היום בו כללי המשחק השתנו

ישראל עומדת בפני החלטות קשות, וארה"ב חייבת לעמוד לצדה ללא היסוס

נפילת קרטה בראשל"צ | צילום מסך

מתקפת הפתע של חמאס נגד אזרחי ישראל משנה את מה שהיו עד לאחרונה כללי המשחק באזור, ועשויה לשנות עוד הרבה יותר את המזרח התיכון כולו.

במשך מספר שנים, ובמיוחד בשנה האחרונה, היה נדמה כאילו חמאס החליט לחפש רגיעה בשטח בשליטתו, יחד עם תמיכה בטרור ואלימות בשטחי יהודה ושומרון. במקביל, ישראל אפשרה ל-17 אלף פועלים עזתיים להיכנס לשטחה מדי יום, ואף שקלה להעלות את המספר הזה באופן משמעותי. באופן כללי היה נדמה שקיימת הסכמה שבשתיקה בין הצדדים על מנת לשמור על שקט ברצועה.

גישה זו הניחה כי לחמאס באמת אכפת מחיי האוכלוסייה העזתית, והמתקפה אתמול הוכיחה את ההפך. ב-1973 גורמי הביטחון בישראל סברו כי לאחר המפלה שספגו מדינות ערב במלחמת ששת הימים, מתקפה נוספת היא דבר בלתי נתפס. ואז היא התרחשה. במקרה הנוכחי, הקונספציה גרסה כי ישראל יכולה להגיע להסכמה על רגיעה בעזה מול חמאס, מכיוון שחמאס מעוניין בה. מן הסתם, הוא לא.

מדוע חמאס תקף כעת? אין שום אירוע עדכני בעזה שמסביר את התזמון, ובוודאי שלא התירוץ הקבוע של ביקורי ישראלים בהר הבית. המובן מאליו נראה כנכון: המתקפה תוכננה ליום השנה ה-50 למתקפת הפתע ב-1973. אין ספק שחמאס קיווה לעכב ואולי למנוע את ההתקרבות בין ישראל לסעודיה עליה דווח בשבועות האחרונים, אך מתקפה מעין זו היא פרי תכנון של חודשים ארוכים.

כאשר החלו לתכנן את מתקפת הטרור, לראשי חמאס לא הייתה שום דרך לדעת היכן יעמדו השיחות בין ישראל לסעודיה בראשית אוקטובר. הם רק ידעו שיום השנה למלחמת יום כיפור יצוין בשבת ובמהלך חג הסוכות. העיכוב האפשרי של הסכם ישראלי-סעודי בוודאי היווה תוספת משמחת עבור חמאס, אך לא את המניע המקורי.

ניתן להצביע על מניעים נוספים. המתקפה אמורה להראות לעולם ולהראות לפלסטינים את עוצמת חמאס, מול חולשת הרשות הפלסטינית ופת"ח. והיא מראה לאיראן את אותו הדבר, אולי מתוך תקוות ראשי חמאס לזכות לסיוע נוסף מצד טהרן. המתקפה הייתה שונה מן השימוש "הרגיל" של חמאס בטילים ורקטות מעבר לגבול. זו הייתה מתקפה קרקעית במטרה לתפוס עשרות ישראלים ולרצוח רבים נוספים. מטחי הרקטות, אלפים מהן, הייתה נראית כהסחה, בעוד הרציחות והחטיפות היו המטרה.

לאור הצלחת חמאס, ישראל ככל הנראה תמנה ועדת חקירה נוספת לבדיקת הכשלים התכנוניים והמודיעיניים, כפי שעשתה לאחר מלחמת יום כיפור. המלחמה ההיא הובילה לבסוף לאובדן האמון בממסד הפוליטי ששלט במדינה מאז הקמתה ובאופן ישיר גם למהפך בבחירות 1977.

זהו אות אזהרה עבור ראש הממשלה נתניהו, שהוצג לבוחרים כ"מר ביטחון", מוניטין שלא בטוח שישרוד את השבוע הקרוב. בטווח הקצר, הישראלים יתאחדו. לא יהיו בזמן הקרוב הפגנות במוצאי השבת נגד הרפורמה המשפטית, וממשלת אחדות נראית כאפשרות כמעט ודאית. ראש האופוזיציה לפיד כבר קרא להקמתה. בני גנץ אמר בעבר שלא יצטרף לממשלה אך יתמוך בה מבחוץ בעניינים כמו ההסכם עם סעודיה. אך ישראל והפוליטיקה שלה השתנו היום מן היסוד.

אך גם תקופה של אחדות לאומית מוגברת לא תגן, לדעתי, על נתניהו ושותפיו בממשלה הנוכחית, או על זרועות הביון שכשלו לחלוטין לגלות רמזים לתקיפה משמעותית. דין וחשבון יגיע, אם כי הוא עשוי להידחות חודשים ארוכים עד לתום חקירה מלאה בעניין.

ישראל עומדת כעת בפני ברירה קשה. רעיון הרגיעה מול חמאס איננו קיים עוד. כעת יהיה צורך להתייחס לעזה כמו אל לבנון אשר בשליטת חיזבאללה או אפילו כמו אל איראן בעצמה. מן הסתם יהיה צורך בביצור משמעותי של הגבול. אך האם ישראל תבקש לכבוש מחדש את הרצועה? עבורי זו נראית תוצאה בלתי סבירה למדי, בשל כל הסיבות המעשיות בגינן אריאל שרון נסוג משם ב-2005.

מה כן ניתן לעשות? ליצור אזור חיץ רחב יותר בגבול? להשמיד עוד מתשתית חמאס ברצועה? להגביל ייבוא חומרי בניין? אם מניחים כי חמאס מתכוון להשתמש בכל הישראלים שחטף (וגופות ההרוגים שחטף) בתור קלפי מיקוח, ישראל תצטרך למצוא מהלכי תגובה מתאימים.

חמאס עשוי לספוג מכות קשות מאוד בשבועות הקרובים. אם למשל יוקם אזור חיץ בצד העזתי של הגבול, תושבי הרצועה ישלמו מחיר כבד, וחמאס ישלם מחיר בצמצום ממלכתו הקטנה. אין דרך להתחמק מן העובדה לפיה חמאס מחזיק בנכסים חדשים ושכל משא ומתן עתידי על גורל החטופים הישראלים יהיה מייסר. זו אחת הסיבות בגינן דרושה ממשלת אחדות – למנוע ממפלגות האופוזיציה לנסות ולקצור הישג פוליטי מהחלטות קשות של הממשלה, ולהפוך אותן לשותפות חלקיות במדיניות אחראית בחודשים הקרובים.

כל צעד בו תנקוט ישראל כעת ישפיע על האוכלוסייה האזרחית בעזה. בהתחשב בהיקף ובטבע המתקפה של חמאס, התגובה הישראלית תהיה עוצמתית. אך לחמאס לא אכפת מכך; אנו יודעים מעימותים קודמים שהוא משתמש בבתי חולים ובבתי ספר כמקלטים, מחסני נשק ומפקדות. העובדה שבכך גוברת הסכנה לתושבי עזה אינה משנה להנהגת חמאס.

אך ההיסטוריה גם מזכירה לנו כי ברגע בו ישראל תפתח במתקפת תגמול, דעת הקהל העולמית תחל להשתנות. כבר במהלך השבת שמעו קריאות ל"ריסון מכל הצדדים" או "חידוש המאמצים לשלום". רבים ממנהיגי העולם גינו את חמאס, אך אין בכך די. בימים הקרובים אנו צפויים לראות שוב ממשלות מדברות על משוואה מוסרית כוזבת ומוכרת.

בזמן מלחמת לבנון השנייה הייתי חלק מהצוות בבית הלבן, כאשר חיזבאללה פתח במתקפת פתע לאורך הגבול ורצח שלושה חיילים. הקריאות השונות ל"ריסון" הגיעו אז כמעט מיד, עוד בטרם ישראל הספיקה לגרום נזק משמעותי לארגון הטרור. גרוע מכך, ממשל בוש בעצמו היה חלוק בעניין: הנשיא העניק גיבוי לישראל, בעוד מחלקת המדינה, לאחר כשבועיים של לחימה, הצטרפה ללחץ שהופעל על ישראל לעצור.

לפחות בכל הנוגע ליום הראשון של מלחמת 2023, ממשל ביידן התייצב לחלוטין לצד ישראל. הנשיא הצהיר על "תמיכה איתנה ובלתי מתפרשת בביטחון ישראל". נמתין ונראה לגבי זה. "איתנה" משמעותה דיפלומטים אמריקנים שיפעלו בכל הכוח נגד המאמצים, באירופה או באו"ם, למנוע מישראל לפגוע בחמאס בשבועו הקרובים. "בלתי מתפשרת" משמעותו שביידן עצמו אינו מעוניין כרגע לשמוע על ריסון ישראל, והוא דורש שכל ממשלתו תתיישר בהתאם. למרבה הצער, אהיה מופתע מאוד אם התמיכה הזו תימשך יותר משבועיים.

בצד הרפובליקני בוושינגטון ישנה נטייה בריאה להבין את התפקיד האיראני בסיפור. כאשר דונלד טראמפ עזב הבית הלבן, איראן עמדה על סף פשיטת רגל; כיום היא שוב מוצפת במזומנים. ולא רק בגלל ההסכם האחרון עם ארה"ב שהעניק לה מיליארדים עבור שחרור בני ערובה, אלא עוד יותר בגלל שממשל ביידן החליט שלא לאכוף את מרבית הסנקציות שהוטלו עליה.

מכירות הנפט האיראני זינקו, ואין שום ספק שחלק מההכנסות הגיעו לידי חמאס. ככל שאיראן מכניסה יותר כסף, כך היא תומכת יותר בארגוני הטרור. באופן כללי, יהיה עדיף לכולם להבין את תפקידה הרחב יותר של איראן, כמו למשל באספקת רחפנים לפוטין עבור המלחמה באוקראינה, או בתמיכה בחיזבאללה.

אך ישנה גם נטייה פחות בריאה: הטענה לפיה תמיכה אמריקנית באוקראינה תגביל את היכולת לסייע לישראל. אין שום ביסוס לטענה זו. תמיכה דיפלומטית בישראל, לה היא תזדקק כאשר העולם יתחיל בקרוב לפנות נגדה (כפי שהוא עושה תמיד), אינה קשורה כלל לאוקראינה. גם אם ישראל תזדקק לאספקת תחמושת לאחר שבועות של לחימה, היא תהיה שונה מזו שהאוקראינים מבקשים במלחמתם מול אויב מסוג אחר, ולצבאם מסוג אחר.

מוטב שנראה כמה שיותר רפובליקנים ודמוקרטים כאחד מבינים ואומרים את המובן מאליו: העולם הוא מקום מסוכן מאוד, וכאשר ידידינו ובני-בריתנו מותקפים אנחנו מעניקים להם גיבוי. זהו המסר שחמאס, חיזבאללה ומפעיליהם באיראן, יחד שותפיהם ברוסיה ובסין צריכים לשמוע, מפי כל הצדדים בוושינגטון.


אליוט אברמס הוא עמית בכיר במועצה ליחסים בינלאומיים ושימש בעבר כסגן היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

36 תגובות למאמר

  1. הסיבות שבגינן שרון ברח ב2005 לא רלוונטיות כעת, כי אם לא ננצח במלחמה לא יהיה לנו טווח ארוך ולא יהיו תושבים בדרום או בצפון. הדרך היחידה לנצח היא כיבוש קרקעי של כל הרצועה בכל מחיר. אחרי זה נחשוב מה לעשות.

    (ולא, אי אפשר מהאוויר – הם כולם מתחבאים בעיר התת-קרקעית שלהם)

    1. כיבוש קרקעי הוא פתרון זמני. יש גבול כמה זמן נוכל להישאר שם.
      בנוסף, זה יצריך אותנו לדאוג לאוכלוסיה האזרחית בעזה.
      הפתרון הוא ראשית להחזיר לשליטתנו כל מה שנכבש. שנית, להזיז את גדר הגדול הרצועה על מנת להעניש את החמאס ושלישית ליצור מצור מוחלט(חשמל, מים, העברת סחורות, אשרות עבודה וכו׳) על עזה עד לשחרור כל החטופים הנוכחיים וכן הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
      זה יחזיר את ההרתעה ולא ישאיר אותנו עם אף אחת מהבעיות הנ״ל.

    2. לא צריך לדאוג לאוכלוסייה. הם יעופו למצרים.

  2. הדגל האדום היה צריך להזרק למגרש כאשר עופר ווינטר נשלח להחתים בולים ולא מונה להיות אלוף אבל נבחרי הציבור מודרו לחלוטין מהיכולת להשפיע על המינויים במערכות שהם אמורים להיות אחראיים עליהן. הפקידים השתלטו על המדינה ושר לא יכול לפטר בעלי תפקידים בלי אישור של בג״ץ. השמאל הרס את הצבא כמו שהם הרסו את המשטרה, את הפרקליטות ואת מערכת המשפט מכיוון ששיקולים פוליטיים וזרים מנחים אותם. לא האנשים הטובים מקודמים בכל המערכות הללו אלא אנשים שמצייתים לדוגמות של השמאל והאנשים הבינוניים הללו לא רק קובעים את גורלנו אלא מממנים את הבאים אחריהם. זה הניוון שמפיל אימפריות.

  3. שטויות.
    אירן שלחה את חמאס התאבד עלינו אחר כך ישלחו את חיזבאללה והמבין יבין

  4. א) מבצע כזה, בהיקף כח האדם שהשתתף בו והציוד והטקטיקה והמודיעין, לא יכול להתקיים מהרגע להרגע. זה דורש תכנון ואימון של שנים. איך ההכנות למבצע כזה, שהתקיימו במקום כל כך קטן כמו רצועת עזה, איך הן "נעלמו" מעיני גופי המודיעין ובראשם השב"כ? אני יכול לקבל אפשרות שהמבצע היה ידוע אך לא התזמון שלו. אבל אם מבצע כזה ידוע, למה הצבא הפשוט והאזרחים לא הוזהרו מראש שמתישהו יתקיים ארוע נוראי שכזה?
    לדעתי, השב"כ, אמ"ן והמוסד ועוד כמה גופי "בטחוניים" שיתפו פעולה כדי להסתיר את ההכנות למבצע הזה מהעם. התוצאה – איבוד כל טיפת אמון של מצביעי הימין בנתניהו. פועל יוצא – נתניהו סיים את חייו הפוליטים, לא ע"י השמאל אלא דוקא ע"י הימין. מסקנה – השמאלנים הצליחו להוריד את נתניהו משלטונו.
    הנזק (הרוגים, פצועים וחטופים) – כורח המציאות, וממילא רוב הנפגעים הם מצביעי ימין, מישראל השניה וה"לא חשובה"

    ב) נתניהו יודע שחייו הפוליטים הסתיימו. אף אחד לא יבחר בו אפילו לא לועדת קישוט של כיתה ג'.
    הוא יודע היטב שבבחירות הבאות ציבור המצביעים הימני "יבגוד" בו, ויבחר במפלגות ימניות אמיתיות או פשוט לא יצביע. בכל מקרה, נכון להיום אילו היו מתקיימות בחירות לכנסת, הליכוד כנראה לא היה עובר את אחוז החסימה.
    איך זה משפיע על ההתנהלות בעתיד? נתניהו יודע שלא יהיה מוגן יותר ע"י מצביעיו. כרגע מה שמעניין אותו הוא להימנע מהסגרתו להאג עקב תלונות על פשעי מלחמה. לא סתם נתניהו הכריז בריש גלי שאנו במלחמה ולא במבצע. למלחמה יש כללים, ונתניהו רמז שהוא כפוף לכללים. לכן הוא יאפשר לצה"ל לתקוף תשתיות חמאס, להרוג כמה מאות מחבלים, העיקר לאפשר לעם לראות שאנו נלחמים. אבל צה"ל כבר עשה את אותו הדבר פעמים רבות, ולא רק שזה לא פתר את הבעיה זה אפילו הביא למבצע של אתמול. נתניהו לא יורה על, וכנראה ינסה למנוע, השמדת כל תושבי רצועת עזה. ללא השמדה מוחלטת (כן, שני מליון ערבים. אם נתניהו לא מסוגל, לי אין שום בעיה רגשית או נפשית להשמיד אותם. לא מתוך כעס על אתמול והיום, אלא כדי למנוע אפשרות שאי פעם יהיה ארוע בטחוני מאזור הרצועה), בעוד כמה שנים שוב יתקיים מבצע טרור כמו אתמול והיום, ואז נתניהו יוכל לרחוץ בנקיון כפיו ולטעון שהוא לא אחראי לארוע

    ג) ביידן כבר הודיע מספר פעמים על תמיכתו בישראל. בשפה פוליטית ודיפלומטית הוא אמר שכל עוד יהודים נרצחים, הוא יעמוד לצד ישראל. הוא ימשיך לעמוד לצד ישראל גם כשישראל תגיב ותפגע במחבלים. אבל מכיון שידוע לביידן ולאנשיו (חלקם משרתים בזרועות הבטחון בישראל) שהלך הרוח בקרב תושבי מדינת ישראל היהודים הוא של השמדת כל רצועת עזה, הוא שולח אזהרות חוזרות ונשנות לנתניהו שאם הוא יעז לפעול כרצון העם (זה הדבר היחידי שישאיר אותו בשלטון, ואולי אפילו בחיים) ביידן יסיר את תמיכתו מישראל. עכשיו ברור יותר מי הוא האויב שלנו, אותו אויב שסייע לפריצת מלחמת יום הכיפורים ולהרג של כ 2700 חיילים, פציעה של עשרות אלפים, שבי של מאות, והרס עשרות אלפי משפחות

    ד) יש כבר אנשים בינינו, רובם בעלי תפקידים בכירים כמו מפקד חיל הים לשעבר (שוב חיל הים מזלזל בחיי יהודים? מה יש בחיל הזה, כמו בחיל האויר, שבכיריו שמאלנים יפי נפש על חשבון חיי יהודים?) שמפיצים את משנתם הגזענית שאנו לא כמו הערבים. נכון, אנחנו לא כמו הערבים. אנחנו צריכים לדאוג שמה שהיה אתמול לא יתרחש יותר לעולם. "לא עוד" היא סיסמה יפה שנטבעה אחרי השואה. אתמול ראינו מה צה"ל מסוגל לעשות כדי שהסיסמה הזו תתקיים. כל עוד נתניהו בשלטון, אנשים כמו הנ"ל יכולים להסתובב חופשי ולהפיץ שטויות, במקום להיות כלואים עד סוף חייהם עקב בגידה במדינה

    ה) מלחמת יום הכיפורים, הטבח בתושבי הדרום, התנהלות (או יותר נכון חוסר התנהלות) גופי השלטון ביחס למחאות אחים לגיס חמישי ושאר השמאלנים, אזלת היד של מפקדי הצבא (שאתמול ראינו אותה בהיקף כמעט מלא), השתלטות הפרוגרס על המרחב הציבורי, כל אלו נועדו להמאיס את מדינת ישראל על היהודים. "איכה ירדף אחד אלף ושנים יניסו רבבה אם־לא כי־צורם מכרם וה' הסגירם" (פרשת האזינו, דברים ל"ב ל'). התנ"ך (לא רק התורה) מלא עד אפס מקום בארועים שאפשר ללמוד מהם על המתרחש בימינו. אין כוונתי רק לנבואות, אלא לארועים שמהם אפשר ללמוד ולהחכים. אז מה נעשה במקום מדינת ישראל? על המושגים משיח וגאולה שמעתם? כשיגיע המשיח מדינת ישראל ממילא לא תתקים יותר, אלא תקום פה ממלכה, כלומר שלטון מלוכני ולא "דמוקרטיה" שבה בוחרים ימין ומקבלים שמאל וטבח ביהודים

    1. אין הבדל בחוק הבינלאומי בין "מבצע" למלחמה".

      אני לא יכול לומר כעת, ללא נתונים, מה יהיה עתידו הפוליטי של כל אחד אך תיאוריה ע"ב "אנו במלחמה ולא במבצע", לא נכונה כבר בהנחה זו.

      ואת תמיכת ארה"ב, קל מאוד לקבל. הרוצחים המתועבים מהרצועה, חבריהם של רוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו אצלינו (אשר אני גם לא מטיל ספק גדול מדי שיתכן וסייעו, גם אם בעקיפין, ע"י אי עשייה לרוצחים המתועבים) – מפרסמים כאלה תמונות, שאפשר לרתום את דעת הקהל בכל ארה"ב, לשיטוח של עזה – תמיכה בביידן וחבריו הרוצחים אמריקאים (במסווה של הקלות לפושעים) היא כ"כ בקנטים, שלא תהיה לו ברירה. גם למפעילי הבובה של ביידן, גם בבחירות הבאות.

    2. א. נתניהו חזר מהרבה משברים פוליטיים ולרוב אפילו כמנצח.
      אני בספק אם זה מה שיהרוג את הקריירה שלו. בעיקר כשיש לו קואליציה יציבה שיכולה לחכות עוד כמה שנים לפני בחירות ולתת לו זמן להביא הישגים ולהשכיח את זה.

      ב.מה יש לחילות הים והאוויר? חוסר הבנה של מה זה להחליט החלטות במצב מוסרי אפור ומורכב. אצלם העבודה היא בדר״כ או תקיפת מטרה שתודרכו לגביה מראש או קרבות בסביבה שאין בה הרבה אזרחים תמימים. מבחינתם זהות האויב ברורה ואין ספקות או שאלות של מגן אנושי וכדומה. לכן, הם לא מסוגלים להבין מוסר מורכב אך ריאלי.

    3. אני מתקשה להאמין שזה מה שיפיל את נתניהו. האיש הוכיח שוב את יכולתו לצאת ממשברים. מה גם שיש לו קואליציה יציבה שתתן לו עוד כמה שנים לאסוף הישגים ולהשכיח את זה.

    4. ראשית, לא מצאת משום מה מקום להזכיר את התפקיד המכריע שממלאים הדיפ סטייט והמערכת המשפטית שהשתלטה על כל הגופים והמוסדות כולל צה"ל והביאה לכך שכל חייל צריך היום להתייעץ עם עו"ד לפני שהוא יורה, ובני גנץ מתגאה בכך שהוא העדיף לסכן את חיי חיילי צה"ל ובלבד שלא לסכן את חיי אזרחי האויב.
      שנית,
      וכהמשך לכך בעניין נתניהו: האם יהיה זה מוגזם לומר שלאחר שהנהגת "המחאה" נגד ממשלות הימין בשנים האחרונות (ראו עמותת "כחול לבן חדש" תחת הנהגת עמי איילון וגלעד שר שמטרתה המוצהרת הקמת מדינה פלשתינית =המשך יישום הסכמי אוסלו) הנהגה זו משנוכחה להיווכח שכשלה בניסיון להפיל ממשלות ימין בראשות נתניהו באמצעים משפטיים בעזרת תפירת תיקים מפוברקים, וכן כשלה בניסיון לערער את יציבות מדינת ישראל ע"י המרדת העם נגד הממשלה הנבחרת ונכשלה גם בהפעלת החתרנות הפיננסית -העסקית ובהקרסת הכלכלה של מדינת ישראל, ונכשלה גם בהסתה לסרבנות בצה"ל, ומשנכחו להיווכח שהמחאות באמצעות "כוח קפלן" הולכות ומאבדות מכוחן… מכיוון שכך, חברי הנהגה זו החליטו לפעול באמצעות פעילים הנאמנים להם בתוך צה"ל פנימה כדי לגרום למחדל רבתי כמו זה שהביא לחוסר האונים מול פלישת חמאס. אזי, ניתן יהיה להציג בתקשורת את האזרחים הנפגעים שיזעקו את זעקתם (הכנה והאמיתית) נגד הממשלה הקיימת בשל מחדלי הצבא (עכשיו מן הסתם הפגנות "המחאה" בקפלן יזכו לזריקת "מרץ") כדי להביא להתפטרות ההנהגה המדינית ובראש וראשונה להתפטרות נתניהו עפ"י התקדים של התפטרות גולדה לאחר מחדל של יום הכיפורים? גם אם יטענו כי זו תאוריית קונספירציה הזויה מדי אומר כי ממדי המקיאבליזם של השמאל שהוכיח את נכונותו להקריב את טובת מדינת ישראל כולה: כלכלית, מדינית, וביטחונית, רק כדי להפיל את נתניהו ולהמשיך בהסכמי אוסלו לשם הקמת מדינה פלשתינית, גורם לי להסיק שייתכן ולא הרחקתי לכת.
      העובדה שאתה כאיש ימין מדבר על פיטורי נתניהו ותומך בכך מוכיחה שמנהיגי "המחאה" סוף סוף השיגו את מבוקשם:
      וכמו תמיד, הימין שמימין לימין של הימין לא לומד לקח! הוא זה שיהיה הראשון להפיל את ממשלת נתניהו במטרה להביא לשלטון מפלגה של "ימין אמיתי". הימין יהיה זה שיביא לפילוג מחנה הימין על אף העובדה שכרגע אין בימין (שלא לדבר על השמאל) אף מנהיג בסדר גודל של נתניהו המדינאי. פיטורי נתניהו מובילים אך ורק לריסוק כל מחנה הימין שייוותר כגוף ללא ראש.
      שלישית, כולם הולכים שבי אחרי תקשורת המיינסטרים הנאמנה למחנה השמאל זו המציירת תדיר את נתניהו כשליט אוטוקרטי, שעל פיו יישק דבר רק כדי לתלות על צווארו את האחריות לכל הפגמים בסביבתו ולכל הנזקים הנגרמים ע"י השמאל. המציאות כמובן שונה.
      במציאות בכירי מערכת הביטחון, אשכנזי כרמטכ"ל בני גנץ כסגן הרמטכ"ל וכו', הוכיחו כבר בשנים 2010-2012, שניתן לסכל את החלטות רה"מ נתניהו ולצאת מהמהלך ללא פגע זאת בניגוד למה שהיה קורה להם בכל מדינה דמוקרטית אחרת. הם, בתמיכת שמעון פרס כנשיא, סיכלו את ביצוע ההחלטה להפציץ את הכורים הגרעיניים באיראן. ראש המוסד דאז מאיר דגן מיהר לפגוש את ראש ה-CIA פנטה וחשף בפניו (לא פחות!) סוד ביטחוני של מדינת ישראל כדי להכשיל את המבצע כשעדיין היה אפשרי לביצוע. אגב, זו דרכו של השמאל מאז ומתמיד: פרס פעל באותו הדפוס בתקופת בגין. פרס התנגד להחלטת בגין להפציץ את הכור הגרעיני בעיראק והדליף את המידע לתקשורת להכשלת המהלך כיוון שלטענתו הדבר נועד אך ורק לסייע לבגין בבחירות. אותו הדפוס חזר מול נתניהו. שורת מהלכיו נתקלה בהתנגדות עזה ומאותן הסיבות מצד מחנה השמאל בתמיכת המדיה. כך, נאומו ההיסטורי בקונגרס ב-2015 הותקף הוגחך זולזל והולעג כמהלך אגואיסטי שכול מטרתו לסייע לו לזכות בבחירות ולא כמי שעומד איתן כנציג מדינת ישראל מול ממשל אובמה העוין העוסק בסלילת דרכה של איראן להשגת פצצה גרעינית. כך, מנדלבליט כשליח בכירי הפרקליטות מיהר להגיש כתב אישום נגד נתניהו בעצם היום בו חתם על הסכמי אברהם ההיסטוריים בוושינגטון כדי לחבל במשמעות הישגו המדיני. (אח"כ התברר כי כתב האישום הוגש מרוב החיפזון חצי אפוי והפרקליטות נדרשה פעם אחר פעם לתקנו). כך פעילי "המחאה" הוכיחו שניתן לרדוף את נציגי הממשלה ואת רה"מ בכל מקום ואתר בישראל ומחוצה לה לשם מסע מתמשך ובלתי נגמר של דליגיטימציה ודמוניזציה תוך פגיעה בתדמית מדינת ישראל בעולם וערעור האמון בה מצד מדינות בעולם.
      היום נוכח המתרחש בישראל בימים אלה חובה לשים את כל המחלוקות בצד. לא לחפש אשמים. על מחנה הימין כולו להתלכד ביתר שאת סביב נתניהו לחזק אותו ולא לתת לו ליפול. אם הוא ייפול או יופל כולנו ניפול יחד איתו ו"ממשלת הריפוי ואיחוי" בוורסיה כזו או אחרת תשוב ותמשול בנו.

    5. אחמד – למה רוסיה בחרה לקרוא לפלישה לאוקראינה מבצע מיוחד, ולא מלחמה?
      בהכרזת מלחמה יש תהליכים אזרחיים מסוימים (דוגמה ראשונה שעולה בדעתי – ביטוח) שלא מופעלים במבצע.
      אין חוק בינלאומי. יש אמנות שמדינות חתומות עליהן, אך הן אינן מהוות חוק בינלאומי מכיון שמדינה שלא חתומה על האמנות או שלא אישררה את חתימתה – לא מחוייבת לאמנות הללו, ועדיין מקובלת כחברה מכובדת בין העמים. אם אני לא טועה, סין לא חתומה על אמנות "מוסריות" בינלאומיות, אבל אף אחד לא מפסיק את היחסים איתה. למעשה אם מדינה מסוימת תותקף משפטית ע"י מדינה החתומה על אמנות כאלו, הרי שהמדינה התוקפת מבצעת פיראטיות ולמעשה מכריזה מלחמה (באלימות פיזית או משפטית) כנגד המותקפת.
      אני לא מקבל את תמיכת ארה"ב. האמריקאים לא יזיזו אצבע, בטח ובטח שלא יסכנו את חייליהם, עבור מדינה אחרת סתם כי הם נחמדים או פתאום מוסריים (את המוסר האמריקאי כל האינדיאנים, וכל היפנים שגרו בה לפני 80 שנה, מכירים היטב). כולנו נשלם ברבית דרבית על ה"סיוע" האמריקאי. אנחנו גם כך משלמים על הסיוע הזה, למשל בקרן ווקסנר, למשל במדליה שקיבל אייזנקוט מהצבא האמריקאי.
      צריך לזכור ולא לשכוח – ארה"ב הטילה אמברגו נשק על מדינת ישראל בשנותיה הראשונות, בסה"כ שלוש שנים אחרי השואה, וכאשר הערבים מנסים לסיים את מה שהגרמנים התחילו. ארה"ב לא מסייעת לישראל, ארה"ב היא אויב שמסתתר מאחורי אויבים שלא מתביישים להיות גלויים.

      דוד – אם נתניהו ימשיך להיות מעורב בדרך כלשהיא בפוליטיקה הישראלית (אפילו כנשיא), הרי שזה באשמת מצביעיו. הצבעתם נתניהו – הצבעתם לטובת הטבח בשמיני עצרת. תצביעו שוב נתניהו – תצביע לטובת טבח הרבה יותר גדול שיתרחש בשנים הקרובות. אתם אחראים לזה.
      אין מצב מוסרי אפור או מורכב. אני מציע לך ללמוד בספרי ההסטוריה למה נפלו לוחמי הל"ה. לא משאירים אויב (בפועל או "אזרח תמים") אחד בחיים. הוא יגרום לאויבים נוספים להגיע ולפגוע ביהודים. ברגע שאתה מתחיל להתעסק במוסר ביחס לאויב, אתה אחראי לכך שאותו אויב פוגע אחר כך במשפחתך.

      אנונימי (3) – ראה תגובתי לדוד

      ל- 4 – לא הזכרתי את הדיפ סטייט כי מי שאחראי בלעדי לקיומם, בתפקידם או בחירותם או בחייהם, הוא נתניהו. אם לא תתן לג'וקים להיכנס אליך לבית, או לפחות תסלק או תשמיד אותם, לא תצטרך לסבול את נוכחותם ואת המחלות שהם מביאים איתם.
      אתה מדבר על לימוד לקח? לא למדת לקח שהשארת נתניהו בשלטון גרועה לא פחות מהעלאת רע"מ לשלטון? 700 נרצחים יהודים, נכון לעכשיו, לא הבהירו לך עדיין שנתניהו אשם בדמם הניגר? ואתה עוד כותב על הפלגנות של הימין? הרי כולם מבינים שנתניהו הוא לא ימין. הוא שמאל שהוכיח פעמים רבות שהוא שמאל (זוכר את הסרטון שלו על תמיכה בבג"צ? זוכר שהוא מינה רמטכ"לים שמאלנים? זוכר שהוא מינה לראשות המל"ל שמאלני בן ימנית? זוכר שהוא מינה לראש מינהלת הבדואים שמאלני בן דמגוג?) שמתחזה לימין.
      אני לא אהיה מוטרד אם סוכן המוסד אחמד טיבי יהיה ראש הממשלה במדינת ישראל. אני יודע שהוא יפעל להשמדתי, בריש גלי. אני כן מוטרד מנתניהו שפועל להשמדתי (700 נרצחים מהטבח בשמיני עצרת מוכיחים זאת) אבל מספר לי שהוא ימני, שאוהב יהדות (בזמן שהוא אוכל שרצים בפומבי), שמצבה הכלכלי של ישראל הוא מצוין (יופי, זה יאפשר ארון מתים מזהב). לפחות הראשון אומר אמת ולא מתבייש בה.
      דבריך לגבי התלכדות סביב נתניהו הינם לדעתי סגידה לעגל הזהב בשמו הנוכחי – בנימין נתניהו

    6. חחח…
      מוזר מאוד בלשון המעטה לשמוע ממי שמזדהה כאן באתר "מידה" כימני (הזכרת את המשיח??!) את הדרישה לראות בנתניהו פוליטיקאי שמאלן, האחראי אישית למחדל קולוסאלי הרובץ כולו לפתחם של השב"כ, של אמ"ן, של יחידת 8200, שכשלו באיתור ואיסוף המידע הרץ ברשתות החברתיות בערבית ובראיונות בתקשורת ערבית באופן גלוי על הכוונות של חמאס לפלוש. ויתר על כן, אף מצביע על נתניהו כאחראי וכאשם בלעדית לטבח הנורא שבוצע על ידי המחבלים.
      האשמות שלך הם מיחזור המסרים של תעמולת השמאל שנצעקו והודהדו עד לעייפה בימי קורונה. בעיקר הופצצנו ללא הרף במסר של אשמת נתניהו במותם של מתי המגפה על אף שהחיסונים לא היו בנמצא כלל. הוא צויר אז בתעמולת האנטי ביבי וע"י פוליטיקאים צעקניים מסוג בנט ושקד כמי שדם "הנרצחים" (לא המתים!) על ידיו. זוכרים את הצווחות הפסיכיות של בנט: "השתגעתם?!!! העם שלי הולך ומתתת!!!"…. רק כדי להכריז מאוחר יותר בלי למצמץ כראש ממשלת האיחוי והריפוי שבקבינט הוחלט "להכיל את המתים" מקורונה. למרות שהחיסונים כבר היו בנמצא.
      חחח…
      אתה ממחזר כאן בדיוק את אותה ההאשמה. ההקשר השתנה בהתאם לנסיבות אך המסר אותו המסר.
      כנ"ל האשמת נתניהו בקיומו של הדיפסטייט ובהשתוללות מערכת המשפט. ובכן, מר "שמפניה", מי שנשמע כשמאל, מי שממחזר מסרים של השמאל ומי שמגיב כשמאל, הוא שמאלן! במקרה שלך שמאלן המתחזה לימין.
      חחח… משעשע

  5. אסור לנתניהו אפילו לשקול את הרעיון של ממשלת אחדות.
    כל מטרת הרפורמה (ולמעשה אחץ ממטרות היסוד של הקןאליציה) היא הדרישה מפקידים בכירים לגבות את הממשלה גם כשהם לא מסכימים איתה.
    ראשי האופוזיציה הם מהפקידים הבכירים ביותר ולכן אסור לוותר להם על הדרישה לגלות אחריות ולתמוך בממשלה בשעת הצורך. ולא משנה בכמה מילים יפות הם יעטפו את האמירה המזעזעת שהם מתנים את תמיכתם בקבלת תפקידי שרים והוצאת מפלגות אחרות מהקואליציה. למעשה, חובה על נתניהו להוריד את המסיכות שלהם ולחשוף שזו משמעות דבריהם.
    מה גם שברור שהמטרה היא ליצור טיעון שהממשלה הזו דרדרה את המצב וההצטרפות שלהם היא שהצילה וכך להשיג הישגים פוליטים גדולים מאלו המוצגים בכתבה.

  6. אני היחיד שלא מופתע? הכתובת היתה על הקיר,הצבא עסוק בהעצמה נשית וכו' והמשפטנים עסוקים שחלילה לא תהיה מחיצה ברחוב פעם בשנה…

  7. אני היחיד שלא מופתע? הכתובת היתה על הקיר,הצבא עסוק בהעצמה נשית וכו' והמשפטנים עסוקים שחלילה לא תהיה מחיצה ברחוב פעם בשנה.

  8. מאמר שבא להכשיר את המדיניות הנוראית של נתניהו של השארת שלטון החמאס. המדיניות הזאת ביחד עם מדיניות כללית של שיתוף פעולה עם האויב הפלסטני שמובילות מערכות הבטחון בישראל צה"ל והשב"כ והפתרון הוא רק התעוררות והתנערות מהאסטרטגיה הזאת ומכל מי שהוביל אותה

    1. נתניהו ירש מממשלות השמאל את הסכמי אוסלו, את מסירת רצועת עזה לכנופיית ערפאת ולבסוף גם את ההתנתקות הנוראית והשתלטות חמאס (יש לומר, בבחירות דמוקרטיות!) על רצועת עזה תוך גירוש פעילי רש"פ של אש"ף.
      עמדו לפניו שתי ברירות:
      א. כיבוש עזה תוך מיטוט חמאס במחיר מאות חיי חיילי צה"ל רק כדי להגיש אותה על מגש של כסף לערפאת או לידי יורשו מחמוד עבאס ובכך להמשיך את מימוש הסכמי אוסלו ע"י חיבור רצועת עזה לשטחי הרש"פ באמצעות "מעבר בטוח" ובכך לחצות את שטח ישראל לשניים כפי ששורטט מראש וכך גם דרשו הסכמי אוסלו
      ב. או הברירה לנהל מדיניות של הפרד ומשול בין הישות של חמאס השולטת בעזה לבין יריביה ברש"פ שבתוך יו"ש
      למעשה נתניהו בחר בין שתי הרעות ברעה הפחותה.
      אז כן היו סבבים של לחימה אבל מוטב היה לשמור על הפרד ומשול מאשר להמשיך במימוש הסכמי אוסלו.

      מי שהעניק לחמאס את האפשרות והשקט לבנות את עצמה מחדש היא ממשלת הריפוי והאיחוי עם רע'ם בקואליציה תוך הזרמת כסף (במקום מזוודות דולרים של קטאר שישראל פיקחה על כמותם ועל חלוקתם, ממשלת איחוי וריפוי העבירה לידי האו"ם את הרשות להכניס לעזה מכליות נפט מסיני היישר לידי ראשי החמאס שמכרו אותו וכך המירו את הנפט לכסף) והכנסת פועלים מעזה לתוך ישראל. בכירי הביטחון שלנו התמכרו לשמירה על השקט ואף המליצו לממשלה הנוכחית להגדיל את מספר הפועלים העזתים המורשים להיכנס למדינה
      מי שכשל בתפקידו באיתור ובאיסוף מידע על חמאס בעזה שהתכונן במשך שנה לפלישה לשטח ישראל הוא השב"כ. השב"כ הוא האחראי בעל איסוף המידע על עזה.
      וראש השב"כ צריך לשאת בתוצאות החלמאות והמחדל. בכירי ואנשי חמאס דיברו בגלוי ברשתות על מה שהם הולכים לעשות
      המצב הוא שערורייה של ממש אבל אין לכך שום קשר למדיניות נתניהו.
      הדרג המודיעיני לא נתן שום אתראה לדרג המדיני. האם הם שמו רגל לדרג המדיני? זו השאלה.
      תקשיבו לעצם המחדל:
      https://www.youtube.com/watch?v=G_hQ7SkiJok

  9. ממששת השמאל מינתה רמטכ"ל ערב הבחירות
    וראש אמ"ן בתחילת כהונתה

    שמענו את ראשי זרועות הביטחון מזהירים את הימין מדה לגיטימציה לממששת ואיך הפכו לדגים מול ההסתה והסרבנות של השמאל

    המחדל כולו באשמת הדרג הצבאי שכשל במודיעין והפקיר את גבול הרצועה
    ניסיון לשתף את הממשלה באחריות הוא חלק מתעמולת הכזב של "המחאה" וראוי לכל גינוי

    אין לממשלה אמ"ן פרטי והרמטכ"ל לא הגיש לממשלה לאישור תוכנית להפקרת הגבול

  10. לאכלס את נגרנו קרבאך בשיירה אווירית ישיקה ממעבר ארז בכיוון אחד

  11. יש אופציה מאוד פשוטה. בכל שעה שבה החטופים לא מוחזרים, ישראל הורגת מאה מחבלים ש"כלואים" בבתי הכלא שלנו. בלאו הכי המפלצות האלה היו צריכות לעבור מן העולם מזמן. במקביל, אפשר להתחיל לוותר על הזהירות מפגיעה בבלתי מעורבים, ולדאוג שטווח הפגיעה יורחב בטעות

    1. חיי אדם זה לא ערך משמעותי בשבילם.
      הם יקריבו בשמחה את כל האסירים בכלא הישראלי בשביל המאבק שלהם.

  12. צריך להכנס לקצה עזה, ולהציע לכל צעיר תמיכה של כמה אלפי דולר, אם ברצונו להגר…
    תראו כמויות מטורפות עומדות בתור
    וחמאס מורתע מלהתערב
    ככה עזה תתרוקן מצעירים

    1. נכון אבל חשוב שגם יחתום על התחייבות לא לחזור ולוותר על כל זכות שיש לו (אם יש לו) בארץ.
      יש מספיק ׳פליטים׳ שעושים לנו בעיות בחו״ל עם כל השטויות של ׳זכות השיבה׳.

    2. מוקדם מדי לדבר על נפילה של האסימון.
      כל פעם שהמצב הבטחוני מדרדר אנו רואים איך 80% מהשמאל מתחילים לדבר ימין אך בעיקר לקשור ידיים בשם מוסר ׳הומני׳ ולהרוס כל שביב של הרתעה.
      וכמובן, ברגע שמספיק מידע יצוץ על סבל של עזתים ׳תמימים׳ הרחמים המעוותים שלהם יתעוררו והשמאל יחזור לעצמו ויעצור את המבצע לפני שנשיג משהו שניתן לקרוא לו נצחון מכריע.

  13. ישראל צריכה להודיע שבכל שעה שהחטופים לא מוחזרים ,100 מחבלים ש״כלואים״ אצלנו מוצאים להורג(גם ככה המפלצות האלו היו צריכות מזמן להיות מתות). במקביל צה״ל צריך להתחיל ״ לפספס״ בהפצצות שלו ולהפעיל טרור על האוכלוסיה בעזה. במחשבה שניה ,א ני די בטוח שביבי הפחדן לא יסכים לעשות משהו משמעותי. אני מאוד מעריך את מה שהוא עשה בשבילנו במדיניות החוץ ובפנים, אבל הוא גם נתן לשטן העזתי לגדול ולגדול ולגדול. וכך גם לחיזבללה. יאוש.

  14. מגרש חניה.
    עזה, כולה, תהפוך למגרש חנייה עצום,
    עם כפר נופש ליד הים.
    מי שרוצה (ולא היה מעורב ברצח) יוכל לעזוב למצריים.
    מגרש חנייה. חיל האוויר עוסק בזה עכשיו.

  15. אולי מבחינתנו סוף סוף הבינו מי נמצא מולנו. מבחינתם אלה היו כללי המשחק מאז ומתמיד.

    1. חיל האויר רק מדגדג את רצועת עזה, ועוד מעט (שעות ואולי ימים בודדים) הטייסים יודיעו שוב שהם לא מוכנים לפגוע בחפים מפשע בשביל נתניהו.
      לנתניהו יש הזדמנות, שאותה הוא יפספס בדיוק כמו את כל ההזדמנויות האחרות שפיספס.
      2-3 פצצות נויטרון במוקדים המתאימים ברצועה, ולא יהיה צורך לשטח אותה בעזרתם המאד אדיבה של טייסי חיל האויר.
      לאחר הפצצות, צריך רק את ה-D9 כדי ליישר את השטח, ויותר לא יהיו פיגועים מעזה.
      הומני? כן. חד-משמעית כן. לדידי הומניות כלפי יהודים, במיוחד שזו באה על חשבון השמדת כל עם או דמוי עם, שבא להשמיד אותנו, מחייבת השמדה מוחלטת וסופית של האויבים שלנו, כולל משפחותיהם על ילדיהם ועל זקניהם ועל חולייהם. כל דבר שמצריך הזזת סקלת ההומניות לטובת האויבים שלנו, הוא הוא הלא הומני. ראינו מה קורה כשאנחנו הומנים כלפי האויב, וכמה דם יהודי נשפך בגלל עודף ההומניות הזו

  16. אוי ואבוי לישראל אם נצטרך לסמוך ולהסתמך על האמריקאים.
    היכן שהם שמים רגל, רק אסונות.

  17. "ישראל עומדת בפני החלטות קשות, וארה"ב חייבת לעמוד לצדה ללא היסוס" – הבעיה היא לא ארצות הברית הבעיה היא ביבי נתניהו. הרמטכ"ל הכושל וראש השב"כ צריכים לעוף על המקום ולהחליפם ביצחק בריק עופר וינטר וכדו' – האם ביבי יכול לקבל החלטה כזאת או זה גדול עליו?
    אפשר מטעמי אחדות להכניס את גנץ ואייזינקוט לקיבנט הביטחוני על אף ששניהם היו מהרמטכ"לים שהחריבו את צה"ל. אבל כשהתוכנית של ביבי היא להכניס אותם ולהוציא את בן גביר וסמוטריץ' הכיוון של ביבי ברור מאוד מה שהיה הוא שיהיה הרמטכ"לים הכושלים שהרחיבו את צה"ל אלו הם שינהלו את העניינים.

  18. היתה שאננות של הממשלה ומערכת הבטחון, שר הבטחון והרמטכל. כמאה מחבלים עלובים טבחו בנו, מול בא של מאות אלפים, טנקים ומטוסים. צולי השאננות המחבלים היו מושמדים מיד. לצהל לא היתה יד חפשית להרוג כל מי שמתקרב למאה מטרים מן הגדר, גלל אלוצי בגץ שדאג לזכויות אדם של האויב.
    עכשו אין להחליף את השאננות במצב תבהלה. צהל ישמיד את כל הטילים והמפעילים תוך ימים ספורים. נחזור לשלוט על עזה. מי שעשה את מה שקראו לו הנתקות אסור לו להיות בממשלה או בכנסת.

  19. ארצות הברית לא משנה .מה שמשנה זה ההחלטה של ראשי מערכת הבטחון ושל ראש הממשלה השאלה היא אם יש להם את הכח הנפשי לפעול בניגוד לדרך הפעולה ותפיסת ההפעלה שלהם ב30 שנה האחרונות ולנצח את האויב.

  20. השינוי בכללים יכול להתבצע רק בדרך אחת,שלא רק אליוט אברמס יתנגד להיות שותף לה,אלא גם ראשי
    המערכת השלטונית(וזה לא משנה מאיזה צד של המטבע המדיני:די לנו בהצהרתו של מר נתניהו ש"אין לישראל עניין בקריסת הרשות הפלשתינאית",וכך כנראה דעתו לגבי מיטוט ה"דרג המדיני"של הרוצחים הנאלחים הקוראים לעצמם"חמאס").לאחר חלוקת ארץ ישראל בפועל,בגזלת רוב שטחו של הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל ע"י בריטניה ומסירתו לעבדאללה ההאשמי(כ-77% משטחה של ארץ ישראל),נשארה לעם היהודי כבשת הרש-ארץ ישראל המערבית-23% בלבד משטחה הכולל של ארץ ישראל,הכולל גם את רצועת עזה.העם היהודי חייב להחזיר לעצמו את רצועת עזה,הכלולה בארץ ישראל המערבית.שלום ישרור בארץ ישראל המערבית רק בהיותה כולה בידי העם היהודי,וזה מחייב גם את גירושו מארץ ישראל של הסוס הטרויאני(שהובא מתוניסיה לארץ ישראל המערבית בשנת 1993)שהפך בזכותם של "יהודים טובים"ל"רשות הפלשתינאית",והגיע הזמן לסלקו עקב"מעשיו הטובים" במשך שלושים השנים האחרונות,כפי שעשו בצ'כוסלובקיה לאחר מלחמת העולם השנייה,לגרמנים שחיו מאות שנים בחבל הסודטים,וגורשו עקב"מעשיהם הטובים"לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה.