על מחבלים וגנבים

חשיפת רשת מנהרות הטרור מדגישה עוד יותר את הצורך בשחרור הרצועה מידי חמאס

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

חשיפת צה"ל את מנהרת הטרור הענקית בג'באליה, סמוך לגבול הרצועה וכחלק מרשת המנהרות הסבוכה שהקים חמאס, הבהירה שוב כיצד ארגון הטרור גזל את התקווה לעתיד מתושבי עזה. היא גם הבהירה את הציווי המוסרי לשחרור הרצועה ואנשיה מידי חמאס, כעת כאשר ישנה ההזדמנות.

התמונות והסרטונים שפורסמו בידי צה"ל ממחישים את גדול המיזם של עזה תחתית. באחד הסרטונים נראה מוחמד סינוואר, אחיו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, כאשר הוא נוסע ברכב בתוך המנהרה עצמה.

על פי דיווחים שונים, במנהרה התגלו מספר הסתעפויות וצמתים, לצד מערכות אינסטלציה, חשמל ותקשורת. בחלקים של המנהרה התגלו דלתות חירום, אשר על פי צה"ל נועדו למנוע כניסת חיילים ישראלים.

ארבעת הקילומטרים של המנהרה שנחשפו בידי צה"ל מסתיימים ממש סמוך למעבר ארז בצפון הרצועה, ובצבא אומרים כי החומרים אשר שימשו לבנייתה "לא נראו עד כה במנהרות טקטיות אחרות של חמאס".

יש כאן כמה מסקנות שקשה להתעלם מהן.

ראשית, חמאס ושותפיו האידיאולוגיים לדרך משכנו את הפוטנציאל להגדרה עצמית ופריחה פלסטינית כדי לממן את כת המוות שלהם.

ב-1998, הנשיא קלינטון היה נוכח באירוע הפתיחה הגדול של שדה התעופה הבינלאומי הראשון בעזה מזה כרבע מאה, והראשון אי פעם תחת שליטה פלסטינית.

במשך שנתיים הוא שירת טיסות נוסעים ונתיבי מטען, ואז הגיע טרור האינתיפאדה שאילץ את ישראל לסגור אותו. בשנת 2005 נערכו שיחות לפתיחת השדה מחדש, לקראת הנסיגה הישראלית מהרצועה. הוא היה אמור לשמש כשער הכניסה לעזה החדשה, זו החופשיה מכיבוש ישראלי שהיה לכאורה המחסום מפני הפיכתה ליעד מסחר ונופש משגשג.

או כך לפחות חשבו חלק מהפלסטינים. חאתם אבו אלטייף, שהיה באותה עת מהנדס העיר חאן יונס, סיפר על תוכניותיו "להפוך את האזור לפנינת נדל"ן ים-תיכונית, את השטחים שפינו המתנחלים לפארק לאומי, מכללה טכנית ובית לתעשיות היי-טק". בנוסף תוכננו "מוזיאון היסטורי, בקתות נופש עם נוף לים ואתר קיט על החוף שם תיירים ומקומיים יוכלו לגלוש, לדוג ולשוט".

נשמע כמו חלום רחוק, אך אלטייף השיב אז לספקנים: "מדוע לא? מה ימנע מאיתנו להשיג את זה אחרי שישראל תיסוג מהרצועה?".

התשובה: חמאס. השתלטות ארגון הטרור על עזה הפכה את האינתיפאדה מהתפרצות רצחנית זמנית לאסטרטגיית שלטון. כעת אנו רואים את מה שיצא ממיליארדי הדולרים שהוזרמו מאז לרצועה כסיוע – בניית עזה שניה מתחת לקרקע, עזה הפתוחה לגנבים בלבד.

שנית, "המצור" הישראלי על עזה היה מחורר כגבינה. הוא מעולם לא מנע ממצרכי יסוד להיכנס לרצועה ואפילו לא הצליח למנוע הברחת מצרכים פחות יסודיים. חמאס הוא זה שמנע מהכל מלהגיע לפלסטינים עצמם.

אך המצור לא היה חסר תועלת לגמרי. הוא האט את יכולת חמאס להקים תשתית טרור הרסנית. מערכת המנהרות שנחשפה השבוע יועדה בבירור לשימוש בפלישה הדומה לטבח ה-7 באוקטובר. הדברים היחידים שהסרת המצור הייתה משיגה היו עוד מוות והרס.

לבסוף, המנהרות מזכות סופית ומעבר לכל ספק את היקף המתקפה הישראלית לאחר ה-7.10. כל חלק משמעותי ברשת המנהרות אשר נותר מבצעי, מגדיל את הסיכוי שכל זה יתרחש פעם נוספת – גם גזלת המשאבים וגם המלחמה.

את התשתית הזו יש להשמיד או לנטרל לתמיד. המחבלים העזה צריכים לדעת זאת וגם הציבור כולו. לישראל יש הזדמנות לסגור את הפרק של חמאס ברצועת עזה, שכלל רק שוד וטרור. אולי ממשיכיו של המהנדס אלטייף יזכו יום אחד להגשים את חלומותיו על עזה פורחת, אבל זה יהיה אפשר רק כאשר חמאס יוסר מהתמונה.


הטור התפרסם באתר קומנטרי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. היינו צריכים כבר מזמן להכניס למטרות המלחמה את הצלת העם העזתי.
    נכון שאין לנו שם חברים (אם כי נחמדות יכולה להביא שינוי) אבל ממילא אין אפשרות לעשות רצח עם (ובצדק) אז עדיף כבר להשתמש בהם.
    יש הרבה חומרים שאפשר להראות בנושא הזה (סרט המשך לסרט הזוועות?) וזה יתן לנו מרחב עבודה בגלל חיסול טענת המידתיות, בגלל שהפליטות תראה כאופציה היותר הומניטרית ובגלל שנראה כגיבורים אלטרואיסטים.

    1. הצלת העם היהודי היא התפקיד שלנו
      הצלת שערה מראשו של כל חייל שלנו חשובה מכל " העם העזתי " כולו
      מהיום הראשון היה צריך לעשות מצור מלא על רצועת עזה וצמא של שני מליון היה מכריע את החמס על ידי העזתים עצמם בלי בגץ ובלי בצלם

    2. ברמה האידיאלית, אני מסכים.
      אבל ברמה המעשית, פגיעה מכוונת באזרחים היא לא אפשרות אז כאן נכנסת ההצעה שלי.

    3. העם העזתי תמך לכל אורך הדרך בחמאס ובמטרותיו. להזכירך, החמאס נבחר בבחירות הדמוקרטיות האחרונות שם (שבוטלו).
      גם היום יש לחמאס תמיכה רחבה מאוד בקרב העם העזתי, ואלו שלא תומכים בו – תומכים ברובם בגרועים ממנו.
      העמדת הפנים כאילו העם העזתי הוא איזה מסכנים שנחטפו בידי ארגון טרור היא הקונספציה האמיתית, והיא הדבר הראשון שצריך להכניס למטרות המלחמה.