כל אנשי האייתוללה

סדרת תחקירים חושפת את עומק ההשפעה האיראנית בדרגים הגבוהים בוושינגטון

מאלי (משמאל) במפגש בין מזכיר המדינה קרי ושר החוץ זריף, 2015 | U.S. Department of State

התנהלות השליח המודח לענייני איראן מטעם ממשל ביידן, רוברט מאלי, סיכנה את הביטחון הלאומי האמריקני. דיווח חדש ומדהים אודות מבצעי ההשפעה האיראנית מוכיח זאת.

לאחר הדיווחים מראשית השנה לפיהם מאלי נמצא תחת חקירת ה-FBI והושעה מתפקידו במחלקת המדינה, אנשי ביידן ניסו לשמור עליו מפני ביקורת בתקשורת ובקונגרס. זו עמדה שנראית כיום בלתי ניתנת להגנה, והיא הפכה לביזיון לאחר שהחדשות על חקירת מאלי נודעו לראשונה.

כעת, על פי דיווחים באתרים Semafor  ו-Iran International, חלק מאנשי מאלי מקושרים לתיבת תהודה פרו-איראנית. לא ברור האם זה מה שהוביל לפתיחת החקירה בעניין מאלי, אך זו עדות נוספת לכך שלא התאים כלל לתפקיד מלכתחילה.

הודעות דואר אלקטרוני שהושגו בידי האתרים מראות כי גורמים בממשלת איראן התגאו בהקמת רשת חוקרים מערביים, עליהם משרד החוץ בטהרן נשען כדי לקדם מסרים בזירה הבינלאומית, במהלך הדיונים עם ממשל אובמה על הסכם הגרעין. הפרויקט נקרא 'יוזמת המומחים' (IEI).

חברי המיזם הלבינו לכאורה את דפי המסרים של משטר האייתוללות, פרסמו טורי דעה, העניקו ראיונות לערוצי חדשות ובאופן כללי קידמו את עמדת המשטר בהופעות ציבוריות. שניים מן החוקרים המעורבים במיזם, עלי וואז ואריאן טבאטבאי, נחשבו לקרובים במיוחד לרוברט מאלי. האחרונה אף נשכרה על ידו כחלק מצוות משרדו עם ראשית כהונת ממשל ביידן; בהמשך היא עברה לתפקיד בפנטגון.

עלי וואז היה חוקר ותיק ומומחה למדיניות במכון International Crisis Group. מאלי, שעבד עמו באותו המכון, ניסה לצרף את וואז לשורות מחלקת המדינה, אך על פי דיווחים המהלך לא צלח לאחר שהוא נכשל בהשגת סיווג ביטחוני. למרות זאת, וואז המשיך לנסח עבור מאלי מסרים ברשתות החברתיות, ממקום מושבו מחוץ לממשלה.

לאחר החשיפות האחרונות הבעיה בהתנהלות מאלי הובהרה היטב. במהלך השיחות סביב הסכם הגרעין ב-2015, וואז וטבאטבאי עמדו בקשר מתמיד עם גורמים הקשורים למשרד החוץ האיראני, התייעצו עמם לגבי הופעות בתקשורת ובציבור, וקיבלו מהם הצעות לגבי טורים שכתבו בנוגע לשיחות. על פי המסמכים שנחשפו, חלק מאותן התייעצויות הועברו הלאה לשר החוץ האיראני דאז מוחמד זריף, על מנת שיחווה דעתו.

גם אם נניח לשם הטיעון כי ניתן לפרש את ההתקשרות הזו באופן תמים, הרי שהעמדות שהובעו במסגרתה היו אמורות לפסול לחלוטין את המקדמים אותן.

אתר Iran International מתאר למשל התכתבות דוא"ל בין וואז וזריף ב-2014, לאחר ששר החוץ הביע חוסר שביעות רצון מדו"ח שפרסם הארגון של וואז בנוגע לאיראן. וואז הגיב לזריף וכתב כי הוא נלהב לסייע לאיראנים:

בתור איראני, ובהתבסס על חובתי הלאומית והפטריוטית, לא אהסס לעזור לך בכל דרך; החל מהצעה של קמפיין ציבורי נגד התפיסה של פריצה לנשק גרעיני, ועד לסיוע לצוות שלך בהכנת דיווחים על הצרכים הפרקטיים של איראן"

לאחר החשיפות האחרונות, מכונת התעמולה הפרו-איראנית בוושינגטון נכנסה להילוך גבוה והגדירה אותן כשגויות, או כפי שאחד מחבריה תיאר זאת "קמפיין מקראתיסטי". אך שום דבר ממה שנחשף לא הופרך, אפילו בידי מטרות התחקיר. עלי וואז פרסם שרשור בן 32 ציוצים בו הגן על התנהלותו, אך לא התייחס בו ישירות להתכתבות עם זריף או הטיל ספק באמיתות הודעות הדוא"ל. ההשמצות האמיתיות מגיעות מאנשי מאלי.

מחלקת המדינה והפנטגון הגנו על טבאטבאי וטענו כי הליך הסיווג הביטחוני שלה נערך כראוי. למרות שמאז כבר כתבה באופן ביקורתי על משטר האייתוללות ועזבה את הצוות של מאלי, לכאורה בשל חשש שגישתו כלפי איראן מכילה מדי, העובדה שהתייעצה עם משרד החוץ האיראני לגבי השתתפותה באירועים בישראל ובסעודיה היא לבדה מחשידה למדי.

במהלך תדרוך לעיתונאים ביום שלישי, דובר מחלקת המדינה מתיו מילר עלה להתקפה ורמז כי הדיווחים אינם רלוונטיים מכיוון שהאירועים המתוארים בהם התרחשו לפני כעשור. הוא גם סירב לספק עדכון לגבי מעמדו הנוכחי של מאלי.

אך מוקדם יותר החודש ממשל ביידן הפשיר שישה מיליארד דולרים של כסף איראני מוחרם במסגרת עסקת חילופי שבויים, בתקווה שהיא תסייע לסלול את הדרך להחייאת הסכם הגרעין האסוני. השאלות והספקות סביב רוברט מאלי וקמפיין ההשפעה האיראני רלוונטיות היום יותר מתמיד.

מחלקת המדינה חייבת לספק לקונגרס דיווח מלא אודות כהונתו המקרטעת של מאלי בממשל. יש לקוות שתחת החקירה המתאימה, מאמצי הממשל לטשטש ולהסיט את הדיון לא יחזיקו זמן רב.


הטור פורסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. זה לא שרוברט מאלי או וואלרי ג'ארט הם סוכנים של אירן. לא, לדעתי הממשל האמריקאי וגם מדינת העומק הם "MANCHURIAN CANDIDATES", כולמר, בוגדים סמויים בארה"ב AS WE KNOW IT. מי שראה את הסדרה "מולדת" (HOMELAND) היחסית מודרנית, יבין, אלא שה"מסובבים" (TURNED) הם לא יחידים אלא כל המערכת השלטונית.

    מאז ה-GLITCH IN THE MATRIX שבהפתעה רבתי הביא את טראמפ לארבע שנים, אצה למחריבים הדרך. הם מקדמים בצורה זהירה ובלתי צורבת לעין של הרוב הלבן השבע את אויבי ארה"ב ומערב מבחוץ, ונוקטים במדיניות פנים שמקדמת את התמוטטות המערכת הכלכלית, הגבלות על תעשיה וחנק חופש דיבור.

    זה לא באג, זה פיצ'ר.

    1. גם מדינת ישראל מלאה בהם. כדי לגייס סוכן (to turn someone ) מניחים לו מלכודות דבש כלכליות מעשירים אותו ויוצרים אצלו תחושה של אופוריה ומגלומניה. משחררים לו ״מודיעין״ כדי לשכנע אותו בצדקת הדרך ולפעמים משתמשים גם בפיתויים מיניים כמו שעשו בעזרת אפשטיין…

    2. מסכים איתך ש"גם מדינת ישראל מלאה בהם". לא מסכים שיש פה "מרכודות דבש" או עניינים חומריים. אפשר להסביר ע"י שוחד איזה פקיד או שר שימסור שירטוטים סודיים לגורמים זרים. אפשר גם להסביר שאיזה אינטלקטואל אנגלי מאוקספורד מעביר נתונים למודיעין הסובייטי בגלל שהוא אוהד קומוניזם.
      הבעיה היא להסביר מה מניע יהודי ישראלי שנניח עובד במערכת הבטחון – הוא/היא לא מעבירים מידע לאוייב אבל בצורה עקבית מיצרים (מהמילה – לעשות יותר צר) את הוראות הפתיחה באש כדי לסרס את צה"ל, או מחבלים (SABOTAGE) ביכולת המדינה לגרש מסתננים מאפריקה כדי לשנות את המאזן הדמוגרפי וליצור מצב שבו היהודים יראו את הכתובת על הקיר.
      אותו SABOTEUR חי בישראל, יש לו ילדים, ואולי נכדים בישראל ולכל בר-דעת ברור שבטווח הארוך, אם מטרתו תושג, תהיה שואה שנייה וצאצאיו יאלצו להגר מישראל. קשה מאוד להסביר עמדה זו – ואנשים אלו אף פעם לא "TURNED" וגם לא מקבלים כסף או שוחד מיני וכו' ולכן הפעילות שלהם, העמדות האמיתיות שלהם יש בהם יסוד אובדנות. אבל השרות הציבורי, כולל מערכת הבטחון יש בהם הרבה כאלה. לא קל להסביר, אבל עובדה.

    3. ההסבר הוא פשוט: קידום במערכת, הזמנות לכנסים, קבלת דרגות ותארים, מכירה של ספרים, השתייכות לקליקה מסויימת, כל אלו הן מלכודות דבש במיוחד לאנשים עם כישורים בינוניים שנבעטו למעלה. אם בנוסף הצליחו לשכנע אותך או הצלחת לשכנע את עצמך שיש סכנה בנתניהו ואתה או חלולים כמו לפיד וגנץ מהווים תחליף ראוי ואם לא ה״יועצים״ ינהלו אותם, אין שום בעייה לסובב אותך על האצבע עם הפרטים הקטנים. תראה מה קורה באקדמיה, למשל, איזה רדיפה יש נגד מי ששוחה נגד הזרם. זה יוצא החוצה מכיוון שהקביעות מגינה על אלה שעברו בגלוי לימין. במערכות האחרות אין את ההגנה הזאת ואדם חייב להתקרנף כדי להתקדם. האם אתה לא חושב שאהרון ברק עם סיפור הדירות שמעולם לא נחקר ולעומת זאת כבוד המלכים שהוא מקבל בעולם והספרים שלו שמוצאים לאור ונמכרים שם לא יכול להסביר את התופעה? שלא לדבר על הברק השני עם עסקאות במליונים שנוא גוזר בהן קופונים והקשרים שלו עם אפשטיין. להערכתי זה קורה בכל הדרגים ברמה זו או אחרת.

    4. לא מסכים. כסף, ועידות, קידום, גמלאות שמנים וכו' לא יכולים להסביר את האידיאולוגיה שבבסיסה אובדנות ופגיעה עצמית, שבמקרה ישראל זה איום ישיר וברור.

      אם בארה"ב, מדינת העומק מנסה לשנות את אופי המדינה לכיוון קומוניסטי והעברת השליטה מהרוב הלבן למיעוט הלא לבן ושינוי המאזן הדמוגרפי זה שינוי לטווח המאוד ארוך, מעבר לאופק החיים של הפקיד/קצין, הרי שבישראל, האיום הוא יותר קרוב.

      זאת בעיה בשעת וויכוח עם אידיוטים שימושיים שעונים בשאלה: אז מה, אשר, אתה טוען שכ"כ הרבה אנשים רוצים להתאבד או לגרום להרס חיי ילדיהם, איך אתה קובע את זה? התשובה שלי היא שיש שתי אפשרויות להסבר "טעויות" של כל כך הרבה אנשים במוקדי כוח בישראל, שהן בעקביות של 100% לכיוון החלשת ההתנגדות של המדינה לאוייבים:
      (1) כ"כ הרבה אנשים שהצליחו בחיים, כולל לטפס לפסגת השרות הציבורי או בעולם העסקים והתאגידים הם אידיוטים.
      (2) האנשים ב-(1) רוצים בהחלשת המדינה – כי הפעולות שהם עושים, העמדות שהם לוקחים לא יכולות להיות "טעויות" כי הן תמיד לכיוון אחד.

      אני לא חושב שאנשים שהצליחו בחייהם הרבה יותר ממני הם אידיוטים, לכן אפשרות (1) לא סבירה.

    5. 3. האנשים הללו חושבים קודם כל על עצמם ועל הקריירה שלהם כאשר הדחיפה האידאולוגית מגיעה ממקורות חיצוניים ומלחץ חברתי. לא נראה לי שישנם הרבה אנשים שמאמינים שזה בסדר שהומואים נוסעים למדינות עולם שלישי ונשים עניות יולדות עבורם תינוקות ובכל זאת לא תמצא אדם אחד שיעז להתבטא בפומבי נגד התופעה הזאת.

    6. זה מעבר לזה. כל הנוגעים בדבר, החל מהדמוקרטים בארה"ב (והיהודים הרפורמים כמובן), דרך מדינות האיחוד האירופי, הפרוגרסיבים באשר הם ועמותות השנאה וההסתה במדינה שלנו, כולם בעצם תנועה אחת נאו-קומיניסטית אנרכיסטית שרואה בסול אלינסקי כאבא הרוחני שלה. אובמה והילרי קלינטון אמרו את זה במפורש (כמובן בלי להשתמש במילה קומוניזם). מה המטרה שלהם (סדר עולמי חדש?) ואיך הערבים משתלבים בכל זה (כי הם עושים הכל כדי להעצים אותם, החל מהחיזור המביך של ארה"ב אחרי איראן, דרך הפיכה בפועל של אירופה למוסלמית וכלה ברצון הבלתי ברור של גורמים במדינה להוביל לרוב ערבי שונא ישראל בארץ), את זה לא הבנתי. הרי פונדמליסטים איסלאמיים הם ההפך הגמור מהפרוגרס אותו הם מובילים בכל הכח.

    7. הסיפור הוא שהשמאל מחויב למוסר ה׳נאור׳ או באופן פנאטי או תחת לחץ חברתי ואיום על עתיד כל המשפחה שלהם.
      מבחינתם שווה ליצור נזק כלכלי ובטחוני ואף לשסע את העם ובלבד שלא לחרוג בפסיק מהמוסר הזה ודאכי הפעולה שהוא מכתיב.
      הם חונכו להאמין שטוהר המידות קודם אפילו לערך החיים.
      כמובן שבאיזשהוא מקום ישנה הבנה שזה מטופש אבל הם פתרו את זה באמצעות מנגנונים שלמים שתפקידם להמציא תירוצים להעברת אחריות ולשכנוע עצמי שהכל בסדר ושהאוטופיה שלהם עוד אפשרית. ובל נשכח את סתימת הפיות של כל מי ומה שעלול לאיים על מגדל הקלפים.
      בנוסף, חשוב לזכור שהנזק שלהם אינו קורה בבת אחת אלא מספיק לאט כדי לשכנע את עצמם שהם וילדיהם ירוויחו וישמרו על נקיון כפיהם וכשהמצב באמת ידרדר-זו כבר הבעיה של דור עתידי.
      כך, דרך שילוב של פנאטיות, לחץ, סגירת עיניים והתעלמות ממה שלא נח-מצליחים להוביל מדיניות הרסנית בלי להיות מודעים לכמה היא נוראית.
      ימני

    8. תודה לכל המגיבים. בבסיס הדיון זה האם התאוריה שלי שהשמאל פועל למען אבדון בטווח הארוך היא תאוריה שפויה?

    9. לאשר פת. אנשים לא רואים בהכרח בתנועה הגלובליסטית אפשרות להרס הציוויליזציה המערבית או באידאולוגיה קיצונית. מבחינתם מדובר בסוג של חמלה אנושית מחייבת ותשלום על חטאי העבר. הבעייה של כולנו היא שמי שדוחף את הרעיונות האנטי לאומיים ואנטי מערביים הללו הצליח לייצר מצב של כפייה דתית וכאן מגיעים כל ההסברים למעלה שמפרטים למה אנשים משתפים עם זה פעולה. מדובר בסוג של אינקוויזיציה לחוטאים ולמי שנמצא בעמדת מנהיגות והצלחה יש יותר מדי מה להפסיד. תרבות הביטול, פיטורים מהעבודה על רקע אידאולוגי. מה שעשו בישראל לנתניהו ומה שעושים לטראמפ ולתומכים שלו הן דוגמאות מוחשיות מאוד לסכנה. מדובר במהפיכה תרבותית כמו בברה״מ, סין וגרמניה הנאצית. כולם שיתפו פעולה ומי שלא שיתף פעולה שילם מחיר קשה מנשוא.

  2. דובר מחלקת המדינה כהרגלו משקר ביודעין.
    הוא מערבב בין דברים שהתרחשו בכהונת אובאמה
    לבין דברים שהתרחשו בכהונת ביידן ופוטר את
    הכל במשפט אחד סתמי.

    רוברט מאלי הוא מ'יהודוני' ארהב של המפלגה
    הדמוקרטית ומחלקת המדינה האנטי יהודית שם.
    יש עוד המון כמותו וחלקם יותר גרועים ממנו.
    רובם ככולם רפורמים.

    אבל מה העם-ריקא-ים מתפלאים על מאלי ועוזריו
    כאשר מזכיר המדינה קרי בעצמו היה מושפע מביתו
    שלו ע"י החתן שלו שהוא בן לאחד מבכירי
    משמרות המהפיכה???

    ישראל חייבת לעשות הכל כדי להתנתק מהעטין
    המזוהם האמריקאי…..
    המחלות שהעטין הזה מעביר כבר פושות פה
    אצל רוב הקצונה הבכירה שמעוטרת במדליות
    מארהב.

  3. הלכת מעט רחוק,
    אתהצודק שצריך לצמצם משמעותית את התלות בארה״ב ואתה צודק שיש שם גורמים רבים שמוטים לטובת אויבינו. אבל שים לב שכל הגורמים הללו קשורים לאותה המפלגה: הדמוקרטים. מצד שני, המפלגה הרפובליקאית דווקא מוכיחה עצמה כידידותית לישראל. לכן בעוד את הקשרים עם הדמוקרטים צריך לנתק, חשוב דווקא לטפח את הקשרים עם הרפובליקאים ולו רק בכדי שיהיו מי שילחמו בשבילנו בקונגרס, בסנאט ובביהמ״ש העליון האמריקאים.
    ימני

  4. למה לקנא בפרוגרס האמריקאי?
    גם אצלנו תחת בנט ולפיד גנץ הכניס מוסלמית תומכת עמותת אל אקצה וששואפת לחורבן המדינה היהודית.
    גנץ מסוכן למדינת ישראל