרד החינוך עושה בדיוק את ההפך ומנסה ליישם רעיונות כלליים.

בין הרעיונות המהוללים של משרד החינוך אפשר למצוא לדוגמא אפשרות למורים לעבוד בעבודות נוספות במקביל. זו דרך מוזרה ביותר לנסות למשוך עובדים למקצוע מסוים. הרי כבר היום כל מורה שלא מרוצה מהשכר מחפש לעצמו עבודה נוספת. בנוסף, מי מעלה על דעתו שזו הצעה שתסייע לגייס עובדים? "בואו לחינוך ונרשה לכם לעבוד בעוד עבודה"?

הנה רעיון נוסף – הסבת אקדמאים בחמישים רשויות, על ידי הרשויות, בתוך שלושה חודשים. בניגוד לאחרים, אני לא מתרגש מהסבה מהירה. אבל אם כבר הסבה מהירה, למה שלושה חודשים ולמה על ידי הרשויות? אם ביזור, אז ביזור יעיל. לא על ידי הרשויות ובלי הגבלת זמן. כדי לייצר ביקוש גבוה למשרות, צריך לתת למנהלים לגייס כוח אדם מתאים באופן מיידי, בשכר גבוה ומשמעותי. במקביל, כוח האדם הזה לא יקבל קביעות כדי להתמודד עם גיוסים גרועים. באותה נשימה אפשר למצוא רעיון דומה, תואר מקוצר למשוחררי חיל חינוך, שנראה כי מי שהגה אותו לא פגש מעולם מש"קית חינוך בצבא. ואם כן, קשה לי להבין מדוע היא תתאים יותר ממפקד טירונים או מפקד פלוגה.

לא כל ההצעות גרועות ולא ברורות, חלקן אכן בכיוון הנכון. כך לדוגמא ליווי של חברת השמה למגויסים עד לשיבוץ והכרה בוותק של כל מי שעסק בחינוך, שהוא רעיון נהדר שלא ברור מדוע הוא עולה רק עכשיו.

את הדובדבן בקצפת שמרנו לסוף – קמפיינים לגיוס מורים, רעיון שבמצב הנוכחי כנראה לא יעזור כלל. אין אף קמפיין של משרד החינוך שיכול להתמודד עם האתגרים העומדים מולו. הראשון הוא ניסיון ארגוני המורים להציג את המורים כמגזר חלש ומסכן שזקוק להגנה, שהרי זה מה שמעניק לארגונים כוח; השני הוא חוסר אטרקטיביות של מקצוע הנשלט על ידי הסכמי שכר ומשרד ריכוזי. מי שמגיע לעבוד בהוראה מונע לרוב מאידיאולוגיה או מרצון למשרה בשעות נוחות עם הרבה חופשים. זה לא מספיק.

במדינה בעלת שיעורי ילודה גבוהים לא ניתן לספק שירותי חינוך איכותיים לכולם במתכונת ציבורית מוחלטת. כאשר יש יותר ילדים צריך יותר מורים, ואין ברירה אלא להתפשר על האיכות. הפתרון – לפתוח את השוק ולאפשר הקמת מגוון בתי ספר.

משרד החינוך נכשל בכך אך שר החינוך הנוכחי מתעקש להמשיך את אותה מדיניות קלוקלת של קודמיו ולמרות עימות מתוקשר הבוקר עם רן ארז, אינו נכנס לעובי הסכמי השכר. קידום של גמישות העסקה יסייע לא רק לגיוס משמעותי של מורים חדשים אלא גם ימנע נטישה אדירה של מורים מתוך המערכת.

בתום השנה שעברה נחתם הסכם שכר עם הסתדרות המורים שהיה אמור להוות בשורה גדולה ולפתור חלק מהבעיות. זה לא קרה כי מדובר בהסכם חלקי ביותר. למרות שכלולים בו עקרונות חשובים כמו חוזים אישיים וגמולי מצוינות שאני מקווה שיזכו לפיתוח בעתיד, הם עדיין לא נכנסו לתוקף. וגם כאשר ייכנסו, ספק אם היקפם המצומצם יגרום לשינוי משמעותי.


טל לוריא הוא מורה, יזם חברתי, מייסד ומנכ"ל עמותת 'מורים מובילים שינוי'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

39 תגובות למאמר

  1. אפשר גם לשלם למורה החדש יותר כסף, מענק עבודה מועדפת אם שרד שנתיים וכו'

    1. אין מורה ששורד שנתיים בשכר מינימום.

    2. בושה למשרד החינוך, אישתי בפנסיה, מה אתם מתקשרים אליה לחזור לעבודה, עבדה 33 שנה מספיק.
      גם כך עבדתם עליה בעיניים אחרי כל כך הרבה שנים ניזכרתם להגיד לה שהעבודה שהיא ביצעה לא היית מישרה מלאה, לכן הפנסיה שלה לא מלאה.
      גם לחיות בכבוד אי אפשר.
      מורה אחרי 33 שנות ותק מקבלת פנסיה של מורה מתחילה, ושופט או כל פנסיונר עובד מדינה מקבל עשרות אלפים בחודש פנסיה, מה זו האפליה הזו.
      יקיריי המורים אל תעבדו במשכורות האלו תשארו בפנסיה
      גם כך יורידו לכם מיסים ותשארו עם חצי משכורת ועוד יריצו אותכם לעשות תאום מס.
      חג שבועות שמח.

  2. גמישות הוסקה זה צעד חשוב אבל כדי שצעירים ילכו למקצוע ההוראה צריך גם לתת להם תנאים להצליח וזה דורש יותר גמישות למנהלים בנושאים כגון קו חינוכי, אופן הלימוד, תנאי הקבלה וההישארות ואפילו אופן הענישה.
    ולצד כל זה-חובה לתת להורים חופש מוחלט לבחור את בית הספר של יחדם על מנת לאפשר תחרות אמיתית בה יש זוכים ויש מפסידים.
    רק אז יוכלו הורים למצוא נוסחה מוצלחת להשגת סמכות בכיתה, ואז המקצוע יהיה אטרקטיבי יותר.

  3. לא חייב להיות שום מתאם בין כמות התלמידים לכמות המורים בעידן הדיגיטלי.

    קורס דיגיטלי בכמעט כל נושא עיוני יהיה תמיד בעל רמה ואיכות יותר גבוהים מאשר הרצאה פרונטלית בכיתה.
    כמו סרט הוליוודי עם הפקה בתקציב של 100 מיליון מול הצגת כיתה ד'.
    בקורס דיגיטלי נדרש להכניס משאבים ואיכות פעם אחת, אבל להעביר אותו אפשר אינסוף פעם.
    לעומת זאת הרצאה פרונטלית דורשת את אותה השקעה כל פעם מחדש, ולכן תמיד תהיה בעל איכות נמוכה יותר. מה שצריך זה ללמד את התלמידים ללמוד בעזרת מחשב, וללמוד לבד.
    רוב הילדים בהחלט מסוגלים לכך בהכוונה מתאימה, והבודדים שלא, יקבלו כיתה פרונטלית.

    עבורי אישית לימוד דיגיטלי אצמעי תמיד יהיה הרבה יותר נוח ויעיל מאשר הרצאה פרונטלית.

    1. כן ומי ישיב לשאלות/אם משהו לא ברור/ אם ההסבר לא מספיק והתלמיד מסויים זקוק להסבר,שונה , בכיתה יש תלמידים שונים , הצעתך דומה כמו לקחת צב , גירפה , וקוף וללמד אותם איך לטפס על העץ .

      בכיתה השונות בין התלמידים גדולה , שנית הניסיון לעבוד מול מסכים היה בקורנה ונחשב לאי לימוד בכלל

      בכיתה המורה קשוב,ועוקב,אחר התלמידים , בוחן ובודק ומלווה אותם מה ששום סרט לא יעשה .

      תן ליילדך סרטון ללמידה ותווכח עד כמה שהם לא ילמדו

    2. זה השיטה שניסיתי ללמד. תתפלא ילדים לא מתחברים לזה. גרוע מכך, יש ילדים חצופים והוריהם שהוחכים להתלונן שהמורה לא מבין את החומר ומלמד דרך עזרים טכנולוגים או סרטונים. מה שהם לא הבינו שאני מדיגימה למידה עצמאית גם את חוזרת על האמירה הזו מספר פעמים. רוב ילדי ישראל הורגלו מגיל קטן שמאכלים אותם בכפית. מה שהצעת מתאים לאוכלוסיה בוגרת. אפילו לנוער אין משמעת עצמית ללמידה עצמית שיעור אחר שיעור דיגיטלי. גם מבוגרים מאבדים עניין. כי נושא כמו קשר חברתי, מגע אנושי, דיון, שאלת שאלות, ואפילו סתם מעשה קונדס לעורר עניין זה חלק מלמידה של ילדים. הבעיה האמיתית זה צפיפות בכיתות, בעיות משמעת, עזות מצח וחוצפה של תלמידים. זה הסיבה שמורים כמוני עוזבים. ומנהל אדיוט שבוחר לא ליישם כללי משמעת בבית הספר ודואג רק למעמדו.

    3. זה השיטה שניסיתי ללמד. תתפלא ילדים לא מתחברים לזה. גרוע מכך, יש ילדים חצופים והוריהם שהוחכים להתלונן שהמורה לא מבין את החומר ומלמד דרך עזרים טכנולוגים או סרטונים. מה שהם לא הבינו שאני מדיגימה למידה עצמאית גם את חוזרת על האמירה הזו מספר פעמים. רוב ילדי ישראל הורגלו מגיל קטן שמאכלים אותם בכפית. מה שהצעת מתאים לאוכלוסיה בוגרת. אפילו לנוער אין משמעת עצמית ללמידה עצמית שיעור אחר שיעור דיגיטלי. גם מבוגרים מאבדים עניין. כי נושא כמו קשר חברתי, מגע אנושי, דיון, שאלת שאלות, ואפילו סתם מעשה קונדס לעורר עניין זה חלק מלמידה של ילדים. הבעיה האמיתית זה צפיפות בכיתות, בעיות משמעת, עזות מצח וחוצפה של תלמידים. זה הסיבה שמורים כמוני עוזבים. ומנהל אדיוט שבוחר לא ליישם כללי משמעת בבית הספר ודואג רק למעמדו.

    4. תקופת הקורונה הדגימה לכל החכמים שסבורים שאפשר ללמד מרחוק/ דרך סרטונים כמה באמת היתה למידה בלי מורה שיושבת מול התלמיד

  4. אפשר לתת למורים משכורת ראויה כפי שידעו להעלות למגזר הציבורי, לחברי הכנסת, השרים והשופטים. כולם עובדים הרבה פחות ובתנאים הרבה יותר נעימים מהמורים. רק הפגרות של הכנסת ובתי המשפט ארוכים יותר מכל הימים בהם בתי הספר אינם פועלים.

    1. רק על השכר אף אחד לא מדבר… גם לא כותבת המאמר
      חוצפה

  5. חוזים אישיים רק יפגעו במערכת. ימנעו שיתופי פעולה בין מורי מקצוע הרי למה לי לעזור לך כדי שאתה תצליח. וערכי ירד?
    הדרך לשנות פשוטה להקל משמעותית על פיטורים. ולשפר שכר משמעותי כן למורים עם ותק של יותר מעשר שנים כמו בגרמניה.

    1. חוזים אישיים עובדים ננדר בכפר הירוק. הביקוש, הן של צועצדים להוראה והן של תלמידים עולה במאןץ אחוזים על ההיצע.
      מ.ש.ל.
      חבל שרק מיעוט קטן של בתי ספר בארץ מורשה לעבוד כמוהם. ארגוני המורים הם האויב הגדול של חינוך איכותי, לדעתי.

  6. עבדתי במגזר הציבורי 9 שנים, העבודה שלי הייתה באנגלית.
    משרד החינוך לא מכיר לי בותק – בעוז תלוי בעלות ובאופק לא מכירים בכך בכלל.
    מדוע? האם זה ניסיון להבריח כח אדם איכותי.
    האם תואר שני, בוגרת 5 יח"ל מתמ ו-5 יח"ל אנגלית ותעודת הוראה אינם מספיקים כדי להכיר לי בותק ביסודי. כמו כן, מדוע לא מכירים לי בהשתלמויות בתחום החינוך ובתקופה במגזר הציבורי כפז"ן?
    שיא האבסורד, עבדתי 3 שנים בהוראה באונ', ושוב משרש החינוך לא מכיר בכך, זו שיטת מצליח, יש כאלו שכן, ויש כאלו שלא.

    גם טוב יהיה שמי שיש לו ותק של 3 שנים, יקבל פטור מהתמחות.

  7. הפתרון הוא הקטנת כיתות , העלאת שכר ויחס מכבד. המערכת גוססת ואף אחד לא מתייחס לזה ברצינות. אני מורה ודואגת לעתיד ילדיי במערכת הזן. העובדה שמורים לא לוקחים חלק בחשיבה לגבי עתיד המערכת הזו, רק מדגישה את הפער בין השטח ומגדל השן ואת הזלזול כלפי עובדי מערכת החינוך.

  8. הבעיה הראשית לחוסר במורים במשרד החינוך הוא חוסר הרצון של מורים להשאר במערכת.

    או השארות של מורים פחות טובים במערכת בשל כך.

    במקום שהמערך יתקדם מבחינה חינוכית, לראות את הילדים/נערים/הצוותים החינוכיים/ההורים כפרט רואים הכל כמערכת!!!

    אין החינוך הוא מפעל!

    חינוך הוא ערכים וכלים לחיים:
    ראיית האדם, צרכיו, רצונותיו תוך אהבה, הכלה והצבת גבולות, אהבת האדם והזולת, התווית דרך לעצמאות התנהלות והיכולת להיות אדם חושב המסוגל להיות חלק בתוך החברה.
    כמובן תלוי גיל.

    מתן כלים להתמודדות בפן החברתי, חשיבה משותפת צוותית עם ההורים בדגש עם ההורים – שכן הילדים אינם של המורים – שיתוף בין האנשים בחיי כל ילד וילדה הם שיביאו לאותה הצמחה וצמיחה של כולם.

    כן גם הצוותים החינוכיים, ההורים והילדים צומחים יחדיו ולא רק הילדים.

    ודיי לשגעון הגדלות שיש למנהלים, שמחפים על העדר מענים כשצוותי חינוך נעדרים.

    שקיפות בעניין היא חובה.

    שימוש בסיוע משלב שילד זקוק לו כתחליף למורה הוא אסור!

    ילד זקוק לסיוע משלב – סיוע משלב אין הוא כיבוי שרפות.

    יש לתת מענה לצוותי החינוך שקורסים!

    ואם צריך לחשוף את הקשיים מול ההורים, אז יהי כך!

    כן חלק גדול מהפתרונות יכולים לבוא מההורים.

    בהורים יש כל כך הרבה דברים טובים, כל כך הרבה יכולות.

    כולל סבים וסבתות.

    שילוב ידיים לעיתים נדרש, שקיפות, שקיפות, שקיפות.

    זוג הורים המשלב ידיים חושב יחד, חושף את קשייו מוצא יחד פתרונות.

    מה שונה צוות חינוכי מזוג הורים?

    אני מדמה את התקשורת החזקה בין זוג ההורים המתקשרים והשותפים, המחזקים ומתחזקים לכלל האנשים השותפים בבית הספר ובבית יחדיו שמסוגלים לתקשר יחד ולחשוב יחד.

    שקיפות, שיתוף וגיוס של כולם, הוא שייתן מענה אולטימטיבי ומיטבי.

    כיאה למוטו של 3 המוסקיטרים:
    "אחד/ת בשביל כולם, כולם בשביל אחת/אחד"

    מקווה מאוד שמישהו יקרא את אשר כתבתי.

    והלוואי ויגיע שינוי.

    אחת שאיכפת לה.
    אחת שמכירה את המערכת מבפנים ומבחוץ.
    אחת שמכירה גם את הצרכים המיוחדים והרגילים.

  9. משרד החינוך פנה למורים בפנסיה. ואני שנה הבאה חוזרת ללמד עם שכר גבוה מאוד…

  10. צמצום מספר הילדים בכיתה ושכר הולם (שלא משתנה כל חודש על פי גחמות החשב); פנסיה תקציבית תהייה בונוס גדול… ויעמדו בתור! ממש כמו בעבר

  11. שיטת השוברים, כפי שמפורטת במצע של "זהות", תתן מענה נכון נבון וארוך טווח. היא עובדת בישראל (הכפר הירוק), עובדת מצוין בארה"ב וגם במחלקות הלידה בבתי חולים ציבוריים ופרטיים בישראל.

  12. אז הנה סיפור מעניין,
    בצפון, אין מחסור במורים. כיצד אני יודעת? כי אני מורה מעולה שככל הנראה תצא ממערכת החינוך. ולמה?!
    זה הסיפור שלי:
    לפני 3 שנים עברנו לצפון מאזור השרון. בבית ברל סיימתי בהצטיינות לימודי תואר שני בחינוך והוראה ויצאתי עם המלצות נהדרות בתום שנת הסטאז'.
    בצפון, הגענו לאחד היישובים סובבי חצבאני, הקיבוצים ששומעים עליהם בשיר של פול טראנק- הטבע חלום, המציאות קצת פחות.
    התקבלתי לאחד מבתי הספר האיזוריים שהמורה אותה אחליף, מונתה למנהלת בית הספר. השנה הקודמת (ג') היתה שנת קורונה, הילדים למדו בקפסולות עם אותה מורה ומורה נוספת.
    כשהגעתי, מורה צעירה וחדורת מוטיבציה (כיתה ד), המורה השניה שניהלה קפסולה, לימדה מתמטיקה בכיתתי. הילדים ראו בה סמכות עליונה מכיוון שהיא היתה נותנת להם ולהורים מענה מבלי לשתף אותי, לרבות מקרים חברתיים ואירועי משמעת. כל השיחות עימה לא עלו יפה. התראות בלתי פוסקות מצדי למנהלת ויועצת הית הספר לא העלו דבר וקרה מקרה בו התפרצתי עליה בחדר מורים. המקרה הסתיים, התנצלתי על חלקי באירוע. הבנתי מדוע המנהלת מבקשת שנת ניסיון נוספת להערכה לקביעות. הסכמתי שהיתה שנה מורכבת. אבל היי, זו אני- מכירה את עצמי בעבודת צוות, יודעת ומודעת ליכולות שלי צול התלמידים וההורים. בשנה הבאה יהיה בסדר.
    הנה אנחנו שנה אחרי ואותה מנהלת שוב מעריכה אותי בצורה שלילית ומונעת ממני את קבלת הקביעות. כתבתי לה מכתב בן 6 עמודים, המסבירים ומוכיחים את כל התהליכים שנעשו בכיתה, מערכי שיעור ושיפור הישגים. בסופו של דבר התגלה לי שהיא שיגרה את הערכתה לפני השיחה ובפורטל היא ציינה שאני עומדת חלקית בנדרש בסעיפים של אמינות ויושרה והסעיף של דיבור מכבד מול עמיתים ותלמידים. בשיחה היא הודתה שהמקרה של שנה שעברה עוד הולך איתה ונתנה לי 2 אפשרויות:
    להישאר שנה נוספת וכך אני מסתכנת בפיטורים או לחפש ביהס אחר ולהיות מוערכת על ידי מנהלת אחרת..
    הכיצד במערכת החינוך שנת 2023 ישנה רק סמכות אחת שיעולה להחריב לי את עתידי המקצועי?
    מיותר לציין שכל בתי הספר באזור, אליהם שלחתי קורות חיים, לא חזרו אליי. אני מניחה שזה נעצר לאחר שיחת הטלפון עם המנהלת.
    בהסתדרות לא נתנו מענה ראוי והולם,
    תשובתה של המפקחת היתה כי בסמכות המנהלת להחליט אם לתת לי הזדמנות נוספת וכך היא עשתה (ממש תודה).
    טופס הגשת הערר בפורטל אינו תקין, פתחתי פניה אך מניין הימים להגשת העירעור עומדת להסתיים..
    אני מתוסכלת מאוד מהצורה בה הדברים מתנהלים. אין לי ספק שאם זה ייצא החוצה, רוב ההורים והילדים ימחו על ההחלטה וההערכה של המנהלת.
    אם אתם מנהלים בצפון וקוראין את זה, או אם בכוחכם לעזור אשמח מאוד

    1. מוזמנת למלא מקום בחופשת לידה! אני יוצאת בתחילת שנת הלימודים הבאה ואין אף אחד שיחליף אותי!

  13. הבעיה היא הכוח של מנהלי בתי הספר , שהם רוצים לסחוט מהמורים עוד ועוד ולנצל מהם שעות בייחוד למי שלא מכיר את הנהלים על בוריים. רוצה שאחתום לך על הוותק? תחליף פה וגם שאין חוזה עבודה מסודר כמו בשאר מקומות העבודה הנורמליים עם התנאים והזכויות יכולים להבטיח לך משרה מלאה לשנה הבאה, ובשניה האחרונה לבטל אותך ואין מה לעשות לך תחפש בית ספר אחר.מאבקי כוח פנימיים שפשוט מתישים את המורים עד שהם כבר רוצים לעזוב.

  14. תפטרו את יפה כמו שאמרנו בזמנו מתי שהייתה שביתה העלאת המשכורת זה מה שלא יחזיק אותם רק יפה שתתפטר ויור האירגון וזה לא סתכם כתוב לעביר לשר החינוך

    1. ללא שינוי יסודי יותר, התפטרות שלה רק תביא לתחלופה עם מועמדת אחרת שתמשיך באותה הדרך.
      אגב, לא ברור לי מי אתה חושב שיכולים לפטר אותה? מה שאפשר זה לא לבחור בה מחדש.

  15. המורים לא מחפשים רק כסף וחופשים. אם מעמד המורה בשפל המדרגה והתלמידין, ההורים הפיקוח ,ההנהלה כולם עושים ממנו אפס ואין לו מילה, מורה לא ירצה להיות מושפל. כשאר מכריחים מורה לתת ציון עובר לתלמיד שכלל לא הגיע לכיתה וכלל לא ביצע מטלות, כאשר אין דרך לטפל בתלמיד שהורס כיתה, מי פראייר לעבוד בזה. הפתרון שלי: להחזיר בתי ספר מקצועיים. לא כל נער מתאים או מעונין ללימודים עיוניים.

  16. הפתרון הוא שכר אטרקטיבי ! מעוניינת לבצע הסבה מהיי טק להוראה ומה שמרתיע הןא השכר המאוד מאוד נמוך !

  17. השר לא מחובר בכלל
    בעל השכלה.אמנם. אבל ממש לא הוא ולא מנכלו. הם רוצים לשרוד בממשלת ביבי
    אבל לא לאורך זמן
    אני פנסיונרית של המשרד, שמחה שאני לא שם. אבל יש לי נכדים. חבל שלא מלמדים אותם איך ללמוד. בשביל ארבעתם , בי"ס הוא בררת מחדל. צריך הולכים. ואם אפשר להתיר להם . אז שר החינוך בחייך! קח את המושכות אם אכפת לך.

  18. למנהלים העליתם ב 5 אלף.
    למורים באלף.
    עכשיו תבין למה אין מורים.

  19. ראשית תאפשרו למורים לעבוד 100 משרה. ע"ש חוסר עצום במורים ולא מאפשרים למורים לעבוד משרה מלאה. פשוט אבסורד!!!

  20. מה עם גיוס מנהלים ומורים פנסיונרים
    שעדין לא נס ליחם ?

  21. חרטה. כביש עוקף כרגיל. היתרון הוא השבת מעמד הערכיות לחינוך ויחד עם זה מעמד המורה המחנך וכל מי שעוסק בתחום. רפורמה חינוכית.

  22. יש גננות סטודנטיות שבעבר עבדו בצהרון וזה נחשב להן כסטאג' היום ביטלו את זה ואין מחליפות ואין גננות צהרון אולי כדי להחזיר את הסטאג לצהרונים לחלפות לתת לסטדנטיות לחינוך אפשרות לחליף גננות מורים וזה יחשב להן בוותק

  23. דיון כזה תחת מטריה אידיאולוגית תמיד יהיה חשוד כחיפוש מטבע מתחת לפנס.
    ברור שלכל תפיסה של דוגמה אידיאולגית יש יתרונות וחסרונות, והפתרון הטוב יהיה כנראה פיתרון היברידי

  24. שנים מונע מעורכי דין רואי חשבון ומורי נהיגה להיות מורים…כך מפסיד עשרות מורים מעולים אבל מאפשר לבונות ציפורניים וכל מקצוע כזה להיות מורות…עכשיו העסקה גמישה?! מי רוצה בכלל …

  25. הנה רעיון תקצצו להם מיותר ממאה ימי חופש שיש להם בשנה ועוד יום חופשי כל שבוע שיתלילו לעבוד ויפסיקו להתבכיין

  26. אל תהיו מורים.

    פשוט אל!!!!
    מערכת רקובה
    שכר זעום
    זלזול בבני אדם
    וכפיות טובה לשמה.

  27. לא נכון,הפתרון הוא משכורת גבוהה יותר,לפחות בגובה של משכורת ממוצעת בישראל.
    ואני לא צריך להיות כלכלן כדי לדעת את זה..

  28. משמעת, משמעת, משמעת;
    יראת כבוד, יראת כבוד, יראת כבוד;
    הערכה, הערכה, הערכה.
    ללא עקרונות אלה – אין מורים. כל היתר מעשיות.