הקמפיין למען החטופים ירד מהפסים

במקום ליצור קונצנזוס מאחד ראשי המטה בחרו בפילוג ומתקפות פוליטיות, ובכך רק פוגעים במטרת שחרור השבויים בעזה

הפגנה לשחרור החטופים. צילום מסך מתוך youtube

אם קמפיין מטה המשפחות להשבת החטופים נועד לזרוע פלגנות, הרי שהוא מצליח במטרתו. כבר בחודש הראשון למלחמה התפלג המטה עצמו עם פרישת חלק ממייסדיו. בהמשך, במפגש זום משותף לבני המשפחות והיועץ הראשי בקמפיין, חלק מבני המשפחות שחלקו על הקו המוביל ספגו ניסיונות השתקה.

לאחר מכן נרשמו עימותים בין הורים לחטופים הן בהופעות בתקשורת, והן במהלך פגישות עם בכירי הדרג המדיני. ממש בימים האחרונים, הקמפיין משתמש במשוחררים מעזה למתקפות נגד ראש הממשלה, שכביכול "לא אכפת לו" מהחטופים, ובכך הוא מנכר גם את הפוליטיקאים בימין.

הדאגה לחטופים והשבתם ארצה מצויות בקונצנזוס לאומי ואפילו בינלאומי מאז אסון ה-7 באוקטובר. אבל הקמפיין שמוביל רונן צור מצליח להרוס גם את זה. הוא הצליח להפוך אפילו את סוגיית החטופים למחלוקת פוליטית ומקטבת, ומנושא מאחד במאבק נגד האויב, לעוד סיבה לפילוג, סכסוך וליבוי שנאה.

ההשוואה בין הקמפיין הנוכחי לקמפיין שחרורו של גלעד שליט לפני 12 שנים מאלפת. הקמפיין ההוא בחר באסטרטגיה אחרת. המטרה הייתה להרחיב את מעגל התמיכה בשחרור שליט, לייצר אהדה למטרה ולרתום כמה שיותר מדעת הקהל לטובת המהלך. הצבעים היו כחול-לבן, בניגוד לאדום-לבן הלוחמני של צור, והמסרים מאחדים: "הילד של כולנו", "גלעד עדיין שם", "הצילו" וכדומה.

מארגני הקמפיין ידעו מה הם עושים. "לא ידענו מתי זה יהיה, אבל רצינו שביום שהממשלה תידרש להחליט, תהיה למשפחת שליט תמיכה ציבורית רחבה", הסביר שלומי אבנון, שמשרדו ניהל את הקמפיין. "היה ברור שהמהלך ילווה בהקרבה גדולה של ישראל, וכדי לממש את ההחזרה של גלעד היה קריטי שתהיה תמיכה ציבורית שתפעיל לחץ". במסגרת הזו משפחת שליט התחברה בין היתר למשפחתו של הנווט הנעדר רון ארד ונוצרה תדמית של קונצנזוס ישראלי.

הקמפיין בניהול רונן צור עובד באופן שונה. לא מדובר בקמפיין של אחדות, הסכמות וקונצנזוס. הכוח של צור כיועץ אסטרטגי וקמפיינר טמון בקמפיינים פוליטיים המתאפיינים בתפיסת "נגטיב" תוקפני, ספינים, תדרוכים והדלפות, וניחוח יח"צני וציני שקשה לטעות בו. זה מה שאנו רואים גם כאן.

כאשר אסטרטגיות תקשורתיות לוחמניות משמשות לקידום אינטרסים פוליטיים ועסקיים זה דבר אחד, אבל כאשר כשמשתמשים בהן לקידום אינטרסים לאומיים זה כבר דבר אחר לגמרי. תחת הקו החדש, מטה משפחות החטופים נראה יותר ויותר כמו המשך מחאות פוליטיות מוכרות אחרות באמצעים אחרים. אותם צבעים, אותם מסרים ואותן שיטות. המטרה מקדשת את האמצעים.

הקמפיין מתמקד בהתקפות דמגוגיות על הממשלה בלי לדבר על חמאס. הוא פונה כמעט אך ורק לקהל הישראלי, במקום לפחות לשלב בדברים קמפיין בינלאומי אגרסיבי על ממשל ביידן, סוכנויות האו"ם וכמובן חמאס.

ראשי הקמפיין ברחו להציג את ממשלת ישראל כגורם העקשן, האכזר, שבגללו אין עסקה והחטופים לא חוזרים. הצעדות שלהם פונות לירושלים, ההפגנות שלהם אל הקריה. כאילו ממשלת ישראל חטפה את האזרחים, וכאילו ההחלטה על החזרתם תלויה אך ורק בה. וכמובן – כאילו לממשלה לא אכפת מהחטופים.

כדאי לציין שכלל לא בטוח שהקמפיין עובד לטובת עסקה. להפך. בחמאס, קטאר ואיראן בוחנים היטב את האווירה ומעלים את המחיר. בישראל המחאה לוחצת על הממשלה לבצע עסקה כמעט בכל מחיר, האויב מבין את המשמעות וכבר הודיע שהתנאים הפעם יהיו הרבה יותר גבוהים. האם זה מה שטוב למשפחות ולחטופים? ספק גדול.

קמפיין שליט לקה בבעיה דומה, אבל לפחות התנהל דרך יצירת קונצנזוס ישראלי שהגיע למסקנה שהסיכון שבעסקה מוצדק. קמפיין החטופים הנוכחי עושה דבר חמור בהרבה: הוא מנסה להשיג את המטרה דרך פילוג וסכסוך העם בעיצומה של מלחמה קשה, פגיעה בקונצנזוס לגבי מטרותיה, והרס הלגיטימציה של ממשלת ישראל להמשיך במערכה.

אלו דברים קשים, והלוואי שלא היה צורך להצביע עליהם, אבל כאשר המחאה נראית כמו המשך של קפלן באמצעים אחרים, חובה לאמרם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. יש את משפחות החטופים עם הכאב שלהן … ויש את העסקנים מהשמאל ( כמו רונן צור) שמנסים לנצל את כאבן למטרותיהם פוליטיות …

  2. למעשה, הקמפיין הזה דופק בעיקר את ההורים התומכים בו הרי לסינואר יש יותר אינטרס להתעקש לשמור דווקא ילדים שיכולים ללבות יותר שנאה ולהעלות את המחיר.
    מצד שני, מאותה סיבה הוא גם ישחרר יותר סימני חיים מהם ולכן גם ההורים האחרים נדפקים.
    אני קורא לבני המשפחות שלא תומכות במר צור להתאחד ולהקים מטה חלופי ומאחד. אתם עדיין יכולים לתקן וסביר שכאשר המשפחות האחרות יראו שהם מאבדים תמיכה לטובתכם-רבים מהם יעברו אליכם.

  3. הניתוח של ביגמן יוצא מתוך נקודת הנחה שמטרת הקמפיין היא להחזיר את החטופים, אבל זו הנחה שגויה. הקמפיין עצמו "נחטף" בידי אלו שמטרתם הראשית היא הדחה מהירה של נתניהו, עם או בלי החזרת החטופים, ובשוויון נפש מוחלט לעלויות שהאסטרטגיה שלהם תגבה ממדינת ישראל ומהעם היהודי.

    1. אני חושב שהוא מבין.

      המאמר עוסק במטרה ה*מוכרזת* של הקמפיין, ע"מ להראות שגם אם מתייחסים למטרה המוכרזת, הקמפיין לא משרת (או עושה זאת בצורה הכי "עקומה" שתיתכן, כמעט "ירי ברגל של עצמך") אפילו אותה.

      מכך ניתן להסיק, שזו לא המטרה האמיתית ו/או לא היחידה. המטרה הנוספת שאינה נאמרת (כמובן, אחרי הגופות של אהוד ברק) היא בהחלט הדחת הממשלה הנוכחית.

    2. מורת (רוב מוחלט של) בני המשפחות היא קודם כל החזרת קרוביהם החטופים.
      המאמר פונה אליהם מתוך הבנת נקודת המבט שלהם ומראה להם שהאופן בו הקמפיין מנוהל כעת אינו משרת אותם ועליהם לחשב כיוון מחדש.
      את מי שמנצלים ביודעין את החטופים אין מה לנסות לשכנע.

  4. בן דרור ימיני: טענת נציגת מטה החטופים שרק 2% ממשוחררי שליט חזרו לטרור איננה נכונה,

    פניתי לשב"כ והנתון הוא 45% שידוע שחזרו לטרור.

    (מקור: https://twitter.com/BDYemini/status/1734475717415440454?t=OmUp1XWiYZrMwUMGKYzEZA)

    המסקנה היחידה ממעשי הקמפיינרים, היא שמטרתם היא רצח ישראלים.

    כיצד? כיוון שהמידע זמין. שקר מודע, אשר נועד להטעות את המתלבטים אודות טיב וכמות המשוחררים בעסקה הנוכחית, מטרתו היחידה האפשרית הינה שחרור מקל יותר = יותר רוצחים משוחררים = רצח של ישראלים נוספים, שלא היו נרצחים ללא שחרור זה.

    אין מחלוקת על כך, שיש לשחרר את החטופים. ממשלת ישראל לא זקוקה לתוספת נימוקים ע"מ לפעול בנושא. הפעלת לחץ על הממשלה (שותפים לכך מטות למיניהם ודיקטטורי המקרופון), משמעותה 1 – סיוע לחמאס בלחץ על ממשל ישראל.

    משפחות החטופים בחרו במודע במטרה זו. זה לא מוריד מאחריותם של הקמפיינרים השונים, המבצעים בשטח החלטה זו.

    כל המבצעים זאת, אשמים ברצח העתיד לבוא.

    בדיוק כמו מי שמפריע לרופא בזירת תאונה, להפנות את כל משאביו לטיפול רפואי אלא צועקים על הרופא, גוערים בו, סוחבים אותו לכל מיני "עיתוזנאי שטח" להסביר מדוע הוא לא דואג לפצועים בתאונה – המוות הוא על מצפונם בלבד ושום אמתלה נוסח "קרוביי נפצעו בתאונה זו" לא תעמוד להם.

    על מאמצי הפילוג של מחנה רוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו, אין צורך להוסיף. אחת מהם כבר הכריזה "בספטמבר נתניהו יישאר בלי צבא".

    לחשוב שרק נתניהו צריך את הצבא, זהה לחשיבה לפיה לא הפצועים אלא הקרובים שצועקים בכל מיני מקרופונים בדוגמא על התאונה לעיל, זקוקים לרופא.

    מעוות, בדיוק כמו שאר נימוקי שחקני ה-cosplay בדמוקרטיה, למעשיהם.

    1. הייתי מעדן את המסקנה שלך.
      זה לא שהם רוצים ברצח של יותר ישראלים, אלא שמטרתם היא הפלת נתניהו (וכפועל יוצא ביטול הדמוקרטיה) והם מוכנים לשלם ברצח של יותר ישראלים להשיג מטרה זו.

    2. אנחנו מדברים על אותו הדבר.

      במוסר/משפטים, תוצאה בלתי נמנעת היא בעצם מטרתך.

      לדוגמא, מי שנכנס לצומת במופע רמזור אדום, אינו התכוון להרוג אדם X. בכך זה שונה מעבירת רצח (המתת אדם בכוונה תחילה, היסוד הנפשי בעבירת רצח). אך הבדל פילוסופי זה (תורת המוסר וכתוצאה, משפטים, שייכת לענף הפילוסופיה) רלוונטי רק לגזירת העונש.

      מי שנכנס לצומת במופע רמזור אדום, אשם במוות הנגרם ממעשיו בדיוק באותו אופן, כמו מי שלוחץ על ההדק בעבירת רצח. זה שלא היית לו/ה כוונה מסודרת להרוג אדם מוגדר, זהה לכוונה להפיל את הממשלה הנבחרת במחיר מתן אפשרות לרוצחים, לרצוח שוב.

      בדיוק כמו שאמרת, "והם מוכנים לשלם ברצח של יותר ישראלים להשיג מטרה זו". אני בטוח ששנינו נסכים שמוכנות כזו = רצח.

  5. צריך לדרוש העמדת רונן צור וחבריו לאנרכיה, לדין על פי סעיף 99 לחוק העונשין !!!

  6. על ראש הממשלה היה כבר מההתחלה לא להתחייב לכלום , הרי לא משנה מה הוא יעשה או לא יעשה שונאיו ידעו כיצד להרע לו ולהתבכיין…כבר מההתחלה היה עליו ליצור את הקביעה שהחטופים הם חלק ממחיר המלחמה ובטח שלא יותר יקרים מהחיילים. מחאות או התנגדויות נגד הפעילות הממשלתית בנידון היו חייבות להיחשב כהפרעה למאמץ המילחמתי ונענשות ביד קשה. הימין , ליבו תמיד מחמאה רכה….

  7. כמו כל קמפיין כאן, גם קמפיין זה מנוצל כדי ללבות שנאה לנתניהו. אני באמת לא מבינה איך מעיזים להגיד שלא איכפת לו מהחטופים!

    אגב, לאן נעלמה שיקמה?