המרדף אחרי האחים סינוואר

צמד המחבלים לקחו חלק מרכזי בתכנון וביצוע מתקפת חמאס הרצחנית, ונמצאים בראש רשימת המבוקשים

יחיא ומוחמד סינוואר | צילומי מסך מתוך youtube, Al-Jazeera

כחלק מהמבצע הקרקעי של צה"ל נגד חמאס בעזה, ישראל ממשיכה במרדף אחרי בכירי הארגון. רשימה זו כוללת בין היתר את מוחמד דף, איש המסתורין מאחורי הפעילות הצבאית של חמאס, וסאלח אל-עארורי שתמונתו כבר מופיעה בתוכנית המבוקשים האמריקנית. אך נראה כי מבחינת ישראל אף אחד לא מבוקש יותר מאשר מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר.

"הקצב מחאן יונס" הוא הדמות המרכזית במבצע ההונאה המתמשך שהצליח לשכנע את המודיעין הישראלי כי חמאס מוכן לנטוש את מאבקו המזוין בתמורה לגישה מורחבת לסחורות ושירותים, אותה אפשרה ישראל. מסיבות שעדיין קשה להבין עד הסוף, בישראל בחרו להאמין לו.

מאז קריסתה המהדהדת של הפרדיגמה ב-7 באוקטובר, צה"ל החל לסרוק את עזה בחיפוש אחר סינוואר. חיסולו או לכידתו יהיו תמונת ניצחון משמעותית לישראל ברצועה. דיווחים מן הימים האחרונים טענו כי סינוואר לכוד בבונקר אי שם בלב העיר, וישנו גם סיכוי לא קטן שהצליח להימלט דרומה ומשם למצרים דרך מעבר רפיח, על פי גורם ישראלי עמו שוחחתי בשבוע שעבר, והעלה גם שאלות לגבי השתתפות מצרים בבריחה.

אך ישנו סינוואר נוסף שעשוי להוות מטרה חשובה לא פחות. מוחמד סינוואר הוא אחיו הצעיר של המבוקש הבכיר בעזה, ויתכן שהמפעיל בשטח של מבצעי חמאס בעוד אחיו הגדול מנסה להימנע ממוות בטרם עת.

מוחמד סינוואר הצטרף לזרוע הצבאית של חמאס ב-1991, ונעצר בידי הרשות הפלסטינית במהלך אחד מפעולותיה לכאורה נגד ארגון הטרור. פעולות אלו נערכו אז בעיקר תחת אילוצי ממשל קלינטון, שעדיין ניסה להשיג הסכם שלום.

לאחר שלוש שנים בכלא, סינוואר הצעיר הצליח איכשהו להימלט. ביחד עם מוחמד דף, הוא היה אחראי למספר פיגועי התאבדות בשנות ה-90 שגבו עשרות חיי ישראלים. אחרי שהיה מתחת לרדאר במשך מספר שנים, מוחמד סינוואר הפך למפקד חטיבת חאן יונס בדרום הרצועה. רשת הטלוויזיה הקטארית אל-גז'ירה הודיעה על המינוי בספטמבר 2005.

כשנה לאחר מכן סינוואר היה מעורב בחטיפת החייל גלעד שליט, שהוחזק בעזה במשך כחמש שנים. מוחמד סינוואר היה חלק מקבוצה חשאית בחמאס שהחזיקה בשליט, לפני שחרורו בעסקת שבויים עם ישראל.

דיווחים שונים מצביעים על כך שסינוואר הצעיר נמצא בקשר קרוב עם מוחמד דף ועם סגנו מרואן עיסא. על פי התקשורת בישראל, סינוואר הוא "דמות מרכזית" במבנה הפיקוד של חמאס, ובצה"ל אישרו כי נעשה ניסיון לחסלו במהלך הלחימה בעזה במבצע 'שומר חומות'.

בראיון שהעניק לאל-ג'זירה אודות אותו מבצע, מוחמד סינוואר סיפר על מעורבתו ב"חדר מבצעים משותף וחשאי" במסגרתו "ציר ההתנגדות פעל במהלך המלחמה והשיג ידיעות חשובות בזמן הקרבות". במילים אחרות, סינוואר הודה בעבודה צמודה עם איראן וחיזבאללה.

עוד דווח כי מוחמד סינוואר היה חלק ממעגל מצומצם של ראשי חמאס שתכננו את מתקפת ה-7 באוקטובר. בבוקר הפלישה, הוא הודיע בערוץ אל-אקצא של חמאס כי הארגון "החליט לשים קץ לכל פשעי הכיבוש".

כעת מוחמד סינוואר נמצא גם הוא בצמרת רשימת המבוקשים של צה"ל. כמובן, עבורו זה אינו מעמד חדש. באל-ג'זירה דווח כי סינוואר הצעיר שרד לא פחות משישה ניסיונות חיסול במהלך שני העשורים האחרונים.

ניתן לומר במידה גבוהה של ודאות כי צה"ל הגביר את המאמצים לאתר את מוחמד סינוואר, גם בשל העובדה כי הוא יכול לסייע באיתור מקום מחבואו של אחיו הבכור, בכיר המבוקשים בעזה.


ד"ר ג'ונתן שנצר הוא סגן נשיא 'המכון להגנת הדמוקרטיה'. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר 'קומנטרי'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. תבדקו את הקשר שי ניצן – יחיא סינוואר
    ותגלו את שורשי הבגידה

  2. יש לאורי מילשטיין בערוץ שלו "כמו במלחמת 73, כך גם בטבח 7 באוקטובר הייתה קונספירציה-מזימה לתת לחמאס הישג קטן כדי להכשיל את נתניהו". כוח קפלן שהשתלט על מרכזי השלטון (פרקליטות, צבאת משטרה) רצה לתת לחמאס הישג קטן ובכך להפילו. הגנרלים הלכו לישון בידיעה שהם הפעם תפרו לנתניהו תיק , בהנחה שלתת ניצחון קטן לחמאס רק יפגע בנתניהו. כוח קפלן השתלט גם על חלק קטן ממשפחות החטופים ומשתמש בהם על מנת לנסות למנוע תבוסה מוחלטת של האויב. הכלל הראשון (פרופסור אלישע הס) תפגין אדישות במשא ומתן. מבחינתם המטרה היא מדינת כל אזרחיה

    1. המטרה של נתניהו היא להישאר בשלטון
      הוא יסביר לנו כמה שהשמאל רוצה מדינת כל אזרחיה
      והימין מדינה יהודית
      חייבים ממשלת מרכז,חייבים ניקוי אורוות בצבא ובפוליטיקה
      רק ככה נממש מדיניות ימין בעזרת המרכז

  3. כל עוד הדיפסטייט נשלט ע״י קרן וקסנר הכוללת את מערכת הגילדה המשפטית מערכת הבטחון הקוקפיט בצמרת צה״ל בשב״כ ובמוסד ומערכות החינוך הגבוה הקובעות מדיניות ריכוזית בין החזקות בעולם,הנגועה בתפישה שמאל קיצונית, הימין, לא יוכל לממש ולהשליט משילות למרות נצחונו בבחירות